افزایش امنیت اینترنت بانک

۵ نکته مهم امنیتی که در استفاده از اینترنت بانک باید رعایت کنید

اینترنت بانک، انجام امور بانکی را بسیار راحت کرده است؛ اما در صورت استفاده نکاتی وجود دارد که برای حفظ امنیت حساب بانکی خود حتماً باید در نظر بگیرید.

هر روزی که می‌گذرد برای انجام کارهای مهم خود بیشتر به اینترنت اتکا پیدا می‌کنیم. ما با اینترنت کار می‌کنیم، خرید می‌کنیم، با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم و حتی سرمایه خودمان را هم آنلاین مدیریت می‌کنیم. این وابستگی نگرانی‌هایی را هم به همراه دارد؛ به خصوص وقتی پای پولی که به سختی به دستش آورده‌ایم وسط باشد.

بانکداری آنلاین بسیار ساده و کارآمد است. به جای اینکه ساعت‌ها وقت خودتان را صرف رفتن به بانک و انجام امور مربوط به حساب بانکی خود کنید، می‌توانید با چند کلیک ساده از طریق گوشی هوشمند خود، دارایی‌هایتان را از منزل مدیریت کنید.

ولی هر چقدر که این سبک بانکداری راحت است، در عین حال این امکان را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهد که امنیت حساب بانکی شما را با تهدید مواجه کنند. در این روش، مجرمین دیگر نیازی به برنامه‌ریزی قبلی برای سرقت از بانک ندارند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند تا دارایی‌هایتان را از حساب بانکی‌تان برداشت کنند. هرچند اکثر بانک‌ها تدابیر امنیتی محکمی را برای جلوگیری از این فعالیت‌ها در نظر گرفته‌اند، اما کارهایی وجود دارد که شما باید برای امن نگه داشتن اطلاعات شخصی خود می‌توانید آن‌ها را هم انجام دهید.

افزایش امنیت اینترنت بانک با رعایت این نکات ساده

۱. از رمز عبور قوی استفاده کنید

افزایش امنیت اینترنت بانک

به خاطر سپردن و مدیریت رمزهای عبور دردسرساز است؛ به همین خاطر است که بسیاری از افراد معمولاً از ترکیب کاراکترهایی استفاده می‌کنند که به خاطر سپردن آن‌ها برایشان آسان است و از همان رمز عبور در تمام اکانت‌های اینترنتی خود استفاده می‌کنند. بر اساس آمارها، اکثریت مردم از رمز عبور قوی استفاده نمی‌کنند.

گزارشی در سال ۲۰۱۹ توسط گوگل منتشر شد که نشان می‌دهد ۱۳ درصد از مردم ایالات متحده از رمز عبور یکسانی روی تمام اکانت‌های آنلاین خود و ۵۲ درصد از رمزهای عبور تکراری روی چند اکانت خود استفاده می‌کنند.

این کار می‌تواند حساب‌های بانکی شما را با خطرهای بسیار جدی مواجه کند. هکرها دائماً در تلاش هستند تا بتوانند حساب کاربری افراد را هک کنند. بنابراین اگر به رمز عبوری که شما قالباً از آن استفاده می‌کنید دست پیدا کنند، شما را در خطر از دست دادن تمام اکانت‌هایتان قرار می‌دهند. برای آنکه همه چیز امن باشد، توصیه می‌کنیم هر ۹۰ روز یک بار رمز عبور خود را تغییر دهید. علاوه بر این از ترکیب کاراکترهای قوی برای انتخاب یک پسورد استفاده کنید. در زیر به چند نکته مهم که برای انتخاب یک پسورد قدرتمند لازم است، اشاره خواهیم کرد:

  1. از پسورد طولانی استفاده کنید.
  2. ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک را به کار ببرید.
  3. اعداد و کاراکترهای ویژه مثل # و @ را هم به کار ببرید.
  4. هرگز از رمزهای عبور رایجی مثل ۱۲۳۴۵ استفاده نکنید.
  5. از اطلاعات شخصی خود مثل نام، تاریخ تولد و غیره استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

20 مورد از نا امن ترین پسوردهایی که مردم استفاده می‌کنند

برخی از پلتفرم‌ها به شما اطلاع می‌دهند که رمز عبور قدرتمندی را انتخاب کرده‌اید یا که ضعیف است. اما اگر هم چنین قابلیتی ندارند، می‌توانید از ابزارهای بررسی‌کننده پسورد مثل سرویسی که کسپراسکای ارائه می‌کند استفاده کنید. ما همچین پیشنهاد می‌کنیم از یک برنامه مدیریت رمز عبور برای ذخیره پسورد تمام اکانت‌هی خود استفاده کنید.

۲. لینک‌های مشکوک ایمیل را باز نکنید

افزایش امنیت اینترنت بانک

حتی اگر پیام ایمیلی که دریافت کرده‌اید کاملاً صحیح به نظر می‌رسد، هیچوقت اینترنت بانک خودتان را با ضربه یا کلیک روی یک لینک در ایمیل خود باز نکنید. برخی از هکرها ایمیل‌های فیشینگ را ارسال می‌کنند که دقیقاً شبیه به ایمیل‌های بانکی است و با فریب کاربر، او را مجبور می‌کنند در یک وب‌سایت جعلی، اطلاعات حساب خودش را وارد کند.

برای آنکه هیچوقت گرفتار این نوع حملات فیشینگ نشوید، همیشه خودتان آدرس اینترنت بانک را در مرورگر وارد کنید. یا آنکه آدرس وب‌سایت مربوط به آن را به فهرست علاقه‌مندی‌ها اضافه کنید تا مطمئن شوید هر زمانی که قصد استفاده از آن را داشتید، درگیر فیشینگ نمی‌شوید.

