بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ بیست ساله این فرنچایز. اگر به بازی های کال آف دیوتی علاقمندید مطالعه این متن را از دست ندهید.

سری بازی‌های کال آف دیوتی هر ساله به فروش میلیونی دست پیدا می‌کنند و هریک از نسخه‌های جدید آن پس از عرضه تا ماه‌ها در صدر اکثر لیست‌ها و چارت‌های پرفروش‌ترین بازی‌های ماه و سال قرار می‌گیرد. علیرغم این امر، برخی نسخه‌های این مجموعه بهتر از سایر نسخه‌ها بوده و هریک به تنهایی قادرند در شمار برترین عناوین شوتر تاریخ قرار گیرند.

این فرنچایز در حال حاضر شرایط جالبی را تجربه می‌کند؛ چرا که به تازگی اعلام شده که نسخه 2022 از این مجموعه، دنباله سری ریبوت مدرن وارفر خواهد بود که طرفداران بیشماری در سرتاسر جهان دارد. در عین حال این سئوال در ذهن بسیاری هواداران ایجاد شده که آیا نسخه جدید Modern Warfare قادر به قرار گرفتن در میان برترین نسخه‌های این فرنچایز خواهد بود یا خیر.

در این متن سعی داریم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ. هریک از بازی‌های حاضر در این لیست توانستند در زمان خود توجهات بسیاری را به خود جلب کنند و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذابشان لحظات خاطره‌انگیزی را برای گیمرها رقم بزنند.

بهترین نسخه های بازی Call of Duty

Call of Duty: Modern Warfare 3

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

سومین و آخرین قسمت از مجموعه مدرن وارفر که در سال 2011 روانه بازار شد بیشتر شهرت خود را مدیون اتفاقاتی است که برای تیم ساخت آن رخ داد. در میانه فرآیند ساخت این بازی، اکتیویژن بنیان‌گذاران استودیو اینفینیتی وارد، جیسون وست و وینس زامپلا را اخراج کرد. این دو نفر به همراه گروهی از همراهانشان ساخت Modern Warfare 3 را نیمه کاره رها کرده و استودیوی جدید Respawn را پایه‌ریزی کردند.

اکتیویژن برای ادامه دادن فرآیند ساخت MW3 و عرضه آن در زمان پیش‌بینی شده به سراغ استودیوی Sledgehammer Games رفت. این استودیو در آن زمان مشغول کار بر روی نسخه‌ای آزمایشی از مجموعه کال آف دیوتی بود که گیم پلی سوم شخص داشت و داستان آن حول جنگ ویتنام در جریان بود. این بازی البته هرگز به بازار عرضه نشد و اکتیویژن نیز به جز چندین مد محدود در بخش مالتی پلیر، هرگز نسخه سوم شخصی از کال آف دیوتی را نساخت.

خود بازی مدرن وارفر 3 پس از عرضه به بازار با نظرات مثبت بسیاری روبرو شد و علیرغم مشکلات پیش آمده در روند ساخت، چندین میلیون نسخه فروش داشت. بخش کمپین کم‌نقص و فوق‌العاده این بازی که پایان‌بخشی بر ماجراجویی اعضای تسک فورس 141 بود، مهم‌ترین نقطه قوت این عنوان به شمار می‌رفت. بعلاوه، چندین مد جدید و جذاب مالتی پلیر هم بر جذابیت این بازی افزودند و آن را به یکی از برترین نسخه‌ها در تاریخ فرنچایز کال آف دیوتی تبدیل کردند.

Call of Duty: Vanguard

کال آف دیوتی ونگارد

آخرین نسخه منتشر شده از کال آف دیوتی گیمرها را به خاستگاه این فرنچایز، یعنی جنگ جهانی دوم می‌برد. با اینکه Vanguard از حیث جذابیت و گیم پلی در حد و اندازه‌های نسخه‌های پیشین فرنچایز ظاهر نمی‌شود، اما قادر به ایجاد یک تنوع در این مجموعه است. به طور کلی ونگارد را می‌توان یک پکیج کامل از همه نکات مثبت مجموعه کال آف دیوتی دانست که عملکرد قابل قبولی دارد و در هر سه بخش کمپین، مالتی پلیر رقابتی و مد زامبی موفق ظاهر می‌شود.

