تاریخ عرضه خودروهای وارداتی

تاریخ عرضه خودروهای وارداتی به بازار ایران مشخص شد

به نظر می‌رسد تاریخ عرضه خودروهای وارداتی به ایران مشخص شده است. جزئیات واردات خودروی خارجی به بازار داخلی را در ادامه بخوانید.

واردات خودرو کلاف سردرگمی است که رهایی از آن به این آسانی نیست. حدود یک ماهی می‌شود که واردات خودرو در هیأت دولت تصویب شده و قرار است که به زودی آیین‌نامه آن نهایی و اجرا شود؛ اما این پروسه همچنان تا به امروز در رفت و آمد بین مجلس و دولت بوده است.

آیا تاریخ عرضه خودروهای وارداتی مشخص شده؟

آن اوایل که گفته شد واردات آزاد شده، قرار بر این بود که اولین گروه از خودروهای خارجی طی تابستان سال جاری راهی مرزهای کشور و از آنجا وارد بازار داخلی شوند؛ اما این اتفاق هنوز نیفتاده و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها رخ دهد. کارشناسان خودرو معتقدند که با توجه اوضاع کنونی بازار و صنعت خودروسازی کشور، اگر خودروهای وارداتی تا پاییز 1401 به بازار تحویل داده شوند جای شکر دارد.

مدت‌هاست که صنعت خودرو دچار بیماری شده که پیکره آن را از درون و بیرون دچار خرابی و فساد کرده است. در گوشه و کنار این صنعت رد پایی از رانت و فساد اقتصادی دیده می‌شود و این امری بدیهی و واضح برای همگان است. یکی از راه‌های برون‌رفت از این بحران، واردات بوده که تا به امروز از مهم‌ترین مسائل صنعت خودرو شده است.

تاریخ عرضه خودروهای وارداتی

مسئله واردات خودرو سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و درگیری میان مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در روز 21 اردیبهشت ماه 1401 به تصویب رسید. همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای محمدباقر قالیباف در روز 16 خرداد ماه قانون مجوز 5 ساله واردات خودرو را برای اجرایی شدن به دولت ابلاغ کرد.

در اواخر اردیبهشت ماه وزیر صمت، سیدرضا فاطمی امین اعلام کرده بود که در صورت مساعد بودن اوضاع به زودی جزئیات آیین نامه واردات خودرو اعلام خواهد شد. پیرو همین اخبار پیرامون واردات خودرو بود که در اوایل خردادماه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده بود اولین گروه از خودروهای وارداتی در تابستان عازم ایران خواهند شد.

حالا به نظر می‌رسد که آیین نامه مجلس شورای اسلامی پشت درهای بسته دولت مانده و مسئله واردات هنوز هم که هنوز است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که در تابستان سال جاری خبری از واردات خودروهای خارجی باشد. یکی از نکات مهمی که نباید از کنار آن سرسری گذشت، مسئله قانون تسهیل کسب و کار است.

مطابق با قانون تسهیل کسب و کار، برای این که این دستورالعمل مدون شود باید نظرات و آرای انجمن‌های واردکنندگان خودرو، خودروسازان، قطعه سازان و اسقاط خودرو اخذ شود. تا جایی که خبر داریم با این گروه‌ها هیچ مشورتی صورت نگرفته چه برسد به گرفتن نظرات آنها.

تاریخ عرضه خودروهای وارداتی

به گفته علیرضا اقصایی، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی تهران، با توجه به این تأخیر و بنا بر تجربه‌های سالیان گذشته، ورود اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور در بهترین حالت در پاییز خواهد بود. از طرفی به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خوشبینانه‌ترین زمانی که می‌توان اعلام کرد چهار ماه دیگر است و حتی در صورتی که این آیین نامه تا آخر خرداد تصویب شود، باز هم نمی‌توانیم در تابستان شاهد ورود خودروهای وارداتی باشیم.

هم‌اکنون بسیاری از فعالان بازار خودرو و کارشناسان در انتظار تصویب و نهایی شدن آیین نامه مذکور هستند، ولی مشخص نیست این وعده چه زمانی عملی می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*