اتریوم

اتریوم بعد از آپگرید بزرگ به سیستم PoS جایگاه بیت کوین را تصاحب خواهد کرد

اتریوم در حال آماده‌سازی برای آپگرید به سیستم PoS است. اتریوم 2.0 بعد این بروزرسانی متولد می‌شود که زمینه‌ساز پادشاهی ETH بر بازار رمز ارز است.

اتریوم برخلاف بیت کوین منحصر به شبکه‌ای صرفا مخصوص انتقال پول دیجیتال نیست، بلکه یک بلاک چین کاربردی محسوب می‌شود؛ می‌توان Ethereum را به یک کامپیوتر بزرگ تشبیه کرد که بستری برای ساخت اپلیکیشن است، با این تفاوت که ساختاری غیر متمرکز دارد و نرم افزارهای ساخته شده روی آن نیز همین ویژگی را به ارث می‌برند. شبیه هر پروژه مبتنی بر فناوری بلاک چین، اتریوم نیز دارای یک ارز دیجیتال بومی است که از نظر ارزش بازار پشت سر بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. بسیاری از پیش‌بینی‌ها از تصاحب جایگاه بیت کوین توسط اتریوم بعد آپگرید به PoS صحبت می‌کنند.

یک محقق دیفای به نام ویوک رامان (Vivek Raman) معتقد است بعد از بروزرسانی بزرگ Ethereum 2.0 این شبکه ساختار اقتصادی بهتری پیدا می‌کند که به لطف آن تورم از دیجیتال ETH کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن، امنیت شبکه بهبود خواهد یافت. در نهایت، این تغییرات مهم سبب می‌شوند اتر، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم، جایگاه خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین اوراق قرضه دیجیتال به تثبیت برساند.

به عبارت دیگر، اگرچه در حال حاضر اتریوم به عنوان بزرگترین بستر ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند در این حوزه یکه‌تازی می‌کند، اما به عقیده ویوک رامان، بعد از بروزرسانی بزرگ اتریوم به سیستم اجماع PoS از دیدگاه بستری برای انتقال پول نیز حرف‌های زیادی برای گفتن پیدا خواهد کرد.

بهبود ارز دیجیتال اتریوم بعد از آپگرید به PoS

ویوک رامان معتقد است که نرخ تورم در اتریوم پس از پیاده‌سازی سیستم اجماع سهام از 4.3 درصد کنونی به 0.22 درصد خواهد رسید. این موضوع یعنی میزان تولید و عرضه توکن‌های جدید ETH به میزان 95 درصد کاهش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود شبیه هر بازار دیگر، با کاهش عرضه، افزایش قیمت ارز دیجیتال اتریوم را داشته باشیم. این اتفاق در نهایت به بالا رفتن مارکت کپ آن و سپس تصاحب جایگاه بیت کوین منجر می‌شود.

اصلی‌ترین معیار کنونی برای رتبه‌بندی رمز ارزها، مارکت کپ یا ارزش بازار آن‌ها است. این معیار، مقدار پول در گردش در یک بازار مالی، نظیر مارکت یک ارز دیجیتال خاص، را مشخص می‌کند. بر اساس این فاکتور، بیت کوین و اتریوم در رتبه اول و دوم قرار دارند. اختلاف اتریوم از بیت کوین و همچنین فاصله اتریوم از رتبه بعدی خود زیاد است. در زمان نگارش این مقاله مارکت کپ این دو رمز ارز به ترتیب 378 میلیارد دلار و 131 میلیارد دلار است.

بهترین ارزهای دیجیتال

وقتی اتریوم به مکانیزم PoS مهاجرت کرد، اتر به عنوان رمز ارز بومی شبکه اتریوم شبیه بیت کوین به منظور ذخیره ارزش یا وثیقه‌گذاری بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین به لطف کاهش تورم و افزایش امنیت، ETH می‌تواند به جایگاهی مناسب بین اوراق قرضه دست پیدا کند.

منظور از مکانیزم PoS چیست؟

در شبکه‌های غیر متمرکز که پایگاه داده (در اینجا از نوع بلاک چین) در تعداد زیادی کامپیوتر به صورت توزیع شده نگهداری می‌شود، به مکانیزمی نیاز داریم تا به واسطه آن، گره‌ها با یکدیگر به اجماع برسند و از بروز تناقض و ناهماهنگی در شبکه جلوگیری شود.

سیستم اجماع کنونی اتریوم، شبیه بیت کوین، PoW (اثبات کار) است. این مکانیزم به مصرف برق زیادی نیاز دارد و به هیچ عنوان مقیاس‌پذیر نیست، به این معنی که با افزایش تعداد تراکنش‌های منتظر تایید در شبکه، کارمزدها سر به فلک خواهند کشید و زمان انتظار برای تایید آن‌ها به شدت زیاد می‌شود. اما PoS بسیار مقیاس‌پذیر است و از طرفی مشکل مصرف زیاد انرژی را ندارد.

سناریوی شکست آپگرید اتریوم را نباید فراموش کرد!

بد نیست بدانید از حدود دو سال بعد شروع به کار شبکه اتریوم یعنی 2017 بحث انتقال اتریوم به سیستم PoS مطرح شد، اما طی پنج سال گذشته هنوز این اتفاق رخ نداده است! بلاک چین Ethereum روز به روز در حال بزرگتر شدن است، به همین دلیل هر چه به جلو حرکت می‌کنیم، تغییر سخت‌تر می‌شود. از طرفی مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزدهای بالای شبکه دیگر واقعا قابل تحمل نیست!

طبق سیگنال ترسناک خالق اتریوم برای سرمایه گذاران، اتریوم ممکن است شکست بخورد! ویتالیک بوترین مغز متفکر تیم توسعه پروژه بلاک چین Ethereum حدود شش ماه پیش گفت در صورتی که شبکه نتواند مشکلات مقیاس‌پذیری را حل کند، شکست خواهد خورد و جایگاهش را به رقبا خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*