نشان مرسدس میباخ

نگاهی به تاریخ 100 ساله مرسدس میباخ

مرسدس میباخ بیش از صد سال است که سمبل خودروهای لوکس و پر زرق و برق به شمار می‌رود. در ادامه به تاریخ 100 ساله این خودروساز آلمانی می‌پردازیم.

گوتلیب دایملر به معنای واقعی بهترین شعار را برای مرسدس میباخ انتخاب کرد: «بهترین یا هیچ‌». این برند مشهور در سطح جهانی طی ده‌ها سال این شعار را به واقعیت تبدیل کرده و همواره با نوآوری‌های ساختارشکنانه و طراحی‌های فوق‌العاده، همه را انگشت به دهان گذاشته است. نام میباخ در واقع ادای احترامی به طراح خودرو ویلهلم میباخ ملقب به «پادشاه طراحان» و پسر او کارل به شمار می‌رود.

اولین مدل تولید انبوه شرکت Maybach Motorenbau GmbH که در سپتامبر 1921 به نمایش گذاشته شد، از همان ابتدا مشخص بود که یک خودروی افسانه‌ای است. میباخ W 3 یک محصول پیشروی به تمام معنا بود. اولین خودروی آلمانی با ترمز چهار چرخه محسوب می‌شد، از گیربکس خورشیدی (دارای شفت‌های ورودی و خروجی همراستا) با پیشرانه 6 سیلندر برخوردار بود که امکان مدیریت تمام سرعت‌ها با یک دنده را فراهم می‌کرد و در فضای داخی آن ترکیب مجللی از چوب و چرم به کار گرفته شده بود. W 3 یک اثری هنری روی چهار چرخ بود که بلافاصله توجه عموم را به خود جلب کرد.

خودروهای میباخ در دهه‌های 20 و 30 میلادی جزو لوکس‌ترین خودروهای بازار آلمان بودند. در مجموع فقط 1800 دستگاه از این خودروهای ویژه طی یک بازه 20 ساله تولید شد. میباخ بین شخصیت‌های معروف آن زمان نظیر مارلنه دیتریش، انریکو کاروسو و بوکسر افسانه‌ای ماکس اشملینگ شهرت داشت. در ادامه نگاهی به تاریخ 100 ساله مرسدس میباخ خواهیم داشت.

تکامل مرسدس میباخ طی ده‌ها سال

مرسدس میباخ 1928

وقتی کارل میباخ اولین خودروی خود یعنی W1 را در سال 1919 توسعه داد، به سراغ مرسدس بنز رفت. خودروی آزمایشی W1 بر پایه شاسی یکی از خودروهای مرسدس بنز ساخته شده بود. کارل میباخ هم مثل پدرش یک طراح خدادادی بود. اختراعات او مثل سیستم انتقال قدرت نوآورانه اوردرایو (Overdrive) و ایده‌آل‌گرایی او در حوزه فنی، منتهی به شکل‌گیری برند افسانه‌ای میباخ و دایره مشتریان خاص آن شد.

اولین پیشرانه میباخ پیشرانه 6 سیلندر سوپاپ بغل W1 بود که توانایی تولید 46 اسب بخار قدرت در 2000 دور بر دقیقه را داشت. مهندسان میباخ برای آزمایش این پیشرانه، در سال 1919 یک خودروی آزمایشی ساختند. از لحاظ تاریخی این آغاز تولید خودرو تحت برند میباخ بود؛ هرچند آن‌ها در آن زمان برنامه‌ای برای تولید خودرو به تنهایی نداشتند. پروژه بعدی این خودروساز آلمانی، پیشرانه 5.7 لیتری W2 مشتق از پیشرانه قبلی بود که در 2200 دور بر دقیقه 70 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

امروزه خروجی یک میباخ به 550 اسب بخار می‌رسد و زیر کاپوت آن پیشرانه 12 سیلندر تقریباً 6 لیتری پیدا می‌شود. مهندسان و صنعت‌گرانی که به طور ویژه آموزش دیده‌اند، هر میباخ را با نهایت دقت به صورت دستی می‌سازند. مرسدس بنز انتظار دارد سالانه تا 1500 خودروی میباخ بسازد. قیمت میانگین یک میباخ بیش از 261 هزار دلار است. البته در ازای چنین مبلغ کلانی، خریدار به یک «اتاق نشیمن روی چهار چرخ» دست پیدا می‌کند.