این نسخه از بازی نیز همانند بسیاری نسخه‌های اخیر این فرنچایز از یک کمپین نسبتا کوتاه تشکیل شده که از جنبه‌های مختلف روایت می‌شود. علیرغم اینکه این کمپین از حیث داستانی چندان خیره‌کننده نیست، اما ماموریت‌های متنوعی را شامل شده و بسیار سرگرم‌کننده است.

بخش مالتی پلیر بازی هم همواره در حال گسترش است و مجموعه‌ای گسترده از مپ‌ها و مدهای مختلف را شامل می‌شود. بخش مالتی پلیر فرنچایز Call of Duty همواره سرگرم‌کننده بوده است و نسخه ونگارد نیز از این قضیه مستثنی نیست.

علاوه بر این، مد زامبی نیز برخی از جنبه‌های معمایی و حل پازل را حذف می‌کند؛ اما مجموعا یک تجربه کوآپ لذت‌بخش به شمار می‌رود.

به طور کلی نسخه Vanguard از سری کال آف دیوتی علیرغم تمام محافظه‌کاری‌هایش، یک نسخه در خور توجه در این فرنچایز به شمار می‌رود.

Call of Duty Black Ops 4

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

نسخه بلک آپس 4 که در سال 2018 منتشر شد، نقطه عطفی در تاریخ فرنچایز کال آف دیوتی به شمار می‌رود؛ چراکه در این نسخه برای اولین بار شاهد حذف مد کمپین از بازی بودیم! علیرغم این امر، Black Ops 4 یکی از بهترین بازی‌های شوتر زمان خود و در شمار بهترین نسخه های بازی Call of Duty قرار می‌گیرد.

با اینکه مد کمپین در این بازی جایی نداشت، سه بخش اصلی بازی ( مالتی پلیر، زامبی و Blackout) هر سه موفق به ارائه عملکردی کم‌نقص بودند و لحظات لذت‌بخشی را رقم زدند. بخش مالتی پلیر بازی مثل همیشه باکیفیت بود و با معرفی اسلحه‌های جدید و ایجاد تغییرات مثبت در گیم پلی به محبوبیت زیادی در بین گیمرها دست پیدا کرد. همچنین بخش زامبی نیز تجربه‌ای عمیق و خاطره‌انگیز را به نمایش گذاشت و با رمز و رازهای فراوانی که در خود جای داده بود، تجربه‌ای منحصربفرد به شمار می‌رفت.

با این حال مهم‌ترین بخش از بازی Call of Duty Black Ops 4 مد بتل رویال آن بود که با نام Blackout معرفی شد. در این سال اکتیویژن سعی کرد با افزودن مد بتل رویال به بازی در محبوبیت عناوین شگفت‌انگیزی چون پابجی و فورتنایت سهیم شود. هم گیمرها و هم منتقدین همگی مد بتل رویال را پسندیدند و علیرغم ضعف‌هایی که داشت، استقبال فوق‌العاده‌ای از آن کردند. مد بتل رویال در بلک آپس 4 کمی بعد به عنوان شالوده شکل‌گیری بازی Call of Duty Warzone به کار رفت.

Call of Duty: WWII

کال آف دیوتی WWII

نسخه WWII که در سال 2017 توسط استودیو Sledgehammer Games ساخته شد، نخستین بازگشت فرنچایز کال آف دیوتی به جنگ جهانی دوم پس از سال‌ها به شمار می‌رود. بنابراین در این نسخه خبری از قدرت‌های ماورایی، دویدن روی دیوار، پهپادها و سایر موارد نیست و در عوض شما را در میدان نبرد متفقین علیه متحدین قرار می‌دهد. این فرمول، چیزی بود که مجموعه کال آف دیوتی را به شهرت رسانده بود. بنابراین بازگشت به آن باعث خوشحالی فراوان علاقمندان این مجموعه شد.

این بازی با بهره‌گیری از تیم کارگردانی قوی خود به روایت نبردهایی در جبهه‌های مختلف اروپا پرداخت و برخی نبردهای آشنا و خاطره‌انگیز تاریخی نظیر نبرد نرماندی را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. داستان مد کمپین بازی به دلیل شباهت‌هایی که به مجموعه Band of Brothers داشت و جوخه‌هایی از سربازان گمنام را در تلاش برای بقا در شرایط وحشتناک جنگ به تصویر می‌کشید، با اقبال فوق‌العاده‌ای روبرو شد. علاوه بر این، مد کمپین بازی به خاطر پر نشدن خودکار سلامتی بر خلاف بسیاری بازی‌های هم‌رده مورد توجه بسیاری واقع شد.

