سوخت موشک

کلید ساخت بهترین سوخت موشک در باکتری ها نهفته است

گروهی از محققان، با الهام از یک گونه باکتری به نام استرپتومایسس، موفق به تولید نوع جدیدی از سوخت موشک شدند.

به‌تازگی، دانشمندان توانسته‌اند با کمک برخی از کوچکترین موجودات زنده در کره زمین، قدمی نوین در عرصه تولید سوخت موشک بردارند. به گفته محققان، این سوخت موشک جدید بر اساس یک باکتری ضد قارچ به‌نام استرپتومایسس ساخته شده است. استرپتومایسس، باکتری های رشته ای گرم مثبت و هوازی هستند که ازخاک جدا می‌شوند و دامنه وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها را تولید می‌کنند.

ساختار خاصی که در مولکول‌های این سوخت زیستی جدید وجود دارد، سبب شده این سوخت انرژی بسیار بالایی داشته باشد. همین موضوع باعث شده است دانشمندان بتوانند از آن به‌عنوان سوخت موشک استفاده کنند. این سوخت همچنین نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی چگالی بیشتری داشته و چگالی انرژی آن بیش‌از 50 مگاژول در لیتر است. هر چقدر چگالی انرژی یک سوخت بیشتر باشد، میزان سوخت مورد نیاز برای پرتاب یک موشک کاهش خواهد یافت.

سوخت موشک یک ماده شیمیایی است که برای تولید انرژی مورد نیاز برای پرتاب موشک‌ها استفاده می‌شود. این مواد پرانرژی، معمولا از سوخت‌هایی مانند بنزین، سوخت جت و عوامل اکسنده تشکیل می‌شوند. ترکیبات این سوخت‌ها به‌گونه است که با ورود آن‌ها به موتور موشک، اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان پیشران تولید انرژی می‌سوزند. اما در این سوخت میکروبی جدید، مواد تشکیل دهنده کاملا متفاوت هستند.

ترکیبات فعلی آن‌ها مولکول‌های کلیدی POP-FAME نامیده می‌شوند که مخفف «متیل استرهای اسید چرب پلی‌سیلکوپروپان‌شده» است. ساختار این مولکول‌ها شامل حلقه‌های مثلثی شکل و سه کربنه است که پیوندهای کربن-کربن را تا زاویه ۶۰ درجه تحت فشار قرار می‌دهند. به گفته محققان، این فشار انرژی احتراق بالقوه بالایی تولید می‌کند و ساختار غیرمعمول همچنین به مولکول‌های سوخت اجازه می‌دهد تا به حجم نسبتاً کمی فشرده شوند. طرفداران تولید این سوخت می‌گویند که ترکیبی از این ویژگی‌ها می‌تواند برای پروازهای فضایی عالی عمل کند؛ زیرا مهندسان همیشه در تلاش هستند تا جرم پرتاب را کاهش دهند تا در مصرف سوخت و هزینه صرفه‌جویی کنند.

جی کیزلینگ، مدیر عامل موسسه مشترک انرژی زیستی وزارت انرژی، در مورد تولید این سوخت موشک از باکتری‌ها گفت: «پیش از این راه‌های زیادی را برای تولید سوخت موشک امتحان کرده‌ایم که بسیار سمی بودند و سبب آلودگی زیستی زیادی می‌شدند. اما اکنون با تولید این سوخت زیستی جدید، وارد یک مسیر بیوسنتزی جدید شده‌ایم که راهی بسیار سالم برای تولید سوخت‌هایی با چگالی و انرژی بالا محسوب می‌شود. این سوخت جدید باعث آلودگی هوا نیز نخواهد شد؛ زیرا در ساخت آن از باکتری‌های تغذیه شده مواد گیاهی استفاده شده است. بنابراین این سوخت میکروبی آلودگی بسیار کمتری را نسبت به سایر سوخت‌ها وارد محیط زیست می‌کند.»

سوخت موشک

موسسه بیوانرژی، در طی یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که این پروژه با اینکه در مراحل اولیه خود است، ولی پیوندهای شیمی مولکولی استفاده شده در این سوخت، نوید تولید سوخت‌ سبز برای بسیاری از وسایل نقلیه را می‌دهد. دانشمندان نیز اعلام کرده‌اند که طی تحقیقات پیش‌رو، قادر خواهند بود این سوخت زیستی را برای راه‌اندازی جت‌ها و هواپیماها نیز استفاده کنند.

جایگزین کردن این سوخت زیستی بی‌ضرر در صنعت هوانوردی، قطعا بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند سبب کاهش ورود گازهای گلخانه‌ای به جو زمین و همچنین کاهش گرمایش جهانی شود. اما با وجود تولید این سوخت موشک جدید، از شواهد اینگونه به نظر می‌رسد که دانشمندان در حال حاضر قادر به استفاده از این نوع سوخت در موشک‌ها نیستند. آن‌ها باید روش‌هایی را برای سازگاری این سوخت با موشک‌ها نیز به‌کار بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*