فعالیت میباخ خارج از صنعت خودرو و بازگشت به عرصه

محفظه موتور میباخ

میباخ از سال 1909 تا 1919 تماماً روی خودروها متمرکز نبود و برای سایر حوزه‌ها هم پیشرانه تولید می‌کرد. این شرکت در سال 1919 اولین خودروهای خود را ارائه داد و تحسین کارشناسان را از آن خود کرد. میباخ طی ده سال به نماد اوج طراحی خودرو تبدیل شد و خودروهای آن جاده‌ها را فرا گرفتند. خودروهای ساخته این شرکت از 1921 تا 1940 به دلیل مهندسی و زیبایی خیره‌کننده خود «عصر طلایی» میباخ را رقم زدند.

میباخ پس از تمرکز روی جنگ جهانی دوم و تجدید بنا در طول دهه‌های 40 و 50 میلادی، نهایتاً در سال 1960 به دایملر فروخته و موقتاً منحل شد. طی 37 سال بعد میباخ فعالیت زیادی در صنعت خودرو نداشت و فعالیت آن به حوزه دریانوردی و صنعت محدود می‌شد. مرسدس بنز با افت فروش بالاخره در سال 1997 تصمیم به راه‌اندازی دوباره برند میباخ گرفت. سپس این برند تا سال 2000 به رشد قابل توجهی در فروش و محبوبیت رسید.

ظرف ده سال بعد میباخ سدان‌های پر زرق و برقی را ارائه داد که مشتریان اصلی آن‌ها، ثروتمندانی بودند که با راننده شخصی در طول روز رفت‌وآمد می‌کردند. این برند آلمانی با بیش از 2 میلیون پیکربندی و آپشن، حاکم بازار خودروهای بالارده شد. حالا در سال 2022 نیز مرسدس میباخ در سراسر جهان سمبل خودروهای لوکس است.

از محدودیت‌های گذشته تا نوآوری‌های فراتر از تصور

مرسدس میباخ کلاس S مدل 2022

از 1920 با فناوری‌های دست و پا شکسته‌ تا دنیای امروز پُر از نوآوری‌های غیرمنتظره و باورنکردنی، میباخ تکامل پیدا کرده است. فضای داخلی خودروهای میباخ امروزه به چوب جلاداده‌شده و شیشه دودی مزین می‌شود و خریداران می‌توانند خود درباره مواد و چینش فضای داخلی تصمیم بگیرند. در واقع هدف این است که هر خودروی مرسدس میباخ محصولی منحصر به فرد مطابق سلیقه مالک آن باشد.

لازم به گفتن نیست که صندلی‌های خودروهای این خودروساز آلمانی هم از چرم نرم درجه یک برخوردارند. صندلی‌های عقب را می‌توان خم کرد و به طور مجزا در حالات مختلفی قرار داد. خودروهای میباخ از سیستم تلفن و کامپیوتر مخصوص خود بهره می‌برند و سرنشینان این قابلیت را دارند تا داخل خودرو در آن واحد تماس برقرار کنند و ایمیل و فکس بفرستند.

فضای داخلی سدان کلاس اس S680 مدل 2022

علاوه بر این، سرنشینان می‌توانند به تماشای ویدئو، DVD یا تلویزیون روی نمایشگر اختصاصی خودرو بپردازند. این نمایشگر در صورت عدم استفاده، خود به خود با سقف ادغام می‌شود. سرنشینان همچنین از طریق سیستم صوتی درجه یک یکپارچه خودرو که تجربه صوتی بی‌مثل و مانندی را به ارمغان می‌آورد، به رادیو دسترسی دارند.

مرسدس بنز جزئیات زیادی را درباره اهداف بلندپروازانه خود برای آینده به اشتراک گذاشته است. به عنوان مثال، این خودروساز خوشنام آلمانی برنامه دارد تا کلاس G را به یک زیربرند مشابه برانکوی فورد تبدیل کند و مجموعه جدیدی از خودروهای الکتریکی را ارائه دهد. بازار خودروهای فوق لوکس رو به رشد است و مرسدس بنز در کنار سایر خودروسازان لوکس تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا بهترین محصول ممکن را روانه بازار کنند.

فضای داخلی سدان کلاس اس S680 مدل 2022

وقتی خریداری هزینه کلانی را صرف خرید یک خودروی مرسدس میباخ می‌کند، این شرکت باید اطمینان حاصل کند که محصولی در همان حد و اندازه تحویل او بدهد. از این گذشته، پرستیژ همیشه اولویت مرسدس میباخ بوده و فلسفه همیشگی این خودروساز مشهور هیچ بهانه‌ای را برای کم و کاستی باقی نمی‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*