12 محصول عجیب شرکت های خودروسازی

12 محصول عجیب و غریب که شرکت های خودروسازی می فروشند اما خودرو نیستند

در این مطلب به 12 محصول غیرمرتبط که توسط شرکت های خودروسازی تولید می‌شوند، خواهیم پرداخت که برخی از آنها عجیب و غیرقابل تصور هستند.

این موضوع که شرکت های خودروسازی به جز حیطه تخصصی خود، به تولید چندین محصول عجیب و نامرتبط نیز می‌پردازند، غیرمعمول نیست. مثلا در فرانسه، پژو اسکوترهای موتوری باکیفیت و دوچرخه می‌سازد و در کره جنوبی نیز، هیوندای در صنایع مختلفی نظیر کشتی‌های اقیانوس‌پیما و وسایل الکترونیک فعالیت دارد. با این‌حال، اغلب برندهای خودروسازی برای تمرکز بر تکمیل وسایل نقلیه موتوری خود، محصولات غیرمرتبط خود را برون‌سپاری می‌کنند.

با ورود به نمایندگی‌های مدرن خودروسازان، مطمئنا مجموعه‌ای از پیراهن‌ها و کلاه‌ها را خواهید یافت که مارک یا مدل خاصی بر روی آن حک شده است. علاوه بر این اقلام، لیوان‌های قهوه‌خوری و بطری‌های آب نیز در کنار چند نوع از لوازم جانبی مختلف رومیزی و سایر موارد تجاری قابل رویت هستند. با نگاه به آرشیو برخی از برندهای خودروسازی، دنیای کوچکی از کالاهای مارک‌دار وجود دارند که در مواقع مختلف، کاربردهای متفاوتی برای حالت دکوری و دیواری دارند.

به‌نظر می‌رسد خودروسازان لوکس تمایل دارند تا تجهیزاتی غیرمعمول را برای رانندگان خودروهای رده‌بالای خود ارائه دهند. با گشتی کوتاه در اینترنت می‌توان دریافت که برخی شرکت‌ های خودروسازی، تولیدکننده چندین محصول عجیب و غریب و غیرمتداول هستند.

12 محصول عجیب شرکت‌ های خودروسازی

1- سوسیس، محصول عجیب خودروسازی فولکس واگن

سوسیس

با اینکه تولید این خوراکی محبوب توسط خودروساز آلمانی ادامه متوقف شده، اما مدت زمان چندانی از آن نمی‌گذرد. از زمان افتتاح اولین کارخانه خود در سال 1938، فولکس واگن به ارائه خدمات آشپزی برای کارمندان خود پرداخته است. به گزارش اتوکار، این تصمیم به دلیل موقعیت کارخانه در یک مکان دورافتاده اتخاذ شده بود. از آن زمان، کارگران این غول خودروسازی، در محل کار خود از خدمات آشپزی برای صرف ناهار بهره می‌برند.

از سال 1973، یک آیتم جدید به نام “Currywurst” به منوی غذایی این شرکت اضافه شد که موجب استقبال عموم آلمانی‌ها شد. این غذا یک سوسیس سنتی آلمانی با ترکیبی مخفی از ادویه کاری بوده که به خوراکی محبوب عاشقان سوسیس تبدیل شده است. تا سال 2021، فولکس واگن با اختصاص یک کارخانه جداگانه، در کنار ساخت خودرو، به تولید سوسیس نیز می‌پرداخت. با این وجود، کارخانه تولید سوسیس این شرکت در سال 2021 با هدف کاهش آلایندگی متوقف شد، زیرا به‌طور کلی گوشت تاثیر زیادی بر انتشار کربن دارد. فولکس واگن هم‌چنان به تغذیه کارکنان خود ادامه می‌دهد، اما با کاهش یا حذف برخی آیتم‌ها از منوی خود، قصد پایین آوردن اثرات منفی بر محیط‌زیست را دارد.

2- ساعت

ساعت

بسیاری از خودروسازان، ساعت‌هایی را در کنار خودروهای خود ارائه می‌دهند. اگرچه هیچ فاکتور عجیب یا نامتعارفی در ارتباط با یک ساعت مارک‌دار وجود ندارد، اما ساعت بوگاتی شیرون، در این زمینه متفاوت و منحصر به فرد به‌نظر می‌رسد.

