انویدیا rtx 3090

با ادامه فروپاشی ارزهای دیجیتال، قیمت کارت گرافیک کاهش پیدا می‌کند

ریزش بازار ارزهای دیجیتال و هجوم ماینرها برای فروش کارت‌های گرافیک‌شان باعث کاهش قابل توجه قیمت پردازنده‌های گرافیکی به نفع گیمرها شده است.

خبر بد این روزهای بازار کریپتو، برای گیمرها خوش‌یمن بوده است. در حالی که کاهش قیمت کارت های گرافیک طی چند ماه گذشته به طور پیوسته در حال رخ دادن است، به‌نظر می‌رسد که سقوط مداوم ارزهای دیجیتال نیز این ریزش را تسریع خواهد کرد. براساس گزارش Tom’s Hardware، قیمت پردازنده‌های گرافیکی در ماه می به دنبال افت 10 تا 15 درصدی طی ماه‌های قبل، حدود 15% دیگر کاهش یافته و حتی در برخی موارد به زیر قیمت پیشنهادی رسیده است.

در حال حاضر، قیمت‌ها در بازار کارت های گرافیک دست دوم فروشگاه eBay نیز با سرعت بیش‌تری رو به کاهش است. اگرچه قیمت انواع GPU جدید به‌طور پیوسته در حال پایین آمدن است، قیمت خرده‌فروشی در طول 2 هفته گذشته نیز 2% کاهش یافته است.

کارت گرافیک گیگابایت

کارت‌های گرافیک برتر Nvidia و AMD نیز تحت تاثیر افت قیمتی قرار گرفتند، به‌طوری‌ که سری RTX 3070 و Ti با 7% افت و RTX 3050 با 6% کاهش از هر زمان دیگری به‌صرفه هستند. حتی کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 3090 Ti نیز 5 درصد ارزان‌تر شده است. از سوی دیگر، قیمت‌ها در AMD ثبات بیش‌تری داشتند، اگرچه قیمت دو سری Radeon RX 6600 XT و RX 6600 در حدود 3 درصد پایین آمدند. بسیاری از کارت های دیگر این شرکت در حالی قیمت ماهانه خود را حفظ کردند که پیش‌تر به نرخ تمام‌شده کارخانه نزدیک شده بودند.

با نگاهی به میانگین قیمت خرده‌فروشی‌ها در مقایسه با قیمت‌های پیشنهادی، تنها کارت های گرافیک پیشرفته انویدیا شامل RTX 3080، RTX 3090 و 3090 Ti به قیمت اعلامی شرکت یا کم‌تر از آن به‌فروش می‌رسند. باقی موارد از جمله سری‌های RTX 3060 (Ti)، 3070، 3080 و 3050 در محدوده 50 تا 100 دلار بالاتر از قیمت رسمی باقی مانده‌اند.

همان‌طور که ذکر شد، بازار پردازنده‌های دست دوم با سرعت بیش‌تری در حال سقوط است. طی دو هفته گذشته، سری RTX 3060 Ti انویدیا با 17% و کارت RTX 3070 نیز 15% افت قیمت داشتند. میانگین قیمت‌های فروخته شده در eBay تنها ظرف 14 روز، 10% کاهش یافت و اگر دو پردازنده گرافیکی AMD RX 6750 XT و RX 6400 جدید را نادیده بگیریم، میانگین افت 12 درصدی به‌دست می‌آید.

اما این ریزش قیمتی، به ادعای Tom’s Hardware، تا حد زیادی به علت کاهش شدید بازار ارزهای دیجیتال و فروش مجدد کارت های گرافیکی است. با سقوط کریپتو و افزایش قیمت‌های انرژی، ماینرها تسلیم می‌شوند و سعی دارند تا قبل از اینکه دیگران پردازنده‌های گرافیکی خود را با قیمت پایین‌تری بفروشند، بخشی از پولی که با خرید تجهیزات از دست داده‌اند را پس بگیرند. به‌ هر حال، ارزش بیت‌کوین در چند هفته گذشته از حدود 32000 دلار به 20000 دلار کاهش داشته و اتریوم نیز با افتی 1900 دلاری، به 1100 دلار رسیده است. به‌خاطر داشته باشید که کارت های گرافیک دست دوم ماینرها، به علت استفاده بیش از حد و مداوم، احتمالا عمر زیادی از آنها باقی نمانده باشد.

کاهش قیمت کارت های گرافیک، فرصتی ایده‌آل برای گیمرها

گیمرها

به هر روی، بیش از همه، از کاهش قیمت کارت های گرافیک، گیمرها سود خواهند برد که طی دو سال گذشته، به دلیل افزایش قیمت‌ قطعات تا حد زیادی از این بازار حذف شده بودند. مشکلات زنجیره تامین و اسکالپرها خرید یک کارت گرافیک را در آن مقطع تقریبا غیرممکن کرد و یافتن یک GPU با قیمتی مناسب بسیار دشوار شده بود. به گزارش Tom’s Hardware، کارت RTX 3080 تا چند ماه پیش به قیمت 1000 دلار رسیده بود. اما اکنون می‌توانید آن را با قیمت تک‌فروشی 640 دلار یا به‌طور عمده با پرداخت 418 دلار خریداری کنید.

اما آیا این افت قیمتی به معنای آن بوده که اکنون بهترین زمان برای خرید یک کارت گرافیک است؟ هنوز نه! زیرا انویدیا قرار است در اواخر سال جاری از کارت‌های جدید سری RTX 40 رونمایی کند و AMD نیز با عرضه پردازنده‌های گرافیکی RX 7000 تنوع جدیدی به خطوط تولید خود خواهد بخشید. اینها بدون شک از لحاظ عملکردی، بهبودهای قابل توجهی را نسبت به نسل گذشته به ارمغان می‌آورند. هم‌چنین عرضه سری جدید GPU، می‌تواند بازار را رقابتی‌تر کرده و باعث کاهش بیش‌تر قیمت محصولات قدیمی‌تر شود.