ربات

خطرناک ترین ربات های جهان که واقعی هستند

تا به امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی و ساخت ربات بوده‌ایم. در اینجا به معرفی تعدادی از خطرناک ترین ربات های ساخته شده خواهیم پرداخت که در گونه خود خارق‌العاده‌ هستند.

امروزه، محققان قادر به ساخت ربات هایی شده‌اند که می‌توانند قدرتی ماورای بشر داشته باشند و حتی باهوش‌تر از گونه انسانی رفتار کنند. جالب است بدانید اولین ربات های ساخته شده حتی توانایی حرکت نیز نداشتند و تنها در خط تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شوند. اما در دنیای امروز ربات ها بسیار پیشرفت کردند. به گونه‌ای که حتی می‌توانند به فضا فرستاده شوند، با انسان ارتباط بگیرند و کارهای متنوعی انجام دهند.

باتوجه به پیشرفت‌هایی که هر ساله در هوش مصنوعی دیده می‌شود، بعید نیست این ربات ها بتوانند قدرت تعقل پیدا کرده و به فکر کشتن انسان‌ها بیوفتند! برخی نگران‌اند پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و ساخت ربات به‌جایی برسد که لرزه به تن جهانیان بیاندازد و دانشمندان را از ساخت این هیولاهای فلزی پشیمان کند. بنابراین همانقدر که ربات ها از نظر ذکاوت و کارایی بی‌نظیر و مفید هستند، به همان اندازه نیز می‌توانند خطرناک و ترسناک باشند. در ادامه با معرفی تعدادی از خطرناک‌ترین سازه‌های رباتیک جهان با ما همراه باشید.

1. ربات Bigdog

ربات

این ربات ترسناک اندازه‌ای شبیه به یک قاطر کوچک دارد و با بودجه نظامی و توسط یک شرکت وابسته به بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) تولید شده است. طراحی ظاهری Bigdog از حیوانات چهارپا الگو برداری شده است و پاهایی استوار دارد. این ربات عجیب توانایی حمل اجسام سنگین را دارد و حتی می‌تواند اجسامی با اندازه 100 پوند را بلند کند.

این ربات برای اولین بار قادر بود از زمین‌های دارای فراز و نشیب عبور کند که برای رباتی که روی چرخ‌ها راه می‌رفت، غیرممکن بود. همین ویژگی آن‌را به یک وسیله جنگی مفید برای سربازان تبدیل کرد. این ربات نظامی، علاوه‌بر راه رفتن توانایی دویدن نیز دارد. بر روی این ربات حس‌گرهایی وجود دارد که توانایی پردازش موقعیت‌های مختلف را دارند.

2. ربات CB2

ربات

ربات CB2 از ترسناک‌ترین ربات های انسان‌نمای دنیا به‌شمار می‌رود که در سال 2007 توسط پژوهشگران دانشگاه اوزاکا ژاپن ثبت اختراع شد. این ربات در واقع به منظور آزمایش قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی ساخته شد و قابلیت‌هایی مانند تشخیص حالات صورت و درک منظور انواع حرکات در آن گنجانده شد.

حسگرهایی در زیر پوست این ربات انسان‌نما گذاشته شده است که به آن اجازه واکنش نشان دادن در برابر لمس و نوازش را می‌دهد. همچنین به منظور حرکت نرم و طبیعی، 51 ماهیچه در بدن ربات نصب شد و روبو کودک به تدریج و طی دو سال آموخت که چگونه بدون نیاز به حمایت انسان به نرمی حرکت کند. دانشمندان سعی کردند زبان انسان را نیز به این ربات بیاموزند و توانایی برقراری ارتباط را به او یاد بدهند.

3. ربات KTR-2’s disembodied mouth

ربات

پروفسور هیدیوکی ساوادا، استاد دانشگاه کاواگا ژاپن، زمانی که در حال مطالعه‌ی نحوه عملکرد صداهای انسانی بود، یک ربات دستیار منحصر به فرد برای کمک به مطالعات خود ایجاد کرد و او را KTR-2 نامید. او KTR-2 را که تنها از یک دهان، بینی، گلو و یک جعبه صوتی مصنوعی تشکیل شده است، برای تقلید گفتار انسان طراحی کرد. این ربات در مراحل اولیه به‌گونه‌ای طراحی شده بود که قادر به خواندن آهنگ بچگانه ژاپنی Kagome Kagome نیز بود.