بوگاتی طی همکاری با Jacob & Co، ساعتی منحصر به فرد را با توجه به جزئیات و طراحی خودروی شیرون ساخته است. از ویژگی‌های خاص آن می‌توان به استفاده از کریستال یاقوت کبود آبی برای بدنه ساعت اشاره کرد که با ایجاد جلوه‌ای به رنگ آبی، از طریق آن میتوانید کارکرد داخلی ساعت را با تمام چرخ دنده‌ها و پین‌های نگهداری زمان مشاهده کنید. با این وجود، منحصر به فردترین ویژگی آن، استفاده از طرح یک موتور کامل W16 در این ساعت است که در آن با شبیه‌سازی جالب، پیستون‌ها با گذشت زمان بالا و پایین می‌روند. این ساعت لوکس با صفحه‌ای از جنس یاقوت کبود آبی تکمیل شده که نمایانگر نمای داخلی و دستگیره‌های کابین خودرو است.

در کنار قیمت 2 میلیون دلاری بوگاتی شیرون، ساعت آن نیز دستکمی نداشته و مبلغی معادل 1.5 میلیون دلار برای خرید آن مورد نیاز است.

3- زیردریایی بدون سرنشین

زیردریایی بدون سرنشین

جنرال موتورز در طول سالیان گذشته، در طیف گسترده‌ای از مشاغل سرمایه‌‌گذاری داشته است. برای مثال، برند لوازم خانگی Frigidaire که از این کمپانی جدا شده، در کنار تولید یخچال و فریزر، در زمینه ساخت سیستم‌های تهویه مطبوع خودروها نیز فعالیت دارد. جنرال موتورز هم‌چنین برای چندین دهه از پیمانکاران سیستم‌های دفاعی نیز بوده است. پربارترین دوره تولید تجهیزات نظامی این شرکت، در طول جنگ جهانی دوم بود که تقریبا تمام ظرفیت تولید خود را به ساخت سخت‌افزارهای نظامی اختصاص داد و تا به امروز نیز در این حوزه فعال بوده است.

جنرال موتورز اخیرا طی همکاری با نیروی دریایی ایالات متحده، از تولید وسایل نقلیه زیردریایی بدون سرنشین خبر داده است. به گزارش DBusiness، این وسیله نیروی خود را از پیل‌های سوختی هیدروژنی تامین خواهد کرد و جنرال موتورز 19 حق ثبت اختراع فناوری‌های موجود در پروژه مذکور را در اختیار دارد.

4- ترن هوایی، محصول عجیب خودروسازی فراری

ترن هوایی

یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس، در ساخت یک محصول عجیب نیز فعالیت دارد. فراری، نام شرکتی است که بیش از دیگر رقبا به ارائه تصویری از خود به عنوان یک سبک زندگی متمایل است؛ به طوری‌که در فروشگاه‌های این شرکت به ندرت می‌توان کم و کسری در تنوع کالاهای این برند ایتالیایی پیدا کرد.

به دلیل جذابیت گسترده این برند، فراری به گزینه‌ای محبوب برای برندسازی تجهیزات شهربازی تبدیل شده و امارات متحده عربی در این زمینه با واحد Ferrari World پیش‌قدم شده است. اولین پارک تفریحی این برند، طی سال 2010 در ابوظبی امارات افتتاح شده که دارای سریع‌ترین ترن هوایی در جهان به نام فرمول روسو، با نزدیک به 150 ایستگاه است.

5- پکیج پیک نیک

پکیج پیک نیک

تقریبا هیچ کم و کاستی در طراحی و سطح لوکسی که رولز رویس متعهد به ارائه آن است، وجود ندارد. این شرکت کهنه‌کار که همواره سعی در رفع نیازهای مشتریان خود را داشته، در کنار تعهد به خدمات، به طور پیوسته فراتر از انتظارات ظاهر می‌شود. در این میان، ارائه بهترین لوازم جانبی ممکن، از خدمات جالب رولز رویس به شمار می‌رود چرا که این شرکت معتقد است خودروهای رولزرویس فراتر از رانندگی یک ماشین و تجربه‌ای کاملا شخصی است.

یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه یک خودرو رفتن به مقصادی تفریحی نظیر پیک نیک است. با این‌حال، از دارندگان خودروهای لوکس رویلز رویس نمی‌توان انتظار داشت که از فنجان‌ها و بشقاب‌های ساده استفاده کنند. بنابراین این شرکت با ارائه پکیجی اختصاصی برای پیک نیک، حتی در این زمینه نیز سطحی جدید و تجملاتی را ارائه کرده است. این بسته جذاب از ترکیب چوب ساج، چرم زین و آلومینیوم ساخته شده است. شیشه‌ها و ظرف شیشه‌ای نیز به صورت دستی و با آرم‌های رولز رویس ساخته و پرداخته شده‌اند. این پکیج در قالب یک محصول سفارشی، 46000 دلار قیمت دارد.

