لوگو اپل

چرا لوگو اپل، یک سیب گاز زده است؟

فرضیه‌های زیادی در مورد انتخاب یک سیب گاز زده به عنوان لوگو اپل وجود دارد. با این حال دلیل اصلی این انتخاب بسیار ساده‌تر از این هاست!

لوگوی اپل یکی از منحصربفردترین نمادها در دنیاست. این کمپانی سال‌هاست که از لوگوی یک سیب گاز زده استفاده می‌کند. تا به امروز نظریه‌های فراوانی پیرامون دلیل انتخاب این لوگو برای کمپانی کوپرتینویی مطرح شده و این لوگو به بسیاری شخصیت‌ها و اتفاقات مهم دنیا نسبت داده شده است. با این وجود انتخاب یک سیب گاز زده به عنوان لوگوی اپل دلیلی بسیار ساده دارد!

لوگوی ابتدایی اپل متشکل از چندین رنگ مختلف بود و ظاهر متفاوتی نسبت به رنگ نقره‌ای و سفید امروزی آن دارد. این لوگو برای نخستین بار در سال 1977 بر روی Apple II مشاهده شد. لوگو اپل پیش از سال 1977 تصویری از آیزاک نیوتون زیر درخت سیب بود. این تصویر معروف، مرتبط با لحظه اصابت سیب به سر نیوتون بود که منجر به کشف تئوری جاذبه توسط او شد.

همین اشاره واضح لوگو اپل به نیوتون و ماجرای کشف جاذبه باعث شده که بسیاری افراد معتقد باشند که لوگوی اپل به نوعی با آلن تورینگ، پدر پردازش مدرن، ارتباط دارد!

آلن تورینگ کیست؟

آلن تورینگ در سال 1912 متولد شد و در دهه 1930 سیستم‌های کامپیوتری امروزی را پایه‌ریزی کرد. او الگوریتم را ابداع کرد و ایده ماشین‌های محاسبه‌ای را پیشنهاد داد که بتوانند این الگوریتم‌ها را اجرا کنند. در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 میلادی، تلاش آلن تورینگ در رمزنگاری کدها آلمان نازی نقش پررنگی را در پیشبرد جنگ به نفع متفقین ایفا کرد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تورینگ و تیم او رمزگشایی کد انیگما بود که آلمانی‌ها معتقدند بودند غیرممکن است!

آلن تورینگ

یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که امروزه نام آلن تورینگ به وفور در آن مشاهده می‌شود، داستان‌ها و مقالات مرتبط با هوش مصنوعی است. بازی تقلید آلن تورینگ که با نام «تست تورینگ» هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین منابع الهام هوش مصنوعی به تعبیر امروزی است. به منظور موفقیت در تست تورینگ، هوش مصنوعی باید با انسان‌ها مکالمه‌ای معمولی می‌داشت؛ بدون اینکه ماشین بودن خود را لو بدهد!

به دلیل این موفقیت‌ها، نام آلن تورینگ در بسیاری ابزارها و تکنولوژی‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه این موارد، نامگذاری تورینگ بر روی یکی از معماری‌های کارت گرافیک انویدیا و نیز یک کمپانی تولید گوشی هوشمند بود که البته امروزه اثری از آن نیست!

تلاش‌های آلن تورینگ برای رمزنگاری پیام‌های آلمان‌ها همواره به عنوان یکی از مواردی که باعث کوتاه‌تر شدن طول جنگ جهانی و نجات جان افراد زیادی شده است، شناخته می‌شود. آلن تورینگ البته همجنس‌گرا بود و این امر در آن زمان در بریتانیا غیرقانونی به شمار می‌رفت! به همین جهت، پس از اینکه رابطه او با مردی نوزده ساله اهل منچستر توسط مقامات قضایی کشف شد، وی عقیم و تبعید شد. علیرغم دستاوردهای بسیار مهمی که تورینگ در علم هوش مصنوعی داشت، تبعید او بر سایر ابعاد زندگیش تاثیر بسیار زیادی گذاشت.

