کاهش مصرف حافظه رم توسط گوگل کروم

چه کنیم که گوگل کروم کمتر از حافظه رم لپ تاپ استفاده کند؟

مرورگر گوگل کروم تشنه استفاده از حافظه رم لپ تاپ و کامپیوتر شما است. ولی با روش‌های زیر، می‌توانید عملکرد Chrome را مدیریت کنید تا کمتر از RAM سیستم شما استفاده کند.

گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب در جهان است، اما اکثر کاربران مشکل مشترکی با کروم دارند و آن مصرف بیش از حد از حافظه رم دستگاه است. خیلی سخت است که بخواهید این مشکل را از ریشه حل کنید، اما روش‌هایی وجود دارد که باعث کاهش استفاده Chrome از ظرفیت رم سیستم شما می‌شود.

چرا گوگل کروم حافظه رم را می‌بلعد؟

اشتهای کروم برای بلعیدن حافظه رم کامپیوترها طی سالیان اخیر کمتر شده است. اما هنوز هم کاربران با آن مشکل دارند. علت اینکه کروم اینقدر به مصرف رم علاقه دارد چیست؟

کاهش مصرف حافظه رم توسط گوگل کروم

کروم و دیگر مرورگرهای وب، تب‌ها و افزونه‌ها را در یک پردازش رم مستقل ذخیره می‌کنند. تفکیک پردازش‌ها باعث پایداری بهتر، امنیت بیشتر و عملکرد بهتر در پردازنده‌های مدرن چند هسته‌ای می‌شود. این پردازش‌ها کوچک هستند، اما به سرعت تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

چگونه مصرف گوگل کروم از رم را کم کنیم؟

به زبان ساده‌تر، کروم هر چیزی را به پردازش مربوط به خودش تقسیم می‌کند و شما نیز به احتمال خیلی زیاد چندین کار را به صورت همزمان در کروم انجام می‌دهید. هر چه تعداد این پردازش‌ها بیشتر شود، به معنای مصرف بیشتر رم است. اما چگونه باید از این مصرف کاست؟

۱. اپلیکیشن‌های پس زمینه را متوقف کنید

اپلیکیشن‌های کروم در پس زمینه، حتی بعد از آنکه مرورگر را می‌بندید هم ممکن است فعال باشند. آن‌ها در سیستم شما رخنه کرده و حافظه رم را بدون آنکه حتی از کروم استفاده کنید، می‌بلعند. شما می‌توانید از ابزار Task Manager ویندوز برای بستن آن‌ها به صورت دستی استفاده کنید، اما راه حل بهتری برای این کار پیشنهاد می‌کنیم.

برای انجام این کار وارد تنظیمات مرورگر کروم شده، سپس به مسیر Advanced > System بروید و گزینه “Continue running background apps when Google Chrome is closed.” را به حالت غیرفعال دربیاورید. این گزینه تضمین می‌کند که کروم بعد از بسته شدن، دیگر هیچ استفاده‌ای از منابع سیستم شما نخواهد داشت.

کاهش مصرف حافظه رم توسط گوگل کروم

به خاطر داشته باشید که تمام اپلیکیشن‌های کروم در پس زمینه اجرا نمی‌شوند. برخی از آن‌ها فقط این رفتار را دارند.

۲. تب‌های خیلی زیادی را باز نگذارید

این یکی از بدیهی‌ترین اتفاقات است که کاربران تعداد زیادی تب را در مرورگر وب خود باز می‌گذارند، اما یکی از ساده‌ترین دلایل افزایش مصرف حافظه رم توسط گوگل کروم نیز همین است. اگر تعداد تب‌های زیادی را باز بگذارید، کروم تحریم می‌کنید که مقدار بیشتری از ظرفیت رم کامپیوتر شما را مصرف کند.

کروم تا حد ممکن تلاش می‌کند با مدیریت تب‌ها، میزان استفاده از رم را بکاهد. در همین راستا تب‌هایی که مدت زمان زیادی بی‌کار باشند به حالت خواب می‌روند. اما خود شما هم باید در این راستا تلاش کنید و تب‌های کمتری را اجرا کنید و ظرفیت بیشتری از RAM لپ تاپ یا کامپیوترتان آزاد شود.

کاهش مصرف حافظه رم توسط گوگل کروم

اگر کار شما به نحوی است که ناچار به استفاده از تب‌های زیادی هستید، می‌توانید از قابلیت Tab Groups یا تب‌های گروهی مرورگر کروم استفاده کنید.