6- بلندگوی بلوتوث

بلندگوی بلوتوث

در گذشته نه چندان دور، بلندگوهای بلوتوث مستقل از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. برای پوشش این تقاضا، چند شرکت به‌وجود آمدند تا از طریق تولید اسپیکرهای باکیفیت و البته با قیمت بالا، تنوع بیشتری به این بخش از بازار ببخشند. اما با تکامل و بلوغ این فناوری، عمده تقاضای بازار محدود به تولیدکنندگانی شد که محصولاتی خوش قیمت و اقتصادی را به بازار عرضه می‌کنند، تا جایی‌که برخی از این نمونه‌ها تا حدی یک بار مصرف بودند!

این امر هم‌چنین باعث شد تا حد زیادی برجستگی برندها و عرضه محصولات مارک‌دار در این حوزه از بین برود و شرکت‌ های خودروسازی نیز تمایل داشتند تا لوگوی خود را بر روی هر چیزی که ممکن است با تقاضا مواجه شود، حک کنند. اما در این میان، لامبورگینی تصمیم دیگری گرفت.

در فروشگاه رسمی این غول ایتالیایی، اسپیکر Esavox از جنس فیبر کربن وجود دارد که یک بلندگوی بلوتوثی عجیب و غریب و اختصاصی لامبورگینی است. شرکت ایتالیایی iXoost از سازندگان بلندگوهای بی‌سیم، طراح این اسپیکر نامتعارف به‌شمار می‌رود که از پوشش فیبرکربن و لوله‌های اگزوز واقعی با برخی از بهترین متریال الکترونیکی بهره گرفته است. البته از قیمت 25000 دلاری آن نیز نباید گذشت که همانند طراحی این محصول، در نوع خود عجیب و منحصر به فرد است.

7- دستمال گردن حیوان خانگی 

دستمال گردن حیوان خانگی

شرکت‌ های مدرن خودروسازی با انتخاب روش‌هایی هوشمندانه، راه‌های جالبی برای پاسخ‌گویی به مشتریان پیدا کرده‌اند. از جمله آنها، القای حس راحتی و تعلق خاطر به راننده و سرنشینان خودروی فروخته شده است. از آنجایی‌که برای بسیاری از خانواده‌ها، حیوان خانگی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی آنها است، برخی از برنامه‌ریزان هوشمند محصول، از راه‌هایی برای گنجاندن سگ‌ها در ترکیب بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

برای مثال، برخی از شرکت‌ها رمپ‌هایی اختصاصی را برای شاسی‌بلندهای خود ارائه کرده و برخی دیگر از محل جداگانه قفس برای فضای صندوق عقب رونمایی کرده‌اند. در این میان، آئودی عجیب ترین کار را انجام داده و دستمال گردنی مخصوص حیوانات خانگی را طراحی کرده است! این باندانا (دستمال گردن) از ترکیب پلی استر و پنبه ساخته شده و در دو اندازه قابل سفارش است.

8- شبیه‌ساز مسابقه اتومبیل‌رانی

شبیه ساز مسابقه

برخی از شرکت‌ های خودروسازی، به‌ویژه آن دسته که در مسابقات اتومبیل‌رانی فعالیت دارند، در تلاش‌اند تا هیجان پیست را بدون نیاز به مهارت خاص این حرفه به رانندگان معمولی منتقل کنند. برای برخی از تولیدکنندگان رده بالا، این به معنای ساخت اتومبیل‌های مسابقه‌ای است که اجازه ورود به جاده‌های عمومی را ندارند و صرفا جهت یک سرگرمی گران قیمت قابل استفاده هستند.

از آنجایی که همه ما میلیارد نیستیم، استون مارتین از راه‌حلی ارزان‌تر بهره گرفته است. این خودروساز بریتانیایی، طی همکاری با Curv Racing Simulators، یک شبیه‌ساز منحصر به فرد به نام “ARM-C01” را برای مسابقات اتومبیل‌رانی طراحی کرده است. بدنه این وسیله از فیبر کربن ساخته شده و دارای نمایشگر بزرگ منحنی با صندلی، فرمان و پدال‌های آلومینیومی بیلت است. هنوز جزئیاتی در مورد قدرت آن منتشر نشده، اما با توجه به برچسب قیمت 70000 دلاری آن، می‌توان انتظار مشخصات فنی قابل توجهی را داشت. طبق گزارش‌ها، تنها 150 نسخه از این شبیه‌ساز ساخته خواهد شد و احتمالا بعید است خریداران زیادی برای تجربه‌ای مانند یک بازی ویدیویی با قیمت بالاتر از یک شورولت Corvette C8 وجود داشته باشند.

