مازراتی کوپه شامال

مازراتی کوپه، خودرویی که هرگز تصور نمی‌کردید وجود داشته باشد

مازراتی کوپه شامال، یک گرن توریسموی 8 سیلندر است که احتمالاً تاکنون از وجود آن خبر نداشتید. در ادامه به معرفی این خودروی ایتالیایی می‌پردازیم.

خودروساز افسانه‌ای ایتالیایی مازراتی طی تاریخ 107 ساله خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این شرکت طی جنگ جهانی اول، رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم مالک‌های متعددی را به خود دیده است. مازراتی از سال 1914 شروع به تولید خودرو کرد و بارها دست به دست شده؛ از «الخاندرو اورسی» (Alejandro Orsi) در دهه 40 میلادی گرفته تا سیتروئن، دتوماسو و فیات از اواخر دهه 60 میلادی تا اوایل دهه 90.

جای شکی نیست که مازراتی برخی از بهترین خودروهای تاریخ بشریت را ساخته است. اولین خودروی گرن توریسموی تولیدی این شرکت باقدمت ایتالیایی یعنی 3500 جی‌تی به قدری خوب بود که مازراتی را طی حرکت خود از یک تولیدکننده خودروهای مسابقه‌ای به سمت یک خودروساز متمرکز روی تولید انبوه همچنان پابرجا نگه داشت. مازراتی بین سال 1957 تا 1964 مجموعاً 2223 دستگاه از 3500 جی‌تی کوپه و اسپایدر به تولید رساند و نشان داد که مردم خواهان میراث مازراتی در حوزه مسابقات اتومبیل‌رانی در خودروهای جاده‌ای روزمره خود هستند.

مازراتی کواتروپورته I (اولین سدان اسپرت لوکس دنیا)، گیبلی و بورا (اولین خودروی تولیدی موتور عقب مازراتی) همگی ساخته‌هایی فراموش‌نشدنی هستند، ولی همه ارزش مازراتی بای توربو را که سال 1981 روانه بازار شد آنطور که باید درک نکرده‌اند. با وجود این، مازراتی شامال که آخرین خودروی این شرکت در دوره دتوماسو است و بر پایه بای تاربو ساخته شده، احتمالاً بهترین مازراتی کوپه دوره قدیم به حساب می‌آید که شاید از وجود آن خبر نداشته باشید.

مازراتی کوپه شامال، نسخه‌ای ارتقایافته از بای توربو

مازراتی بای توربو

مازراتی بای توربو

مازراتی شامال که نام خود را از یکی از بادهای تندخوی منطقه بین‌النهرین گرفته، نسخه قدرتمندتری از بای توربو است. این خودروی کوپه جدا از نام خود که ریشه در فرسنگ‌ها دورتر از ایتالیا دارد، از تمامی ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک خودروی اسپرت گرن توریسموی حیرت‌انگیز برخوردار است.

در درجه اول، شامال از بدنه سبک رتروی پر زرق و برق با فاصله کوتاه بین محورها، گلگیرهای مربعی، ستون B مشکی (که در کمال تعجب نقش یک آنتی رول بار را ایفا می‌کرد) و کیت بدنه جذابی با یک اسپویلر عجیب نزدیک به پایه شیشه جلو بهره‌مند بود. طراح مشهور ایتالیایی «مارچلو گاندینی» (Marcello Gandini) که به طراحی خودروهای اسپرت نمادین متعددی نظیر لامبورگینی میورا، کونتاش و آلفا رومئو شهرت دارد، مسئولیت به تصویر کشیدن این خودروی جعبه‌مانند ولی در عین حال آینده‌گرایانه را بر عهده داشت.

مازراتی کوپه شامال

مازراتی شامال

درحالی که بای توربو را یکی از بدترین خودروهای اسپرت دوره خود می‌دانند، شامال به عقیده عده بسیاری کمتر از تمامی خودروهای مازراتی به آن بها داده شده است. طراحی ویژه آن که جای خود دارد، اما هنوز به بهترین ویژگی این خودروی ایتالیایی نپرداخته‌ایم.

پیشرانه 8 سیلندر توئین توربوی شامال

مازراتی کوپه شامال

مازراتی به جای پیشرانه V6 توئین توربوی بای توربو، یک پیشرانه 3.2 لیتری V8 توئین توربو را زیر کاپوت زاویه‌دار مازراتی کوپه شامال گنجانده بود. این پیشرانه 8 سیلندر از دو میل سوپاپ بالاسری (DOHC)، چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر، تزریق سوخت، دو توربوشارژر IHI و اینترکولرهای دوگانه بهره می‌بُرد تا 326 اسب بخار قدرت و از آن مهم‌تر، 433 نیوتون متر گشتاور در 2800 دور بر دقیقه تولید کند.

نمای عقب مازراتی کوپه شامال

شامال که با استفاده از یک گیربکس دستی 6 سرعته Getrag قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد، توانایی شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت طی 5.3 ثانیه را داشت. همچنین حداکثر سرعت آن به 273 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

ویژگی‌های خاص عملکرد و فضای داخلی

خودروی گرن توریسموی Shamal

مازراتی کوپه شامال بیشتر از صرفاً یک بای توربوی مجهز به پیشرانه 8 سیلندر است که با کیت‌های تقویت‌کننده عملکرد زیر بدنه مثلثی‌اش، صرفاً رنگ و لعاب گرفته باشد. تمامی نسخه‌های شامال با سیستم تعلیق تطبیقی سفارشی Koni از کارخانه به بازار عرضه می‌شدند؛ سیستمی که دست کمی از سیستم‌های خودروهای اسپرت لوکس امروزی نداشت. این سیستم به صورت خودکار تنظیمات کمک‌فنر روی هر چرخ را بروزرسانی می‌کند و بسته به شرایط جاده یا یکی از چهار حالت رانندگی موجود، عکس‌العمل نشان می‌دهد.

علاوه بر این، شامال مجهز به دیفرانسیل لغزش محدود مازراتی Ranger با 6 چرخ‌دنده مارپیچ و یک سری چرخ‌دنده مرکزی است که روی یک محور مشترک کار می‌کنند تا کل قدرت پیشرانه به یک نیم‌شفت منتقل شود. نتیجه این سیستم، هندلینگ و کشش بهتر است. گذشته از این، مازراتی کوپه شامال به صورت استاندارد با یک سیستم اهرم تعاملی با نام Meccanica Attiva عرضه می‌شود که هنگام رانندگی، بازوی پایینی سیستم تعلیق را موازی با بازوی فرمان نگه می‌دارد. این سیستم نه تنها هندلینگ شامال در جاده را بهبود می‌بخشد بلکه دقت یک خودروی مسابقه‌ای در سیستم فرمان را برای آن به دنبال می‌آورد.

فضای داخلی خودروی گرن توریسموی Shamal

البته فضای داخلی مازراتی کوپه تقریباً همان فضای داخلی بای توربو است. با وجود این، مازراتی در فضای داخلی آن مقدار زیادی چرم درجه یک، پنل‌های چوبی با نوعی طرح نامنظم خاص و صندلی‌های باکت Recaro به کار گرفته. هرچند در قسمت عقب فضای کافی برای سرنشینان وجود ندارد، اما با وجود پیشرانه V8 درنده و هندلینگ هوشمندانه شامال، این موضوع به راحتی قابل چشم‌پوشی است. در نهایت باید اشاره کرد که مازراتی در مجموع 396 دستگاه از کوپه شامال ساخته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*