دوربین شیائومی 12S اولترا

دوربین شیائومی 12S اولترا رویاهای کاربران آيفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا را در هم می‌شکند؟

کاربران آيفون 13 پرو مکس و گلکسی اس 22 اولترا به قدرت دوربین گوشی‌های خود می‌بالند. آيا دوربین شیائومی 12S اولترا – Xiaomi 12S Ultra می‌تواند بزرگان بازار را شکست دهد؟

پیش از معرفی شیائومی 12S اولترا خبرهایی در رابطه با همکاری شیائومی و شرکت Leica (تولید کننده آلمانی لنز و دوربین) منتشر شده بود و همین نیز سبب شد که کاربران نسبت به قدرت دوربین این گوشی خوشبین باشند. البته پس از مراسم معرفی مشخص شد که نه تنها همکاری با لایکا واقعیت داشته بلکه شیائومی با سونی نیز روی ساخت حسگر ۱ اینچی IMX989 برای Xiaomi 12S Ultra کار کرده است.

پشت کردن دوربین شیائومی 12S اولترا به عکاسی محاسباتی

دوربین شیائومی 12S اولترا

البته این اولین بار نیست که نام برندی مطرح را در کنار دوربین یک گوشی هوشمند می‌بینیم. پیشتر نیز هواوی با Leica همکاری کرده بود و وان‌پلاس نیز در دوربین گوشی‌های پرچمدار خود از Hasselblad کمک می‌گرد؛ اما بر خلاف موارد گفته شده، این بار رد تخصص و امضای لایکا به خوبی در دوربین شیائومی 12S اولترا مشاهده می‌شود.

متاسفانه شیائومی اعلام کرده که قصدی برای عرضه جهانی شیائومی 12S اولترا ندارد؛ اما شبکه‌های اجتماعی از نمونه تصاویر دوربین این گوشی پر شده‌اند و به همین خاطر می‌توان به راحتی به مقایسه آن با دوربین گلکسی اس 22 اولترا، آيفون 13 پرو مکس و می 11 اولترا، پرچمدار سال گذشته چینی‌ها پرداخت.

مقایسه دوربین شیائومی 12 اس اولترا با گلکسی S22 اولترا و آيفون 13 پرو مکس

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، گوشی جدید شیائومی در مقایسه با آيفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا رویکردی کاملا متفاوت اتخاذ می‌کند و تصاویر آن بیشتر به یک دوربین واقعی شبیه هستند. البته این نتیجه به لطف حسگر ۱ اینچی سونی IMX989 و استایل تصویر‌برداری لایکا حاصل شده است.

مقایسه دوربین Xiaomi 12S Ultra با آيفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

راست آيفون 13 پرو مکس – وسط گلکسی S22 اولترا – چپ شیائومی 12S اولترا

تصاویر ثبت شده با دوربین شیائومی 12S اولترا شاداب، باطراوت و تماشایی هستند. نمی‌خواهیم بگوییم که آنها لزوما واقع‌گرایانه به نظر می‌رسند، بلکه طوری غیر مصنوعی جلوه می‌کنند که انگار توسط یک دوربین عکاسی ثبت شده‌اند. وقتی به بررسی تصاویر کلوزآپ می‌پردازیم نیز بوکه ایجاد شد به لطف سنسور بزرگ ۱ اینچی و دیافراگم f/1.9 به خوبی خود را نشان می‌دهد.

مقایسه دوربین Xiaomi 12S Ultra با آيفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

راست آيفون 13 پرو مکس – وسط گلکسی S22 اولترا – چپ شیائومی 12S اولترا

هرچند که یک گوشی همیشه در حد یک گجت همراه خواهد بود و می‌توان متوجه شد که شیائومی و لایکا تصمیم گرفته‌اند برخی از ترفند‌های پردازش تصویر مخصوص گوشی‌های هوشمند را نگه دارند تا بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال Xiaomi 12S Ultra همچنان گستره داینامیک فوق‌العاده وسیعی دارد (اغلب بهتر از گوشي‌های سامسونگ و اپل) و بدیهی است که HDR شدید نیز یکی از شاخصه‌های عکاسی محاسباتی به حساب می‌آید.

