پردازنده اگزینوس

حذف پردازنده های اگزینوس از پرچمداران سامسونگ، یک قدم بزرگ است اما چرا؟

ظاهرا تصمیم سامسونگ مبنی بر حذف پردازنده های اگزینوس از سری گلکسی اس 23 قطعی است. اما این تغییر چه مزایا و چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت؟

بر اساس شایعه غیرمنتظره‌ای که از کره جنوبی در ماه می‌ به بیرون درز کرد، ظاهرا سامسونگ تصمیم گرفته تا عرضه پردازنده های جدید اگزینوس برای سال‌های 2023 و 2024 را از برنامه خود حذف کند. مینگ چی کو، تحلیل‌گر کهنه‌کار فناوری نیز با تایید این ادعا خبر داد که گلکسی اس 23 احتمالا تنها با تراشه اسنپدراگون راهی بازار خواهد شد. این یک چرخش بزرگ در تصمیمات سامسونگ خواهد بود که سال‌ها برای تهیه تراشه‌ گوشی‌های خود از دو منبع استفاده می‌کرد. در این میان، دلایلی وجود دارند که توقف چیپست‌های اگزینوس از سوی سامسونگ را توجیه می‌کنند.

دلایل حذف پردازنده های اگزینوس از سوی سامسونگ

1- یکپارچه‌سازی سری گلکسی

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

احتمالا مهم‌ترین نکته مثبت این تصمیم، به نفع سری پرچم‌دار سامسونگ، یعنی گلکسی اس 23 باشد که با حذف نسخه اگزینوس، صرف‌نظر از منطقه، می‌توان نسخه اسنپدراگون را تهیه کرد.

پیش‌تر، کاربران ساکن اروپا، خاورمیانه، هند و آفریقا به‌طور سنتی نسخه مجهز به تراشه اگزینوس را در پرچم‌داران پیشین سامسونگ دریافت می‌کردند. این امر در سال‌هایی که چیپست اگزینوس با مشکلات مختلفی روبرو بود، یک افت بزرگ را برای غول کره‌ای به همراه داشت و مصرف‌کنندگان در این مناطق، گوشی‌های ضعیف‌تری را از لحاظ توان سخت‌افزاری، در مقایسه با نسخه اسنپدراگون تحویل می‌گرفتند.

حتی در برهه‌ای که نسخه اگزینوس از لحاظ قدرت با چیپست کوالکام قابل رقابت بود، تراشه‌های سامسونگ هنوز در سایر ویژگی‌ها مانند پشتیبانی از بازی‌ها با کمبودهایی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. پیش‌تر نمونه بارز آن را در زمان عرضه عنوان Diablo Immortal دیدیم؛ به‌طوری که این بازی در مدل‌های اگزینوس با مشکلات شدیدی روبرو بود که ظاهرا از عدم پشتیبانی توسعه‌دهندگان ناشی می‌شد. با اینکه سامسونگ مقصر اصلی این نقص نیست، اما سیلیکون کوالکام به‌طور کلی در اولویت اول پشتیبانی سازندگان بازی و برنامه قرار دارد. مشکلاتی از این دست اگر در تراشه اسنپدراگون رخ دهند نیز بسیار نادر بوده و به سرعت برطرف خواهند شد.

ما هم‌چنین تفاوت‌هایی جزئی را بین نسخه‌های اسنپدراگون و اگزینوس در مورد کیفیت عکس و فیلم مشاهده کردیم. به گزارش DXOMark، نسخه Exynos گوشی گلکسی اس 22 اولترا، در اغلب شرایط نظیر کیفیت فیلم‌برداری و کیفیت عکس در حالت کم‌نور با استفاده از لنز تله‌فوتو، در مقایسه با مدل مجهز به تراشه اسنپدراگون عملکرد ضعیف‌تری داشته است.

بنابراین عرضه یکپارچه سری گلکسی S23 با پردازنده اسنپدراگون بدین معنا است که کاربرانی که در پیش‌تر در مناطق عرضه نسخه اگزینوس قرار داشتند، بالاخره می‌توانند سری مجهز به تراشه قوی‌تر را تهیه کنند و این تصمیم در بازاریابی سامسونگ نقش موثری ایفا خواهد داشت.

