دنا پلاس توربو اتوماتیک

مزایا ، معایب و مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از محصولات نسبتا جدید ایران خودرو است که در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا، معایب و مشخصات فنی آن بپردازیم.

صنعت خودروی ایران این روزها چندان حال خوبی ندارد، اما با وجود این هنوز خودروهای ایرانی نسبتا با کیفیتی وجود دارند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای مشتریان ایرانی باشند. یکی از این خودروهای ایرانی که طرفداران بسیاری نیز دارد، دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

این خودروی ایرانی تاکنون نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و جزو معدود خودروهایی است که دارای گیربکس اتوماتیک است. امروزه مشتریان ایرانی تمایل زیادی دارند که صاحب یک خودروی اتوماتیک شوند؛ از همین روی دنا پلاس اتوماتیک گزینه خوبی برای خرید محسوب می‌شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک و مزایا و معایب آن

البته یکی از معایبی که این خودرو دارد، قیمت بالای آن در قیاس با دیگر خودروهای ملی است. بنابراین اگر قصد دارید یک سدان جذاب داخلی خریداری کنید که دارای گیربکس اتوماتیک نیز باشد، دنا پلاس توربو انتخاب بی‌نظیری برای شما خواهد بود.

در سال 1395 بود که ایران خودرو تصمیم گرفت برای خودروی دنا معمولی خود امکانات جدیدی بیاورد و به نوعی به‌روزرسانی‌هایی برای آن در نظر گرفت. در این سال شرکت ایران خودرو نسخه فیس لیفت خودروی خود را با آپشن‌های بیشتری راهی بازار کرد. حدود دو سال بعد نیز نسخه دنده‌ای این خودرو روانه بازار شد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

نسخه دنده‌ای تفاوت‌هایی با نسخه قبلی داشت. برخی از این تفاوت‌ها شامل رینگ 16 اینچی 5 پیچ، لیور دنده جدید، موکت کف با علامت توربو و فرمان چرمی با دوخت قرمز می‌شود. اما پس از نیم دهه فعالیت و کارکرد دنا پلاس دنده‌ای در بازار ایران، بالاخره در سال 1399 بود که ایران خودرو نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه کرد. امروز شاهد سبد کاملی از دنا در سبد محصولات ایران خودرو هستیم. لازم به ذکر است که تنها تفاوت نسخه دنده‌ای این خودرو با نسخه گیربکس اتوماتیک آن منحصر به علامت 6AT روی گلگیر جلو سمت راننده است.

دنا پلاس اتوماتیک چه مشخصات فنی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای هر مشتری از اهمیت برخوردار باشد، مشخصات فنی است. دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به یک پیشرانه EF7 است که پیش‌تر روی سمند تعبیه شده بود. این پیشرانه نسبتا قدرتمند می‌تواند نهایتا قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر را تولید کند. همچنین حجم موتور این خودرو 1.7 لیتری خواهد بود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک دیفرانسیل جلو است و گیربکس اتومات این خودرو تمام نیروی محرکه را به محور جلو منتقل می‌کند. گیربکس دنا پلاس با تکنولوژی هیوندای پاورتک ساخته شده و محصول کشور کره جنوبی است؛ البته در اصل ساخت شرکت DAE چین است.

سدان ملی ایران خودرو به طور طبیعی حدود 8.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند و قادر است تنها در عرض 10.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این غزال تیزپای ایران خودرو نیز 205 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از دیگر مشخصات دنا پلاس توربو اتومات می‌توان به حجم صندوق بار 500 لیتری، سیستم تعلیق عقب فنری پیچشی و سیستم تعلیق جلوی مک فرسون اشاره کرد. وزن خالص این خودرو 1400 کیلوگرم و طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب 4559، 1933 و 1460 میلی‌متر است.