هرچند تفاوت مهم این گوشی با دیگر پرچمداران در این است که حالت تصویربرداری Authentic لایکا به سایه‌ها اجازه می‌دهد که تا جایی که لازم است تاریک بمانند (یا حتی تاریک‌تر) و در عوض HDR تحسین‌برانگیز شیائومی هایلایت‌ها را به صورت متعادل در آورد. نتیجه این ترکیب سبب می‌شود که تصویر حالت سینمایی به خود بگیرد.

علاوه بر این، تصاویر ثبت شده با دوربین شیائومی 12S اولترا در حالت Authentic با جزئیات فراوانی همراه می‌شوند؛ اما خبری از وضوح بیش از حد در آنها نیست. این در حالی است که پرچمداران اپل و سامسونگ به دلیل اتکا به وضوح مصنوعی با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

دوربین شیائومی 12S اولترا به لطف حسگر بزرگ خود عملکرد فوق‌العاده‌ای در کنترل نویز نیز دارد و با اختلاف زیاد گلکسی اس 22 اولترا و کاهش نویز محاسباتی آن را پشت سر می‌گذارد. البته آیفون در این بخش بهتر از رقیب کره‌ای خود عمل می‌کند.

عدم نیاز به استفاده از حالت شب در شیائومی 12 اس اولترا

مورد دیگری که در هنگام مقایسه دوربین شیائومی 12S اولترا با آيفون 13 پرو مکس و گلکسی اس 22 اولترا جلوه می‌کند، عدم نیاز نماینده شیائومی به استفاده از حالت شب در اکثر صحنه‌ها بود.

همانطور که می‌دانید حالت شب مدرن برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط هواوی معرفی شد. گوشی پرچمدار هواوی P20 پرو می‌توانست بدون نیاز به سه‌پایه عکس‌های لانگ اسکپوژر بگیرد. در واقع حالت شب گوشی هواوی بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داد و مسیر عکاسی با گوشی‌های هوشمند را نیز برای همیشه عوض کرد.

گلکسی و آيفون برای گرفتن یک عکس مناسب (با استفاده از حالت شب) در صحنه‌های تاریک به ۲ تا ۳ ثانیه زمان نیاز دارند؛ اما پرچمدار شیائومی می‌تواند به لطف حسگر ۱ اینچی خود خیلی فوری همان نتیجه را به ارمغان بیاورد.

دوربین شیائومی 12S اولترا

شیائومی 12S اولترا – حالت شب غیرفعال

البته به خاطر وارد شدن میزان زیادی نور به حسگر دوربین شیائومی 12S اولترا، گاهی اوقات آسمان تاریک بیش‌ از حد روشن به نظر می‌رسد (با افزایش جزئیات در سایه‌ها) که لزوما خوب نیست. اینجاست که شما می‌توانید از حالت شب کمک بگیرید و با ثبت رنگ‌های مشکی عمیق‌تر تصویر بسیار بهتری را ثبت کنید.

دوربین شیائومی 12S اولترا

شیائومی 12S اولترا – سمت راست حالت شب فعال، سمت چپ حالت شب غیرفعال

روی هم رفته می‌توان گفت که شیائومی 12S اولترا یک گوشی خوب با دوربین قدرتمندی از لایکا است. در واقع اگر فردی قصد خرید این گوشی را داشته باشد، باید رویکرد منحصر به فرد دوربین‌های لایکا در ثبت تصاویر را هم بپسندد.

مقایسه حالت Authentic و Vibrant لایکا در گوشی شیائومی

نکته حائز اهمیت این است که اگرچه همکاری شیائومی با سونی و لایکا به یک محصول فوق‌العاده منجر شده است، اما نه شیائومی و نه لایکا رویکرد عکاسی خود را کاملا به دیگری تحمیل نکرده‌اند. در هنگام عکاسی با دوربین شیائومی 12S اولترا شما دو حالت Leica Authentic و Leica Vibrant را در اختیار خواهید داشت.

در توصیف Authentic می‌توان گفت که حالتی سینمایی دارد و اگر در یک صحنه تاریک باشید، ممکن است از آن خوشتان بیاید یا به طور کلی آن را رد کنید. مشخصه‌های این حالت عکاسی به شرح زیر هستند:

  • سایه‌های تاریک‌تر (با کمی کاهش اشباع رنگ در لبه‌ها)
  • سطح بسیار بالایی از جزئیات بدون تقریبا کوچکترین اثری از واضح‌سازی مصنوعی
  • هایلایت‌ها و سایه‌های متعادل و در نتیجه تصاویری با گستره داینامیک بالا
  • بیش از حد روشن نبودن سایه‌ها و مسطح نبودن هایلایت‌ها (مشخصه‌های عکاسی با یک گوشی هوشمند)
  • رنگ‌های شاداب (مخصوصا سبز، زرد و قرمز)

