گوشی هوشمند

4 مشخصه فنی که نباید در انتخاب یک گوشی جدید به آنها اهمیت بدهید

در انتخاب گوشی جدید، برخی مشخصات برخلاف تبلیغات سازنده و اعداد چشم‌گیر، در عمل چندان حائز اهمیت نیستند که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

اگر در صدد خرید یک گوشی هوشمند هستید، احتمالا اولین موردی که بررسی خواهید کرد، مشخصات فنی دستگاه است. در حالی‌که این یک راه‌حل مناسب برای کسب اطلاعات جامع از گوشی بوده، ممکن است مشخصات اعلامی روی کاغذ، با عملکرد واقعی آن متفاوت باشند و برخی از آنها در انتخاب یک گوشی جدید، آن‌طور که تصور می‌کنید، حائز اهمیت نباشند.

سازندگان گوشی‌های هوشمند، گاهی اوقات با اغراق ارقام در برخی از مشخصات، عملکرد پایین دستگاه‌های خود پنهان می‌کنند. حتی با فرض درست بودن اعداد منتشر شده نیز در عمل چیزی ثابت نشده و صرفا بر روی کاغذ تاثیرگذار به‌نظر می‌رسد.

بنابراین، چگونه پیش از خرید، مشخصات یک گوشی هوشمند را بدون در نظر گرفتن جنبه‌های تبلیغاتی آن، بررسی کنیم؟ در ادامه، به برخی از قابلیت‌های این دستگاه‌ها می‌پردازیم که کم‌تر از آنچه به آنها بها داده شده، اهمیت دارند و بد نیست آنها را فدای دیگر ویژگی‌ها نکنید.

4 مشخصه فنی که در انتخاب گوشی جدید، چندان مهم نیستند

1- هسته‌های پردازنده و سرعت

پردازنده

این اصل محاسباتی که بیش‌تر، همواره بهتر است، با نسل کنونی تراشه‌ها و کاهش ابعاد آنها دیگر صادق نیست. برای مثال، بد نیست در ادامه به مقایسه پردازنده‌های دو گوشی آیفون 13 پرو مکس و سامسونگ گلکسی ای 53 بپردازیم.

پردازنده استفاده شده در پرچم‌دار کنونی اپل، مجموعا از 6 هسته تشکیل شده که شامل دو هسته Avalance با فرکانس 3.32 گیگاهرتز و چهار هسته بلیزارد با فرکانس 1.82 گیگاهرتز است. این در حالی است که دستگاه میان‌رده سامسونگ به 8 هسته مجهز شده که 2 هسته آن از سری Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش هسته دیگر از نوع Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است. اگر اعداد هر یک را جمع کنیم، برای آیفون 13 پرو مکس، سرعت کلاک 13.74 گیگاهرتز و برای گوشی A53 5G، عدد 16.8 گیگاهرتز به‌دست می‌آید.

اما در عمل، نتایج طور دیگری رقم خورده‌اند. با نگاهی به آزمایش گیک‌بنچ، درمی‌یابیم که آیفون با کسب 4645 امتیاز، عملکردی دو برابری را نسبت به 1891 امتیاز A53 5G نشان داده است. با وجود آنکه هر دو گوشی دارای تراشه‌هایی با معماری 5 نانومتری بوده و دستگاه سامسونگ از 2 هسته اضافی نیز برخوردار است، نتیجه دیگری حاصل شد. در این حالت، تراشه آیفون با وجود مشخصات پایین‌تر بر روی کاغذ، عملکرد قدرتمندتری دارد. بنابراین، اگر قصد مقایسه میان عملکرد پردازنده دو گوشی را دارید، بهتر است ابتدا نوع تراشه را بررسی کرده و نتایج بنچمارک را چک کنید.

2- وضوح صفحه‌نمایش

رزولوشن نمایشگر

به‌طور کلی، رزولوشن (وضوح) نمایشگر یک مشخصه ضروری است، اما نه در آن حد که بخواهیم ویژگی‌های مهم‌تر را فدای آن کنیم. برای مثال، وضوح FHD (1920X1080) برای اکثر گوشی‌های هوشمند با نمایشگر 6.5 اینچ یا کوچک‌تر کافی است.

با این وجود، روشنایی نمایشگر و دقت رنگ آن، دو مولفه کلیدی برای انتخاب یک گوشی هوشمند هستند. در مقام مقایسه، سطح روشنایی مناسب یک صفحه‌نمایش و خوانایی آن زیر نور خورشید، از اهمیت بالاتری نسبت به تعداد پیکسل‌ها برخوردار است.

بهترین و درخشان‌ترین نمایشگرهایی که امروزه در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، به پنل‌های AMOLED یا OLED مجهز هستند. پس از این دسته، صفحه نمایش‌های IPS قرار دارند و در نهایت، نمایشگرهای TFT که باید تا حد ممکن از آنها اجتناب کنید. هم‌چنین در صورتی‌که سطح روشنایی متوسط یک گوشی از 800 نیت بالاتر باشد، این امکان فراهم خواهد شد که نمایشگر در زیر نور خورشید از خوانایی کافی برخوردار باشد.

3- مگاپیکسل، فاکتور نه چندان مهم در انتخاب یک گوشی جدید

مگاپیکسل

رقابت بر سر مگاپیکسل، در ابتدا با تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال SLR آغاز شد که از 8 به 20 مگاپیکسل و بالاتر رسیدند. این رقابت به شدت بر باور مصرف‌کنندگان نیز تاثیر گذاشته و اکنون بسیاری از مردم، مگاپیکسل بالاتر را به معنای کیفیت تصویر بهتر می‌دانند.