امکانات رفاهی این خودرو چیست؟

یکی از عادات بدی که ایران خودرو و سایپا دارند این است که آپشن‌های محصولات خود را به دلایل نامعلومی حذف می‌کنند و علت آن را اقتصادی‌تر شدن قیمت آنها می‌دانند. خوشبختانه دنا پلاس چه در نسخه دنده‌ای و چه در نسخه اتوماتیک شامل حذف آپشن و امکانات رفاهی نشده و همچنان همان آپشن‌های پیشین را حفظ کرده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

این سدان ملی تنها در یک تیپ راهی بازار شده و همان یک تیپ هم فول آپشن محسوب می‌شود. امکانات یک خودرو برای مشتریان بسیار مهم است و امروزه همچون قبل نیست که مشتریان توقعی از تولیدکنندگان نداشته باشند. به همین خاطر امکانات رفاهی این خودرو عبارتند از:

کروز کنترل، سانروف، مولتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ خوشامدگویی، چراغ بدرقه، ترمز ABS+EBD و چهار ایربگ. در کنار این امکانات رفاهی می‌توان از یک تفاوت نیز نام برد و آن برخورداری نسخه اتومات از فرمان برقی است که این آپشن در نسخه دنده‌ای وجود ندارد.

دنا پلاس توربو اتومات چه مزایایی دارد؟

تا اینجا مشخصات کلی و امکانات دنا پلاس اتوماتیک را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که این سدان ملی ایران خودرو چه روند تکاملی را تا به امروز پیموده تا به اینجا رسیده است. حالا قصد داریم مزایای سدان ایران خودرو را به دقت بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

1. طراحی مدرن و به‌روز

این که بخواهیم بگوییم طراحان ایران خودرو هارمونی و هماهنگی زیادی بین اجزای دنا پلاس به خرج داده‌اند، سخنی گزاف است و در واقع این‌گونه نیست. از جمله مولفه‌هایی که باعث می‌شوند دنا پلاس توربو به شکوه خود نزدیک شود، خطوط برجسته بدنه، شیشه‌های جانبی کوچک، استفاده درست از کروم و گرافیک جذاب چراغ‌ها است.

تمامی موارد مذکور منجر به این شده‌اند که دنا پلاس با توجه به سطح قیمتی‌اش یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای انتخاب باشد. کابین این خودرو از روی کابین داخلی هیوندای سوناتا طراحی شده و عملا تقلیدی از آن بوده است. بنابراین کابین این محصول نیز بر جذابیت آن افزوده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

2. مشخصات فنی مناسب

وقتی صحبت از توربو می‌شود یعنی باید انتظارات زیادی از آن خودرو داشت. در واقع خودروی توربو عملکرد فنی قابل قبولی باید داشته باشد و توقعات از این دسته خودروها به صورت پیش‌فرض بالاست. خوشبختانه دنا پلاس توربو هم عملکرد رضایت‌بخشی در این بخش از خود به نمایش گذاشته و کمبودی از این بابت نخواهیم داشت.

البته این بدان معنا نیست که از دنا پلاس توربو انتظار سواری یک خودروی اسپرت را داشته باشیم، ولی در حد و اندازه یک خودروی سدان خانوادگی می‌تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند. همچنین باید این نوید را به شما بدهیم که می‌توانید با خیال راحت سبقت بگیرید و در سربالایی‌های معمولی انتظار عملکرد بسیار مناسبی را داشته باشید.

گیربکس نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو است و بدون سر و صدا کار خود را انجام می‌دهد. از طرفی یکی دیگر از مزایای گیربکس این محصول، هماهنگی کامل آن با پیشرانه است که باعث می‌شود شتاب‌گیری خودرو به خوبی صورت بگیرد.

3. امکانات رفاهی مناسب

سومین مزیتی که می‌توان برای این سدان داخلی نام برد، امکانات رفاهی مناسب و آپشن‌های قابل قبول است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر امکانات غنی است و کمبودی ندارد. البته منظور از نداشتن کمبود به نسبت قیمتی است که این خودرو دارد، وگرنه آپشن‌های بسیاری وجود دارند که دنا پلاس اتومات ندارد. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سانروف، صندلی‌های برقی، مانیتور، چراغ‌های روشنایی روز و کروز کنترل اشاره کرد.

4. استهلاک منطقی

آخرین مزیتی که در این مطلب برای دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی خواهیم کرد، استهلاک منطقی است که این خودرو دارد. پیشرانه این خودرو مشکلات خودروهای قبلی را ندارد و تا حدودی این ایرادها برطرف شده‌اند. یکی از بهبودهای این خودرو، تعبیه سیستم خنک‌کاری آن است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

حالا دیگر مشکلات و معایب سورن توربو در این خودروی ملی وجود ندارد و استهلاک آن کمتر از قبل شده است. از طرفی یکی دیگر از خوش‌شانسی‌های این خودرو، سازگاری کامل آن با شرایط و آب و هوایی ایران است و به همین خاطر بنزین آن کمتر مصرف می‌شود. البته این بدین معنا نیست که سرویس نگهداری آن انجام نشود و باید هر چند ماه یک مرتبه از بنزین سوپر استفاده شود. از دیگر نکاتی که باید رعایت شود می‌توان به خاموش نکردن بلافاصله خودرو پس از رانندگی‌های پرفشار اشاره کرد.