در بخش مالتی پلیر شاهد ایجاد کلاس‌های مختلفی در بازی بودیم که هریک، از دسته‌های مختلفی با قابلیت‌ها و توانایی‌های متنوع تشکیل شده بودند. بر این اساس گیمرها می‌توانستند با عضویت در هریک از این گروه‌ها به مجموعه توانایی‌های آن‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین در بخش مالتی پلیر بازی شاهد استفاده از فضایی جدید تحت نام Headquarters بودیم که از مجموعه دستینی الهام گرفته بود و گیمرها می‌توانستند در آنجا ملاقات کرده و فعالیت‌های مشترک انجام دهند.

Sledgehammer Games ماجراجویی خود در جنگ جهانی دوم را ادامه داد و چهار سال بعد، نسخه ونگارد را نیز روانه بازار کرد.

Call of Duty Modern Warfare 2

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

در رده بعدی لیست بهترین نسخه های بازی Call of Duty ، عنوان دیگری از اینفینیتی وارد قرار می‌گیرد که دنباله‌ای بر نسخه فوق‌العاده محبوب مدرن وارفر به شمار رفته و در سال 2009 روانه بازار شد. این بازی داستان تسک فورس 141 را روایت می‌کند که بار دیگر در نبردی همه‌جانبه در صدد مقابله با تروریست‌هایی جهانی است.

کمپین خاطره‌انگیز این بازی به دلیل ماموریت معروف No Russian با انتقادهای همه‌جانبه‌ای روبرو شد. در این ماموریت، گیمرها می‌بایست در یک قتل عام فجیع در یک فرودگاه شرکت کند! البته بازی این اختیار را به گیمرها می‌داد که ماموریت No Russian را اصلا تجربه نکنند. با این وجود، بدون شک این ماموریت یکی از خاطره‌انگیزترین مراحل در کل بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود.

به طور کلی مد کمپین Modern Warfare 2 با اینکه کوتاه است و حدودا پنج ساعت به طول می‌انجامد، یک مثال واقعی از تبحر سازندگان فرنچایز کال آف دیوتی در ساخت بازی‌های FPS به شمار می‌رود.

اینفینیتی وارد همچنین بخش مالتی پلیر بازی را نیز با قابلیت‌هایی کاملا جدید بروز کرده بود و با ایجاد تحول در سیستم Perk، بازی را به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر برای گیمرها تبدیل کرد. نسخه دوم مدرن وارفر به حدی در میان گیمرها به محبوبیت رسید که اکتیویژن در سال 2020 تصمیم به ریمستر مد کمپین آن گرفت.

Call of Duty 2

کال آف دیوتی 2

بازی کال آف دیوتی 2 که در سال 2005 روانه بازار شد بدون در نظر گرفتن اسپین آف‌های نسخه کنسول، دومین نسخه اصلی از فرنچایز کال آف دیوتی به شمار رفته و داستان جبهه‌های مختلفی از جنگ جهانی دوم را در قالب شخصیت‌هایی متفاوت روایت می‌کند.

علیرغم اینکه ممکن است گرافیک بازی با استانداردهای امروز کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد، اما به ویترینی برای رونمایی دستاوردهای گرافیکی مجموعه تبدیل شد و از آن زمان، فرنچایز Call of Duty را به سردمدار بازی‌های شوتر اول شخص بازار تبدیل کرد. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در نسخه دوم کال آف دیوتی شاهدش بودیم، افزوده شدن سیستم بازیابی خودکار سلامتی بود که پس از آن، تقریبا در تمامی نسخه‌های کال آف دیوتی به کار گرفته شد. همچنین نشانگر نارنجک نیز قابلیت جدیدی بود که در کال آف دیوتی 2 برای نخستین بار شاهد استفاده از آن بودیم.

علاوه بر این، مد مالتی پلیر رقابتی و درگیرکننده این نسخه نیز از دیگر نقاط قوت مهم آن به شمار می‌رفت.