بنابراین، پس از آنکه گوشی‌های هوشمند به دوربین مجهز شدند، سازندگان در تلاش بودند که حداکثر مگاپیکسل ممکن را به سنسورهای خود اضافه کنند. اما این بدان معنی نیست که کیفیت تصاویر، به اندازه اعداد ارائه شده خوب و چشم‌گیر است.

در این خصوص، بهتر است مجددا به مقایسه دو گوشی آیفون 13 و سامسونگ A53، این بار در بخش دوربین بپردازیم. دوربین اصلی پرچم‌دار اپل تنها دارای سنسور 12 مگاپیکسلی است، در حالی‌که نماینده سامسونگ به سنسور عظیم 64 مگاپیکسلی مجهز است. با این‌حال، طبق بررسی‌های متعدد، آیفون 13 پرو مکس بدون شک بهترین دوربین را در میان گوشی‌های تولید شده در سال 2022 در اختیار دارد و سامسونگ A53 حتی در میان برترین‌ها نیز جایی ندارد.

بنابراین، اگز عکاسی با گوشی هوشمند برای شما حائز اهمیت است، انتخاب خود را بر اساس مگاپیکسل تعیین نکنید. در عوض، به سایر ویژگی‌های دوربین گوشی مانند اندازه حسگر (هر چه بزرگ‌تر، بهتر)، ویژگی‌های لرزش‌گیر و تثبیت‌کننده تصویر و قدرت پردازش آن نگاه کنید. سپس با بررسی نمونه عکس‌های ثبت شده، بهترین دوربین موجود در میان گوشی‌های هوشمند را پیدا خواهید کرد.

4- زوم دیجیتال

زوم دیجیتال

یکی دیگر از مواردی که توسط سازندگان گوشی‌های هوشمند در تبلیغات مورد تاکید قرار می‌گیرد، زوم و بزرگ‌نمایی دوربین‌ها است. برخی از شرکت‌ها مدعی هستند که گوشی‌هایشان دارای زوم هیبریدی است و دیگر برندها نیز وضوح فوق‌العاده 100 برابری را به رخ می‌کشند.

اما فارغ از هر آنچه اسمش را بگذارند، بزرگ‌نمایی در یک تصویر، بدون لنز اپتیکال، به معنای کاهش کیفیت و وضوح است. دلیلش این است که زوم دیجیتال برای بزرگنمایی، تصویر را برش می‌دهد. اگرچه با زوم 1.5 تا 2 برابری، کیفیت تصویر با فرض وجود یک سنسور 50 مگاپیکسلی یا بالاتر چندان افت ندارد، اما اگر میزان بزرگ‌نمایی به بیش از 3 برابر برسد، تصویر نهایی تا حد زیادی تار خواهد شد.

علاوه بر این، در نمونه‌هایی با بزرگ‌نمایی 100 برابر، وجود یک لرزشگیر تصویر خوب بر روی گوشی الزامی است و تا حد ممکن باید از پایه‌ای ثابت برای ثبت عکس‌ها استفاده کرد. زیرا حتی یک حرکت کوچک دست نیز می‌تواند به طور قابل توجهی بر روی تصویر تاثیر گذاشته و خروجی تار و با وضوح ضعیف را در بر داشته باشد.

اگر اهل عکاسی با موبایل هستید، بهتر است نمونه‌ای مجهز به زوم اپتیکال را تهیه کنید. در این حالت، پس از بزرگ‌نمایی تصاویر، وضوح کاهش نخواهد داشت، زیرا در این حالت، لنز بدون ایجاد برش، شما را به صرفا به سوژه در حال زوم نزدیک می‌کند. بنابراین، پس از ثبت عکس، وضوح کامل سنسور دوربین گوشی هوشمند را دریافت خواهید کرد.

هم‌چنین لنزهای فوق‌عریض نیز از دیگر مشخصات جذابی هستند که بهتر است برای انتخاب گوشی جدید در نظر گرفته شوند. این دسته از لنزها می‌توانند به شما در ایجاد تصاویر منحصر به فرد با گوشی کمک کنند. در صورت عدم وجود این سنسور، عکاسی از مناظر وسیع، عکس‌های گروهی یا سلفی سخت‌تر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. در مورد بهترین گوشی از نظر دوربین هم اشتباه گفتی در سال ۲۰۲۲ بهترین گوشی از نظر دوربین honor magic 4 ultimate هست نه آیفون ۱۳ پرو مکس خواهشاً اول تحقیق کنید بعد مطلب بزارید

  2. واقعا مقایسه مسخره ای بود مشخص شد از گوشی هیچ اطلاعاتی ندارید وقتی فرد ناوارد راجب فناوری موبایل و الکترونیک خبر بنویسه همین میشه

  3. خوندن این متن، وقتمو تلف کرد! اگه به این فاکتورها توجه نکنیم، پس فقط پارامترهای خوشگلی ظاهر گوشی و سال تولدیش باقی می‌مونه که بسسسسیار حائز اهمیت میشه…

  4. احمق ! نباید که جمع تعداد پردازنده ها را بگیری !
    باید قوی ترین هسته را در نظر بگیری و با قوی ترین هسته ی گوشی رقیب مقایسه کنی ! برای مثال قوی ترین هسته پردازنده آیفون ۱۳ پرو مکس 3.32 است. و قوی ترین هسته ی ای 53 ، 2.4 است . که آیفون تعداد هسته های قوی تره!😐( گر چه روانی این مقایسه است که تو می کنی گوشی ۵۰ ت با گوشی ۱۰ ت مقایسه می کنی!) تازه احمق جان پردازنده گرافیکی نقش خیلی مهمی داره در پردازنده!( همه چی به قوی بودن هسته ها هم ربط زیادی ندارد!)