بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

10 ویژگی جالب بی ام و سری 7 مدل 2023

بی ام و سری 7 مدل 2023 که نسل جدید این سدان لوکس آلمانی به حساب می‌آید، پُر از ویژگی های جذابی است که در ادامه به 10 مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

بازار خودروهای لوکس بالارده با سرعت بالایی در حال رشد است و حرکت از پیشرانه‌های درون‌سوز به سمت پیشرانه‌های تمام الکتریکی را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر حال حاضر بر شمرد. مرسدس بنز برای مدتی طولانی رهبر این بخش از بازار بوده و موفق به فروش بیش از 3.5 میلیون دستگاه از سدان پرچمدار کلاس S از زمان عرضه‌اش در سال 1951 شده است. با این حال، تغییر الگوی بازار با رشد الکتریکی‌سازی خودروها این فرصت را به رقیب‌های این خودروساز آلمانی داده است تا به جایگاه اول آن دستبرد بزنند و تاج پادشاهی بازار را از خودروهای جدید مرسدس یعنی EQS و EQS نسخه شاسی بلند تصاحب کنند.

یکی از این رقیب‌ها بی ام و است که برای سال 2023 ظاهری نو به سدان سری 7 خود بخشیده تا سهم خود را در بازار رو به رشد خودروهای لوکس به دست آورد. مجموعه خودروهای بی ام و سری 7 مدل 2023 شامل نسخه تمام الکتریکی i7 می‌شود که در واقع به صورت گسترده‌تری نسبت به سایر نسخه‌ها در دسترس قرار خواهد گرفت. این نسخه نقش هسته نوسازی مجموعه خودروهای سری 7 را ایفا خواهد کرد. در کنار این نسخه یک سری نسخه درون‌سوز و هیبرید عرضه می‌شوند که موجودی آن‌ها منطقه به منطقه تفاوت خواهد داشت.

این مجموعه جدید پیشرانه‌ها با مجموعه‌ای از فناوری‌ها و امکانات رفاهی همراه هستند. از نمایشگرهای سینمایی و پارک خودکار گرفته تا آپشن ضد گلوله، همگی در کنار هم نسل جدید این سدان آلمانی را به پیشرفته‌ترین حد می‌رسانند. در ادامه به 10 ویژگی جالب بی ام و سری 7 مدل 2023 می‌پردازیم.

جذاب ترین ویژگی های بی ام و سری 7 مدل 2023

1. پیشرانه‌های متفاوت برای بازارها

نمای کناری بی ام و سری 7 مدل 2023

پس از آغاز تولید سری 7 جدید در کارخانه دینگولفینگ BMW از ماه ژوئیه، اولین نسخه‌های این سدان لوکس تا نوامبر 2022 به دست مشتریان می‌رسند. در ابتدا تنها نسخه‌ای که در سراسر جهان عرضه می‌شود، نسخه تمام الکتریکی i7 خواهد بود. i7 به بازارهای چین، اروپا، ایالات متحده آمریکا و سایر بازارهای عمده راه پیدا می‌کند.

در چین و آمریکا دو نسخه هیبرید هم از همان ابتدا موجود خواهد بود که از فناوری هیبرید خفیف 48 ولتی بهره می‌برند. بی ام و سپس نسخه‌های پلاگین هیبرید سری 7 را از ابتدای سال 2023 روانه بازار می‌کند. البته حداقل در زمان نگارش این مطلب بازه زمانی دقیقی برای عرضه نسخه پلاگین هیبرید اعلام نشده است.

به گفته بی ام و، چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار بی ام و سری 7 از امکانات ویژه‌ای برخوردار خواهد شد هرچند هنوز جزئیاتی را در این باره به اشتراک نگذاشته است. کمی پس از نسخه i7 یک نسخه دیزل با فناوری هیبرید خفیف به صورت انحصاری در اروپا به عرضه می‌رسد. با وجود این، باید گفت که متاسفانه هیچ‌کدام از این نسخه‌ها پیشرانه V12 را که در نسخه‌های بالارده نسل گذشته این سدان به کار رفته بود نخواهند داشت.

2. قدرتمندترین خودروی بی ام و M

بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

اگرچه دیگر خبری از پیشرانه 12 سیلندر برای بی ام و سری 7 مدل 2023 نیست، ولی این مدل از دو نسخه M جدید بهره‌مند شده است که یکی از آن‌ها قدرتمندترین خودروی جاده‌ای بی ام و M به شمار می‌رود. اولین نسخه با نام M760e xDrive که به یک پیشرانه هیبرید با قدرت 571 اسب بخار و گشتاور 800 نیوتون متر مجهز است، در ابتدای 2023 راهی بازار می‌شود.