مزیت اینگونه ربات‌ها این است که نیازی به طراحی سخت انسان‌نما ندارند و تنها با طراحی کامل یک دهان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دانشمندان امیدوارند که اختراع KTR-2 به آن‌ها کمک کند تا درک بهتری از نحوه عملکرد صداها داشته باشند و در نهایت قادر به ایجاد صداهای مصنوعی شوند.

4. ربات Sophia

ربات

سوفیا جزو اولین ربات های انسان‌نما در دنیاست که پا به عرصه رباتیک گذاشته و در صدر ربات‌های عجیب و ترسناک قرار گرفته است. این ربات که توسط Hanson Robotics ساخته شده، چهره‌ای بسیار متشابه به انسان دارد و درون جمجمه آن پر از وسایل الکترونیکی متحرک است.

همچنین سوفیا تنها رباتی بود که توانست به خاطر ویژگی‌های خارق‌العاده‌اش از سوی عربستان سعودی تابعیت بگیرد و به یک شخص حقوقی تبدیل شود. سوفیا ثابت کرد که یک ربات می‌تواند به شهرتی برسد که قبلا فقط توسط انسان‌های واقعی به دست آمده است. بعد از رونمایی سوفیا در یک فستیوال شهر آستین در ایالت تگزاس، این ربات به یک الگوی فرهنگی تبدیل شد.

نکته ترسناک و خطرناک در مورد این ربات انسان‌نما این است که سوفیا به‌طور تنظیم نشده‌‌ای، در یک گردهمایی اعلام کرد دوست دارد تمام انسان‌‌های کره زمین را نابود کند! البته این نکته نیز شایان ذکر است که هر آنچه سوفیا می‌گوید ترکیبی از هوش مصنوعی و تعاملات هدایت شده توسط سازندگان اوست. از این نظر می‌توان گفت انسان‌های سازنده ربات ها از خود آن‌ها ترسناک‌تر هستند.

5. ربات Philip K Dick

ربات

سوفیا تنها ربات انسان‌نمای موجود در جهان نیست. مخترع ربات سوفیا، هانسون رباتیک، همتایی از این ربات را ساخت و نام او را فیلیپ کی‌دیک، به افتخار رمان نویس مشهور ژانر علمی تخیلی، گذاشت. هر دوی این ربات‌های انسانی که تاکنون ساخته شده‌اند ویژگی‌های نسبتا مشابهی دارند، با این تفاوت که فیلیپ حرف‌های ترسناک‌تری را نسبت به سوفیا تاکنون به زبان آورده است.

در مصاحبه‌ای با روزنامه Daily Dot، وقتی از فیلیپ در مورد طغیان ربات های خیالی سوال شد، او یه گونه‌ای سخن گفت که گویی در آن طغیان قصد دارند باغ وحشی بسازند و تمام انسان‌ها را درون آن نگهداری کنند. او همچنین گفت: «من دوستانم را به یاد خواهم آورد. من با شما خوب خواهم بود، بنابراین نگران نباشید. حتی اگر به یک نابودگر تبدیل شوم، از شما مراقبت خواهم کرد.»

6. ربات Geminoid HI-2

ربات

ربات دوقلوی انسان‌نما Geminoid HI-2 توسط پروفسور هیروشی ایشی گورو، استاد رباتیک مشهور، درسال 2006 در ژاپن ساخته شده است. سیستم‌عامل این ربات اندرویدی است و جمجمه، اسکلت و پوست مورد استفاده در آن پلاستیکی هستند. این ربات نسخه‌ای شبه‌وار از مخترع خود محسوب می‌شود؛ زیرا ایشی گوروی از ویژگی‌های ظاهری خود برای ساخت آن الگو برداری کرده است.

در واقع این ربات از لاستیک سیلیکونی، حسگرهای لمسی، محرک‌ها و لوازم الکترونیکی ساخته شده است. HI-2 همچنین دارای یک اسکلت فلزی و یک جمجمه پلاستیکی پوشیده از فوم و پوست مصنوعی است. در پایان ایشی گورو برخی از موهای خود را به HI-2 ارائه کرد. ایشی گورو اصطلاح Geminoid را ابداع کرد که پورمانتویی از اندروید و کلمه لاتین geminus به معنای دوقلو است.

این ربات با استفاده از کامپیوتر، میکروفون و دوربین کنترل می‌شود. وقتی ایشی گورو صحبت می‌کند، ربات حرف‌هایش را تکرار می‌کند. وقتی سرش را حرکت می‌دهد، پلک می‌زند یا حرکاتی جزئی انجام می‌دهد، ربات هم همین کار را تکرار می‌کند. نگاه کردن به HI-2 تقریباً مانند نگاه کردن به آینه است، البته اگر هیروشی ایشی گورو باشید.

