پژو 405

پژو 405 در برابر ساینا ؛ برنده مقایسه کدام خودرو است؟

پژو 405 و ساینا به عنوان دو خودرو اقتصادی محبوب بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدام برای خرید گزینه بهتری است؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

پژو 405 اس ال ایکس و ساینا ای ایکس به عنوان دو خودرو اقتصادی داخلی بازار ایران محسوب می‌شوند که طی سال‌های اخیر توانستند آمار فروش بالایی را به ثبت برسانند. از این رو مشتریان هنگام خرید خودرو و انتخاب میان پژو 405 و ساینا با مشکل مواجه می‌شوند. در همین راستا قصد داریم پژو 405 و ساینا را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهیم.

مقایسه پژو 405 با ساینا

بخش طراحی

پژو 405

گروه صنعتی ایران خودرو پژو 405 اس ال ایکس را به عنوان فیس لیفت مدل جی ال ایکس به بازار ایران عرضه کرد و تنها عضو خانواده Peugeot 405 بوده که همچنان در بازار ایران حضور فعالی دارد. از آنجایی که طراحی این خودرو به بیش از 30 سال قبل برمی‌گردد، از لحاظ طراحی یک خودرو مدرن و جذاب محسوب نمی‌شود.

ساینا

ساینا نیز به عنوان نسخه فیس لیفت تیبا در نمای جلو و عقب کاملا تغییر پیدا کرده و می‌توان گفت از Peugeot 405 اس ال ایکس به‌روزتر به نظر می‌رسد، اما در بازار همچنان بسیاری از مشتریان ظاهر ساده پژو 405 را نسبت به ساینا جذاب‌تر می‌دانند. به طور کلی انتخاب میان پژو 405 و ساینا در بخش طراحی به سلیقه افراد بستگی دارد.

پژو 405 و ساینا در بخش طراحی داخلی و کیفیت متریال در سطح مناسبی قرار ندارند و در این بخش نیز انتخاب میان این دو خودروی اقتصادی کاملا سلیقه‌ای است. همچنین متریال اصلی داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک خشک بوده و همین موضوع باعث شده کابین این دو خودرو فاقد کیفیت لازم باشد.

پژو 405

Peugeot 405

البته کابین 405 نسبت به ساینا جادارتر بوده و می‌تواند فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. از این رو پژو 405 برای خانواده‌های پرجمعیت که به دنبال راحتی بیشتری هستند گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. هرچند ساینا نسبت به خودروهای هم‌رده از فضای داخلی مناسبی بهره می‌برد، اما قابل مقایسه با 405 نیست.

ساینا

ساینا

علاوه بر کابین، فضای بار صندوق عقب پژو 405 حدود 470 لیتر بوده و در طرف مقابل فضای صندوق عقب ساینا حدود 370 لیتر است. به طور کلی پژو 405 در بخش کابین و صندوق نسبت به ساینا جادارتر بوده و می‌تواند به خوبی به نیاز خانواده‌ها پاسخ دهد.

مشخصات فنی

پژو 405

پژو 405 اس ال ایکس به یک موتور TU5 شانزده سوپاپ مجهز شده که که نسبت به پشرانه 1800 سی‌سی XU7 قبلی میزان استهلاک آن کاهش پیدا کرده و اکنون سروصدای کمتری را نیز تولید می‌کند. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این موتور نیز توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ساینا

سایپا برای ساینا یک موتور 8 سوپاپ معروف به M15 را در نظر گرفته که از آن در تیبا نیز استفاده شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولید شده از موتور توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ساینا به دلیل وزن کمتر نسبت به پژو 405 برخی اوقات چابک‌تر ظاهر خواهد شد، اما به طور کلی این دو خودرو از لحاظ چابکی در یک سطح قرار دارند.