به طور کلی، کمپین متفاوت و فوق‌العاده، صداگذاری بسیار حرفه‌ای و طراحی گیم پلی در کنار هوش مصنوعی قابل قبول از جمله مواردی بودند که نسخه دوم را به عنوانی به‌یادماندنی در مجموعه کال آف دیوتی تبدیل کردند.

Call of Duty: Black Ops

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

نسخه اول از مجموعه بلک آپس که توسط Treyarch ساخته شده و در سال 2010 روانه بازار شد، یکی از برترین نسخه‌های فرنچایز به شمار می‌رود. این عنوان از بازیگران شناخته‌شده‌ای نظیر سم ورتینگتون و گری اولدمن برای ایفای نقش کاراکترهای اصلی بازی استفاده می‌کند. داستان بازی در دهه شصت میلادی و در خلال جنگ سرد و جنگ ویتنام روایت می‌شود و گریزی به داستان‌های مرتبط با تئوری توطئه و ژانر محبوب What if در داستان‌سرایی داشت و توانست در زمان عرضه خود سر و صدای زیادی به پا کند.

در این بازی همچنین شاهد حضور برخی شخصیت‌های تاریخی نظیر جان اف کندی، فیدل کاسترو و رابرت مک نامارا هم هستیم.

بخش مالتی پلیر بازی بلک آپس به خاطر آزادی عمل دادن به گیمرها برای شخصی‌سازی کاراکتر خود در بازی با استفاده از آیتم‌های تزیینی مختلف توانست تجربه چندنفره فرنچایز را یک پله ارتقا دهد. همچنین مد به شدت محبوب و فراگیر زامبی نیز برای نخستین بار در این نسخه معرفی شد. این مد به گیمرها اجازه می‌داد که در فضایی متفاوت با استفاده از قابلیت‌های جدیدی که در اختیارشان قرار می‌گرفت به مبارزه با زامبی‌های بازمانده از جنگ جهانی بپردازند.

Call of Duty: Clack Ops به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسید و چندین دنباله مختلف برای آن عرضه شدند.

Call of Duty: Warzone

کال آف دیوتی Warzone

نسخه وارزون نخستین تجربه اکتیویژن در ساخت بازی‌های بتل رویال نبود و پیش از آن در مد بلک اوت بلک آپس 4 شاهد تعبیه این مد مالتی پلیر بودیم. با این حال بازی وارزون که در سال 2020 و در آستانه شروع پاندمی آغاز به کار کرد، موفق شد خیلی سریع پله‌های ترقی را طی کند و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرد.

مهم‌ترین تفاوت Warzone با سایر عناوین مشابه این بود که این وارزون توانست همان گان پلی فوق‌العاده و حس و حال تکرارنشدنی مجموعه کال آف دیوتی را به بازی‌های ژانر بتل رویال بیاورد و تجربه‌ای را ارائه دهد که هیچ یک از عناوین شناخته شده آن زمان قادر به ارائه آن نبودند.

از سال‌ها قبل، علاقمندان به فرنچایز کال آف دیوتی از اکتیویژن خواسته بودند که تجربه‌ای وسیع نظیر آنچه بتلفیلد ارائه می‌داد را در اختیارشان قرار دهد. وارزون پاسخی است که اکتیویژن به طرفداران خود داد و با ارائه نقشه پهناور و شلوغ وردانسک که از بهترین نقشه‌های نسخه‌های پیشین کال آف دیوتی الهام گرفته بود، به خوبی توانست طرفداران بتلفیلد را هم با خود همراه کند.

در کنار همه این موارد، بازی وارزون کاملا رایگان بود و رویای تجربه بخش مالتی پلیر کال آف دیوتی را برای بسیاری گیمرهای جهان محقق کرد. این نسخه البته بدون ایراد نبود و مواردی نظیر تقلب یا مشکلات در ادغام بازی با نسخه Black Ops Cold War از جمله مهم‌ترین ایرادات این نسخه به شمار می‌رفتند.

Call of Duty: Modern Warfare

بهترین نسخه های بازی Call of Duty در طول تاریخ

با توجه به محبوبیت فراتر از تصور سه‌گانه مدرن وارفر، طبیعی بود که اکتیویژن دیر یا زود تصمیم به ریبوت این مجموعه بگیرد. بار دیگر، اینفینیتی وارد بر کرسی ساخت این نسخه قرار گرفت. با این حال، تیم سازنده نسخه ریبوت کاملا متفاوت از نسخه اصلی بود. همان طور که اشاره شد، چند سال پیش از ساخت ریبوت مدرن وارفر اعضای اصلی استودیو اینفینیتی وارد اخراج شدند. در عوض، جیکوب مینکوف و تیلور کوروساکی، کارمندان سابق ناتی داگ، مسئولیت ساخت این نسخه را عهده‌دار شدند.