7. ربات Telenoid R1

ربات

ساختن یک کپی روباتیک از خود تنها شروعی برای هیروشی ایشی گورو بود. او به آزمایشگاه بازگشت و ربات دیگری را به نام Telenoid R1 ساخت. این بار، تمام ویژگی‌های پیچیده‌ای که آن را تقریباً شبیه به یک شخص می‌کرد، از بین رفته است. خزنده بودن Telenoid R1 ناشی از تقلید آن از یک فرد زنده نیست، بلکه به این دلیل است که به سختی این کار را انجام می‌دهد. Telenoid شبیه انسانی طراحی شده که از تشکیل کامل آن جلوگیری شده است.

علیرغم نداشتن ویژگی‌های خاص ظاهری، این ربات تقریباً به همان روش Geminoid HI-2 عمل می‌کند. کاربر می‌تواند صدا و حرکات خود را با استفاده از کامپیوتر، میکروفون و دوربین برای ربات ارسال کند. پس از انتقال، Telenoid کلمات گفته شده را منتقل می‌کند و برخی از ویژگی‌ها را برای نمایش در چهره خود انتخاب می‌کند. یک کاربر همچنین می‌تواند از دکمه‌ها برای فعال کردن رفتارهای خاص استفاده کند.

با وجود این تکنولوژی، در آینده دیگر نیازی به حضور واقعی ما در جلسات نیست و خیلی زود همه ما ممکن است بتوانیم از راه دور و از طریق آواتارهای مصنوعی شبح مانند در جلسات کاری شرکت کنیم.

8. ربات Diego-san

ربات

شرکت Hanson Robotics یک ربات با ویژگی‌های ترسناک دیگر به اسم Diego-san ساخته است. Diego-san در واقع یک ربات انسان‌نماست که برای تقلید از نگاه و رفتار یک کودک خردسال ساخته شده است. بدنه این ربات نیز ساخت شرکت ژاپنی animatronic Kokoro است.

شخصیت کودک مانند این ربات، آن را حتی از هم‌نوعان قدیمی‌ترش، سوفیا و فیل، ترسناک‌تر می‌کند. به طور کلی، دیگو سان حدود 66 پوند وزن و چهار فوت قد دارد. از آنجایی که  او باید در نقش یک کودک یک ساله باشد، باید بزرگتر ساخته می‌شد تا بتواند تمام سخت افزارهایی را که سر و بدن او را کنترل می‌کند، در خود جای دهد. در داخل بدن دیگو سان دو دوربین، دو میکروفون و مجموعه‌ای از سنسورهای فشار و اینرسی وجود دارد تا به او در درک و تعامل با محیط کمک کند.

یک تیم روباتیک‌ از دانشگاه کالیفرنیا، در حال توسعه نرم‌افزاری هستند که به ویژگی‌های ذهنی این ربات را ارتقا دهند. به‌گونه‌ای که او بتواند همانند کودکان واقعی رشد کند و یاد بگیرد. اگر همه چیز خوب پیش برود، دیگو سان می‌تواند یکی از اولین ربات هایی باشد که یاد می‌گیرد به طور مستقل از طریق تجربه دنیای واقعی، جهان را هدایت کند.

9. ربات Simroid

ربات

رفتن به دندانپزشکی برای بسیاری از افراد یک کابوس است. اما دانستن این موضوع که دندانپزشکان دوران آموزشی خود را بر روی ربات های انسان نما گذرانده‌اند، ممکن است ترس آن‌ها را کم کند. Simroid، یک ربات آموزش دندانپزشکی است که توسط پروفسور Hamura از دانشگاه دندانپزشکی نیپون ساخته شد و اولین بار در سال 2007 در نمایشگاه بین المللی روبات که در توکیو برگزار می‌شد، از آن رونمایی شد.

این ربات نه تنها به دانش‌جویان رشته دندانپزشکی یک تجربه واقعی از حضور انسان می‌دهد تا مهارت‌های خود را تمرین کنند، بلکه در صورت  بروز اشتباه، با واکنش‌های طبیعی خود اشتباهات آن‌ها را گوش زد می‌کند. در حالی که دانش‌جویان رویه‌های دندانپزشکی را روی ربات تمرین می‌کنند، مجموعه‌ای از حسگرها در داخل دهان و روی بدن به ربات اجازه می‌دهد تا درد شبیه‌سازی شده را احساس کند. در پاسخ، بلندگوها و محرک‌ها به آن اجازه می‌دهند حالات چهره و پاسخ‌های درد را شبیه‌سازی کند. Simroid همچنین دارای تشخیص گفتار است و می تواند در طول مراحل تمرین به سوالات پاسخ دهد.