حالا نوبت به حالت Vibrant می‌رسد. همانطور که از نام این حالت مشخص است، ما با تصاویری سرزنده مواجه هستیم. البته این حالت مشخصه‌های دیگری نیز دارد:

  • تصاویر روشن‌تر در نور روز با سایه‌های روشن‌تر و هایلایت‌های کمی مسطح (گستره داینامیک بیشتر)
  • مقداری واضح‌سازی مصنوعی همانند گلکسی S22 اولترا و آيفون 13 پرو مکس (البته نه در حد آنها)
  • تصاویر روشن‌تر در شب (بدون نیاز به حالت شب)

به بیانی دیگر در حالت Leica Authentic شما ثمره ترکیب قدرت حسگر سونی IMX989 را با رویکرد لایکا مشاهده خواهید کرد؛ اما در حالت Leica Vibrant یک فیلتر دوربین مخصوص گوشی روی این مجموعه قرار می‌گیرد تا خروجی بیشتر مناسب شبکه‌های اجتماعی باشد و شما را یاد پردازش تصویر گوشی‌هایی همچون گلکسی S22 و آيفون 13 بیندازد.

به طور کلی حالت Authentic دوربین شیائومی 12S اولترا بیشتر مورد پسند افراد حرفه‌ای قرار خواهد گرفت و سایر کاربران نیز احتمالا حالت Vibrant را ترجیح خواهند داد. فراموش نکنید که افراد عموما جذب تصاویر روشن‌تر می‌شوند و وقتی هم که اینگونه تصاویر را روی یک گوشی ببینند، این گرایش بیشتر خواهد شد.

عملکرد سایر دوربین های شیائومی 12S اولترا

بدون شک حسگر اصلی شیائومی 12 اس اولترا نقطه قوت اصلی این گوشی است؛ اما پرچمدار چینی‌ها با دو دوربین دیگر نیز همراه شده که عملکردی تحسین‌برانگیز دارند. با نگاهی به مشخصات دوربین‌ های این گوشی متوجه می‌شوید که شیائومی 12S اولترا بزرگترین حسگرها را در دنیای گوشی‌های هوشمند دارد.

شیائومی 12 اس ultra

شیائومی 12S اولترا – زوم ۵ برابری

  • دوربین فوق عریض: حسگر ۱/۲ اینچی سونی IMX586، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری، دیافراگم f/2.2
  • دوربین اصلی: حسگر ۱ اینچی سونی IMX989، فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری، دیافراگم f/1.9
  • دوربین زوم: حسگر ۱/۲ اینچی سونی IMX586، فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متری، دیافراگم f/4.1

اگرچه دوربین‌های فوق عریض و زوم شیائومی 12S اولترا در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر باقی مانده‌اند، اما همچنان در زمره بهترین‌ها هستند و نمونه تصاویر اولیه نیز این موضوع را تایید می‌کند.

شیائومی 12 اس ultra

شیائومی 12S اولترا – زوم ۵ برابری

کاملا مشخص است که وقتی صحبت از زوم قوی می‌شود (بیشتر از ۱۵ برابر) گلکسی S22 اولترا به راحتی رقیب چینی خود را پشت سر می‌گذارد؛ اما در زوم ۲ تا ۱۰ برابری رقابت تنگاتنگی را بین این دو گوشی پرچمدار شاهد هستیم. حتی در اغلب اوقات شیائومی 12S اولترا با ترکیب تکنیک‌های کراپ حسگر و دوربین پریسکوپ اختصاصی (۵ برابری) بهتر از گلکسی ظاهر می‌شود.

نکته جالب اینکه اگرچه شیائومی 12S اولترا به یک دوربین زوم ۵ برابری مجهز شده است، اما کاربران می‌توانند بین سه فاصله کانونی مختلف که در گستره ۲۳ تا ۱۲۰ میلی‌متر (دوربین اصلی و زوم) هستند گزینه مورد نظر را انتخاب کنند. این گزینه‌ها به شرح زیر هستند و از حسگر ۱ اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی کراپ خواهند شد:

  • فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری – حالت پرتره سیاه و سفید لایکا
  • فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متری – حالت پرتره رنگی
  • فاصله کانونی ۹۰ میلی‌متری – حالت پرتره

تصاویر ثبت شده در این سه حالت بسیار زیبا هستند، مخصوصا اینکه از حسگر اصلی کراپ شده‌ و از لنز زوم استفاده نکرده‌اند. این فاصله‌ها برای انواع تصاویر پرتره مناسب به نظر می‌رسند و فیلترهای لایکا نیز آنها را بهتر می‌کند.