2- اگزینوس 2300 در صورت تولید در برابر پرچم‌دار کوالکام حرفی برای گفتن نخواهد داشت

تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

دلایلی وجود دارند که می‌توان با در نظر گرفتن رویایی کوالکام و اگزینوس در سال 2023، شکست سنگینی را برای پردازنده ساخت سامسونگ تصور کرد.

اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 که در سری Galaxy S22 مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هر دو توسط سامسونگ ساخته می‌شوند. با این‌حال، آزمایش‌ها نشان می‌دهند که کوالکام در عملکرد پردازنده گرافیکی از Exynos 2200 بهتر عمل می‌کند. اگرچه، وقتی به عملکرد پایدار نگاه کنیم، نتایج نزدیک‌تر می‌شوند.

اکنون، کوالکام قصد دارد مجددا ساخت جدیدترین پردازنده خود، یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 را به شرکت تایوانی TSMC بسپارد. در صورتی‌که ادعای کوالکام در مورد افزایش 30 درصدی بازدهی و 10 درصدی سرعت کلاک CPU و GPU در مقایسه با نسخه پیشین، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 درست باشد، این بهبود عملکرد کاملا چشم‌گیر خواهد بود زیرا سازنده آمریکایی معمولا روی پردازنده های جدید خود که در میانه سال عرضه می‌شوند، چندان مانور نمی‌دهد. به‌نظر می‌رسد، دستاوردهای اعلامی در واقعیت نیز قابل مشاهده هستند، زیرا گوشی ROG Phone 6 Pro که با این تراشه جدید عرضه شده، در اکثر نتایج بنچمارک خود، در مقایسه با گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen 1 عملکرد بهتری را ارائه داده است.

همه این شواهد نشان‌ می‌دهند که TSMC در مقایسه با سامسونگ، از قابلیت‌های تولیدی برتری در زمینه ساخت تراشه برخوردار است. علاوه بر این، شایعات مختلف حاکی از آن هستند که کوالکام قرارداد خود با TSMC را برای تولید چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2، تا یک‌سال دیگر تمدید خواهد کرد.

مینگ چی کو، طی روزهای اخیر با تایید مطالب فوق، ادعا کرد که سامسونگ احتمالا از چیپست اگزینوس 2300 در گلکسی S23 استفاده نخواهد کرد، زیرا پردازنده این شرکت قادر به رقابت با نسل بعدی چیپست اسنپدراگون نیست. او هم‌چنین تاکید کرده که پردازنده اگزینوس با فرآیند 4 نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد و در مقابل، تراشه اسنپدراگون نیز با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید می‌شود.

اما آیا این دلیل می‌تواند به جای نمایش برتری‌های TSMC بر سامسونگ در ساخت تراشه‌های بهتر، بیان‌گر ساخت چیپست بهتری توسط کوالکام باشد؟

باور عمومی این بود که پس از عرضه سری گلکسی اس 20 و ناتوانی تراشه Exynos 990 آن برای رقابت با اسنپدراگون 865، کار برای پردازنده‌ های اگزینوس به پایان رسیده است. نکته جالب اینکه، در آن زمان هم چیپست کوالکام توسط شرکت TSMC تولید می‌شد، در حالی‌که اگزینوس 990 ساخت سامسونگ بود.

3- با حذف پردازنده های اگزینوس، دیگر نگران برابری ویژگی‌ها نباشید

گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ با انتخاب اسنپدراگون، به عنوان تنها تراشه مورد استفاده در سری گلکسی اس 23، دیگر نیازی به نگرانی در مورد برابری ویژگی‌ها نخواهد داشت. قبلا در طول‌ سال‌های اخیر دیده بودیم که این شرکت مجبور است برخی از ویژگی‌های جالب منتشر شده در یک نسخه را کنار بگذارد، زیرا نسخه دیگر از آن قابلیت پشتیبانی نمی‌کرد.

یکی از نمونه‌های بارز، حذف قابلیت ضبط 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه از سری گلکسی اس 8، به علت عدم پشتیبانی پردازنده اسنپدراگون 835 بود. به‌طور مشابه، سری گلکسی اس 10 نیز با وجود پشتیبانی اگزینوس 990، قابلیت ضبط ویدیویی 8K را از دست داد، زیرا نسخه مجهز به اسنپدراگون 865 فاقد آن ویژگی بود. به‌نظر می‌رسد سری Galaxy s22 نیز به علت عدم پشتیبانی تراشه اگزینوس 2200، امکان ضبط تصاویر 8K HDR را از دست داده است.

