درگاه PCI Express 7

درگاه PCI Express 7 با سرعت هشت برابری نسبت به اکسپرس ۵ معرفی شد

درگاه PCI Express 7 با سرعت شگفت‌انگیز 512GB/s معرفی شد. درگاه PCIe 7.0 سرعتی هشت برابر سریع‌تر از PCIe 5.0 که هنوز خود آن هم فراگیر نشده دارد!

کمیته PCI-SIG از جدیدترین استاندارد خود، درگاه PCI Express 7 با سرعت شگفت‌انگیز رونمایی کرد. این درحالیست که دو نسل قبل، PCI Express 5 هنوز به طور فراگیر به دستگاه‌ها نیامده است. کمیته مسئول می‌گوید اکسپرس ۷ سال ۲۰۲۵ رسماً عرضه می‌شود و احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ روی کامپیوترها حضور پیدا خواهد کرد. این نسل می‌تواند سرعت ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه کند که هشت برابر بیشتر از سرعت اکسپرس ۵ است!

سرعت دو جهته ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای روی اتصالات x16 ارائه می‌شود، اما وقتی نوبت عمل برسد به خاطر انکودینگ سرباری شبکه و کارایی هدر، سرعت آن به مراتب پایین‌تر خواهد آمد. در این شرایط هم همچنان PCIe 7.0 سرعتی ۲ برابر سریع‌تر از استاندارد PCIe 6.0 را ارائه می‌کند که انتهای امسال آماده حضور روی کامپیوترها می‌شود. کمیته PCI-SIG که در حال حاضر درگیر کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگانش است، می‌گوید هدف گذاری کرده است که سرعت استاندارد PCI Express را هر سه سال، دو برابر افزایش دهد.

درگاه PCI Express 7

البته این سرعت کاملاً به دستگاه و سازنده تراشه نیز بستگی دارد. به طور مثال پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake اینتل، ژانویه سال جاری با پشتیبانی از PCIe 5.0 معرفی شدند، اما پردازنده‌های سری Ryzen 7000 Zen 4 کمپانی AMD که از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند، تا پاییز امسال معرفی نخواهد شد. ضمناً نخستین حافظه‌های پرسرعت SSD با پشتیبانی از این استاندارد نیز سرعت خواندن حداکثر ۱۳ گیگابایت بر ثانیه‌ای را در اختیار مصرف‌کنندگانشان می‌گذارند.

درگاه PCI Express 7 مادربردها را گران‌تر می‌کند!

از دیگر قابلیت‌های کلیدی درگاه PCI Express 7 می‌توان به بهبود بهره‌وری توان، کاهش تأخیر و سازگاری کامل با نسل‌های قبلی اشاره کرد. با این حال PCIe 7.0 برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر به Trace کوتاه‌تری نیاز دارد؛ بنابراین مادربردها باید قطعات اضافه‌تر و PCB ضخیم‌تری داشته باشند که همین می‌تواند باعث گران قیمت بودنشان شود.

اما در سمت مثبت قضیه، حتی خطوط x1 نسل جدید هم سریع‌تر از خطوط x16 نسل PCIe 4.0 هستند. این اجازه می‌دهد حافظه و سایر قطعات کوچک‌تر شوند و کمتر از منابع استفاده کنند. شما با استفاده از ۱ لاین PCIe می‌توانید از چهار اسلات حافظه NVMe SSD استفاده کنید که همه آن‌ها دو برابر سریع‌تر از اسلات PCIe5 x4 NVMe هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*