گلکسی S22 آیفون 14

مقایسه گلکسی S22 با آیفون 14 پیش از رونمایی رسمی

در این متن به مقایسه دو گوشی گلکسی S22 و آیفون 14 پرداخته و مشخصات فنی و قابلیت‌های این دو پرچمدار پرطرفدار اپل و سامسونگ را بررسی خواهیم کرد.

اپل در صدد است که با عرضه آیفون 14، رقیب دیرینه خود، سامسونگ و خانواده گلکسی S22 آن را شکست دهد. البته اگر به دنبال یک پرچمدار اندرویدی باشیم، محصولات دیگری نیز در بازار یافت خواهند شد. اما واقعیت این است که اکثر کاربران بسته به انتظارات سخت افزاری و نرم افزاری خود ترجیح می‌دهند یکی از دو گوشی Galaxy S22 یا iPhone 14 را انتخاب کنند.

با اینکه ممکن است این دو گوشی در ظاهر بسیار متفاوت از یکدیگر به نظر برسند، اما شباهت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد. مثلا آیفون 14 ساده‌ترین نسخه از گوشی‌های نسل آتی آیفون است و گلکسی S22 نیز با اینکه نسخه پایه از پرچمداران امسال سامسونگ به شمار می‌رود، پرفروش‌ترین آن‌هاست.

در اینجا قصد داریم به مقایسه دو گوشی گلکسی S22 و آیفون 14 بپردازیم و مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. البته هنوز تا زمان عرضه رسمی iPhone 14 به بازار چندین ماه زمان باقی مانده است. با این وجود اطلاعات منتشر شده از این گوشی بخش اعظمی از مشخصات و جزئیات فنی آن را در اختیارمان قرار داده‌اند. در این متن مشخصاتی نظیر صفحه نمایش، دوربین، عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری، باتری و موارد این چنینی را بررسی کرده و هریک از دو پرچمدار محبوب را موشکافی خواهیم کرد.

مهم‌ترین تفاوت‌های دو گوشی آیفون 14 و گلکسی S22 به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

  • صفحه نمایش 6.1 اینچی اولد با نرخ رفرش 60 هرتز و حاشیه‌های باریک در آیفون 14 در برابر صفحه نمایش 6.1 اینچی داینامیک امولد با نرخ رفرش 120 هرتز در گلکسی S22؛
  • تراشه A15 Bionic به همراه چهار گیگابایت رم در iPhone 14 در برابر چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 در کنار هشت گیگابایت رم در Galaxy S22؛
  • سیستم عامل iOS 16 در آیفون در برابر اندروید 12 در S22 (قابل ارتقا به اندروید 13)؛
  • دوربین دوگانه با حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی در آیفون 14 در برابر دوربین سه‌گانه متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض و دوربین 10 مگاپیکسلی زوم در S22.

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

بر اساس اطلاعات موجود، اپل آیفون‌های جدیدش را با تغییراتی جزیی از حیث طراحی روانه بازار خواهد کرد. در این میان، نمونه‌های پریمیوم آیفون 14 ( نسخه‌های پرو و پرو مکس) حفره‌های کپسولی شکل جدیدی را جایگزین ناچ در بالای صفحه نمایش خواهند کرد؛ اما آیفون 14 با همان طراحی آشنای آیفون 13 روانه به بازار عرضه خواهد شد.

گلکسی S22 آیفون 14

هنوز ابعاد دقیق آیفون 14 مشخص نیست. با این وجود اندازه 6.1 اینچی صفحه نمایش این محصول در کنار حاشیه های باریک نمایشگر احتمالا ابعادی نزدیک به گلکسی اس 22 را برای آن به ارمغان خواهد آورد. بنابراین از حیث اندازه فیزیکی، می‌توان هر دو پرچمدار مورد بررسی را یکسان در نظر گرفت.

اطلاعات موجود از آیفون‌های جدید همچنین به احتمال عرضه iPhone 14 در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، آبی و رنگ جدید بنفش اشاره دارند. این در حالی است که گلکسی S22 در رنگ‌های کرمی، بنفش، آبی آسمانی و مشکی به بازار عرضه شده است.

همچنین جزئیات فنی بیشتر صفحه نمایش iPhone 14 نیز یکی دیگر از نقاط ابهام این گوشی به شمار می‌رود. با این حال نرخ رفرش 60 هرتزی این صفحه نمایش‌ها در مقایسه با نرخ 120 هرتزی گلکسی S22 پایین‌تر به نظر می‌رسند. لازم به ذکر است که اپل نرخ رفرش‌های بالاتر صفحه نمایش را تنها در مدل‌های پرو و پرومکس iPhone 14 به کار خواهد برد.

