ایلان ماسک توییتر

ایلان ماسک از خیر توییتر گذشت

ایلان ماسک در اقدامی عجیب و ناگهانی اعلام کرد که دیگر قصد خرید توییتر را ندارد و با هیئت مدیره این شرکت به توافق نرسیده است.

ایلان ماسک، میلیاردر دنیای تکنولوژی در روز جمعه اعلام کرد که از قرارداد 44 میلیارد دلاری برای خرید توییتر خارج می‌شود و با این خبر، غافلگیری دیگری را به داستان «خرید توییتر و نجات آزادی بیان در این شبکه اجتماعی» اضافه کرد.

ماسک که تسلا و اسپیس ایکس را نیز اداره می‌کند، در نامه‌ای که توسط وکیلش ارسال شده، اظهار کرده است که توییتر با عدم ارائه‌ی اطلاعات کافی درباره نحوه تخمین حساب‌های اسپم در پلتفرم خود، بخش‌های متعددی از «توافق‌نامه ادغام» را نقض کرده است. پیش از این، توییتر گزارش داده بود که در سه ماهه اول 2022، کمتر از 5 درصد از 229 میلیون کاربر روزانه‌اش، جعلی یا متمرکز بر اسپم بوده‌اند، اما ماسک معتقد است که این عدد احتمالا دقیق نیست.

در نامه مایک رینگلر، وکیل ایلان ماسک به توییتر آمده است: «ارائه اطلاعات دقیق برای عملکرد تجاری و مالی توییتر اساسی است. در بخش دیگری از این نامه آمده است که: «به نظر می‌رسد [مسئولان توییتر] اظهارات نادرست و گمراه کننده‌ای انجام داده‌اند».

روز جمعه برت تیلور، رئیس هیئت مدیره توییتر  در توییتی نوشت که این شرکت همچنان قصد بستن قرارداد با مالک تسلا و اسپیس ایکس را دارد . تیلور در توییترش نوشت:

هیئت مدیره توییتر متعهد به بستن معامله بر اساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک است و تیم ما قصد دارد، اقدامات قانونی برای اجرای توافقنامه ادغام را دنبال کند. ما مطمئن هستیم که در دادگاه سلطنتی پیروز خواهیم شد.

رینگر از ارائه اطلاعات بیشتر سر باز زد.

ایلان ماسک توییتر

ضمنا این نامه اطلاعات دیگری را هم شامل می‌شود که ماسک می‌گوید هنوز توسط توئیتر ارائه نشده است. مثلا اطلاعاتی در مورد شرایط مالی شرکت و جزئیات بیشتر در مورد نحوه محاسبه تعداد کاربران روزانه که بالقوه تبلیغات را مشاهده می‌کنند. در این نامه اشاره شده است که توییتر هنوز برخی از داده‌ها را در اختیار ماسک قرار نداده است و سایر اطلاعات ارائه شده هم «حداقل کارایی» را دارند. همچنین ماسک ادعا می‌کند که تحلیل اولیه تیمش نشان می‌دهد که برخی از اطلاعات عمومی کاربران روزانه توییتر «یا نادرست هستند و یا از نظر اصولی گمراه‌کننده».

در قسمت دیگری از این نامه طولانی ادعا شده که توییتر بخش دیگری از توافق را نقض کرده که می‌گوید این شرکت باید قبل از دور شدن از تعهد خود برای «انجام تجارت با روال عادی» اقدام به استخدام و کسب رضایت کارمندان خود بکند.این درخواست توسط ایلان ماسک و پس از اخراج مدیران کلیدی توییتر در ماه‌های اخیر ارائه شده بود.

تصمیم برای فسخ قرارداد، دوره‌ای پر فراز و نشیب برای توییتر را رقم خواهد زد. اگر بخاطر داشته باشید اوایل ماه آوریل و بعد از صحبت‌های جنجالی ماسک در مورد این پلتفرم، سهام توییتر حدود 9 درصد سقوط کرد. ظاهرا در آن مقطع ماسک در آستانه پیوستن به هیئت مدیره توییتر قرار داشت، اما ناگهان با پیشنهاد خرید کل شرکت و خصوصی کردن آن، از این سمت فاصله گرفت. هیئت مدیره توییتر هم مجبور شد پیشنهاد مالی ماسک برای خرید توییتر را بپذیرد.

ماسک، ثروتمندترین فرد جهان ادعا کرده که دلیل مهمی برای خرید توییتر دارد. او معتقد است که این شرکت، دیگر به اصول آزادی بیان پایبند نیست؛ اصطلاحی که به طور گسترده و مکرر توسط وی استفاده می‌شود. در تاریخ 26 آوریل، ایلان ماسک در حساب توییتر خود نوشت:

منظورم از «آزادی بیان» چیزی است که با قانون مطابقت دارد.

طبق متمم اول قانون اساسی آمریکا، آزادی بیان به محافظت در برابر دخالت دولت اشاره دارد و گویا این قانون برای شرکت‌هایی مانند توییتر اعمال نمی‌شود.

ایلان ماسک توییتر

دن آیوز، تحلیلگر رسانه ودباش سکیوریتیز در توییتی اعلام کرد:

این اقدام ماسک، سناریویی فاجعه‌بار برای توییتر و هیئت مدیره آن است؛ زیرا اکنون این شرکت مجبور است در یک نبرد دشوار حقوقی با ماسک مبارزه کند تا این معامله را جوش دهد و یا ضرر فسخ یک میلیارد دلاری را دریافت کند.

کارولینا میلانسی، یکی از تحلیلگران اصلی شرکت «مشاوره هوش و استراتژی» گفته است که اجبار ماسک برای خرید توییتر می‌تواند اشتباه بزرگی برای این شبکه اجتماعی تلقی شود.

کدام شرکتی دوست دارد تحت مالکیت کسی باشد که آن را نمی‌خواهد؟ شخصا هرگز باور نمی‌کردم که ماسک برنامه‌ای ملموس و قابل اجرا برای تقویت و درآمدزایی بیشتر توییتر داشته باشد.

فروپاشی احتمالی این قرارداد می‌تواند بدگمانی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به ماسک را افزایش دهد. پیش از این هم ماسک با ارسال توییتی مبنی بر «طرح خصوصی سازی تسلا» به شدت توسط تنظیم کننده‌های بازار مورد انتقاد قرار گرفته بود.

سرمایه گذاران توییتر هرگز باور نمی‌کردند که ماسک این شبکه اجتماعی بزرگ را بخرد. البته پس از رونمایی ماسک از درصد سهام خود، ارزش این شرکت جهش پیدا کرد، اما هرگز به قیمت 54.20 میلیون دلاری که او متعهد به پرداخت بود، نرسید. این قیمت شامل عدد 420 می‌شود که نماد عامیانه برای ماریجوانا است. نکته خنده‌دار ماجرا اینجاست که پیشنهاد ماسک برای خصوصی کردن تسلا هم شامل قیمت 420 دلار برای هر سهم می‌شود.

پس از انتشار اخباری مبنی بر انصراف ایلان ماسک از خرید توییتر، بلافاصله سهام این شرکت در عرض چند ساعت، سقوطی 7 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 34.25 دلار برای هر سهم رسید. در همین حال وکیل عمومی توییتر از کارمندان درخواست کرده است که با شروع اقدام قانونی علیه ماسک، هیچ توییتی درباره این معامله ارسال نکنند و در سکوت به کار خود ادامه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*