اگر می‌خواهید لینکی را در ایمیل خود باز کنید، چند ثانیه نشانگر ماوس را روی آن نگه دارید تا پیش‌نمایشی از روی صفحه ظاهر شود. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید وارد آن سایت شوید یا خیر. همچنین هر ایمیلی که از شما اطلاعات شخصی‌تان مثل اطلاعات کارت بانکی را می‌خواهد، نادیده گرفته و حذف کنید. این یک قانون است که بانک‌ها هیچگاه اطلاعات شخصی شما را به خاطر مسائل امنیتی از طریق ایمیل درخواست نمی‌کنند. اگر هم روزی ایمیلی را دریافت کردید که به اطلاعات شخصی شما نیاز داشت، باید پیش از انجام هر کاری با بانک خود تماس گرفته و از صحت آن مطمئن شوید.

۳. از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

احراز هویت دو مرحله ای

احراز هویت دو مرحله‌ای یا 2FA، یک معیار امنیتی است که وقتی فعال شود به شما اجازه می‌دهد برای ورود به اکانت‌های خود، علاوه بر رمز عبور همیشگی، یک گام اضافه‌تر داشته باشید. در واقع دومین مرحله، ارسال یک شماره منحصر به فرد به گوشی شما از طریق SMS، یک تماس تلفنی خودکار برای تأیید اکانت شما، یک پیغام در یک اپلیکیشن احراز هویت یا مواردی از این دست است. اگر 2FA را فعال کرده باشید، هکرها حتی اگر رمز عبور شما را هم داشته باشند، به سختی می‌توانند وارد اکانت شما شوند.

احراز هویت دو مرحله‌ای علاوه بر این که اطلاعات اینترنت بانک شما را امن نگه می‌دارد، می‌تواند گزینه‌ای بسیار مفید برای دیگر اکانت‌های شما نیز باشد. برای بسیاری از کاربران دشوار است که هم رمز عبور خود را وارد کرده و هم احراز هویت انجام دهند، اما خبر خوب اینکه اتحاد FIDO به دنبال همه‌گیر کردن حذف همیشگی رمزهای عبور است تا فقط از طریق احراز هویت دو مرحله‌ای وارد اکانت‌های خود شوید. تا آن زمان شما باید از هر دو این روش‌ها استفاده کنید.

۴. شبکه‌های عمومی Wi-Fi را فراموش کنید

وای فای عمومی

این کاملاً مشخص است که شبکه‌های عمومی Wi-Fi یک تهدید امنیتی محسوب می‌شوند. اما چرا؟ زیرا هکرها می‌توانند هات اسپات‌های وای فای را راه‌اندازی کرده تا کاربران به آن‌ها متصل شوند و از این طریق بتوانند اطلاعات رمزگذاری نشده آن‌ها را از طریق شبکه سرقت کنند. برخی از اطلاعات حساب کاربران نیز ممکن است با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در شبکه‌های عمومی وای فای برملا شود. به خاطر همین خطرها، بهترین راه این است که هنگام استفاده از یک Wi-Fi عمومی هرگز وارد اینترنت بانک خود نشوید.

اگر هیچ راه دیگری نداشتید، مطمئن شوید که هر کاری را برای حفظ امنیت خود و حساب بانکی خود انجام می‌دهید. به طور مثال همیشه بررسی کنید که آدرس وب‌سایت‌های در حال مرور با “https” شروع شده باشند و پیش از نام آن‌ها یک آیکون قفل ظاهر شده باشد. علاوه بر این، پس از اتصال به یک وای فای عمومی، حتماً از یک ‌VPN استفاده کنید. وی‌پی‌ان‌ها از پروتکل‌های رمزگذاری شده برای به هم ریختن داده‌ها و ناخوانا بودن ان‌ها در هنگام ارسال بر بستر یک شبکه عمومی استفاده می‌کنند. بدون یک VPN، هکرها ممکن است بتوانند از طریق شبکه وای فای عمومی که به آن متصل هستید، به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

۵. هشدارهای بانکی را راه‌اندازی کنید

افزایش امنیت اینترنت بانک

همه‌ی ما روزانه نوتیفیکیشن‌های آزاردهنده زیادی را دریافت می‌کنیم و همین باعث می‌شود بسیاری از کاربران تصمیم بگیرند دریافت هشدارهای بانکی روی گوشی خود را لغو کنند که به هیچ عنوان آن را توصیه نمی‌کنیم. بنابراین دریافت هشدارهای بانکی در ایمیل خود را فعال کنید تا از هر فعالیتی که روی حساب بانکی شما رخ می‌دهد، فوراً مطلع شوید. اکثراً بانک‌ها به مشتریانشان اجازه می‌دهند انتخاب کنند که چه هشدارهایی را دریافت کنند. این شامل تراکنش‌های جدید، تلاش برای ورود، اصلاح رمز عبور و بروزرسانی اطلاعات شخصی می‌شود.

اگر هشداری را در مورد یک فعالیت مشکوک در حساب خود دریافت کردید، فوراً با بانک مربوطه تماس گرفته و در صورت امکان موقتاً حساب خود را مسدود کنید تا از تراکنش‌های جدید جلوگیری شود. بی‌شک بانکداری آنلاین راحت است، اما همیشه خطرهای داشته که می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه اندوخته شما شود. بنابراین تمام نکات بالا را رعایت کنید و مطمئن شوید که اطلاعات بانکی‌تان را در اختیار هیچ شخصی قرار نداده‌اید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*