تعرفه مالیات بر خودرو

آخرین تعرفه مالیات بر خودرو در ایران – تیر 1401

آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای لوکس به وزارت خانه‌های کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ شد. در ادامه جزئیات تعرفه مالیات بر خودرو در ایران در تیر 1401 را بررسی خواهیم کرد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای گران قیمت را به وزارت خانه‌های کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد. گفتنی است هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای لوکس را در جلسه اول تیر 1401 با استناد به بند «ف» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری تصویب کرد.

تعرفه مالیات بر خودرو در ایران در تیر 1401

بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای گران قیمت، خودروهای زیر قیمت 1 میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. تعرفه مالیات بر سایر خودروها به شرح زیر خواهد بود:

  • خودروهای سواری یا وانت دو کابین از 1 تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1 میلیارد تومان مشمول 1 درصد مالیات
  • خودروهای 1.5 تا 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان مشمول 2 درصد مالیات
  • خودروهای سواری و وانت دو کابین از ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان مشمول 3 درصد مالیات
  • خودروهای لوکس بالای 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد این رقم مشمول 4 درصد مالیات

تعرفه مالیات بر خودرو

همچنین طبق این آیین‌نامه، فراجا، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه دارند مالکان خودروهای لوکس و افراد تحت تکلف آنها که دارای خودروهای بالای یک میلیارد هستند را شناسایی کنند.

این پایه مالیاتی به خودروهای که از ابتدای سال جاری قیمت آنها بالای 1 میلیارد تومان باشد، تعلق خواهد گرفت، اما محاسبه مالیات آنها طبق قیمت روز خواهد بود. ضمن این که قیمت روز این خودروها نیز توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه خواهد شد.

گفتنی است بدون تهیه گواهی پرداخت مالیات متعلق به این خودروها از سامانه سازمان امور مالیاتی، فرایند تغییر مالیات آنها در اسناد رسمی یا مراکز تعویق پلاک نیروی انتظامی ممنوع خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*