کارت باتمی

چرا روس ها کارت های بانکی خود را داخل فویل می‌پیچند؟

برخی از شهروندان روس برای جلوگیری از برداشت وجه توجه سارقین، کارت های بانکی خود را درون فویل می‌پیچند. اما دلیل این اقدام عجیب چیست؟

فناوری پرداخت بدون تماس، این روزها بیش از گذشته در سطح جهانی رایج شده است. بر اساس آن، نیازی به در آوردن کارت های بانکی از کیف پول نیست و تنها کافی است با نزدیک کردن آن به دستگاه‌های ATM، خرید را انجام داده یا مبلغ لازم را برداشت کنید. اما با وجود مزایای جذاب این ویژگی و سهولت بیش‌تر، یک مشکل امنیتی در پرداخت‌های بدون تماس وجود دارند.

سوءاستفاده کلاهبرداران از پرداخت بدون تماس

فویل

مهاجمان همواره از راه‌های متعددی برای برداشت غیرقانونی وجوه با کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند که از نگاه نامحسوس تا فیشینگ‌های پیامکی و حملات سایبری برنامه‌ریزی شده با استفاده از تجهیزات پیشرفته را شامل می‌شوند.

در ارتباط با کارت‌های بدون تماس، انجام این کار ساده‌تر نیز شده است. سارقین با خریداری یک پایانه پوز از بازار سیاه و قدم زدن در مکان‌های شلوغ، آن را به کیف و جیب قربانیان نزدیک می‌کنند. این اقدام دست‌کمی از جیب بری نداشته و حتی نیازی به مهارت دستی و آموزش‌های طولانی نیز ندارد.

با این‌حال، تدارک و انجام این نوع کلاهبرداری، کار چندان آسانی است. در مرحله اول، تمام پایانه‌های POS باید برای یک شخص خاص با اطلاعات گذرنامه و TIN ثبت شوند و برای تایید پرداخت از سوی ترمینال، دستگاه باید به بانک خاصی متصل باشد.

علاوه بر این، مبالغی که می‌توان از این طریق، بدون وارد کردن پین‌کد از حساب صاحب کارت به جیب زد، نسبتا ناچیز هستند. به‌طور کلی، خریدهای بدون تماس، به پرداخت حداکثر مقدار هر تراکنش، محدود می‌شوند. هم‌چنین به دلیل دریافت نوتیفیکیشن‌های فشاری و پیامکی که در صورت کسر هزینه به‌صورت آنی بر روی نمایشگر گوشی ظاهر می‌شوند، خطر لو رفتن کلاهبرداران در محل بسیار زیاد است.

با این‌حال، در سال 2017، تیم امنیتی بانک‌های روسیه (FinCERT) مواردی جداگانه از دستگاه‌هایی که قادر به خواندن اطلاعات از تراشه‌های کارت های بانکی هستند را شناسایی کرد. در برخی موارد، مهاجمان حتی موفق به کپی کردن داده‌ها برای شبیه‌سازی بر روی نمونه جعلی کارت شده‌اند. سپس با استفاده از آن کارت‌ها، کل پول را از طریق دستگاه‌های خودپرداز دریافت کردند.

چگونه از کارت های بانکی خود محافظت کنیم؟

محافظ rfid

امروزه راه‌های مختلفی برای محافظت از خود در برابر چنین حملاتی وجود دارند. در این میان، ساده‌ترین راه آن است که کارت بانکی خود را جدا از سایر کارت‌ها در کیف پول خود نگهداری نکنید. در واقع، خواندن اطلاعات حتی از دو کارت مجاوری که از تراشه بدون تماس استفاده می‌کنند، بسیار دشوارتر است. حتی در صورت تشخیص دو تراشه نیز، فرد کلاهبردار قادر به تشخیص کارت مخصوص برداشت وجه نخواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که تا حد امکان، چند کارت مجهز به پرداخت بدون تماس را در کنار یک‌دیگر قرار دهید.

لزومی نیست هر دو کارت از نوع بانکی باشند و هر نمونه دیگری که دارای تراشه بدون تماس باشد، از کارت تخفیف یک سوپرمارکت تا کارت وفاداری پمپ بنزین، شامل این دسته قرار می‌گیرند.

راه دوم، خرید یک محافظ ویژه کارت است که معمولا عباراتی مانند «محافظت از NFC یا RFID» بر روی آنها درج شده است. از آنجایی که تراشه RFID کارت شما فاقد منبع تغذیه است، بنابراین وقتی کارت خود را در کیف حمل می‌کنید، همواره در حالت خواب است. با این وجود، هنگامی‌که آن را به پایانه‌های پرداخت نزدیک کنید، فرستنده رادیویی با تشکیل یک میدان مغناطیسی، سوئیچ تراشه را به حالت روشن تبدیل می‌کند. آنها معمولا در زیر پوششی از چرم یا پلاستیک، موادی از جنس فویل دارند که می‌تواند میدان مغناطیسی را در برابر خطرات مرتبط با تجهیزات خوانش و سرقت اطلاعات، مسدود کند.

با علم به این موضوع، برخی از شهروندان روس، کارت های بانکی خود پیش از قرار دادن در کیف پول، در فویل می‌پیچند تا بدین وسیله از گزند سارقین در امان باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*