10. ربات SociBot

ربات

طراحی صورت این ربات تنها به‌شکل یک ماسک خالی است که فقط ویژگی‌های توپوگرافی جزئی در طراحی آن صورت گرفته است. جزئیات صورت از طریق پروژکتورهای داخلی به دست می‌آید که می‌توانند هر چهره‌ای را که می‌خواهید روی سطح آن نمایش دهند، حتی چهره شما. بر خلاف برخی از همتایان خود که سعی در تقلید از فرد کنترل کننده خود دارند، SociBot از نرم افزار یا ورودی‌های دستی برای کنترل عبارات خود استفاده می‌کند. حتی می‌تواند دوازده نفر را در یک جمعیت انتخاب کند و حرکات آن‌ها را تقلید کند تا واقعی‌تر به نظر برسد.

ساخت این سر هوشمند رباتیک را یک کمپانی ۱۲ ساله در انگلستان برعهده گرفت که در حال توسعه و پیشرفت ساخت ربات‌های انسان‌نما است. از ویژگی‌های خاص این ربات می‌توان به داشتن استقلال عمل بیشتر نسبت به سایر سازه‌های رباتیک اشاره کرد. البته این مستقل بودن به‌نحوی می‌تواند خطرناک نیز باشد!

11. ربات Ameca

ربات

شرکت Engineered Arts، همان شرکت سازنده SociBot، اخیراً از آخرین ساخته خود یعنی یک ربات انسان‌نما به نام Ameca رونمایی کرد. این شاید واقعی‌ترین رباتی باشد که با الگوبرداري از انسان ساخته شده است و ۱۷ موتور مجزا درون سر خود دارد.

پوست آمیکا هیچ مویی ندارد و بیشتر شبیه نوادگان سایبرپانک سوفیا است. این پوست بدون مو ظاهری ترسناک برای این ربات انسان‌نما ساخته است. آمیکا دامنه لغات بسیار گسترده‌ای دارد و نحوه صحبت کردن او واقعا خارق‌العاده‌ است. آمیکا از گردن به پایین از پلاستیک درست شده و با وجود داشتن پایین تنه کامل، نمی تواند راه برود.

طراحان آمیکا در Engineered Arts او را به عنوان پلتفرمی برای دانشمندان و مهندسان دیگر ساختند تا از آن در هنگام توسعه هوش مصنوعی تجسم یافته استفاده کنند. هنگامی که آمیکا حرکت می‌کند، حرکات از بالا به پایین شامل پلک‌ها، عضلات صورت و حرکات دست‌ها، کاملا با حرکات انسان یکسان است. همه چیز کاملا طبیعی به نظر می‌رسد تا زمانی که او لبخند بزند؛ لبخند آمیکا درون یک کلیپ به نمایش گذاشته شده که این نوع لبخند زدن مطمئناََ برای افرادی که قسمتی از سریال Westworld را دیده‌‎اند یا رمانی علمی تخیلی خوانده‌اند، بسیار وحشتناک است.

12. ربات WildCat

ربات

گربه وحشی در سال 2013 توسط شرکت Boston Dynamics رونمایی شد. این ربات که دارای موتور بنزینی است، در دسته ربات‌های چهارپا قرار می‌گیرد و طراحی شبیه به حیوانات دارد.

در طراحی این ربات نظامی، هدف اصلی مهندسان روی افزایش سرعت بوده است. سرعت این سازه در حال حاضر حدود 26 کیلومتر در ساعت است، ولی سازندگان قصد دارند سرعت آن‌را تا 80 کیلومتر در ساعت افزایش دهند. این سرعت برای یک ربات نظامی واقعا می‌تواند وحشتناک باشد!

در واقع تمامی ربات های ساخته شده توسط شرکت بوستون داینامیک در دسته ربات‌های ترسناک طبقه‌بندی می‌شوند. اطلس، بیگ‌داگ و یوزپلنگ از دیگر سازه‌های رباتیک خطرناک این شرکت‌اند که تواستند رکورد سریعترین ربات را به‌نام خود ثبت کنند. یوزپلنگ با سرعت 28 کیلومتر در ساعت از سریعترین انسان زنده نیز سرعت بیشتری دارد.

این شرکت با پیشرفت‌هایی که در حوزه رباتیک نظامی داشته است، بعید نیست که در آینده تصمیم بگیرد یک لشکر تمام رباتیک را تشکیل دهد.