از لحاظ سیستم تعلیق نیز این دو خودرو به گونه‌ای طراحی شدند که نسبتا خشک به نظر می‌رسند و به همین دلیل کوبش‌های شدید هنگام رانندگی باعث آزار سرنشینان خواهد شد. البته برخی از مالکان از سواری و عملکرد سیستم تعلیق پژو 405 نسبت به ساینا رضایت بیشتری دارند. ترمزهای این دو خودرو نیز در سطح معمولی قرار داشته و می‌توانند خودرو را در سرعت‌های بالا متوقف کنند.

پژو 405 در زمان دور زدن به خصوص در مسیرهای باریک از مانورپذیری بهتری بهره می‌برد، اما سیستم فرمان ساینا در این خصوص کمی محدود به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که در مسیرهای نه چندان تنگ فرایند دور زدن با چند فرمان انجام می‌شود.

جدول مشخصات فنی پژو 405 و ساینا

مدل خودروپژو 405ساینا
موتور4 سیلندر خطی 16 سوپاپ TU54 سیلندر خطی M15 یورو 4 هشت سوپاپ
حجم موتور1587 سی‌سی1503 سی‌سی
حداکثر قدرت105 اسب بخار87 اسب بخار
حداکثر گشتاور142 نیوتن‌متر128 نیوتن‌متر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی7.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر7.02 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت13.2 ثانیه12.8 ثانیه
ظرفیت باک سوخت70 لیتر41 لیتر
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت175 کیلومتر بر ساعت

امکانات رفاهی

پژو 405

از آنجایی که Peugeot 405 و ساینا دو محصول اقتصادی بازار ایران محسوب می‌شوند، از لحاظ امکانات رفاهی نباید از آنها انتظار زیادی داشت. از امکانات رفاهی مشترک این دو خودرو می‌توان فقط به شیشه‌های برقی جلو، رادیو پخش با یو اس بی و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد.

ساینا

البته ساینا در بخش امکانات رفاهی نسبت به پژو 405 اندکی در وضعیت بهتری قرار دارد؛ چرا که سایپا برای آن سیستم تنظیم تهویه دیجیتال و شیشه‌های بالابر برقی عقب در نظر گرفته است.

امکانات ایمنی پژو 405

از امکانات ایمنی این دو خودرو می‌توان به توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمزهای ضد قفل ABS و دو ایربگ اشاره کرد. از این رو Peugeot 405 و سایپا از لحاظ ایمنی در سطح مناسبی قرار ندارند و هنگام رانندگی با آنها باید بسیار مراقب بود.

نام خودروپژو 405 اس ال ایکسساینا
تجهیزات ایمنی و حفاظتیایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، قفل ایمنی کودک درها، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، حسگر پارک عقب
سیستم ترمزEBD و ABS، جلو دیسکی و عقب کاسه‌ایEBD و ABS، جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
ایربگراننده و سرنشین جلو (2 عدد)راننده و سرنشین جلو (2 عدد)

جمع‌بندی

پژو 405

پژو 405 اس ال ایکس و ساینا ای ایکس دنده‌ای در بازار ایران جزو خودروهای پرفروش محسوب می‌شوند. این دو خودرو بر اساس نوع سلیقه مشتری می‌توانند در قالب یک خودرو نسبتا کم استهلاک به نیاز مشتریان پاسخ دهند. اگر به دنبال یک خودرو مناسب برای خانواده‌ها با کابین و صندوق عقب جادار می‌گردید، پژو 405 اس ال ایکس گزینه مناسبی خواهد بود. البته قیمت قطعات یدکی موتور Peugeot 405 نسبت به پیشرانه ساینا بیشتر بوده و در صورت خرابی برای مالکان هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

ساینا

ساینا نیز با استهلاک کمتر، هزینه تعمیرات کمتر، قیمت قطعات یدکی ارزان‌تر و همچنین طراحی به‌روزتر می‌تواند گزینه مناسبی برای مشتریان باشد. البته کابین و صندوق بار آن محدود بوده و برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسبی نخواهد بود.