خودروی رالی آئودی کواترو

چگونه آئودی کواترو به نماد خودروهای رالی در جهان تبدیل شد + ویدیو

آئودی کواترو خودروی پیشگامی از این خودروساز آلمانی بود که نامش برای همیشه در تاریخ رالی باقی ماند. در ادامه به داستان این خودرو می‌پردازیم.

آئودی اوایل سال 2019 یک آئودی e-tron را با تمام قوا راهی یک پیست اسکی یخی پوشیده از برف با شیب 85 درصد در رشته‌کوه‌های آلپ کرد و پا را فراتر از مرزها گذاشت. آن که پا روی پدال گاز این شاسی بلند الکتریکی جدید گذاشت تا ثابت کند که این خودرو آماده درخشش است، کسی نبود جز قهرمان جهان رالی کراس یعنی «ماتیاس اکستروم» (Mattias Ekström).

آئودی e-tron در پیست اسکی

هدف از این نمایش دیدنی، ادای احترام به تبلیغ معروف آئودی کواترو در سال 1986 بود که در ادامه مشاهده می‌کنید. در آن زمان، آئودی 100 کواترو یک پیست اسکی مشابه را تا بالا طی کرد و در سال 2019، درست مثل سال 1986، فناوی کواتروی نوآورانه آئودی بود که این اتفاق خارق‌العاده را ممکن می‌کرد.

حالا در سال 2022 پس از گذشت 35 سال از نوآوری جذاب کواترو امکان سفارش تمامی مدل‌های آئودی با سیستم چهار چرخ محرکِ کواترو در نسخه‌های مختلف مهیا است. به گفته آئودی، بیش از 8 میلیون سفارش با سیستم کواترو به ثبت رسیده است. با این حال، اولین آئودی کواترو که در نمایشگاه خودرو ژنو 1980 به نمایش گذاشته شد، در آن سال اولین خودروی چهار چرخ محرک پرسرعت سبک‌وزن به شمار می‌رفت. این خودرو سپس از سال 1981 تا 1987 موفق به کسب عناوین رالی شد و به یک افسانه تبدیل شد.

سال‌های طلایی آئودی کواترو

خودروی رالی آئودی کواترو

آئودی کواترو اولین خودروی رالی چهار چرخ محرک به حساب می‌آمد و تا سال‌ها برتری مسلمی نسبت به سایر تیم‌های رالی داشت. در سال 1981 که این خودرو برای اولین بار ارائه شد، آئودی توانست با «هانو میکولا» (Hannu Mikkola) پشت فرمان برنده رالی‌های سوئد و بریتانیا شود. کواترو مجهز به یک پیشرانه 2,144 سی‌سی 5 سیلندر خطی با یک توربوشارژر و اینترکولر بود که خروجی آن به 200 اسب بخار می‌رسید. این خودروی آلمانی طی 7.1 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گرفت و از حداکثر سرعت بیش از 218 کیلومتر بر ساعت برخوردار بود.

در همان سال آئودی در فنلاند روی جایگاه برندگان قرار گرفت، اما این تازه شروع کار کواترو بود. کواترو یک سال بعد در 1982 در 7 رالی پیروز شد و با بهبودهایی که قدرت آن را به 350 اسب بخار می‌رساند، قهرمان جهان شد. در سال 1983 نسخه جدیدی با نام A2 از راه رسید و با A1 در پنج مسابقه WRC حضور پیدا کردند. هانو میکولا در آن سال قهرمانی جهان را از آن خود کرد.

خودروی اسپرت کواترو S1

سال 1984 به موفق‌ترین سال برای آئودی تبدیل شد. «استیگ بلومکویست» (Stig Blomqvist) قهرمان جدید جهان شد و آئودی همچنین جایگاه دوم را تصاحب کرد. خودروهای این شرکت آلمانی یعنی کواترو A2 و آئودی اسپرت کواترو S1 بهترین‌های دنیا در آن زمان بر شمرده می‌شدند. بعد از آن، نسخه دوم آئودی اسپرت کواترو با قدرت سرسام‌آور 500 اسب بخاری وارد میدان شد.

آئودی کواترو S2 هم ظاهر آیرودینامیک تهاجمی چشمگیری با بال‌ و اسپویلر در عقب و جلو داشت. این خودرو فقط در 3.1 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. در سال 1987 خودروهای رالی گروه B از شرکت در مسابقات منع شدند و گروه C جای آن‌ها را گرفت، ولی کواترو با دستاوردهای خود در تاریخ رالی جاودانه شد؛ 23 پیروزی در WRC، دو عنوان برای تولیدکنندگان و دو عنوان برای راننده.

تجربه پشت فرمان کواترو

خودروی رالی Quattro

استیگ بلومکویست، قهرمان جهان سال 1984 و راننده اصلی کواترو، در سال 2020 طی برنامه ویژه‌ای با محوریت تاریخچه کواترو و مصاحبه‌ای درباره فناوری آن در طول دو نسل، به آئودی از تجربه خودش پشت فرمان گفت. بلومکویست از مسابقه مونت کارلوی سال 1984 خاطره ارزشمندی دارد. او از اینکه چطور خودروها در آن زمان از رقابت با کواترو باز مانده بودند گفته است.

هیچ‌کس نمی‌تواند کواترو را در چنین شرایطی شکست بدهد. برف باریده بود و پیست صاف و لغزنده بود. من و هم تیمی‌هایم «والتر رورل» (Walter Röhrl) و «هانو میکولا» (Hannu Mikkola) در کواتروی اصلی بودیم، تنهای خودروی آن زمان که سیستم تمام چرخ محرک داشت. بقیه راننده‌ها واقعاً به مشکل برخورده بودند.

طبق توضیحات آئودی، فناوری کواتروی آن نه تنها در پیست به کار می‌آید بلکه «سواری ایمن و چسبندگی تمام و کمال روی سطح جاده» را برای هر راننده‌ای در تمامی شرایط نامساعد به دنبال می‌آورد. این خودروساز لوکس آلمانی کواترو را در دو نسخه ارائه می‌دهد: با دیفرانسیل مرکزی خود قفل شونده یا با فناوری پیشرفته‌ای که فقط در صورت نیاز، سیستم تمام چرخ محرک را وارد عمل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*