موتور الکتریکی این نسخه توانایی تولید 40 اسب بخار قدرت اضافی برای مدت محدود را دارد تا شتاب‌گیری آن را به سمت محدوده خودروهای اسپرت سوق بدهد. M760e xDrive علاوه بر طراحی ویژه فضای بیرونی و داخلی توسط بی ام و M، سیستم اگزوز منحصر به فردی با لوله‌های اگزوز دوگانه خواهد داشت.

اما صاحب واقعی صحنه بی ام و i7 نسخه M70 xDrive خواهد بود. این نسخه توانایی تولید بیش از 600 اسب بخار قدرت و بیش از 1000 نیوتون متر گشتاور را دارد که آن را به قدرتمندترین خودروی جاده‌ای بی ام و ام تا به اینجا تبدیل می‌کند. M70 xDrive حداقل تا پایان 2023 به عرضه نمی‌رسد و از این رو، احتمال دارد که به عنوان مدل 2024 به بازار معرفی شود.

با توجه به شنیده‌ها، این نسخه در کمتر از 4 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که خریداران خودروهای لوکس انتظار دارند. انتظار می‌رود که این نسخه بالارده به صورت جهانی عرضه بشود ولی در زمان نگارش این مطلب BMW این موضوع را تایید نکرده است.

3. طراحی خاص بی ام و سری 7 مدل 2023

نمای جلوی بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

چهره بی ام و سری 7 مدل 2023 هم مثل بسیاری از خودروهای اخیر بی ام و بازخوردهای ضد و نقیضی داشته است. عده‌ای جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جلوی دوبخشی را انتخابی عالی در زمینه طراحی می‌دانند و برخی دیگر به هیچ وجه این رویکرد جدید BMW در طراحی را نمی‌پسندند. در هر صورت، نمی‌توان انکار کرد که طراحی این سدان لوکس آلمانی متفاوت از هر خودروی دیگری است که در بازار می‌توان پیدا کرد.

بی ام و ظاهر این خودرو را «مونولیت‌مانند» خوانده که واقعاٌ توصیف مناسبی برای آن است. این نسل جدید بیش از 127 میلی‌متر طویل‌تر و چند ده میلی‌متر مرتفع‌تر از نسل قبلی است که البته خودروی کوچکی در نظر گرفته نمی‌شود.

نمای عقب بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳

قسمت عقب سری 7 مدل 2023 هم بازطراحی کاملی را پشت سر گذاشته و حالا طراحی سه‌بخشی دارد که بدنه طویل و حجیم مستطیلی آن را برجسته‌تر می‌کند. به لطف چراغ‌های عقب ظریف و طراحی سبک «هوفمایستر» (Hofmeister)، قسمت عقب دارای ظاهر تر و تمیزتری در مقایسه با قسمت جلو است که شاید پر از جزئیات غیرضروری باشد. طراحی نسل جدید تفاوت فاحشی نسبت به نسل قبل با خطوط مرسوم خود دارد ولی بدون شک این خودرو یکی از متفاوت‌ترین خودروهای BMW طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

4. نمایشگر سینمایی 31 اینچی بی ام و سری 7 مدل 2023

نمایشگر سینمایی BMW

فضای داخلی بی ام و سری 7 مدل 2023 درست مثل نمای بیرونی آن منحصر به فرد است؛ خصوصاً بخش عقب کابین. این به خاطر یک نمایشگر سینمایی 31 اینچی است که بخش عمده عرض کابین را در بر می‌گیرد و یک سینمای متحرک را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. این صفحه نمایش از رزولوشن 8K برخوردار است و از محتوای اولتراواید پشتیبانی می‌کند. این صفحه را می‌توان از طریق پنل‌های لمسی روی درهای عقب کنترل کرد و وقتی برای استفاده در جای خود بگیرد، کرکره‌های شیشه‌های چپ، راست و عقب برای جلوگیری از ورود نور به صورت خودکار بسته می‌شوند.

نمایشگر نسل جدید سدان سری 7 پلیر Amazon Fire TV را در خود دارد ولی سایر برنامه‌های استریم نظیر توئیچ یا +Discovery را هم اجرا می‌کند. البته نباید جای تعجبی داشته باشد که این آپشن هزینه بالایی نیز خواهد داشت. برای آپشن نمایشگر سینمایی باید حدود 4800 دلار پرداخت کرد که قطعاً مبلغ کمی نیست، اما برای مشتریان ثروتمندی که اکثر وقت خود را در صندلی‌های عقب می‌گذرانند تا راننده آن‌ها را به راحتی به مقصد برساند، مبلغ قابل توجهی به حساب نمی‌آید.