عرضه یکپارچه سری گلکسی اس 23 در یک نسخه، می‌تواند نگرانی‌های سامسونگ در مورد نابرابری ویژگی‌ها را از بین ببرد و این امکان را به غول کره‌ای خواهد داد تا از قابلیت‌های ارائه شده اسنپدراگون مانند ضبط 8K HDR در گوشی‌های خود به طور یکسان استفاده کند.

چرا حذف پردازنده های اگزینوس می‌تواند باعث نگرانی شود؟

رویداد معرفی تراشه اگزینوس 2100

علی‌رغم مزایای قابل توجهی که در عرضه یکپارچه سری گلکسی اس 23 با نسخه اسنپدراگون وجود دارد، این اقدام برخی نکات منفی را نیز به دنبال خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین نگرانی‌ها، بحران کمبود تراشه جهانی است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد وضعیت در حال بهبود است، اما تصمیم سامسونگ برای استفاده از یک نوع چیپست بدین معنا خواهد بود که اگر کوالکام یا TSMC با مشکلات تولید روبرو شوند، سامسونگ هیچ برنامه ثانویه‌ای برای جلوگیری از حل این بحران نخواهد داشت. در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، این شرکت ممکن است با محدودیت‌هایی در تولید و عرضه سری گلکسی اس 23 در برخی مناطق مواجه شود.

از دیگر نگرانی‌های بزرگ برای آینده‌ای بدون پردازنده های اگزینوس این است که سامسونگ احتمالا تحت‌تاثیر افزایش هزینه‌های تولید کوالکام قرار خواهد گرفت. سازنده تراشه‌های اسنپدراگون روی کاغذ ممکن است مبالغ بالایی را برای تولید چیپست‌های خود طلب کند و این فشار را بر روی سامسونگ تحمیل ‌می‌کند تا برای حفظ حاشیه سود خود، راهی جز افزایش قیمت گوشی‌های خود نداشته باشد.

هم‌چنین این احتمال وجود دارد در صورتی که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 نتواند انتظارات را برآورده کند، نسخه‌ای جایگزین نیز برای آن وجود نداشته باشد. بنابراین سازندگان گوشی‌های هوشمند ممکن است دوباره مجبور شوند برای جلوگیری از هدر رفتن زمان، ساخت تراشه‌های اختصاصی خود را از سر بگیرند. برای مثال، سامسونگ در تولید سری گلکسی اس 6 تصمیم گرفت تا تراشه اسنپدراگون 810 را به علت مشکلات حرارتی کنار بگذارد و از چیپست اگزینوس 7420 خود استفاده کند.

و در نهایت آخرین نگرانی مطرح شده، در مورد عدم پشتیبانی احتمالی تراشه اسنپدراگون از برخی ویژگی‌های سخت‌افزاری پیشرفته سامسونگ است که شاید به قیمت محدودیت‌هایی در این زمینه تمام شود. برای مثال، سیلیکون اگزینوس، در برخی از ویژگی‌ها مانند رمزگشایی AV1 و ردیابی پرتوهای مبتنی بر سخت‌افزار پیش‌قدم شده که مورد اول، احتمالا جایی در اسنپدراگون 8 نسل 2 نخواهد داشت.

مزایای حذف پردازنده های اگزینوس، بیش از معایب آن است

سری گلکسی سامسونگ

علی‌رغم نگرانی‌های موجود در مورد عرضه سری گلکسی اس 23 در نسخه اسنپدراگون، به وضوح نکات مثبت از اهمیت بیش‌تری برخوردار هستند.

برای اولین بار، خریداران اروپایی و برخی مناطق دیگر نیز می‌توانند به پرچم‌دار سری گلکسی با عملکردی مشابه با نسخه‌های عرضه شده در مناطق دیگر دسترسی داشته باشند. این هم‌چنین به معنای پشتیبانی یکسان از بازی، کیفیت دوربین و هم‌چنین ارائه مجموعه‌ای یکپارچه از ویژگی‌های مختلف خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*