9- کالسکه لوکس

کالسکه لوکس

بنتلی، یکی از تولیدکنندگان شاخص خودروهای سطح بالا با مشتریانی خاص است. به همین دلیل، متریال مورد استفاده در محصولات این شرکت همواره درجه یک هستند. آنها از مرغوب‌ترین چرم‌ها، موکت مخملی و پلاستیک‌های کمیاب در کابین محصولات خود استفاده می‌کنند. طبیعی است که وقتی بهای پرداختی یک خودرو از خانه‌های شهری نیز فراتر می‌رود، متریال باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند. این موضوع در مورد لوازم جانبی نیز صدق می‌کند و بنتلی نمونه‌هایی لوکس از این دسته را برای تناسب با موتورهای مجلل خود ارائه می‌دهد.

بسیاری از خانواده‌های ثروتمند، یک محصول از بنتلی را به عنوان خودروی خانوادگی خود خریداری می‌کنند. بدین منظور، بنتلی یک کالسکه خلاقانه را ارائه کرده که برای حمل یک خردسال از آن استفاده می‌شود. بنتلی این وسیله را Trike 6-in-1 می‌نامد و با استفاده از استانداردهای سخت‌گیرانه و تجملاتی خود، این کالسکه را با روکش الماس دوخته شده و چرخ‌های مشابه بنتلی با همان لوگوی معروف B در مرکز مزین کرده است.

این کالسه از یک نمونه سنتی و مناسب خردسال 1 ساله، به نسخه‌ای پیشرفته برای قرارگیری یک کودک 5 ساله در حالت سه چرخ تبدیل می‌شود.

10- سوت استیل ضدزنگ، محصول عجیب خودروسازی تسلا

سوت استیل

خودروی سایبرتراک تسلا در سال 2019 رونمایی شد و هنوز از تاریخ عرضه آن خبری نیست. این پیکاپ الکتریکی نوید نوآوری‌های فراوانی را داده و حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در این میان، طرفداران سایبرتراک می‌توانند با خرید یک سوت استیل به استقبال این محصول بروند.

این سوت که از فولاد ضدزنگ ساخته شده، طرحی شبیه به سایبرتراک دارد. این محصول که در دسته زیورآلات فانتزی و کوچک قرار دارد تنها با پرداخت 695 واحد دوج کوین در وب‌سایت تسلا قابل خریداری است.

11- صندلی قابل حمل

صندلی قابل حمل

صندلی‌های قابل حمل از وسایلی هستند که افراد ثروتمند و به‌ویژه مالکان خودروهای لوکس نظیر رولز رویس با آن آشنایی دارند. این از جمله کالاهایی است که برای ارتقای تجربه مالکیت یکی از خودروهای مجلل در دسترس قرار می‌گیرد.

همانند اتومبیل‌های رولز رویس، صندلی‌های قابل حمل این شرکت نیز از بهترین مواد نظیر پایه فیبر کربنی، قاب آلومنیومی و روکش چرمی ساخته شده است. این صندلی منحصر به فرد برای تماشای یک مسابقه هیجان‌انگیز در باشگاه چوگان یا گلف یا هر سرگرمی دیگری که مخصوص افراد ثروت‌مند است، به کار می‌آید. با وجود آنکه رولز رویس قیمت این وسیله را منتشر نکرده، اما به گزارش Car and Driver، با پرداخت هزینه 8800 دلاری می‌توان به صورت سفارشی این صندلی لوکس را خریداری کرد.

12- جعبه بنتو

جعبه بنتو

میدانیم که مصرف وعده‌های سالم در رژیم غذایی ما حائز اهمیت است. با این وجود، انجام این کار در جامعه پرشتاب امروزی و در میان برنامه‌های کاری شلوغ و ازدحام جاده‌ها باعث می‌شود تا اکثر اوقات به صرف وعده‌های فست‌فود و ناسالم روی بیاوریم. برای جلوگیری از این عادت ناسالم غذایی، بهترین راه آماده کردن یک وعده غذایی در منزل و آوردن آن با خود به محل کار است. اما در این راه، انتخاب یک ظرف غذای مناسب نیز می‌تواند دردسرهای خود را به دنبال داشته باشد. نکته عجیب آنکه، شرکت خودروسازی لکسوس، بهترین راه‌حل را برای این مشکل پیدا کرده است.

لکسوس در سال‌های اخیر به ساخت خودروهای بسیار بادوام، خوش ساخت و قابل اعتماد مشهور است. این شرکت که توسط مدیریت تویوتا برای رقابت با سازندگان خودروهای اروپایی تاسیس شده، برای جلب رضایت هر چه بیش‌تر مشتریان، مجموعه‌ای نامرتبط از کالاها را ارائه می‌دهد که برخی از آنها عجیب و غیرقابل تصور هستند.

این شامل یک جعبه بنتو با مارک انحصاری لکسوس بوده که برای بسته بندی غذای خانگی انتخابی ایده‌آل است. این ظرف غذا همراه با یک درب به عنوان تخته برش نیز کاربرد دارد و با یک قاشق، چاقو و چنگال عرضه می‌شود.