رهگیری پرتو بازی های موبایل

به زودی بازی های موبایل با فناوری رهگیری پرتو شرکت ARM دگرگون می‌شود

کمپانی ARM از جدیدترین نسل پردازشگر گرافیکی سری Immortalis رونمایی کرد که به لطف آن رهگیری پرتو (Ray Tracing) به بازی های موبایل می‌آید.

کمپانی ARM سال‌هاست که تأمین کننده پردازشگر گرافیکی گوشی‌های هوشمند است. این کمپانی روز گذشته از جدیدترین پردازشگر گرافیکی خودش رونمایی کرد که می‌تواند فناوری رهگیری پرتو را به بازی های موبایل بیاورد. رهگیری پرتو (Ray Tracing) یک فناوری است که به سخت افزار گیمینگ اجازه رندر بازتاب‌های واقعی‌تر را می‌دهد و بزرگ‌ترین نقطه قوت کنسول‌های بازی در سال ۲۰۲۰ نیز بود.

چشیدن طعم رهگیری پرتو روی موبایل با پردازشگر گرافیکی جدید Immortalis

اما اکنون به لطف پردازشگر گرافیکی جدید Immortalis-G715 شرکت آرم، بازی‌های موبایل هم می‌توانند از فناوری رهگیری پرتو بهره‌مند شوند و قدرت گرافیکی آن‌ها به کامپیوترهای گیمینگ و کنسول‌های بازی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس شبیه شود.

رهگیری پرتو بازی های موبایل با سخت افزار جدید ARM

این پردازشگر گرافیکی پرچمدار به صورت انحصاری برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی طراحی شده و می‌تواند آن‌ها را در زمینه گیمینگ و قدرت گرافیکی چند قدم جلوتر از رقبا بی‌اندازد. نکته حائز اهمیت، این است که Immortalis-G715 نخستین GPU شرکت آرم است که فناوری رهگیری پرتو در سطح سخت افزاری را ارائه می‌کند. درست است که پردازشگر Immortalis-G710 سال ۲۰۲۱ هم از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کرد، اما آن فقط شامل سطح نرم افزاری می‌شد. ارائه این فناوری به صورت سخت افزاری، به طور چشمگیری عملکرد رندرینگ در گوشی‌ها را ارتقا می‌دهد.

تفاوت چشمگیر Ray Tracing فعال و غیرفعال

Ray Tracing فعال = تصویر سمت چپ

به گفته سازنده، این پردازشگر می‌تواند به لطف ۱۰ هسته یا بیشتر، ۱۵ درصد عملکرد بهتری از نسل گذشته خودش داشته باشد. هرچند رهگیری پرتو برای گیمرها جذاب است، اما این را هم باید بدانید که به خاطر نیاز به حجم عظیمی از پردازش‌های گرافیکی، بسیار بدنام است.

نسل جدید پردازشگرهای گرافیکی Mali

اما کمپانی ARM در کنار پردازنده گرافیکی Immortalis، از نسل جدید پردازنده گرافیکی سری Mali نیز رونمایی کرده است. Mali-G715 جدیدترین عضو این خانواده است که مثل دیگر مدل معرفی شده از رهگیری پرتو پشتیبانی نخواهد کرد، اما همچنان یک پردازنده گرافیکی قدرتمند برای بازی های موبایل محسوب می‌شود.

رهگیری پرتو بازی های موبایل

این قطعه سخت افزاری بین ۷ تا ۹ هسته خواهد داشت و از فناوری نرخ شیدینگ متغیر (Variable Rate Shading) پشتیبانی می‌کند. این فناوری باعث کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای رندر عناصر در بازی‌های پرجزئیات می‌شود. نتیجه کار تجربه گیمینگ سریع‌تر و روان‌تر خواهد بود.

اما امسال ARM فقط روی پردازشگرهای گرافیکی متمرکز نشده است. این کمپانی از پردازنده مرکزی (CPU) جدید خود نیز برای عملکرد بهتر گوشی‌ها رونمایی کرد. پردازنده‌های مرکزی ARM Cortex-X3 و ARM Cortex-A715 و همینطور نسخه جدید ARM Cortex-A510 روی راهکارهای جدیدی برای ارائه عملکرد کارآمدتر نسبت به نسل‌های قبلی تمرکز دارند. طرفداران دنیای موبایل انتظار دارند این نسل جدید پردازنده‌های مرکزی بتواند عملکرد بهتری در بخش‌های مختلف از جمله بهره‌وری انرژی و عملکرد فنی داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*