آتامان

آتامان ، کشنده جدید ایران خودرو دیزل با قلب تپنده بنز رونمایی شد

آتامان به عنوان کشنده جدید ایران خودرو دیزل معرفی شد. این کامیون از بدنه فوتون و پیشرانه مرسدس بنز بهره می‌برد. در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا می‌شویم.

ایران خودرو دیزل طی مراسمی به شکل رسمی از آتامان به عنوان کامیون کشنده جدید خود پرده برداشت. این کشنده که از بدنه فوتون و موتور مرسدس بنز بهره می‌برد به سلطنت کامیون معروف این شرکت یعنی بنز نارنجی پایان داد و قرار است به عنوان جایگزین آن روانه بازار شود.

کامیون کشنده آتامان به دلیل برخورداری از موتور معروف Om457‌ مرسدس بنز که در بسیاری از محصولات این خودروساز آلمانی نیز استفاده شده در بخش تعمیرات نسبت به رقبای چینی تازه وارد در سطح بهتری قرار دارد.

معرفی کامیون کشنده آتامان

بخش طراحی

آتامان

طول کامیون کشنده آتامان به 6.190 میلی متر، عرض آن 2.490 میلی‌متر، ارتفاع آن با بادگیر 3.890 میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به 3.800 میلی‌متر می‌رسد. وزن خالص این کامیون حدود 8.130 کیلوگرم و وزن ناخالص مجاز آن نیز 19 هزار کیلوگرم اعلام شده است. همچنین وزن ناخالص مجاز ترکیبی به عنوان کشنده هم 42 هزار کیلوگرم خواهد بود. شرکت سازنده میزان بار مجاز روی محور جلو را 7 هزار و 500 کیلوگرم و میزان بار مجاز روی محور عقب را 13 هزار کیلوگرم در اعلام کرده است.

آتامان

اتاق آتامان کاملا به بنز واگن هود شباهت دارد، اما طراحان با استفاده از قطعات پلاستیکی توانستند آن طرح قدیمی بنز را حذف کنند. به طور کلی کامیون کشنده جدید ایران خودرو دیزل همان بنز واگن هود بوده که طراحان با استفاده از اتاق فوتون H4 توانستند آن را به‌روز و مدرن سازند. همچنین اتاق آتامان از نوع سقف بلند با بالابر هیدرولیکی و دستی است.

امکانات 

آتامان

از امکانات و تجهیزات مهم آتامان می‌توان به تایر زاپاس با رینگ فولادی، جعبه کمک‌های اولیه، شلنگ باد، مخزن ادبلو با ظرفیت 80 لیتر، سیستم صوتی با پشتیبانی از USB، AUX‌ و قابلیت کنترل از روی فرمان، خروجی برق 12 ولت و 24 ولت، گرمکن سوخت، قفل مرکزی، بوق بادی و برقی، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، محدود کننده سرعت، کروز کنترل، کولر و بخاری و دو تخت‌خواب اشاره کرد.

مشخصات فنی

آتامان

ایران خودرو دیزل کشنده جدید خود را به پیشرانه OM457‌ مرسدس بنز مجهز کرده است. مرسدس بنز نخستین بار در سال 2003 میلادی از این پیشرانه پرده برداشت و از آن برای ساخت انواع کشنده‌ها و اتوبوس‌های خود استفاده کرده است. این موتور 12 لیتری 6 سیلندر خطی می‌تواند قدرتی برابر با 430 اسب بخار و گشتاور 2100 نیوتن‌متر را به تولید برساند.

آتامان

یک گیربکس با 16 دنده به جلو و 2 دنده به عقب قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد. با توجه به این که این گیربکس در کامیون‌های مرسدس بنز سری واگن هود نیز وجود داشته است، بسیاری از رانندگان ایرانی با نحوه کار آن آشنایی کامل دارند.

آتامان

آتامان در جلو از ترمزهای دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای بهره می‌برد. همچنین ایران خودرو دیزل برای این ترمزها سیستم ضد قفل و سیستم ضد لغزش را نیز در نظر گرفته است. از سایر تجهیزات این بخش می‌توان به ترمز دستی پنوماتیک و ترمز موتوری ژاکوب دو مرحله‌ای اشاره کرد. کشنده جدید ایران خودرو دیزل در جلو و عقب به سیستم تعلیق از نوع فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک مجهز شده و طراحان میل موج گیر را نیز به محور جلو اضافه کردند.

قیمت و زمان عرضه کشنده جدید ایران خودرو دیزل

در حال حاضر از قیمت و زمان عرضه کامیون کشنده جدید ایران خودرو دیزل جزئیاتی در دست نیست، اما طبق شنیده‌ها این خودرو قرار است در سال 1401 به تعداد 500 دستگاه تولید و به بازار عرضه شود. همچنین ایران خودرو دیزل برنامه صادرات این کامیون به بازار روسیه را نیز در دستور کار خود قرار داده است.