نهنگ های قاتل

نهنگ های قاتل جگر خوار، کابوس کوسه‌های سفید شده و آن‌ها را سلاخی می‌کنند

نهنگ های قاتل جگر خوار، کوسه‌های سفید را سلاخی می‌کنند و آنها را فراری می‌دهند؛ در نتیجه تعادل اکوسیستم دریایی به خطر می‌افتد.

نهنگ های قاتل به عنوان تنها شکارچی کوسه‌های سفید شناخته شدند. یک جفت نهنگ قاتل جگر خوار در آفریقای جنوبی پس از سلاخی کردن کوسه‌های سفید، آنها را از منطقه فراری دادند و تعادل اکوسیستم دریایی را به خطر انداختند.

حضور نهنگ های قاتل در آفریقای جنوبی؛ کابوس کوسه‌های سفید

یک جفت نهنگ قاتل که با نام اورکا نیز شناخته می‌شوند، کوسه‌های سفید بزرگ را هدف قرار دادند. از سال ۲۰۱۷ میلادی، لاشه مرده هشت عدد کوسه سفید بزرگ به ساحل افتاده است که به نظر می‌رسد با این جفت اورکا مرتبط باشد.

آلیسون تاونر، دانشجوی دکتری می‌گوید:

پس از اولین حمله اورکا در شهر گانسبای، کوسه‌های سفید بزرگ به مدت چند هفته یا چند ماه ظاهر نشدند. به نظر می‌رسد آنها استراتژی اجتنابی در پیش گرفته‌اند. مانند همان رفتاری که سگ‌های وحشی در ناحیه سرنگتی تانزانیا در پاسخ به افزایش حضور شیرها نشان دادند. هرچه اوکاها در این مکان بیشتر رفت‌ و آمد کنند، کوسه‌های سفید بزرگ به مدت بیشتری دور می‌مانند.

کوسه‌های سفید بزرگ، معمولا اثری از جای دندان‌های نهنگ قاتل در سراسر بدن خود دارند.

کوسه سفید بزرگ

نحوه تعامل نهنگ های قاتل و کوسه‌های سفید بزرگ

کوسه‌های سفید بزرگ و نهنگ های قاتل در راس زنجیره غذایی قرار دارند. هر دو آنها برای طعمه‌های مشابه، مانند فوک‌ها و نهنگ‌ها رقابت می‌کنند. این دو گونه در مسیر رسیدن به طعمه با هم درگیر می‌شوند.

رفتار نهنگ های قاتل در حمله به کوسه‌های سفید به طرز عجیبی وحشیانه است. به عنوان مثال در دهه ۹۰ میلادی، یک نهنگ قاتل در نزدیکی جزیره فارالون جنوب شرقی در ایالات متحده به یک کوسه سفید بزرگ برخورد کرد. پس از اینکه کوسه را در حالت وارونه به سطح آب کشید، به مدت ۱۵ دقیقه با کوسه روی سطح آب شنا کرد و سپس جگر کوسه را خورد.

درواقع نهنگ قاتل، کوسه را با ضربه‌ای بیهوش کرد و باعث شد که کوسه وارد حالتی به نام بی‌حرکتی تونیک شود. در این حالت خلسه مانند، کوسه‌ بی‌حرکت می‌شود و نهنگ قاتل می‌تواند آن را در سطح آب خفه کند. پس از این حادثه در دهه ۹۰ نیز تعداد کوسه‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

جگر کوسه سرشار از چربی‌ و روغن‌هایی است که به کوسه در شناور ماندن کمک می‌کند. خورده شدن جگر کوسه توسط نهنگ قاتل در حملات اخیر آفریقای جنوبی نیز اتفاق افتاد.

نهنگ های قاتل-کوسه سفید بزرگ

هم جزیره گانسبای در آفریقای جنوبی و هم جزیره فارالون جنوب شرقی، جمعیت قابل توجهی از فوک‌ها را در خود جای داده است که باعث تجمع کوسه‌های سفید بزرگ می‌شود. اما زمانی که نهنگ های قاتل در این مکان حضور داشتند، تعداد کوسه‌ها به یک هفتم تعداد معمول و مورد انتظار کاهش یافت.

غیب شدن کوسه‌های سفید و تاثیر آن بر اکوسیستم 

با غیب شدن کوسه‌های سفید، تعداد گونه‌هایی که توسط این کوسه‌ها خورده می‌شدند، افزایش می‌یابد.این موضوع، دانشمندان را نگران کرده است.

دانشمندان معتقدند نهنگ های قاتل، زنجیره غذایی را نامتعادل کردند. در یک اکوسیستم سالم، شکارچیان با خوردن طعمه‌ها، تعداد آنها را کنترل می‌کنند و تعداد طعمه‌ها، رشد گیاهان را کنترل می‌کند؛ درنتیجه تعداد شکارچیان محدود می‌شود.

حذف گروهی از حیوانات از اکوسیستم می‌تواند اثرات مخربی برای گروه‌های دیگر حیوانات در پدیده‌ای به نام آبشار تغذیه‌ای داشته باشد.

آلیسون توضیح می‌دهد:

این اتفاق باعث ظهور یک مزوشکارچی جدید (یک شکارچی در وسط زنجیره غذایی) معروف به کوسه نهنگ برنزی شد که توسط کوسه‌های سفید بزرگ خورده می‌شود. این نهنگ‌های برنزی توسط اورکاها نیز مورد حمله قرار می‌گیرند که نشان دهنده سطح مهارت کوسه‌های بزرگ در شکار است.

تعادل در اکوسیستم‌های دریایی بسیار مهم است. با توجه به اینکه کوسه‌های سفید بزرگ، فوک‌ها را نمی‌خورند، این فوک‌ها ممکن است حتی از خوردن پنگوئن‌های آفریقایی در معرض خطر انقراض، فراتر بروند و برای خوردن ماهی‌های کوچک رقابت کنند.

نهنگ های قاتل

اکوسیستم قادر به تحمل فشار زیاد نیست. علاوه بر این نهنگ های قاتل بر زندگی انسان‌ها نیز تاثیر گذاشته‌اند. گردشگران زیادی برای دیدن کوسه‌های سفید به گانسبای مسافرت می‌کنند؛ اما غیب شدن این کوسه‌ها باعث کاهش گردشگران می‌شود و افرادی که به این درآمد تکیه داشتند، ضربه خواهند خورد.

دانشمندان خاطر نشان کردند که دلایل دیگری مانند تغییر دمای دریاها می‌تواند بر کاهش کوسه‌های سفید بزرگ موثر باشد؛ اما کاهش کوسه‌های سفید در سال ۲۰۱۷ آنقدر ناگهانی بود که احتمالا دلیل اصلی آن، نهنگ های قاتل هستند.

اگر فشار روی کوسه‌ها ادامه پیدا کند، جمعیت آنها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. از آنجایی که آنها برای بالغ شدن به زمان زیادی نیاز دارند و جمعیت آنها در حال حاضر به علل متعدد در حال کاهش است، در طول زمان تغییرات تغذیه‌ای مشهودتر خواهد شد.

محققان امیدوارند که با مطالعه بیشتر درباره نهنگ های قاتل و کوسه های سفید بتوانند، تغییرات اکوسیستم در آینده را پیش‌بینی کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*