ایلان ماسک

کارمندان اسپیس ایکس می‌خواهند علیه ایلان ماسک کودتا کنند

کارمندان اسپیس ایکس، با ارسال نامه‌ای به ریاست این شرکت گفتند که رفتار گستاخانه ایلان ماسک و اتهامات علیه او، وجهه مجموعه را زیر سوال برده است.

یک نامه سرگشاده، خطاب به شرکت اسپیس ایکس که در آن از رفتار اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل آن محکوم انتقاد شده، بحثی داغ را در میان کارمندان این شرکت در یک گروه داخلی چت برانگیخته است. طی این شکایت، از کارمندان خواسته شده تا نامه مذکور را به صورت علنی یا ناشناس امضا کنند و این نسخه را به دست ریاست SpaceX، گوین شاتول برسانند.

در این نامه که توسط The Verge بررسی شده، عنوان شده که چگونه اقدامات ماسک و اتهامات اخیر آزار و جنسیت جنسی علیه او تاثیری منفی بر شهرت اسپیس ایکس داشته است. این سند هم‌چنین ادعا می‌کند که کارمندان در طیف‌های جنسیتی، قومیتی، ارشدیت و نقش‌های فنی، در نوشتن این نامه با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

در این نامه آمده است:

رفتار ایلان در حوزه عمومی، منبع مکرر حواس‌پرتی و خجالت ما، به‌ویژه در هفته‌های اخیر است. به عنوان مدیرعامل و برجسته‌ترین سخنگوی ما، ایلان به عنوان چهره اصلی اسپیس ایکس در نظر گرفته می‌شود و هر توییتی که او ارسال ‌می‌کند، یک بیانیه عمومی و واقعی از سوی شرکت است. بنابراین بسیار مهم است که برای تیم‌ها و استعدادهای بالقوه خود روشن کنیم که پیام‌های او منعکس‌کننده کار، ماموریت یا ارزش‌های ما نیست.

ماسک

ماسک اخیرا با حواشی بسیاری مواجه شده و حضور او در توییتر نیز به‌طرز ویژه‌ای گستاخانه ارزیابی می‌شود. در ماه آوریل، او با انتشار تصویری از بیل گیتس در کنار یک ایموجی از مردی باردار، در زیر آن به شوخی نوشت:

در صورتی که می‌خواهید قوای جنسی خود را به سرعت از دست دهید!

توییت ماسک

در این نامه که روز چهارشنبه در یک کانال داخلی تیم مایکروسافت اسپیس ایکس با بیش از 2600 کارمند به اشتراک گذشته شد، استدلال شده که این شرکت به خط‌مشی اعلام شده «بدون احمق» خود و عدم تحمل آزار جنسی عمل نمی‌کند.

این سند در ادامه سه اقدام متفاوت را برای رسیدگی به این وضعیت پیشنهاد کرده، اول اینکه SpaceX باید رفتار مخرب توییتری ایلان ماسک را علنا مورد بررسی قرار دهد و آن را محکوم کند. هم‌چنین این شرکت باید رهبری مجموعه را نیز به طور یکسان در قبال رفتار بد خود مواخذه کرده و در نهایت، اسپیس ایکس باید به وضوح مشخص کند که سیاست‌های انضباطی آن چه هدفی را دنبال کرده و آنها را به‌طور پیوسته اجرا کند.

اگرچه تعداد امضاهای این نامه در دسترس نیست، اما از کارمندان شرکت خواسته شده تا با پر کردن یک نظرسنجی یا اسکن کد QR، این متن را امضا کنند. نامه شکایت کارمندان با بیش از صدها نظر در کانال تیمی اسپیس ایکس مواجه شده و البته بسیاری از کارمندان نیز با نفس این پیام موافق نبودند.

در این میان، طبق تصاویری از اتاق چت که توسط دو منبع به اشتراک گذشته بود، برخی از نظردهندگان ادعا کردند که از رفتار ماسک خجالت‌زده‌اند. هم‌چنین برخی دیگر ابزار تمایل کردند که شرکت به رفتارهای رهبری اجرایی و هم‌چنین شکایات مرتبط با آزارهای جنسی به طور بهتری رسیدگی کند.

اسپیس ایکس

اتهامات علیه ایلان ماسک و واکنش مدیر ارشد اسپیس ایکس

این نامه تقریبا یک ماه پس از گزارشی از Insider منتشر می‌شود که ادعا کرده بود، اسپیس ایکس به یک مهماندار سابق این شرکت مبلغ 250 هزار دلار پرداخته کرده، زیرا ماسک را متهم کرده بود که به او تعرض کرده و در حین ماساژ به او پیشنهادی بی‌شرمانه داده است. ایلان ماسک با رد این اتهامات گفت که این داستان جزئیات بیش‌تری دارد.

او در گفتگو با این نشریه افزود:

اگر من تمایل به آزار جنسی داشتم، بعید است که این اولین بار در طول 30 سال فعالیت حرفه‌ای من باشد!

پس از انتشار این داستان، شاتول یک ایمیل سراسری را برای کارکنان اسپیس ایکس ارسال کرد که در آن از ماسک دفاع کرده بود.

او در این نامه نوشته:

شخصا معتقدم که این ادعاها نادرست است. نه به این دلیل که من برای ایلان کار می‌کنم، بلکه به‌ خاطر آنکه 20 سال با او کار همکاری داشته‌ام و هرگز موردی مانند این ادعا را ندیده و نشنیده‌ام. هرکسی که ایلان را مانند من می‌شناسد نیز می‌داند که او هرگز چنین رفتاری را از خود بروز نمی‌دهد.

این اولین بار نیست که موضوع آزار جنسی در این شرکت مطرح می‌شود. در ماه دسامبر، یکی از کارمندان سابق اسپیس ایکس با نگارش مقاله‌ای به نام Lioness، از تجربیات خود در مورد آنچه که وی آزار جنسی فراگیر در این شرکت توصیف کرده بود، نوشت. او هم‌چنین از واکنش منابع انسانی SpaceX به شکایات خود نیز انتقاد کرد. وب‌سایت Verge در آن زمان با چهار کارمند اسبق اسپیس ایکس به گفتگو پرداخت و همه آنها ابراز نارضایتی خود را نسبت به واکنش نادرست منابع انسانی این شرکت در قبال شکایات آزار جنسی ابراز کردند.

شاتول در ماه دسامبر نوشت:

ما هم‌چینن که می‌توانیم بهتر عمل کنیم. به همین دلیل منابع انسانی از گروه‌های سراسر شرکت درخواست بازخورد کرده تا اطمینان حاصل کند که این فرآیند به‌طور موثر انجام می‌شود. این واحد هم‌چنین دستورالعمل‌های خود را از طریق یک ممیزی داخلی و پس از آن شخص ثالت انجام می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*