انواع تیبا

با انواع تیبا آشنا شوید؛ تیپ های مختلف تیبا چه تفاوتی با هم دارند؟

تیبا به عنوان جایگزین پراید و ارزان ترین خودرو داخلی در بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات و امکانات انواع تیپ های تیبا صندوق دار و هاچ بک آشنا خواهیم شد.

گروه خودروسازی سایپا در اواخر سال 1387 از محصول جدیدی با نام مینیاتور پرده برداشت که البته پس از مدتی نام آن را به تیبا تغییر داد. این خودرو که به عنوان جایگزین پراید معرفی شد در سال 1389 به دست مشتریان رسید. پس از آن سایپا در سال 1393 تیبا هاچ بک یا تیبا 2 را روانه بازار کرد که توانست نگاه مشتریان را به خود جلب کند. تیبا پس از توقف تولید پراید اکنون به عنوان یکی از ارزان ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود.

نسخه سدان و هاچ بک این خودروی داخلی از لحاظ فنی در یک سطح قرار داشته و هر دو از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی M15 بهره می‌برند که می‌تواند قدرتی برابر با 128 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعته نیز قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تیبا به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 6.9 لیتری را به همراه دارد و می‌تواند ظرف مدت 13 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

آشنایی با انواع تیبا سدان

تیبا

سایپا خودرو Tiba سدان را با نام‌های SL، LX، EX، SX و پلاس به بازار عرضه می‌کند که در این بین تیپ SX حدود 90 درصد از میزان عرضه را به خود اختصاص داده و سایر تیپ‌ها در تعداد محدودی روانه بازار می‌شوند. انواع تیپ‌های تیبا از امکانات مشترکی چون ترمز ABS، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، رادیو پخش با پورت USB، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی و شیشه بالابر برقی جلو بهره می‌برند.

تیبا

تیپ SL که سایپا آن را فقط تا سال 1392 تولید و به بازار عرضه کرد به دلیل برخورداری از همین آپشن‌ها که به آن اشاره شد به عنوان کم‌آپشن‌ترین تیپ تیبا صندوق دار محسوب می‌شود. تیپ LX هم در کنار آپشن‌های تیبا SL از کیسه هوای راننده نیز بهره می‌برد و سایپا آن را فقط تا سال 1395 به بازار عرضه کرد. تيپ SX که تولید آن از سال 1389 آغاز شده و تا 1401 ادامه داشته به عنوان پرتیراژترین تیپ تیبا محسوب می‌شود.

تیبا

همچنین در سال‌های 1393 تا سال 1397 سایپا تعداد محدودی از نسخه دوگانه سوز این تیپ را نیز به بازار عرضه کرده بود. مجهز شدن تیپ SX به کیسه هوای سرنشین جلو به عنوان تفاوت تیپ SX و LX محسوب می‌شود. تیبا سدان تا سال 1395 در قالب یک تیپ فول آپشن EX نیز روزانه بازار می‌شد که از تفاوت تیبا SX با EX می‌توان به برخورداری تیپ EX به آپشن‌هایی چون رینگ آلومینیومی 14 اینچی، آینه‌های جانبی برقی و شیشه بالابر برقی اشاره کرد.

تیبا

Tiba plus

تیب پلاس به عنوان فول‌ترین تیپ تیبا محسوب می‌شود که در بازار آن را با نام تیبا آشپنال نیز می‌شناسند. این خودرو که طی سال‌های 1399 تا سال 1400 در تعداد محدودی محدودی به تولید رسیده از لحاظ ظاهری با سایر تیپ‌ها متفاوت است.

تیبا

Tiba plus

از تفاوت‌های ظاهری تیبا پلاس با سایر تیپ‌ها می‌توان به برچسب TIBA PLUS روی درهای جلو، شیشه‌های عقب دودی، طرح جدید قالپاق‌ها، رنگ مشکی قسمت پایین سپر جلو، زه کرومی بالای قاب پلاک عقب، جلوپنجره با قاب کرومی و آینه‌های جدید با قاب هم‌رنگ بدنه مانند ساینا و کوییک اشاره کرد.

تیبا

Tiba plus

با وجود این که Tiba پلاس به رینگ آلومینیومی مجهز نشده، اما نسبت به تیپ EX از آپشن‌های بیشتری چون دزدگیر فابریک، تریم مشکی کابین، روکش چرمی صندلی‌ها، کف پوش سه بعدی کابین و صندوق بار، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی و بلوتوث بهره می‌برد.

انواع تیبا ها‌چ بک

تیبا

سایپا تیبا 2 را بر خلاف تیبا سدان در تیپ‌های کمتری شامل سه تیپ SX، EX و پلاس به بازار عرضه می‌کند. سایپا تیبا 2 تیپ SX را فقط در سال‌های 1393 تا 1395 تولید کرد که از امکانات مشابه‌ای با تیپ SX نسخه سدان بهره می‌برد. تیپ EX به عنوان پرتیراژترین تیپ Tiba 2 محسوب می‌شود.

Tiba

از تفاوت‌های میان تیبا 2 تیپ SX با EX می‌توان به برخورداری تیپ EX از تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه بالابر برقی عقب اشاره کرد. همچنین تا سال 1395 مشتریان می‌توانستند برای تیبا 2 تیپ SX و EX رینگ آلومینیومی را نیز سفارش دهند.

Tiba

Tiba 2 plus

سایپا تیپ پلاس تیبا 2 را نیز بین سال‌های 1399 تا 1400 تولید و به بازار عرضه کرد که از تفاوت‌های میان Tiba 2 و Tiba 2 پلاس می‌توان به شیشه‌های عقب دودی، برچسب TIBA 2 PLUS روی درهای جلو، قاب کرومی جلو پنجره، ریل سقفی، حذف زه روی درها، طرح جدید قالپاق‌ها و آینه‌های جدید با قاب هم‌رنگ بدنه مانند ساینا و کوییک اشاره کرد.

Tiba

Tiba 2 plus

تیبا 2 پلاس همانند تیا پلاس به امکاناتی چون دوربین دید عقب اضافه، سنسور پارک عقب، کف‌پوش سه‌بعدی کابین و صندوق‌بار، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی مشکی، مالتی مدیا با مانیتور لمسی و بلوتوث مجهز شده است.

جمع‌بندی

Tiba

به طور کلی تیپ‌های مختلف Tiba از لحاظ فنی به یکدیگر شباهت دارند و سایپا با اعمال تغییرات ظاهری و اضافه کردن آپشن‌های جدید، این خودرو را در قالب تیپ‌های مختلف روانه بازار کرده تا مشتریان بر اساس نوع بودجه خود تیپ مورد نظر را خریداری کنند. Tiba سدان و هاچ بک به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه، فضای قابل قبول کابین، مصرف سوخت پایین، استهلاک کم، موتور قوی‌تر و ایمنی بیشتر نسبت به پراید گزینه بهتری محسوب می‌شوند.