سود دولت از واردات خودرو

حدود 19 هزار میلیارد تومان، سود دولت از واردات خودرو فقط برای امسال

پس از آزادسازی واردات خودرو به نظر می‌رسد که سود دولت از واردات خودرو حدود 19 هزار میلیارد تومان خواهد بود. جزئیات را در ادامه بخوانید.

ماه‌هاست که مجلس شورای اسلامی اصرار دارد که باید واردات خودرو از سر گرفته شود تا آثار مفید آن هم در عرصه صنعت خودروسازی و هم در اقتصاد کشور شکوفا شود؛ اما دولت و برخی نهادهای دیگر با این موضوع مخالفت می‌کنند. از طرفی حالا که واردات خودرو آزاد و مجوزها صادر شده، تاریخ دقیقی برای واردات اولیه تعیین نشده است.

سود دولت از واردات خودرو دقیقاً چقدر است؟

هم‌اکنون همه چیز در مورد واردات خودروی خارجی در هاله‌ای از ابهام است و دولت نیز اجرای آن را به نهادهای زیردست ابلاغ نکرده است. حالا در همین وانفسا نامه‌ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شده و در آن مقرر شده که از واردات خودرو در سال جاری باید حدود 18.8 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت کسب شود.

همان‌طور که گفتیم حدود چهار ماه از تصویب واردات خودرو می‌گذرد، ولی هنوز آئین نامه آن روی میز دولت بلاتکلیف مانده است. طبق آنچه تا به امروز می‌دانیم، بودجه عمومی دولت از طریق برخی درآمدها نظیر مالیات و سایر درآمدها و نیز عوارض گمرکی تأمین خواهد شد و رقم بودجه عمومی حوالی 1400 هزار میلیارد تومان است.

سود دولت از واردات خودرو

به نظر می‌رسد به تازگی سازمان برنامه و بودجه به وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های تحت نظر ردیف‌های درآمدی را ابلاغ کرده و ردیف درآمدی مربوط به گمرک نیز در اختیار این سازمان قرار گرفته است. طبق ردیف 110402 که مربوط به گمرک است، حقوق ورودی خودرو بیش از 18 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد بود.

این رقم در سال گذشته به 2000 میلیارد تومان می‌رسید و همان‌طور که می‌دانید سال گذشته واردات خودرو همچنان ممنوع بود و این رقم نیز مربوط به خودروهای دپو شده در گمرک بود. می‌دانیم که در سال 1397 و به علت برخی کمبودها و مشکلات برای ارز خارجی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد.

پس از آن سال اما و اگرهای بسیاری پیرامون واردات و ممنوعیت آن مطرح شد و مخالفان و موافقان بسیاری نیز در این خصوص پیدا شدند. سال گذشته بحث درباره از سرگیری واردات بالا گرفت، تا جایی که پیشنهادهای مختلفی در این باره مطرح شد. در نهایت در بودجه سال جاری ردیف درآمدی برای واردات خودرو در نظر گرفته شد و دولت به این مسئله به چشم یک منبع درآمدی نگاه کرد. همچنین مجلس شورای اسلامی در اسفندماه، مجوز واردات 96 هزار دستگاه خودرو را گرفت که از این تعداد 70 هزار دستگاه آن خودروی سواری بود.

سود دولت از واردات خودرو

مدتی بعد مشخص شد که در قانون بودجه، واردات 70 هزار خودروی سواری حذف شده و اگرچه در این خصوص واکنش‌های مختلف و زیادی دریافت شد، اما هیچ‌گاه نهاد و مرجعی در این زمینه پاسخی ندادند. خوشبختانه در خرداد سال جاری و پس از سختی‌ها و کشمکش‌های بسیار درباره واردات خودروی خارجی، قانون ساماندهی واردات خودرو در آبان به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد.

قرار بر این بود که تا پایان خرداد ماه سال 1401 این آئین نامه به اجرا درآید، اما همچنان منتظر صدور دستور اجرای آن هستیم. وزارت صمت نیز درباره اجرای این آئین نامه ساکت است و هر از گاهی خبر از پیشرفت در این زمینه می‌دهد. باید منتظر ماند و دید آیا دولت سرانجام اجرای این قانون و آئین نامه آن را ابلاغ خواهد کرد یا خیر!