این نسخه در سال 2019 به بازار عرضه شد و به موفقیت فوق‌العاده‌ای رسید. در کنار فروش چشمگیری که این نسخه ریبوت تجربه کرد، هواداران مجموعه نیز از بازگشت به گیم پلی مدرن و داستان سرایی آن در زمان حال استقبال پرشکوهی کردند. دقیقا همانند نسخه سال 2007، ریبوت مدرن وارفر هم روایتگر دسته‌ای از سربازان بود که علیه دشمنی مشترک به مبارزه می‌پرداختند.

کمپین بازی پر از لحظات به یادماندنی بود و ماموریت‌های مخفی‌کارانه و سینمایی بازی، بیش از هر چیز فیلم Zero Dark Thirty را در ذهن تداعی می‌کرد. کسانی که این بازی را تجربه کرده‌اند، بدون شک مرحله خاطره‌انگیز این بازی که در آن در نقش دختربچه‌ای کوچک قرار داشتند را به خاطر می‌آورند.

بخش مالتی پلیر ریبوت مدرن وارفر به خاطر گستردگی نقشه‌ها و مدهایش به شهرت فراوانی رسید. علاوه بر این، مبارزه در مپ‌های وسیع و پهناور و بهره‌گیری از انواع مختلفی از وسایل نقلیه و اسلحه‌ها در کنار گیم پلی روان همیشگی مجموعه کال آف دیوتی باعث شده بود که این بخش از بازی نیز با اقبال فوق‌العاده‌ای روبرو شود و بتواند طرفداران را به خوبی راضی نگه دارد. Modern Warfare همچنین زمینه‌ساز عرضه بسته اضافی Warzone نیز شد. Warzone یکی از گسترده‌ترین بسته‌های اضافی عرضه شده برای مجموعه کال آف دیوتی به شمار می‌رود.

Call of Duty 4: Modern Warfare

کال آف دیوتی مدرن وارفر

نسخه اصلی مدرن وارفر که توسط Infinity Ward ساخته شد و در سال 2007 روانه بازار شد صدرنشین لیست بهترین نسخه های بازی Call of Duty در تاریخ است. این بازی برای نخستین بار مجموعه کال آف دیوتی را از فضای جنگ جهانی دوم خارج کرده و به دنیای مدرن آورد. در این میان، ارائه داستانی جذاب و پرپیچ و خم از نبردی بزرگ علیه تروریست‌هایی در کلاس جهانی باعث شد که صفحه جدیدی در تاریخ فرنچایز Call of Duty رقم بخورد.

مد کمپین هالیوودی بازی در کنار بخش مخفی‌کاری جذاب آن بیش از سایر نکات بازی مورد توجه قرار گرفتند. با این حال، آنچه بیش از سایر موارد بازی را سر زبان‌ها انداخت، بخش مالتی پلیر بی‌نظیر آن بود. مدرن وارفر برای نخستین بار المان‌هایی نظیر Kill Streak یا دریافت امتیاز در اثر کشتن دشمنان را در بازی گنجاند و به فراگیر شدن آن‌ها کمک شایانی کرد.

پس از رسیدن به مرحله 55، گیمرهای بخش مالتی پلیر بازی می‌توانستند با آنلاک کردن Prestige و آغاز دوباره مسیر پیشرفت از مرحله صفر به دستاوردهایی جدید و جذاب دست پیدا کنند. بسیاری از المان‌های معرفی شده توسط این نسخه بعدها در بسیاری بازی‌های مالتی پلیر دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفتند و به پای ثابت بازی‌های شوتر چندنفره تبدیل شدند.

اکتیویژن به دلیل محبوبیت فراوانی که این نسخه از بازی داشت، ریمستر آن را در سال 2016 و ریبوتی از آن را در سال 2019 روانه بازار کرد.

شما کدام نسخه از کال آف دیوتی را بیش از سایرین دوست دارید؟ فکر می‌کنید جای کدام یک از نسخه‌های این مجموعه در این لیست خالیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*