اقامتگاه فضانوردان ناسا

اقامتگاه فضانوردان ناسا در ماه این طراحی را خواهد داشت + عکس

ناسا قصد دارد طی پروژه بازگشت به ماه در تنها قمر زمین یک پایگاه دائمی ایجاد کند. در همین راستا طرح‌های مفهومی از اقامتگاه فضانوردان ناسا در ماه منتشر شده که در ادامه با ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

ناسا قصد دارد تا سال 2030 میلادی بار دیگر فضانوردان خود را به ماه بفرستد و این بار برای تحقیقات بیشتر یک اقامتگاه ویژه را نیز در تنها قمر زمین احداث خواهد کرد. در همین راستا شرکت آمریکایی AI SpaceFactory طرح‌های خود را برای ساخت اقامتگاه در ماه منتشر کرد؛ اقامتگاهی که به گونه‌ای طراحی شده تا از فضانوردان در مقابل ماه‌لرزه‌ها، برخورد شهاب‌سنگ‌ها و تشعشات محافظت کند.

ویژگی‌های اقامتگاه فضانوردان ناسا در ماه

اقامتگاه فضانوردان ناسا

این اقامتگاه فضایی که از سه بخش مجزا تشکیل شده از طاق‌هایی به سبک رومی بهره می‌برد. البته این بخش‌های مجزا توسط یک محوطه مشترک با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. همچنین طراحان برای حفظ ایمنی فضانوردان در برابر فعالیت‌های لرزه‌ای ماه، ریز شهاب‌سنگ‌ها و تشعشات خطرناک خورشیدی و کیهان، تا ارتفاع 2.4 متر از این اقامتگاه را با خاک ماه خواهند پوشاند.

اقامتگاه فضانوردان ناسا

مساحت هر واحد این اقامتگاه حدود 75 متر خواهد بود و مساحت محوطه مرکزی آن نیز به 90 متر می‌رسد. برای این اقامتگاه که با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده، طراحان یک درخت فتوولتائیک نیز برای جذب و جمع‌آوری انرژی خورشیدی در نظر گرفتند. همچنین این اقامتگاه در دماهای منفی 170 درجه سانتی‌گراد تا مثبت 70 درجه سانتی‌گراد کارایی خواهد داشت.

اقامتگاه فضانوردان ناسا

فضانوردان ناسا طی ماموریت آرتمیس حدود 10 سال آینده در قطب جنوبی ماه و در منطقه‌ای به نام اوج نور ابدی فرود خواهند آمد؛ این بخش از ماه همواره در معرض تابش نور خورشید قرار دارد. تابش همیشگی نور خورشید امکانی را فراهم می‌کند تا بتوان همواره به انرژی دسترسی داشت.

پایگاه فضایی ناسا در ماه

ربات‌های خودکار در نزدیکی دهانه شکلتون ماه وظیفه ساخت این اقامتگاه فضایی را بر عهده خواهند داشت. همچنین ناسا قصد دارد از داخل دهانه شکلتون که همواره در سایه قرار دارد، یخ مورد نیاز را برای تولید آب استخراج کند. عمر مفید اقامتگاه فضانوردان در ماه حدود 50 سال برآورد شده است.

پایگاه فضایی ناسا در ماه

همچنین این پایگاه به گونه‌ای فراهم شده تا علاوه بر فضانوردان بتوان ماه‌نورد سرنشین‌دار، وسیله نقلیه اکتشافات فضایی و دستگاه‌های مخابراتی را در آن قرار داد. شرکت آمریکایی AI SpaceFactory طی همکاری با ناسا مدل اولیه این اقامتگاه را در مرکز فضایی کندی در یک محفظه شبیه‌ساز محیط ماه مورد آزمایش قرار داده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*