بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی؛ الهه‌های زیبایی فیلم‌های کلاسیک

خودروسازانی نظیر فراری، لامبورگینی و آلفارومئو دهه‌ها قبل شاهکارهایی زیبا و قدرتمند را خلق کرده‌اند. در ادامه به بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی می‌پردازیم.

ایتالیا زادگاه برخی از قدیمی‌ترین و پر زرق و برق‌ترین خودروسازان دنیا نظیر فراری و لامبورگینی است. خودروسازان ایتالیایی همواره شاهکارهایی با سرعت فوق‌العاده بالا، طراحی خاص و چشمگیر و قیمت نجومی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این مطلب چند دهه به عقب می‌رویم تا نگاهی به بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی داشته باشیم.

برترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

10. لانچیا فولویا کوپه 1967

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

پیش از اینکه لانچیا خودروی خارق‌العاده دلتا اینترگاله را خلق کند، فولویا کوپه مایه سربلندی این خودروساز ایتالیایی محسوب می‌شد. البته هرچند این خودرو بسیار جذاب بود، اما از لحاظ عملکرد حرف چندانی برای گفتن نداشت؛ خصوصا در بین بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

فولویا کوپه از یک پیشرانه 1.2 لیتری V4 بهره می‌بُرد که خروجی آن به کمتر از 90 اسب بخار می‌رسید، اما قدرت آن به هر چهار چرخ منتقل می‌شد تا لغزش به یک طرف تقریباً غیرممکن شود. با وجود این، فولویا یک خودروی اسپرت ممتاز بود و شتاب‌گیری 11 ثانیه‌ای آن از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت، آنقدر که روی کاغذ به نظر می‌رسید، کند نبود.

9. فیات 124 اسپایدر 1966

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

فیات برند محبوبی است که عمدتاً با خودروهای روزمره کوچکی نظیر فیات 500 شناخته می‌شود، ولی این شرکت رودسترهای کوچکی مانند فیات 124 اسپایدر را در کارنامه خود دارد. این خودروساز ایتالیایی در سال 1966 خودروی 124 را روانه بازار کرد. درحالی که 124 توسط خود فیات ساخته و طراحی شده بود، طراحی اسپایدر را شرکت خوشنام پینینفارینا بر عهده داشت. فیات 124 مشابه بسیاری از رودسترهای سبک‌وزن آن زمان، مجهز به یک پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر ضعیف بود که فقط 89 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

8. آبارت 595 اسیسی

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

حالا که صحبت از فیات 500 به میان آمد، جایز است که به آبارت 595 اسیسی نیز اشاره شود. آبارت یک شرکت تیونینگ است که در توسعه نسخه‌های ویژه از خودروهای فیات تخصص دارد.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

البته 595 به هیچ وجه خودروی سریعی نبود. پیشرانه 700 سی‌سی 2 سیلندر این خودرو توانایی تولید تنها 37 اسب بخار را داشت، اما آبارث با نهایت مهارت خود، به شکل معجزه‌آسایی به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده بود. تنها هزار مدل از این خودرو ساخته شده بود، ولی تخمین زده می‌شود که در حال حاضر فقط 150 دستگاه صحیح و سالم باقی مانده باشد.

7. آلفارومئو 1750 جی‌تی ولوچی 1967

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

جی‌تی ولوچی 1750 که همچنین با نام GTV شناخته می‌شود، نمایان‌گر سبک و سیاق منحصر به فرد آلفارومئو است. جی‌تی‌وی یک خودروی ایتالیایی پر زرق برق و برق، دارای نسبت‌های دقیق و برخوردار از سواری پویا و لذت‌بخش بود. آلفارومئو یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی در این خودروی کوپه به کار گرفته بود که قدرتی حدود 120 اسب بخار تولید می‌کرد.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

شاید خروجی ولوچی چندان جالب توجه نباشد، ولی با توجه به عواملی نظیر جایگزین‌ها، وزن زیر 1 تن و سیستم دیفرانسیل عقب، تحول‌آفرین شد و تجربه رانندگی رضایت‌بخش‌تری از حد انتظار به دنبال آورد تا نهایتاً در بین بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی جایگاه خود را به دست آورد.

6. فراری 365 جی‌تی‌بی/4 دیتونا 1968

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

فراری 365 محصول سال 1968 با حداکثر سرعت شگفت‌انگیز 280 کیلومتر بر ساعتی، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای آن زمان نام گرفت. این خودروی اسپرت اصیل ایتالیایی به لطف پیشرانه 4.4 لیتری 12 سیلندر 353 اسب بخاری به همراه شکل آیرودینامیک بدنه خود، به این دستاورد بزرگ دست پیدا کرده بود.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

نکته قابل توجه دیگر این بود که فراری برای دستیابی به چنین سرعتی، امکانات سطح بالای فراری 365 جی‌تی‌بی/4 نظیر صندلی‌های چرم و کابین خوش‌ساخت را فدا نکرده بود. دیتونا پس از گذشت ده‌ها سال همچنان یک خودروی ویژه از این شرکت خوشنام ایتالیایی باقی مانده است و یک محصول برجسته بین بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی به شمار می‌رود.