دنا پلاس توربو اتومات چه معایبی دارد؟

در بالا راجع به مزایای دنا پلاس توربو اتومات صحبت کردیم و 4 مزیت جالب برای این خودروی سدان ملی برشمردیم. حالا نوبت آن رسیده که معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به مقایسه مزایا و معایب بپردازیم و در نهایت خرید یا عدم خرید را به مشتریان پیشنهاد دهیم.

1. فضای ناکافی کابین داخلی

همان‌طور که احتمالا می‌دانید دنا پلاس نیز روی پلتفرم خودروهایی نظیر سمند و پژو پارس سوار شده، ولی برخی از تفاوت‌های ظاهری آن باعث شده تا شباهت‌های این دو خودرو بیش از پیش شود. از جمله مولفه‌هایی که باعث تغییر چهره ظاهری این سدان داخلی شده‌اند می‌توان به طراحی جدید داشبورد، رودری‌ها و اضافه شدن سانروف اشاره کرد.

مجموع عوامل مذکور باعث شده تا دنا پلاس توربو نسبت به سایر سدان‌های داخلی فضای کمتری برای عرض اندام داشته باشد و سرنشینان نیز در قسمت فضای سر و پاها دچار مشکل شوند. بنابراین اگر قد شما بلندتر از حد معمول باشد باید فکری به حال سفرهای طولانی‌مدت خود کنید و حتی قید خرید این ماشین را بزنید. پیش‌تر گفتیم که این خودرو، یک محصول خانوادگی است و هدف از آن ارضای نیازهای خانواده ایرانی است و این عیب می‌تواند نقطه ضعف بزرگی برای آن محسوب شود.

2. تنظیم صندلی‌های برقی

یکی از آپشن‌های جالب و جذاب دنا پلاس توربو برای مشتریان، صندلی‌های برقی آن است. البته مشکل اینجاست که نحوه تنظیم کردن این صندلی‌ها تا حدود زیادی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. برای مثال نمی‌توانید هنگامی که سوئیچ بسته است، صندلی‌ها را تنظیم کنید. این مشکل زمانی که دو راننده از یک خودرو استفاده می‌کنند مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

عیب دیگر صندلی‌های برقی دنا پلاس توربو این است که دکمه‌های تنظیم صندلی‌ها فاصله کمی تا در خودرو دارند و همین مورد باعث می‌شود هنگامی که درها بسته است، سختی زیادی برای راننده ایجاد شود.

3. فقدان سیستم کنترل پایداری الترونیکی

همواره باید از سیستم ترمزهای دیسکی محور عقب دنا پلاس توربو اتومات ابراز امیدواری و رضایت کرد، اما ایران خودرو در این زمینه یک کمبود جدی را برای سدان ملی خود رقم زده است. بهتر این بود که این شرکت در ساخت خودروی خود از سیستم پایداری الکترونیکی استفاده می‌کرد.

این آپشن ایمنی روی خودروهای هم‌قیمت دنا پلاس وجود دارد. نبود چنین سیستمی باعث می‌شود تا گشتاور بالای پیشرانه و ساختار ساده سیستم تعلیق عقب در پیچ‌های تند تمایل به انحراف داشته باشند.

سخن پایانی

در نهایت پس از بررسی اجمالی دنا پلاس توربو اتوماتیک و بررسی جامع‌تر مزایا و معایب آن می‌توان گفت اگر علاقه‌مند به خرید خودرویی اسپرت‌تر هستید می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید. در مجموع دنا پلاس توربو اتومات برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت انتخاب مناسبی خواهد بود.

از طرفی به نظر می‌رسد به علت فضای ناکافی درون کابین و برخی مولفه‌های دیگر، این خودرو نمی‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت باشد. همچنین افرادی که قد بلند و هیکل درشتی دارند ممکن است درون کابین خودرو اذیت شوند و اگر از آن دسته راننده‌هایی هستید که قصد دارید با ماشین خود بیشتر سفر کنید، باید به دنبال گزینه‌ای مناسب‌تر باشید.