خودروهای دوگانه سوز

آیا تولید خودروهای دوگانه سوز دوباره در ایران انجام می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخلی مجددا تولید خودروهای دوگانه سوز را در دستور کار خود قرار دادند؛ اما آیا تولید ماشین های دوگانه سوز دوباره در ایران آغاز خواهد شد؟

طی چند سال اخیر تولید خودروهای گازسوز به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و خودروسازان تعداد بسیار کمی از این خودروها را تولید و به بازار عرضه کردند، اما اکنون خبرها حاکی از آن است که خودروسازان داخلی مجددا تولید خودروهای گازسوز را در دستور کار خود قرار دادند.

خودروسازان به دنبال تولید خودروهای دوگانه سوز

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با تایید خبر تولید مجدد خودروهای گازسوز توسط خودروسازان گفت در سیاست‌گذاری‌های انجام شده تصمیم بر آن شد تا تولید خودروهای گازسوز در دستور کار قرار بگیرد. وی افزود از آنجایی که در کشور به زیرساخت‌های مناسبی در گاز طبیعی فشرده دسترسی داریم، سوخت گاز به عنوان یکی از بهترین سوخت‌ها برای استفاده محسوب می‌شود.

طبق آمارهای منتشر شده، خودروسازان در سال 1400 کمتر از 10 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید کردند که نسبت به سال 99 از کاهش 50 درصدی حکایت داشت. البته مدتی قبل مسئولان مربوطه از دلایل کاهش تولید خودروهای گازسوز به سیاست‌گذاری دولت سیزدهم و تصمیم‌های وزارت نفت اشاره کرده بودند.

خودروهای دوگانه سوز

گفتنی است از زمانی که استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها در دستور کار قرار گرفت، همواره این خودروها در سبد محصولات خودروسازان سهم کمی داشتند و خودروسازان به دلیل این که تولید این خودروها برایشان بیشتر از خودروهای بنزینی هزینه به همراه داشت، خواهان تولید خودروهای دوگانه سوز نبودند، اما با توجه به این که این خودروها آلایندگی کمتری تولید می‌کنند، وزارت صمت از خودروسازان خواسته تا مجددا تولید این خودروها را افزایش دهند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اعلام این که تولید مجدد خودروهای دوگانه سوز با هدف کاهش آلایندگی انجام خواهد شد گفت یکی از خودروسازان در حوزه کاهش آلایندگی خودروها سرمایه‌گذاری کرده و توانسته پیشرانه پایه گازسوزی را بسازد که با افزایش گنجایش مخزن گاز، میزان پیمایش خودرو را افزایش خواهد داد.

منطقی در پایان خاطرنشان کرد ایران خودرو در حوزه تولید پیشرانه‌های کم مصرف برنامه جامع و کاملی را در نظر گرفت تا مصرف سوخت به زیر 5 لیتر کاهش پیدا کند. وی افزود تولید خودروهای دوگانه برقی و گازی و همچنین الکتریکی سازی خودروها نیز در دستور کار قرار دارد.