دایناسورها

یافته های جدید، هرآنچه تاکنون در مورد دایناسورها می‌دانستیم را رد می‌کند

محققان پس از بررسی ردپاهای جدیدی که از دایناسورها در چین کشف شده اعلام کردند یک دوره انقراض دیگر نیز در مورد دایناسورها وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که دایناسورها حدود 66 میلیون سال قبل به دلیل برخورد یک شهاب سنگ بزرگ با زمین منقرض شدند. در واقع به واسطه آن برخورد، انبوهی از گرد و غبار در جو زمین قرار گرفت که نتیجه آن آغاز یک دوره یخبندان جهانی و همچنین منقرض شدن دایناسورها بود؛ اما یک دوره انقراض دیگر نیز در مورد دایناسورها وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

اطلاعات تازه‌ای از انقراض دایناسورها

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد حدود 202 میلیون سال قبل نیز خزندگان بزرگی در این سیاره منقرض شدند؛ انقراضی که باعث شد تا دایناسورهای جدیدتر بتوانند روی این سیاره حکومت کنند. البته تا مدت‌ها دلیل اصلی نابودی خزندگان بزرگ حدود 202 میلیون سال قبل مشخص نبود، اما اکنون محققان توانستند به نتایج مهمی در این خصوص دست پیدا کنند.

دایناسورها

طبق باور دانشمندان، جهان طی دوره تریاس حدود 251 تا 201 میلیون سال قبل که دوران قبل از انقراض خزندگان عظیم‌الجثه را نیز شامل می‌شود، گرم و پر از بخار بود و دوره بعدی آن هم چنین شرایطی را داشت که باعث آغاز عصر دایناسورها شده بود؛ اما بررسی‌های جدید حاکی از آن است که دایناسورهای پایان عصر تریاس که در قالب یک گروه کوچک در مناطق قطبی زندگی می‌کردند، می‌توانستند شرایط یخ زدگی را نیز تحمل کنند.

دایناسورها

دانشمندان در چین ردپاهای جدیدی از دایناسورها به همراه تکه سنگ‌های عجیبی را کشف کردند که فقط در صورت وجود رسوبات یخی امکان شکل‌گیری آنها وجود دارد. محققان چینی، آمریکایی و سوئدی پس از تحقیق روی آنها اعلام کردند سرمای قطبی باعث نابودی خزندگان خونسرد شده بود، اما خزندگانی که تحمل سرمای شدید را داشتند نیز توانستند زنده بمانند و تولید مثل کنند.

طبق گفته دانشمندان، یک دوره زمین‌شناسی کوتاه به مدت 1 میلیون سال در دوره تریاس وجود دارد که در آن حدود سه چهارم تمام گونه‌های جانوری شامل تمام خزندگان، موجودات پوسته‌دار و مرجان‌ها منقرض شدند. دقیقا مشخص نیست این تعداد از جانوران چرا در آن دوره منقرض شدند، اما برخی دانشمندان دلیل این انقراض را وقوع فوران‌های آتشفشانی بزرگ می‌دانند که صدها سال تدوام داشته و باعث افزایش دما در خشکی و اسیدی شدن آب‌های اقیانوسی شده بودند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*