دوربین فوق عریض شیائومی 12S اولترا نیز بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود و چه در صحنه‌های تاریک (به خاطر حسگر بزرگ) و چه در تصاویر کلوزآپ (به خاطر فوکوس خودکار و حالت ماکرو) می‌درخشد. حسگر بزرگ این گوشی سبب می‌شود که در هنگام ثبت تصاویر کلوزآپ بوکه طبیعی به نظر بیاید. این مورد در دوربین‌های فوق عریض بی‌سابقه است.

ترکیب عکاسی محاسباتی و عکاسی حرفه‌ای

عکاسی محاسباتی سبب شد که گوشی‌های هوشمند به دوربین‌هایی فوق‌العاده و نه لزوما حرفه‌ای تبدیل شوند. شیائومی 12S اولترا نیز ظاهرا می‌خواهد مشکل عدم تعادل بین عکاسی محاسباتی و دوربین‌ های حرفه‌ای که برای سال‌ها گوشی‌های هوشمند را آزار داده است، برطرف کند.

البته نمی‌توان با توجه به نمونه تصاویر منتشر شده در رابطه با کیفیت دوربین شیائومی 12S اولترا با قطعیت اظهار نظر کرد؛ اما شیائومی یک سال تمام را صرف کار روی دوربین این گوشی کرده است و حتی به همین خاطر آن را دیرتر از زمانی که انتظار داشتیم به بازار عرضه کرد. بنابراین به احتمال زیاد با یک دستگاه بسیار قدرتمند مواجه خواهیم شد.

عکاسی آیفون

تفاوت پردازش آيفون با چیزی که چشم انسان می‌بیند

ما از یک سو با برند لایکا طرف هستیم که به عنوان یک فعال مطرح در عرصه تصویربرداری نقش پررنگی در توسعه دوربین این گوشی داشته است و از طرفی شیائومی را به عنوان یک سازنده گوشی‌های هوشمند (طرفدار عکاسی محاسباتی) داریم. لایکا روی عکاسی حرفه‌ای تاکید دارد و شیائومی عکاسی عامه‌پسند را ترجیح می‌دهد.

نتیجه این همکاری دو گزینه Authentic و Vibrant در دوربین گوشی شده است که به کاربران اجازه می‌دهد رویکرد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نتیجه‌گیری

آيا دوربین شیائومی 12S اولترا بی‌نقص است؟ آيا شیائومی توانسته بهترین دوربین بازار را از هر نظر ارائه کند؟ خیر! با نگاهی به نمونه‌های منتشر شده می‌توان گفت که 12S Ultra ویدیوهای روشن‌تر و با جزئیات بیشتری در مقایسه با آيفون 13 می‌گیرد؛ اما همچنان در بخش HDR به پای اپل نمی‌رسد.

دوربین شیائومی 12S اولترا

همچنین اگرچه شیائومی 12S اولترا به یک دوربین پریسکوپ ۵ برابری بسیار خوب مجهز شده است و می‌تواند تا زوم ۱۰ برابری با گلکسی S22 اولترا رقابت کند، در زوم ۱۵ تا ۵۰ برابری از رقیب خود جا می‌ماند. در شکل فعلی، نمی‌توان پرچمدار شیائومی را یک گوشی سرنوشت‌ساز دانست؛ اما این گوشی قطعا قوانین دوربین گوشی‌های هوشمند را عوض خواهد کرد.

حالا که حسگر ۱ اینچی مشترک شیائومی و سونی با نام IMX989 در یک گوشی هوشمند قرار گرفته است، بعید می‌دانیم که دیگر شرکت‌ها بتوانند به آن بی‌توجهی کنند. در واقع رویکرد جدید شیائومی آينده دوربین گوشی را شکل خواهد داد. در نهایت امیدواریم که شیائومی همین مسیر را ادامه دهد و سال آينده شیائومی 13 اولترا را با یک حسگر ۱ اینچی و زوم ادامه‌دار (همانند سونی اکسپریا 1 مارک 4) عرضه کند.