نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره

نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره و کره ماه را از دست ندهید

ستاره شناسان از نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره به علاوه ماه خبر می‌دهند. جزئیات دقیق این رویداد را در ادامه بخوانید.

همه ما دوست داریم یا روزی تمایل داشته‌ایم که دیگر سیارات منظومه شمسی را ببینیم، ولی همان‌طور که می‌دانید این اتفاق جز با تلسکوپ‌های نسبتا مجهز امکان پذیر نیست و تنها کره‌ای که از روی زمین دیده می‌شود، کره ماه و گاهی نیز سیاره زهره است. حالا محققان طبق شواهد و مشاهدات آسمانی که داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که پنج سیاره منظومه شمسی قرار است با یکدیگر همنشینی داشته باشند.

تماشای نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره

این نمایش آسمانی جالب توجه قرار است که با حضور سیاراتی نظیر عطارد، مشتری، زهره، مریخ و زحل باشد. تاریخ برگزاری این همنشینی و وقوع چنین رخدادی در نیمه دوم ماه ژوئن خواهد بود. این نمایش بسیار نادر است و گفته شده علاوه بر این پنج سیاره، مهمان ناخوانده دیگری به نام ماه زمین هم در آن حضور پیدا خواهد کرد.

اگر به نجوم و تماشای سیارات و ستارگان علاقه دارید و نمی‌خواهید این فرصت را از دست دهید باید خبر خوش بدهیم، چرا که خوشبختانه همه می‌توانند بدون چشم مسلح و تنها با تمرکز روی آسمان این نمایش جذاب را ببینند. برای تماشای این پنج سیاره در آن شب باید تا نیمه دوم شب منتظر بمانید و پس از آن است که هر یک از آنها به تدریج و به نوبت در آسمان ظاهر می‌شوند. مکان دقیق رویت آنها در ضلع جنوبی و شرقی آسمان است.

البته می‌دانیم که دیدن دو یا سه ستاره در امتداد هم چیز عجیب و غریبی نیست و بارها برایمان اتفاق افتاده که چنین پدیده‌ای را در آسمان شب دیده‌ایم، ولی آنچه در این رویداد خاص عجیب و جذاب به نظر می‌رسد، همنشینی پنج سیاره و پنج جهان مختلف در یک خط است. تصور کنید هر کدام از این سیاره‌ها جهان خاص و منحصر به فرد خود را دارند و تنها نیم ساعت پیش از آن که خورشید طلوع کند در آسمان پیدا می‌شوند.

نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره

از دیگر شگفتی‌ها و نکات جالب پیرامون این هم‌ترازی این است که پنج سیاره مورد نظر دقیقا با همان ترتیبی که در مدارهای خود در منظومه شمسی قرار دارند، در آسمان شب ظاهر خواهند شد و نحوه قرارگیری آنها به همان ترتیب عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل خواهد بود. البته می‌توان در این مسیر جذاب از قمر زمین هم نام برد که می‌تواند در تاریخ 23 تا 25 ژوئن موقعیت زمین را نمایان کند. بد نیست بدانید که این هم‌ترازی و همنشینی یک بار دیگر هم اتفاق افتاده که تاریخ آن به پنجم مارس 1864 برمی‌گردد.

اولین سیاره‌ای که در آن شب رویایی در آسمان ظاهر می‌شود، زحل است که در نیمه‌های شب سر و کله‌اش پیدا خواهد شد. تا قبل از این که سحر شود این نمایش زیبا با سیارات دیگری مثل مشتری و بعد از آن مریخ ادامه خواهد یافت. در سحر آن شب زهره در مدار خود ظاهر می‌شود و نزدیک به نیم ساعت قبل از آن که خورشید طلوع کند، عطارد بیرون خواهد آمد. حال بیایید موقعیت دقیق‌تر آنها را بررسی کنیم.

زحل اولین سیاره‌ای است که در این شب نشینی ظاهر می‌شود. این سیاره زیبا قبل از نیمه شب به وقت محلی طلوع می‌کند. اگر این سیاره را با چشم غیر مسلح نگاه کنید شبیه به یک جسم زرد رنگ در آسمان دیده می‌شود، ولی برای تماشای حلقه‌های معروف آن باید از یک تلسکوپ کمک بگیرید. اگر بزرگنمایی را روی 30 تنظیم کنید به احتمال زیاد قادر به تماشای آن خواهید بود. همان‌طور که گفتیم حوالی سحر این سیاره در ضلع جنوب شرقی آسمان قابل رویت خواهد بود.

دومین سیاره‌ای که در این هم‌ترازی قابل مشاهده خواهد بود، مشتری است که سیاره‌ای صبحگاهی محسوب می‌شود. سیاره مشتری در برج حوت غربی است و حدود ساعت‌های 1:30 بامداد و در روشنایی روز سر و کله‌اش پیدا می‌شود. قدر درخشان این ستاره 2.4 است و از ستاره شباهنگ که درخشان‌ترین ستاره در آسمان زمین است، بیشتر می‌درخشد. در تاریخ 29 ژوئن مشتری در ربع غربی دیده خواهد شد.

نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره

پس از مشتری سیاره سرخ را داریم. این سیاره چون به زمین نزدیک تر است به محض رسیدن به آن خودنمایی می‌کند و دیده می‌شود. نیم ساعت بعد از این که مشتری در ربع غربی دیده شد، مریخ ظاهر خواهد شد. این سیاره از سمت شرق طلوع می‌کند و با قدر 0.5 می‌درخشد و هم‌راستا در نهمین ستاره در آسمان زمین خواهد بود. مریخ در این هم‌ترازی با رنگ زرد متمایل به نارنجی دیده می‌شود.

بد نیست بدانید که در علم اخترشناسی قدر یا بُرز کمیتی است که از آن برای اندازه گیری میزان درخشندگی یک ستاره یا جرم آسمانی استفاده می‌شود و در یک باند مشخص از طیف الکترومغناطیسی به کار می‌رود که اغلب هم طیف مرئی یا فروسرخ را شامل می‌شود.

چهارمین سیاره که مهمان این همنشینی است، زهره جذاب و دیدنی خواهد بود. به محض نمایان شدن اولین بارقه‌های سپیده دم و حوالی ساعت 3:30 دقیقه صبح و با قدر منفی 3.9 در آسمان پیدا خواهد شد. زهره نسبت به مشتری حدود چهار برابر بیشتر درخشندگی خواهد داشت.

نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره

اما آخرین سیاره‌ای که دیرتر از همه در این مهمانی و دورهمی شرکت خواهد کرد، عطارد است. عطارد مدتی پیش آنقدر میزان درخشندگی پایینی داشت که محققان به سختی توانایی مشاهده آن را داشتند؛ ولی خبر خوش این است که در 16 ژوئن این سیاره جذاب در بزرگترین حالت خود و با قدر 0.6 قرار خواهد داشت. اگر نیم ساعت قبل از طلوع خورشید به آسمان نگاه کنید، عطارد را خواهید دید.

حالا بیایید به این صف جذاب و دیدنی منظومه شمسی، قمر سیاره خودمان را هم اضافه کنید. چند روز دیگر کره ماه از کنار این پنج سیاره عبور خواهد کرد و این ماه است که در میان آن همه سیاره نمایان‌تر دیده می‌شود. علاقه‌مندان به تماشای این همنشینی باید بدانند که هر چندین دهه یک بار چنین رویدادی رخ می‌دهد و اگر قصد جدی دارید نباید آن را از دست بدهید. نظر شما درباره نمایش جذاب نجومی با هم نشینی پنج سیاره چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*