علاوه بر این با در نظر گرفتن این نکته که پانل‌های اولد آیفون‌های جدید احتمالا توسط سامسونگ ساخته خواهند شد، نمی‌توان انتظار تفاوت‌های چندان زیادی را میان گلکسی S22 و آیفون 14 از حیث کیفیت تصویر و روشنایی صفحه نمایش داشت.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

استراتژی اپل در قبال آیفون‌های سال 2022 خود، استفاده از تراشه‌های جدید A16 Bionic تنها در مدل‌های پریمیوم پرو و پرو پلاس و تجهیز نسخه‌های معمولی و مکس به چیپست A15 Bionic است که در آیفون‌های سال گذشته به کار رفته بود. بنابراین، عملکرد فنی آیفون 14 طبیعتا هم‌تراز با نسخه‌های سال گذشته خواهد بود.

در این میان البته باید به این نکته توجه داشت که تراشه‌های A15 Bionic نیز محصولاتی بسیار قدرتمند به شمار رفته و عملکردی مشابه یا حتی برتر از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 به کار رفته در گلکسی اس 22 ارائه می‌دهند. به طور خاص، امتیاز دو گوشی آیفون 13 و گلکسی اس 22 در تست تک هسته‌ای Geekbench به ترتیب 1728 و 1152 است. همچنین در تست چند هسته‌ای هم گلکسی S22 موفق به کسب امتیاز 3352 شده و آیفون 13 امتیاز 4695 را کسب کرده است. بنابراین حتی با بهره گرفتن از تراشه‌های A15 Bionic نیز گوشی اپل عملکرد فنی بهتری را ارائه خواهد داد.

گلکسی اس 22

از طرف دیگر اظهار نظر در خصوص حافظه رم این دو گوشی کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که سیستم عامل‌های iOS و اندروید از مکانیزم‌های متفاوتی برای پردازش داده‌ها استفاده می‌کنند. با این وجود صرفا با هدف مقایسه عددی این دو گوشی، بد نیست بدانید که Galaxy S22 از هشت گیگابایت رم استفاده می‌کند؛ در حالی که انتظار می‌رود آیفون 14 به چهار گیگابایت رم مجهز باشد.

همچنین آیفون 14 به طور پیش‌فرض از سیستم عامل iOS 16 بهره می‌برد؛ در حالی که پرچمدار سامسونگ به اندروید 12 مجهز بوده و از رابط کاربری One UI 4.1 استفاده می‌کند. از حیث بروزرسانی‌های نرم افزاری، کفه ترازو به سمت اپل سنگینی می‌کند؛ هرچند که سامسونگ نیز در ماه‌های اخیر چرخه پشتیبانی نرم افزاری از محصولاتش را به چهار سال افزایش داده که در میان اندرویدی‌های بی‌رقیب است.

دوربین

بر اساس شایعات موجود پیرامون نسل جدید آیفون‌ها، یکی از مهم‌ترین بهبودهای این گوشی‌ها در مقایسه با نسل پیشین مربوط به ماژول دوربین خواهد بود. اپل قصد دارد در آیفون‌های 2022 خود از حسگرهای 48 مگاپیکسلی جدیدی استفاده کند که امکان ضبط ویدیوهای 8K را به این محصولات می‌دهد. اندازه حسگر این گوشی، کیفیت بالاتر تصاویر در فضاهای تاریک و شرایط با نور کم را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از یک دوربین سلفی جدید f/1.9 با فوکوس خودکار نیز از دیگر شایعاتی است که پیرامون سیستم دوربین آیفون 14 به گوش می‌رسد.

از طرف دیگر، گلکسی S22 سامسونگ نیز عملکرد خارق‌العاده‌ای را در عکسبرداری و فیلمبرداری ارائه می‌دهد و در شمار برترین محصولات بازار از این حیث جای می‌گیرد. ماژول اصلی دوربین این پرچمدار متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و یک دوربین 10 مگاپیکسلی با لنز زوم و قابلیت بزرگنمایی سه برابری است.

روی کاغذ به نظر می‌رسد که علیرغم تلاش‌های اپل برای بهبود کیفیت دوربین‌های آیفون 14 سامسونگ همچنان دست بالا را در این زمینه در اختیار دارد. با این حال باید منتظر ماند و دید کیفیت نهایی تصاویر این دو گوشی چه تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت.

در ادامه می‌توانید تعدادی از نمونه تصاویر Galaxy S22 را مشاهده فرمایید.

عمر باتری و نرخ شارژ

همانند بسیاری بخش‌های دیگر طراحی آیفون 14 در خصوص ظرفیت و شارژدهی باتری این گوشی هم اطلاعات زیادی در دست نیست. با این حال گزارشات پیشین به افزایش قابل توجه عمر باتری این محصول در مقایسه با نسل‌های قبل اشاره دارند. ظرفیت باتری آیفون 13 در مقایسه با نسل قبل خود با 15 درصد افزایش روبرو شده و از 2815 میلی آمپر ساعت به 3227 میلی آمپر ساعت رسید. با توجه به استفاده از تراشه مشابه در آیفون 13 و آیفون 14 می‌توان انتظار داشت که عمر باتری این دو گوشی نیز نزدیک به هم باشد.

