زر ماکارون

زر ماکارون، رقیبی خطرناک برای ایران خودرو و سایپا؟

شرکت زر ماکارون اعلام کرده قصد دارد به زودی تبدیل به قطب سوم خودروسازی ایران شود. آیا این شرکت می‌تواند رقیبی برای ایران خودرو و سایپا باشد؟

صنعت خودروسازی ایران اوضاع خوبی ندارد و روز به روز بر مشکلات آن افزوده می‌شود. در همین شرایط نابسامان باخبر شده‌ایم که شرکت زر ماکارون که تولیدکننده محصولات خوراکی است، قصد دارد وارد صنعت خودروسازی شود. شرکت زر اعلام کرده به زودی از خودروی خود رونمایی خواهد کرد.

شنیده‌ها حاکی از این است که گروه صنعتی زر قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل به یکی از رقبای اصلی ایران خودرو و سایپا شود. اما سوال اینجاست که آیا زر ماکارون می‌تواند به چنین رویایی دست یابد؟ آیا این شرکت که عمده فعالیتش در زمینه تولید محصولات خوراکی است می‌تواند به رقابت با دو غول خودروسازی ایران بپردازد یا خیر؟

زر ماکارون

زر ماکارون وارد عرصه خودروسازی می‌شود

البته ناگفته نماند که خبر تولید خودرو از سوی این شرکت مدت‌ها قبل منتشر شده بود، اما هیچ چیز در آن خبر مشخص و واضح نبود، تا این که به تازگی شرکت زر ماکارون اعلام کرده قرار است به تولید خودرو بپردازد. مدیر اجرایی گروه زر به تازگی اعلام کرد که در حال طی کردن پروسه اخذ مجوز هستند و حتی برخی از مجوزهای لازم را از سوی وزارت صمت دریافت کرده‌اند.

آن‌طور که مدیران این گروه صنعتی اعلام کرده‌اند، قرار است به زودی در کنار دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا شاهد عرض اندام قطب سوم خودروسازی کشور یعنی گروه زر باشیم. از دیگر وعده‌هایی که گروه صنعتی زر پیش از راه‌اندازی خط تولید خود داده، تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال است.

اما سوال مهم‌تر اینجاست که زر خودرو از چه زمانی آغاز به کار می‌کند و هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ طبق آنچه مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرده، بیشتر مجوزهای لازم از وزارت صمت اخذ شده و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت و حتی زمین کارخانه در هشتگرد خریداری شده و همه چیز آماده بهره‌برداری است. از طرفی مذاکراتی با چند برند معتبر صورت گرفته و قرار است که به زودی به نتیجه برسند.

زر ماکارون

موارد بالا تمام اقداماتی است که تا به امروز انجام شده و با نگاهی اجمالی به آنها به نظر می‌رسد این روند طی یک سال اخیر در جریان بوده و چندان هم تازه نیست. گفتنی است شواهد نشان می‌دهند که خط تولید این کارخانه در صورت تأیید شدن همه چیز به این زودی‌ها راه‌اندازی نشود و بیشتر از آنچه انتظار داریم طول بکشد.

همچنین وقتی خط تولید به این زودی‌ها راه‌اندازی نشود، یک میلیون خودرویی هم که وعده داده شده به این سرعت وارد بازار نخواهد شد و نمی‌تواند قیمت خودرو را به سادگی کاهش دهد. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و مشخصات خودروهای زر خودرو می‌پردازیم.

محصولات زر خودرو چه مشخصاتی خواهند داشت؟

مدت‌ها پیش مرتضی سلطانی، یکی از مدیران اجرایی گروه صنعتی زر در صحبت‌های خود اعلام کرده بود که قرار است در صنعت خودروسازی ایران دگرگونی‌های عمیقی صورت بگیرد و محصولات کاملا متفاوتی وارد بازار شوند. وی همچنین اشاره کرده بود که قرار است خودروهایی راهی بازار شوند که طی چهار دهه گذشته مشابه نداشته‌اند.

زر ماکارون

از دیگر قول‌هایی که این خودروساز تازه‌وارد به مردم داده این است که قرار شده خودروهایی باکیفیت و اقتصادی روانه بازار شود. البته این سوال‌ها ایجاد شده که آیا گروه صنعتی زر می‌تواند به عنوان قطب سوم خودروسازی ایران ظهور کند؟ آیا چنین شرکتی که تاکنون مشغول تولید مواد غذایی بوده، می‌تواند به تولید خودروی باکیفیت و البته اقتصادی بپردازد؟

همچنین یکی از مدیران این شرکت یعنی مرتضی سلطانی اعلام کرده که شرکت زر می‌تواند همچون سایر حوزه‌هایی که امروزه در آنها موفق است، در صنعت خودروسازی نیز صاحب نام و آوازه شود. وی اشاره کرد همان‌طور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند، در حوزه تولید خودرو نیز می‌تواند انقلاب بزرگی رقم بزند.