خودروی مفهومی مازراتی بومرنگ

مازراتی بومرنگ، خودرویی عجیب و غریب که هرگز روانه بازار نشد

مازراتی بومرنگ، خودروی مفهومی عجیبی است که عرضه نشد ولی روی طراحی خودروهای بعد از خودش تاثیرگذار بود. در ادامه به معرفی این کانسپت می‌پردازیم.

اگر مازراتی شامال به عقیده بسیاری بین تمامی خودروهای این شرکت ایتالیایی کمترین توجه را دریافت کرده، خودروی مفهومی مازراتی بومرنگ را می‌توان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین محصولات آن دانست؛ این خودرو در همان نگاه اول برای همیشه در ذهن شما باقی می‌ماند. بومرنگ باید یکی از بهترین خودروهای مازراتی در طول تاریخ می‌شد، اما یک خودروی مفهومی تک است که در نمایشگاه خودرو تورین 1971 جمعیت را به وجد آورد و پس از آن در نمایشگاه‌های سراسر جهان سر و صدای زیادی به پا کرد.

خودروی مفهومی مازراتی بومرنگ

مازراتی بومرنگ در ابتدا به عنوان یک خودروی مفهومی آزمایشی بدون پیشرانه به نمایش گذاشته شد. سپس در نمایشگاه خودرو سوئیس 1972 برای دومین بار در معرض دید عموم قرار گرفت و این بار از تمام المان‌های یک خودروی تولیدی برخوردار شده بود. مازراتی یک پیشرانه V8، گیربکس و کابین فضایی برای آن در نظر گرفته بود. پس از آن این خودرو دوباره از نمایشگاهی به نمایشگاهی دیگر راهی شد.

ویژگی‌های خودروی مفهومی مازراتی بومرنگ

نمای جلوی مازراتی بومرنگ

مازراتی بومرنگ را می‌توان یکی از بهترین خودروهای مفهومی مازراتی دانست. این خودروی مفهومی را طراح افسانه‌ای «جورجتو جوجارو» Giorgetto Giugiaro) طراحی کرده و «ایتال‌دیزاین» (Italdesign) ساخته بود. بومرنگ در واقع زیر بدنه مثلثی خود یک مازراتی بورا است و از یک پیشرانه 4.7 لیتری V8 نود درجه در وسط بهره می‌برد.

نمای کناری مازراتی بومرنگ

این پیشرانه توانایی تولید 310 اسب بخار قدرت را دارد و قدرت را از طریق یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. مازراتی ارقام مربوط به عملکرد این کانسپت عجیب و غریب را ارائه نداده بود، ولی گفته می‌شود که حداکثر سرعت بومرنگ به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این رقم برای یک خودروی نمایشی که تنها یک نسخه از آن ساخته شده، واقعاً حیرت‌انگیز است.

نمای عقب خودروی مفهومی Boomerang

مازراتی بومرنگ شاید پیشرانه 8 سیلندر قدرتمندی داشته باشد اما ظاهرش بزرگ‌ترین نقطه قوت آن به حساب می‌آید. این خودروی کانسپت از شیشه جلوی تقریباً تخت، سقف پاناروما، چراغ‌های جلوی مربعی جمع‌شدنی و چراغ‌های عقب افقی برخوردار است. علاوه بر این، یک خط افقی برجسته بدنه خودرو را از پهلو به دو قسمت تقسیم می‌کند و در نتیجه آن، شیشه‌ها هم دو قسمتی می‌شوند که یادآور مک لارن سنا است.

سرانجام کانسپت عجیب و غریب مازراتی

فضای داخلی خودروی مفهومی Boomerang

در اواسط دهه 70 میلادی پس از اینکه مازراتی بومرنگ در نمایشگاه‌های خودروی لندن، پاریس و بارسلونا هیاهو به پا کرد، مازراتی تنها نسخه موجود از آن را به یک کلکسیونر خودروی اسپانیایی فروخت. بومرنگ در سال 1980 بعد از گذارندن یک بازسازی کامل و دقیق، باری دیگر دست به دست شد. این خودروی ایتالیایی دوباره طی نمایشگاه Bagatelle Concours d’Elegance 1990 در پاریس حضور پیدا کرد و جورجتو جوجارو هم در این رویداد پشت آن را امضا کرد تا یادگاری را روی این ساخته به یاد ماندنی خود به جا بگذارد.

این خودروی کانسپت بعد از چندین بار دست به دست شدن دوباره و حضور در تبلیغات تلویزیونی متعدد، در آخر به فرانسه راه پید کرد. با این حال، در 9 سپتامبر 2015 طی مزایده‌ای به مدیریت خانه حراج «بونهامز» (Bonhams) در عمارت شاتو د شانتیلی در فرانسه با قیمت شگفت‌انگیز 3.7 میلیون دلار به فروش رسید. شاید این قیمت برای یک نمونه آزمایشی کمی بیش از حد به نظر بیاید اما بومرنگ به معنای واقعی بی‌همتا است. این خودرو برجسته‌ترین لوگوی سه‌شاخه مازراتی را بین تمامی خودروهای این شرکت دارد و احتمالاً اولین کانسپتی است که صفحه آمپر و کلیدهایش وسط فرمان آن قرار گرفته است!

خودروی کانسپت بومرنگ

می‌توان به وضوح تاثیر مازراتی بومرنگ در طراحی و ایده‌پردازی خودروهای تولیدی بعدی ایتال‌دیزاین نظیر دلورین DMC-12 و لوتوس اسپریت را دید. بومرنگ امسال 50 ساله شد و دلورین تمام الکتریکی کاملاً جدید که اواسط 2022 به بازار معرفی می‌شود، روح آن را همچنان زنده نگه داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*