از طرف دیگر، ظرفیت باتری گلکسی اس 22 هم 3700 میلی آمپر ساعت است که روی کاغذ برتر از آیفون 14 به نظر می‌رسد. با این وجود عملکرد این دو گوشی در واقعیت احتمالا شبیه به یکدیگر خواهد بود. نتایج موجود از تست‌های انجام شده بر روی باتری گلکسی S22 به عمر 7 ساعت و 26 دقیقه‌ای آن در استریم محتوای ویدیویی اشاره دارند. همچنین در صورت مرور اینترنت، عمر باتری به 12 ساعت و 23 دقیقه رسیده و در بازی‌های ویدیویی سه بعدی مداوم می‌توان انتظار عمر باتری 4 ساعت و 29 دقیقه‌ای را از باتری این گوشی داشت.

همچنین در بخش سرعت شارژ نیز احتمالا هر دو گوشی عملکردی مشابه با نسل قبلی خود داشته باشند. انتظار می‌رود که شارژر از جعبه آیفون 14 حذف شده باشد. بعلاوه، با در نظر گرفتن این نکته که گذر از درگاه لایتنینگ به USB-C حداقل تا سال 2023 به طول خواهد انجامید، احتمالا نمی‌توان انتظار بهبود چندانی را در سرعت شارژ این گوشی داشت.

از سوی دیگر، گلکسی اس 22 نیز فاقد شارژر در جعبه است و باتری آن، همانند S21، با توان 25 وات شارژ می‌شود.

مقایسه مشخصات گلکسی S22 و آیفون 14

جدول زیر مشخصات دو گوشی Galaxy S22 و iPhone 14 را با هم مقایسه می‌کند.

مشخصاتآیفون 14گلکسی S22
ابعادنامشخص146 در 70.6 در 7.6 میلیمتر
وزننامشخص168 گرم
صفحه نمایش
  • 6.1 اینچی اولد
  • نرخ رفرش 60 هرتز
  • 6.1 اینچی داینامیک امولد
  • رزولوشن 2350 در 1080 پیکسلی
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • نسبت 19.5:9
  • چگالی 422 پیکسل بر اینچ
  • نرخ رفرش 120 هرتز
پردازندهA15 Bionicکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1
رمچهار گیگابایت هشت گیگابایت
دوربین پشت
  • دوگانه
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • سه‌گانه
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با لرزشگیر نوری و بزرگنمای سه برابری
  • دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض
دوربین سلفی
  • رزولوشن نامشخص
  • فوکوس خودکار
10 مگاپیکسلی
اندازه باترینامشخص3700 میلی آمپر ساعت
توان شارژنامشخص25 وات
قیمتنامشخص799 دلار

 

البته مشخصات مربوط به iPhone 14 بر اساس شایعات موجود از این گوشی در جدول بالا درج شده است. بنابراین کاملا ممکن است که محصول نهایی، مشخصاتی متفاوت داشته باشد.

جمع‌بندی و نظر نهایی

علیرغم همه آنچه در این متن گفته شد، نبرد میان آیفون 14 و گلکسی S22 هنوز آغاز نشده است و همه منتظرند که مشخصات گوشی‌های امسال اپل رسما تایید شود تا بتوانند با دید بهتری به مقایسه این دو محصول بپردازند. به نظر می‌رسد اپل تصمیم ندارد خانواده iPhone 14 را با تغییرات انقلابی روانه بازار کند. بر همین اساس بسیاری افراد معتقدند گوشی‌های امسال اپل باید به جای آیفون 14، آیفون 13s نامگذاری شوند. از طرف دیگر باید در نظر داشت که iPhone 13 پیشرفت‌های فراوانی نسبت به قبل داشته و محصول بسیار موفقی به شمار می‌رود. بنابراین دلیلی ندارد که اپل همین فرمول را برای یک سال دیگر هم امتحان نکند!

گلکسی S22 آیفون 14

همچنین چرخه عرضه پرچمداران مختلف کهکشانی‌های سامسونگ و آیفون‌های اپل چندین ماه با هم اختلاف زمانی دارد. بنابراین iPhone 14 محصولی جدیدتر به شمار می‌رود و طبیعتا انتظار مشخصات پیشرفته‌تری از آن می‌رود.

از سوی دیگر، ماهیت جزیی آپگریدهای آیفون 14 و گلکسی اس 22 باعث می‌شود که کاربران نسخه‌های پیشین آن‌ها تمایلی به ارتقای محصولات خود نداشته باشند. با این حال افرادی که به دنبال محصولات مطمئن iOS و اندرویدی می‌گردند احتمالا محصولاتی بهتر از آیفون 14 و گلکسی S22 پیدا نخواهند کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*