لپ تاپ 20 میلیونی

یک ادعای عجیب: لپ تاپ 20 میلیونی فقط 100 هزار تومان برای فروشنده سود دارد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن درخواست اصلاح ضریب مالیاتی، مدعی شد که فروشندگان برای هر لپ تاپ 20 میلیونی فقط 100 هزار تومان سود می‌کنند.

مدتی پیش، ضریب مالیاتی صنف فروشندگان گوشی های تلفن همراه توسط سازمان امور مالیاتی کشور اصلاح شد و حالا اصناف دیگری که در حوزه آی تی فعال هستند، از جمله فروشندگان لپ تاپ و کامپیوتر نیز درخواست اصلاح ضریب مالیاتی برای این صنف را مطرح کرده‌اند. در همین رابطه، رئیس اتحادیه فناوران رایانه به ثابت ماندن ضریب مالیاتی اصناف آی تی مانند لپ تاپ اعتراض کرد و می‌گوید ضریب مالیاتی این کالاها نیز باید مانند صنف گوشی های موبایل اصلاح شود.

سود ناچیز فروش لپ تاپ 20 میلیونی!

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه‌ی صحبت‌های خود ادعای عجیبی را مطرح کرد و گفت سود فروش لپ تاپ بسیار ناچیز است و یک لپ تاپ 20 میلیون تومانی فقط حدود 100 هزار تومان برای فروشنده سود دارد. به گفته وی، در برخی موارد به منظور نصب و راه‌اندازی برخی اپلیکیشن‌ها نیز مبلغ اندکی از مشتری دریافت می‌شود که تمام این هزینه‌ها به وسیله دستگاه‌های کارت‌خوان پرداخت می‌شوند.

لپ تاپ 20 میلیونی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه افزود:

با توجه به گسترش فضای مجازی و فروش آنلاین، فروشندگان آی تی کالاهای مربوطه مثل لپ تاپ را با سود حداقلی به مردم به فروش می‌رسانند. به بیان دیگر، گسترش فروش آنلاین کالا نفس فروشندگان واحدهای صنفی را گرفته است. با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، واردکنندگان ناچارند برای عقب نماندن از تکنولوژی روز دنیا، کالاهای خود را با سود اندک در بازار عرضه کنند.

محمدرضا فرجی تهرانی اضافه کرد اعضای صنف موبایل و فناوران هم‌راستا با هم فعالیت می‌کنند و با توجه به این که اعضای این صنف، کالاهای خود را با سود ناچیز به مردم عرضه می‌کنند، امکان دارد اصلاح نشدن ضریب مالیاتی در کوتاه‌مدت بر نحوه کسب و کار آنها تاثیرگذار باشد و موجب کاهش فعالیتشان شود. به گفته وی، این اتفاق در زمان پاندکی کرونا نیز رخ داد و خسارت‌های زیادی را به برخی بنگاه‌های صنف فناوران رایانه وارد کرد و با توجه به افزایش قیمت‌ها، در صورتی که سازمان امور مالیاتی توجهی به اصلاح ضریب مالیات صنف فناوران رایانه نداشته باشد، واردکنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را نخواهند داشت.

ادعای رئیس اتحادیه فناوران رایانه مبنی بر سود 100 هزار تومانی فروش لپ تاپ 20 میلیونی در حالی مطرح شده که طبق گزارش‌های میدانی به دست آمده، فروشندگان کالاهای دیجیتال مانند لپ تاپ، بین 18 تا 30 درصد از فروش این محصولات سود دریافت می‌کنند که قطعا بسیار بیشتر از 100 هزار تومان خواهد بود. با وجود این، اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی دیداری با رئیس اتحادیه فناوران رایانه داشت و قول رسیدگی به مشکلات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی این صنف را داد.