5. سیستم صوتی Bowers & Wilkins

سیستم صوتی Bowers & Wilkins بی ام و

نمایشگر سینمایی بی‌نظیر بی ام و سری 7 مدل 2023 بدون یک سیستم صوتی پیشرفته فایده‌ای ندارد و BMW برای کسب اطمینان از اینکه مشتریان آن بهترین تجربه صوتی را خواهند داشت، به سراغ شرکت بریتانیایی «باورز اند ویلکینز» (Bowers & Wilkins) رفته است. این خودروساز آلمانی دو آپشن را پیش روی خریداران می‌گذارد. اولین آپشن، سیستم صوتی 18 اسپیکر با حداکثر توان 655 وات است و عضو اصلی آن سیستم صوتی فراگیر یکپارچه‌ای است که شامل چهار اسپیکر تیوتر، 4 اسپیکر میان‌سطح در درهای جلو و عقب و دو اسپیکر ووفر می‌شود.

آپشن بعدی، سیستم صوتی 36 اسپیکر است که حداکثر توان 1965 وات را ارائه می‌دهد و از اسپیکرهای اضافی در زیرسری‌ها، سقف و سایر قسمت‌های فضای داخلی بهره می‌برد. دایره‌های مرکزی (Dome) اسپیکرها از الماس‌های واقعی رشدیافته در آزمایشگاه ساخته شده‌اند که اعوجاج (Distortion) را تقریباً به طور کامل از بین می‌برد. تعدادی قابلیت دیگر در این سیستم صوتی پیشرفته نیز به افزایش وضوح نوت‌های بم کمک می‌کنند و تجربه‌ای شبیه به استودیو با بهینه‌سازی برای تمامی فرکانس‌ها را به ارمغان می‌آورند.

6. جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive 

کابین بی ام و سری 7 مدل 2023

در مرکز فناوری‌ها و امکانات کمکی تازه‌ این سدان لوکس آلمانی، جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive قرار دارد که روی سیستم عامل خود BMW به اجرا در می‌آید. امکان کنترل سیستم iDrive از طریق یک کنترل چرخان مرسوم وجود دارد. همچنین نواری با نام BMW Interaction Bar سر تا سر داشبورد را فرا گرفته است که هم با پخش نور محیطی بسته به موقعیت، بر زیبایی فضای داخلی می‌افزاید و هم نقش یک رابط کنترلی قابل شخصی‌سازی را ایفا می‌کند.

علاوه بر این‌ها، بی ام و سری 7 مدل 2023 به جدیدترین نسخه نمایشگر هدآپ BMW مجهز شده و قابلیتی با نام «نمای افزوده» (Augmented View) برای نمایشگر پشت فرمان آن در دسترس قرار گرفته است. تمامی این قابلیت‌ها بروزرسانی‌های راه دور (Over-the-air) دریافت خواهند کرد. به طور خاص، بی ام هنگام معرفی i7 اظهار داشت که روی تازه‌سازی سیستم مدیریت نیروی این خودرو برای افزایش طول عمر پیشرانه و سیستم‌های آن به طور جدی تمرکز دارد. با توجه به اینکه نسل قبل سری 7 و رقیب‌هایی مثل کلاس S چقدر سریع منسوخ شدند، این تغییر تمرکز بی ام و جای خوشحالی دارد.

به عقیده بی ام و، این سدان جدید تمامی سخت‌افزارهای لازم را دارد تا برای مدتی طولانی همچنان مطابق فناوری‌های روز باقی بماند. این به نفع خریداران نسخه‌های کارکرده و همچنین خریداران نسخه‌های صفر کیلومتر خواهد بود که می‌خواهند خودروی خود را برای مدت زمانی طولانی نگه دارند.

7. پکیج‌های ویژه بی ام و سری 7 مدل 2023

سقف پانارومای BMW Sky Lounge

بی ام و سری 7 در سال 2023 برای اولین بار در یک نسخه با فاصله طولانی بین محورها روانه بازار می‌شود. به همین دلیل، این سدان از همان ابتدا فضای پای فراوانی برای سرنشینان عقب مهیا می‌کند اما خریدارانی که هنوز خواهان فضای بیشتری هستند، پکیج Executive Lounge را پیش روی خود دارند. این پکیج حاوی صندلی عقب دارای قابلیت خواباندن با روکش چرم Merino یا کرک کشمیری و همچنین یک زیرپایی توکار برای صندلی عقب سمت صندلی شاگرد است. کنسول مرکزی قسمت عقب نیز به سرنشینان اجازه کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی را می­‌دهد بدون اینکه نیازی باشد برای بلند شدن از جایشان به خود زحمت بدهند.

مالکانی که به دنبال هرچه لذت‌بخش‌تر کردن تجربه سفر هستند، آپشن‌های فراوانی نظیر سقف پانارومای Sky Lounge را در اختیار خواهند داشت که با استفاده از رشته‌های نورانی میان شیشه سقف، جلوه‌ای زیبا به داخل خودرو می‌بخشد. راننده و سرنشین قابلیت تنظیم نورپردازی محیطی با توجه به سلیقه خود را دارند، اما این سقف نور طبیعی زیادی را هم وارد کابین می‌کند. خریداران با این آپشن‌ها می‌توانند هر جنبه سفر خود را بی‌حد و اندازه شخصی‌سازی کنند.

