کارت گرافیک

چرا خرید کارت گرافیک دست دوم منطقی نیست؟

قیمت نجومی کارت گرافیک، بسیاری از افراد را به فکر خرید کارت گرافیک های دست دوم انداخته است. در این مقاله به بررسی ارزش خرید این قطعات کارکرده خواهیم پرداخت.

در چند سال اخیر، ظهور ارزهای دیجیتال و ماینینگ بیت‌کوین باعث افزایش چشمگیر قیمت کارت گرافیک شد. اما اکنون که با سقوط اخیر کریپتو بازار ارزهای دیجیتال وضعیت خوبی ندارد، بسیاری از افراد به فکر فروش کارت گرافیک خود افتاده‌اند. با اینکه قیمت کارت گرافیک با این وضعیت بازار کریپتو کاهش یافته است، اما بازهم برای برخی از افراد توان خرید ندارند. بنابراین بسیاری از افراد به‌دنبال خرید نسخه کارکرده و دست دوم این کارت‌ها هستند.

درحال حاضر کارت گرافیک های دست دوم در بازار به وفور و با تخفیف ویژه یافت می‌شوند. اما نکته اصلی اینجاست که آیا برای صرفه‌جویی در قیمت، پذیرفتن ریسک خرید یک کارت گرافیکی دست دوم که برای ماینینگ استفاده شده است منطقی است؟ پاسخ حتمی برای این سوال وجود ندارد، ولی خرید اینگونه کارت‌ها یک قمار بزرگ است.

نکات قابل توجه برای خرید کارت گرافیک دست دوم

در اکثر موارد، هیچ راهی برای فهمیدن این موضوع که کارت گرافیک کارکرده قبلا برای چه کاری استفاده شده است وجود ندارد؛ مگر اینکه از آشنایی خریداری کنید که به او اعتماد دارید و در مورد نحوه و میزان استفاده از کارت مطمئن هستید. با این وجود خیلی کم شرایط خرید از آشنا پیش می‌آید و شما مجبور هستید از افراد غریبه‌ای که در مورد نحوه استفاده از کارت توسط آن‌ها اطمینانی ندارید خرید کنید.

حدود 60 درصد کارت گرافیک هایی که به‌صورت کارکرده به فروش می‌رسند، قبلا برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شدند. این یعنی صاحبان آن‌ها در تمام طول سال به‌صورت 24 ساعته از کارت گرافیک های خود کار می‌کشیدند و طبق داده‌های موجود کارتی که برای استخراج هفت روز هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر سال 10% از عملکرد خود را از دست می‌دهد. اما این بدان معنا نیست که کارت حتما مشکل دارد.

نوع نگهداری کارت گرافیک مانند دور نگه داشتن آن از گرمای بیش از حد، تمیز کردن آن از گرد و غبار و عدم وجود شکستگی یا تعمیر در کارت، تاثیر به سزایی در میزان سلامت کارت گرافیک دارد و می‌توان گفت کارت دست دومی که این ویژگی‌ها را دارد، ارزش ریسک کردن را نیز خواهد داشت. بنابراین این نکته بسیار قابل توجه است که قبل از خرید کارت گرافیک دست دوم، از نحوه و میزان استفاده کارت توسط فروشنده اطمینان حاصل کنید.

کارت گرافیک

در مقابل، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد خرید یک کارت گرافیک دست دوم ارزش ریسک کردن را ندارد. در بیشتر موارد زمانی که یک کارت دست دوم می‌خرید، از نحوه استفاده آن توسط صاحب قبلی هیچ اطلاعی ندارید، و همچنین هیچ راهی وجود ندارد که از صحت گفته‌های فروشنده مطمئن شوید. در مواردی حتی افرادی که کارت گرافیک های نو را از نمایندگی خریداری کرده‌اند، مدتی بعد از عدم کارکرد مناسب آن خبر داده‌اند.

علاوه‌براین، هنگام خرید کارت دست دوم هیچ تضمین و گارانتی وجود ندارد که در صورت وجود مشکل بتوان آن‌ را پس داد. این نکته به‌خصوص برای خرید کارت گرافیک هایی که برای ماینینگ و معدن‌کاوی استفاده می‌شدند بسیار قابل توجه است؛ زیرا فشار زیادی در اثر ماینینگ بر روی کارت گرافیک وارد شده و باعث کاهش عمر GPU می‌شود.

کارت گرافیک های استفاده شده قطعا نسبت به نسخه‌های آکبند، طول عمر و کارایی کمتری نیز دارند. شما هیچگاه نمی‌توانید از یک کارت دست دوم انتظار عمر طولانی داشته باشید. این موضوع بدان معناست که پس از مدتی باید به دنبال تعویض و خریداری مجدد کارت گرافیک باشید. از تمامی این نکات می‌توان نتیجه گرفت که خرید کارت گرافیک دست دوم منطقی نیست و هر چقدر هم نسبت به نسخه آکبند از قیمت کمتری برخودار باشد، بازهم ارزش خرید چندانی ندارد.

منم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*