واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار

ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار قانون شده است؟

ابلاغ درآمدهای گمرکی قانون بودجه 1401 نشان می‌دهد ورود حقوقی گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما آیا ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار قانون شده است؟

در سال 1400 گوشی های بالای 600 دلار وارد بودجه شدند و عوارض واردات آنها تا 12 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین دولت برای درآمد ناشی از واردات این گوشی‌ها ردیف جداگانه‌ای را در نظر گرفته بود، اما دولت در لایحه بودجه سال 1401 برای گوشی های بالای 600 دلار و درآمد ناشی از آنها پیشنهادی را ارائه نکرد. در همین راستا کارشناسان این اتفاق را نشانه‌ای از ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار می‌دانند.

البته پس از مدتی مجلس بار دیگر در قانون بودجه عوارض 12 درصدی واردات گوشی های بالای 600 دلار را لحاظ کرد، اما این بار برای آن ردیف درآمدی محدودی تعیین شده بود. در همین راستا اکنون ابلاغ درآمدهای گمرکی قانون بودجه نشان می‌دهد ورود حقوقی گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما آیا ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار قانون شده است؟

جزئیات ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار

بر اساس ابلاغ درآمدهای گمرکی قانون بودجه، در ردیف 110410 بودجه که به حقوق ورودی واردات گوشی های بالای 600 دلار مربوط می‌شود، درآمد 100 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که در قانون بودجه 1400 دولت از محل واردات این گوشی‌ها درآمد 2500 میلیارد تومانی را در نظر گرفته بود که چنین ارقامی از کاهش 25 برابری درآمد دولت از واردات گوشی های بالای 600 دلار حکایت دارد.

واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار

آمارهای واردات سال 1400 نشان می‌دهد حدود 17.7 میلیون دستگاه گوشی به ارزش 4.2 میلیارد دلار وارد ایران شد که سهم گوشی های بالای 600 دلار از این میزان حدود 1.1 میلیون دستگاه با ارزش بیش از 1.3 میلیارد دلار بود که 32.2 درصد ارزش و 6.2 درصد از تعداد کل واردات موبایل را شامل می‌شد.

همچنین برای کمی بیشتر یا کمتر از این میزان واردات گوشی بالای 600 دلار در سال 1400 حقوق ورودی 2500 میلیارد تومانی بر پایه ارز 4200 تومانی لحاظ شده بود، اما برای سال 1401 فقط 100 میلیارد تومان آن هم بر پایه نرخ حاشیه بازار در نظر گرفته شده که از محدودیت و حتی ممنوعیت واردات این گوشی‌ها حکایت دارد. ضمن این که این 100 میلیارد تومان می‌تواند مربوط به واردات سال جاری بر پایه ثبت سفارش‌های قبل باشد.

در شرایطی که در ابتدای سال 1401 خبرهایی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار و همچنین ممنوعیت واردات آیفون منتشر شده بود، تاکنون مسئولان مربوطه به شکل رسمی در این خصوص اطلاع‌رسانی نکردند. عدم اطلاع‌رسانی رسمی مسئولان مربوطه باعث شد تا انتشار چنین خبرهایی نابسامانی‌هایی را در بازار موبایل کشور به همراه داشته باشد.

با وجود این که ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار یا لوکس به شکل رسمی اعلام نشده، اما فعالان بازار اعلام کردند در فرایند تامین ارز برای واردات این گوشی‌ها اختلالاتی به وجود آمده است. در همین راستا انجمن واردکنندگان موبایل در 24 اردیبهشت ماه اعلام کرد برای واردات گوشی های بالای 600 دلار ارز مورد نیاز تامین نشده و برای سایر گوشی‌ها نیز ارز به شکل قطره چکانی تامین می‌شود.

در حال حاضر ابهامات زیادی در خصوص واردات گوشی های لوکس از جمله گوشی های آیفون وجود دارد. همچنین منبع درآمدی محدود 100 میلیارد تومانی حقوق ورودی ناشی از این گوشی‌ها که در بودجه سال 1401 در نظر گرفته شده، احتمال ممنوعیت این گوشی ها را افزایش داده است، اما با این وجود هنوز اطلاع‌رسانی رسمی صورت نگرفته و ضروری است تا مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر برای رفع ابهامات شفاف‌سازی کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*