5. مازراتی گیبلی اسپایدر 1969

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

همان‌قدر که دیتونا متفاوت از ساخته‌های کنونی فراری است، گیبلی اسپایدار نیز با مجموعه خودروهای مازراتی در حال حاضر تفاوت دارد؛ البته اگر از شاسی بلند تمام الکتریکی کامپکت گریکاله که اخیراً معرفی شد، بگذریم.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

امروزه گیبلی نام سدان لوکس چهار درِ عملکردمحور مازراتی است، اما در دهه 60 میلادی این نام روی خودروی تورینگ پر زرق و برق مازراتی گذاشته شده بود و اسپایدر نیز نسخه کروکی آن بود. گیبلی اسپایدر 1969 از یک پیشرانه 4.7 لیتری V8 با قدرت 306 اسب بخار بهره می‌بُرد و حداکثر سرعت آن به 240 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

4. دتوماسو مانگوستا 1968

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

بسیاری از بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی دارای زبان طراحی مشابهی با المان‌هایی نظیر نمای کناری منحنی و قسمت جلوی تیز هستند. دتوماسو مانگوستا نیز از این قاعده مستثنی نیست. دتوماسو تولیدکننده سوپرکارهای ایتالیایی بود که در توسعه خودروهای تورینگ لوکس فوق‌العاده قدرتمند با طراحی دیدنی مهارت داشت و مانگوستا را پیش از خودروی دیوانه‌کننده پانترا روانه بازار کرد.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

دتوماسو مانگوستا 1968 از یک پیشرانه V8 فورد با قدرت 306 اسب بخار بهره می‌گرفت. این پیشرانه پشت راننده جای گرفته بود و از طریق دو پنل مجزای مشابه درب‌های مرسدس بنز 300SL گالوینگ قابل مشاهده بود. از سایر مشخصات فنی این خودرو باید به ترمزهای دیسکی، سیستم تعلیق مجزا، تهویه هوا و پنجره‌های برقی که در آن زمان انقلابی محسوب می‌شدند، اشاره کرد.

3. لامبورگینی میورا S

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

از آنجا که لامبورگینی در آن زمان به اندازه فراری خودروساز برجسته‌ای به حساب نمی‌آمد، میورا اغلب نادیده گرفته می‌شود، ولی در واقع میورا S اگر بهتر از خودروهای فراری و سایر سوپرکارهای آن زمان نباشد، همانقدر خودرویی عالی است.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

لامبورگینی میورا S با بهره‌گیری از یک پیشرانه 3.9 لیتری V12 که در 400GT نیز به کار رفته بود، 365 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و طی 6.7 ثانیه از حالت سکون تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. میورا اس با وجود خروجی پیشرانه خود، به اندازه آلفارومئو 33 استرادال سریع نبود و فقط به همین دلیل، در لیست بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی قبل از سوپرکار آلفارومئو قرار گرفته است.

2. آلفارومئو 33 استرادال 1969

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

33 استرادال اولین سوپرکار آلفارومئو به شمار می‌رفت و زمینه‌ساز سوپرکار بعدی این خودروساز ایتالیایی یعنی 8C کومپتزیون شد. تنها 18 دستگاه از 33 استرادال تولید شد که آن را به یک عتیقه به تمام معنا تبدیل می‌کند.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

این سوپرکار ایتالیایی دارای یک پیشرانه 2 لیتری V8 در وسط بدنه بود که قابلیت تولید قدرت 230 اسب بخار و گشتاور 206 نیوتون‌متر را داشت. قدرت این پیشرانه نیز از طریق یک گیربکس دستی 6 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شد. 33 استرادال به لطف وزن 700 کیلوگرمی خود، به شدت سریع بود و در کمتر از 6 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گرفت. همچنین حداکثر سرعت آن در محدوده نزدیک به 260 کیلومتر بر ساعت اعت قرار داشت.

1. فراری 250 GTO مدل 1962

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

فاری 250 GTO همیشه با صفت‌های عالی توصیف می‌شود؛ گران‌ترین، زیباترین و بهترین خودروی کلاسیک فراری. به همین دلیل، جای تعجبی ندارد که در صدر لیست بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی جای بگیرد. فراری به هیچ وجه این سوپرکار را با هدف تولید انبوه طراحی نکرده بود و از این رو، فقط 36 دستگاه از آن ساخته شد.

بهترین خودروهای ایتالیایی دهه 60 میلادی

علاقه‌مندان خودروهای فراری، برای خرید این سوپرکار در آن زمان باید 18 هزار دلار هزینه می‌کردند. البته فقط داشتن چنین مقدار پولی کافی نبود، از آنجا که خود فراری خریداران خوش‌شانس این خودرو را انتخاب می‌کرد. فراری 250 جی‌تی‌او به یک پیشرانه 3 لیتری V12 تجهیز شده بود که خروجی آن به حدود 300 اسب بخار می‌رسید. از این رو، یکی از قدرتمندترین موارد این لیست هم محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*