تلسکوپ جیمز وب

شمارش معکوس برای ثبت عمیق‌ترین عکس هستی توسط تلسکوپ جیمز وب آغاز شد

مدیر ناسا با اعلام زمان انتشار عمیق‌ترین عکس هستی که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده گفت این تلسکوپ می‌تواند اسرار هستی را برملا سازد.

بیل نلسون، مدیر ناسا طی یک نشست مطبوعاتی در خصوص تلسکوپ فضایی جیمز وب عنوان کرد این تلسکوپ بزرگ‌ترین دستاورد بشر محسوب می‌شود؛ چرا که به کمک جیمز وب می‌توان بهتر از هر تلسکوپ دیگری به کاوش کیهان پرداخت و با آینه اصلی غول‌پیکر آن و همچنین ابزاری که بر پایه امواج فروسرخ طراحی شده می‌توان جهان را از میان غبار و گاز مورد بررسی قرار داد.

تلسکوپ جیمز وب اسرار هستی را برملا می‌سازد

مدیر ناسا در ادامه گفته‌های خود بیان کرد این تلسکوپ اجرام منظومه شمسی و اتمسفر سیارات فراخورشیدی که به دور ستاره‌های دیگر در حال چرخش هستند را کاوش خواهد کرد و دانشمندان می‌توانند از داده‌هایی که توسط آن جمع‌آوری می‌شود به این پرسش پاسخ دهند که آیا اتمسفر آنها به جو زمین شباهت دارد یا خیر؟

مدیر ناسا با اشاره به این که تلسکوپ فضایی جمیز وب اسرار هستی را برملا خواهد کرد گفت در حال حاضر نخستین مشاهدات کیهان‌شناسی به 330 میلیون سال پس از بیگ بنگ مربوط می‌شود، اما با توانایی‌های وب می‌توان رکورد جدیدی را در این حوزه به ثبت رساند.

تلسکوپ جیمز وب

پم ملروی (Pam Melroy)، معاون اداری ناسا نیز عنوان کرد از آنجایی که پرتاب این تلسکوپ توسط آریان اسپیس کارآمد بود، تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر است به مدت 20 سال در فضا فعالیت کند؛ یعنی این تلسکوپ دو برابر عمری که برای آن پیش‌بینی شده بود می‌تواند به کاوش جهان بپردازد. وی افزود 20 سال امکانی را فراهم می‌کند تا کارشناسان بتوانند عمیق‌تر در تاریخ و زمان کاوش کنند.

عمیق‌ترین عکس هستی به زودی منتشر می‌شود

توماس زوربوچن، دانشمند ارشد ناسا نیز عنوان کرد این سازمان فضایی نخستین طیف‌سنجی وب که از یک سیاره فراخورشیدی دور به ثبت رسانده است را در تاریخ 12 ژوئیه 2022 برابر با 21 تیر 1401 به اشتراک خواهد گذاشت. از این رو حدود 10 روز دیگر می‌توانیم عمیق‌ترین عکس هستی که توسط جیمز وب ثبت شده را مشاهده کنیم.

نستور اسپینوزا (Nestor Espinoza)، ستاره‌شناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی نیز در این خصوص بیان کرد طیف‌سنجی‌هایی که توسط سایر تلسکوپ‌ها از سیارات فراخورشیدی انجام شده قابل مقایسه با طیف‌سنجی‌های جیمز وب نبوده و به همین دلیل تصاویری که از این تلسکوپ منتشر خواهد شد اطلاعات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

گفتنی است جیمز وب که به عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی در جهان شناخته می‌شود در 25 دسامبر سال 2021 میلادی به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ به طیف‌نگار بدون شکاف (FGS-NIRISS)، حسگر هدایت دقیق/تصویرگر مادون قرمز نزدیک، ابزار مادون قرمز میانی (MIRI)، طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) و دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) مجهز شده که به کمک آنها می‌تواند اسرار هستی را برملا سازد.