اما با همه این توضیحات، ارتباط لوگو اپل با آلن تورینگ چیست؟ چند سال بعد از ماجرای تبعید آلن تورینگ، جسد او در کنار یک سیب گاز زده آغشته به سیانید پیدا شد. بسیاری افراد، دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کردند. با این وجود عده‌ای نیز معتقدند که مرگ تورینگ اتفاقی بوده است.

دلیل اصلی انتخاب سیب گاز زده به عنوان لوگو اپل

لوگوی Apple

بر اساس آنچه گفته شد، آیا لوگوی غول کوپرتینویی ادای احترامی به آلن تورینگ و دستاوردهای اوست؟ متاسفانه این امر صحت ندارد و دلیل این انتخاب بسیار ساده‌تر از این‌هاست!

طراح اصلی این لوگو، راب جانوف، مدتی پیش در مصاحبه خود با Creative Bits دلیل اصلی انتخاب سیب گاز زده به عنوان لوگوی اپل را امکان اشتباه گرفتن یک سیب کامل با گیلاس دانست! به همین جهت او یک سیب گاز زده را به عنوان لوگو انتخاب کرد تا جلوی این اشتباه را بگیرد! از سوی دیگر از نظر او افزوده شدن یک گاز به سیب باعث تاثیرگذارتر شدن لوگو بر روی مخاطب می‌شد!

وی همچنین در پاسخ به اینکه گاز (Bite) کنار سیب طراحی شده توسط او به طور تلویحی به کلمه Byte، یکی از مفاهیم کلیدی علم کامپیوتر اشاره دارد یا خیر، اعلام کرد که در زمان طراحی این لوگو هرگز چنین مفهومی به ذهنش خطور نکرده بود! وی در این خصوص ادامه داد:

پس از اینکه طراحی سیب گاز زده را به عنوان لوگو اپل به اتمام رساندم، یکی از کارمندان ارشد من به این نکته اشاره کرد که در دنیای کامپیوتر نیز عبارتی تحت نام Byte وجود دارد. در آن زمان، من این اتفاق را یک تصادف شیرین دانستم!

جانوف همچنین در مصاحبه خود اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کرده که استیو جابر لوگوی طراحی شده توسط او را نپسندد. به همین جهت، برای ارائه این لوگو، دو نسخه مختلف از سیب معروف اپل، یکی به طور کامل و دیگری گاز زده را به جابز نشان داد. همچنین چندین نسخه مختلف از هر لوگو با رنگ‌بندی‌های مختلف را نیز آماده کرده بود تا در صورتی که جابز ایده نوارهای رنگی لوگو را نپسندد، طرح‌های دیگری را به او ارائه کند.

با این وجود، لوگو به دلیل آنچه جانوف علاقه جابز به تفکر غیرمتعارف توصیف می‌کند، مورد پسند رییس فقید اپل قرار گرفت و تا به امروز مورد در محصولات اپل به کار رفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سیب ممنوعه همون دانش ممنوعه برایه یه عده قدرت طلب هستش که اگر دانش رو به دست بگیرن جهان رو به گند میکشن ..نشانه های باستانی ویران شده و رفتار یک سری کشور ها نشون میده که باید دانش کنترل شده بهشون تزریق شه …دلیل استفاده از نماد ها کاملا مفهومیه …
    توی خیلی از کتابا تمدن باستانی اتلانتیس ذکر شده که به دلیل استفاده از فناوری و قدرت باعث تخریب خودشون و دیگران شدن …به این جهت قدرت فناوری ازشون گرفته شد تا به نوعی تربیت بشن و انسان شن بعدا هم گام با انسانیت و وحدت تکنولوژی هم کم کم در راستای اهداف زندگی وارد شه که متاسفانه دوباره با یاداوری تکنولوژی های مخرب یه عده دوباره کارای باستانی رو شروع میکنن که اووووووون قدر مطمعنم که این سیب دانش برای یه عده ممنوعه که ممکنه دوباره برگردن به دوران غارنشین ها ….به این میگن عدااااااالت برای یک سری قدرت طلب عوضی …..