۳. افزونه‌های بلااستفاده را پاک کنید

افزونه‌ها، بخش مهمی در تجربه استفاده از مرورگر Google Chrome هستند. بنابراین شما قطعاً چندین افزونه نصب شده روی مرورگر خود دارید. درست مثل تب‌ها، افزونه‌ها نیز پردازش‌های مختص خودشان را دارند. اگر افزونه‌هایی داشته باشید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را پاک کنید تا فضای بیشتری از رم سیستم شما آزاد شود.

برای  این کار روی منوی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست پنجره مرورگر کلیک کرده و از بخش More Tools به دنبال گزینه “Extensions” بگردید. شما همچنین می‌توانید آدرس chrome://extensions را در نوار آدرس کروم وارد کرده و کلید اینتر را بزنید تا مستقیماً وارد صفحه مدیریت افزونه‌ها شوید. در اینجا فهرستی از افزونه‌های نصب شده روی مرورگر کروم سیستم شما به نمایش گذاشته می‌شود. کافیست روی دکمه Remove در زیر افزونه‌های بلااستفاده خود کلیک کنید تا آن پاک شود.

مدیریت افزونه ها در Google Chrome

۴. تسک منیجر مرورگر کروم را بررسی کنید

کروم هم مثل ویندوز دارای یک تسک منیجیر است. شما می‌توانید از آن برای مشاهده ریز جزئیات هرآنچه در کروم اجرا شده، استفاده کنید. درست مثل تسک منیجیر ویندوز، در اینجا شما می‌توانید هر پردازشی که بیش از حد از ظرفیت رم سیستم شما استفاده می‌کند یا نیازی به آن ندارید را ببندید.

برای دسترسی به تسک منیجر گوگل کروم، می‌توانید روی منوی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و آن را از بخش More Tools پیدا کنید. شما همچنین با فشردن کلیدهای میانبر Shift+Esc نیز می‌توانید Task Manager کروم را اجرا کنید.

تسک منیجر Google Chrome

استفاده از این ابزار بسیار ساده است. فقط کافیست پردازش مورد نظر را انتخاب کرده و وقتی به رنگ خاکستری درآمد، روی دکمه End process از پایین پنجره کلیک کنید. ولی حتی نیازی به این کار هم نیست. شما می‌توانید از اینجا فقط برای نظارت استفاده کنید و خودتان به صورت دستی آن تب‌ها را ببندید.

۵. تنظیمات را به حالت اول بازگردانید یا کروم را مجدداً نصب کنید

در نهایت اگر می‌بینید هیچ روشی باعث کم کردن مصرف حافظه رم لپ تاپ توسط مرورگر گوگل کروم نمی‌شود، دو راه پیش روی شماست. یا تنظیمات را به حالت اول بازگردانید و یا کروم را دوباره نصب کنید.

بازنشانی تنظیمات کارخانه، می‌تواند تنظیمات مرورگر را به وقتی بازگرداند که شما به تازگی کروم را نصب کرده‌اید. این گزینه تنظیمات صفحه شروع، صفحه تب جدید، موتور جستجو و تب‌های پین شده را ریست می‌کند. علاوه بر این، افزونه‌ها را هم غیرفعال کرده و داده‌های موقتی را هم پاک می‌کند. اما بوک مارک‌ها، تاریخچه و رمزهای عبور شما پاک نخواهد شد.

برای انجام این کار وارد صفحه تنظیمات مرورگر کروم شده و به مسیر Advanced > Reset & Clean Up بروید. در اینجا گزینه “Restore settings to their original defaults” را انتخاب کنید و سپس از پنجره باز شده روی دکمه Reset Settings کلیک کنید.

ریست تنظیمات Google Chrome

اما در روش دوم، شما می‌توانید مرورگر کروم را از روی کامپیوتر خود پاک کرده و مجدداً آن را نصب کنید. در این روش همه چیز پاک خواهد شد، مگر اینکه گزینه همگام‌سازی کروم (Chrome Sync) را فعال کرده باشید و برخی اطلاعات شما مثل بوک مارک‌ها، رمزهای عبور و غیره ذخیره شده باشد.

جمع‌بندی

گوگل کروم یک مرورگر پرمصرف برای رم است. شما با روش‌های بالا فقط می‌توانید شرایط را کمی بهتر کنید. به طور کلی اگر سیستم مدرن با حافظه رم کافی داشته باشید، این مرورگر شما را به دردسر نخواهد انداخت. بنابراین اگر از یک سیستم قدیمی استفاده می‌کنید، علاوه بر روش‌های بالا حتماً حافظه رم آن را ارتقا دهید تا کمک بیشتری به شما کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عالی بود نمیدونستم