8. سیستم‌های کمک راننده بی ام و سری 7 مدل 2023

بی ام و سری 7 مدل 2023

BMW جدا از امکانات رفاهی حیرت‌انگیز برای سرنشینان عقب، مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده را برای سفری بی‌دردسر ارائه می‌کند. همه نسخه‌های بی ام و سری 7 مدل 2023 از مجموعه جامعی از امکانات ایمنی برخوردارند که از جمله می‌توان به سیستم هشدار برخورد از جلو، رصد نقاط کور، هشدار خروج از خط و جلوگیری از برخورد اشاره کرد. امکانات ایمنی دیگر هم نظیر پارک خودران با استفاده از سنسورهای فراوان و هوش مصنوعی به صورت آپشن موجود خواهند بود.

سیستم‌های کمکی و نظارتی مختلفی وجود دارند که به راننده کمک می‌کنند تا میزان شارژ نسخه‌های الکتریکی سری 7 را با دقت زیر نظر بگیرد. البته با شعاع حرکتی تخمینی 480 کیلومتر، سری 7 جدید طولانی‌ترین سفرها را هم بدون نیاز به شارژ دوباره پشت سر می‌گذارد. در صورت اتمام شارژ، راننده می‌تواند با استفاده از فست شارژ فقط طی 10 دقیقه خودروی خود را برای طی کردن مسافت 130 کیلومتر شارژ کند.

9. آپشن ضدگلوله 

بی ام و سری 7 مدل 2023

یک نسخه زرهی یا ضدگلوله از بی ام و سری 7 مدل 2023 در تاریخ نامشخصی در سال 2023 به بازار راه پیدا می‌کند. به گفته BMW، این خودروی زرهی در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود و به صورت کامل از پایه ساخته شده است. این نسخه نیازهای مقامات دولتی و افراد بالارتبه‌ای را برآورده می‌کند که خواهان خودرویی با سطح محافظت ویژه هستند. هرچند BMW جزئیات این نسخه زرهی را به اشتراک نگذاشته، اما باید گفت که این نسخه سطح بالایی از مقاومت در برابر گلوله و وسایل انفجاری را ارائه می‌کند.

نسخه ضدگلوله بی ام و سری 7 مدل 2023 به همراه نسخه عادی در کارخانه اصلی این خودروساز آلمانی در دینگولفینگ تولید خواهد شد. اکثر خودروهای این چنینی به دست متخصصان شخص ثالث با کمک تولیدکننده اصلی ساخته می‌شوند و اینکه بی ام و تصمیم گرفته این نسخه ضدگلوله را به صورت کاملاً داخلی بسازد، اتفاق غیرمعمولی است. به نظر می‌آید که سری 7 ضدگلوله رقیب مستقیم مرسدس بنز کلاس S زرهی خواهد بود. جدیدترین کلاس S زرهی در سال 2021 عرضه شد ولی از همان ابتدا از اوایل دهه 50 میلادی با درخواست ویژه قابل تهیه بوده است.

10. قیمت پایه زیر 100 هزار دلار

نمای جلوی BMW سری 7 مدل 2023

قیمت نسخه پایه سری 7 نسل جدید در آمریکا بدون احتساب هزینه‌های اضافی 93,900 دلار خواهد بود. این سدان آلمانی حدود 20 هزار دلار ارزان‌تر از مرسدس بنز کلاس S مدل 2022 ولی کمی گران‌تر از آئودی A8 با قیمت 86,500 دلاری است. نسخه برقی i7 xDrive60 هم با قیمت پایه 113,900 دلار در دسترس قرار می‌گیرد. این نسخه کمی گران‌تر از رقیب اصلی خود یعنی مرسدس بنز EQS به حساب می‌آید که دارای قیمت 102,310 دلاری است. اگر به طور خلاصه بگوییم، سری 7 از لحاظ قیمت حداقل در آمریکا در حد وسط قرار دارد.

جمع‌بندی

نسل جدید سدان بی ام و با رقیب‌های قدرتمندی مواجه خواهد بود ولی این شرکت تمام توان خود را به کار گرفته است تا اطمینان حاصل کند که سری 7 جدید بیشتر از همیشه عامل جذب مشتری خواهد داشت. با قیمت، پیشرانه و قابلیت‌های متنوع‌تر از قبل، انتظار می‌رود این سدان لوکس پرچمدار از همان ابتدا درخشان ظاهر شود و پذیرای موج عظیمی از فروش باشد.