۱۰ نوآوری مرورگر اپرا

۱۰ نوآوری مرورگر اپرا که می‌تواند شما را بیخیال گوگل کروم کند

گاهی اوقات برخی از کاربران به دلایلی می‌خواهند که مرورگر خود را عوض کنند. از این رو ما در اینجا 10 ویژگی مفید مرورگر اپرا را بررسی خواهیم کرد.

ممکن است کروم محبوب‌ترین مرورگر حال حاضر باشد، اما تنها مرورگر مبتنی بر کرومیوم و منبع باز گوگل نیست. زیرا مرورگرهای رقیب نیز به همین کد متکی هستند. این رقابت غالبا ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه می‌دهد که کاربران وسوسه می‌شوند مرورگر خود را عوض کرده و به سراغ دیگری بروند. در این میان مرورگر اپرا به دلیل نوآوری و ویژگی‌های مفیدی که ارائه می‌دهد، می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

حتی می‌توان گفت که برخی از کاربران به خاطر ویژگی‌های مرورگر Opera، کروم را برای همیشه کنار گذاشته‌اند. انعطاف پذیری، کارایی و حریم خصوصی در اپرا ویژگی‌هایی بودند که این کاربران از یک مرورگر انتظار داشتند.

برای برخی از افراد حتی با وجود استفاده از کروم، اپرا جایگاه ويژه‌ای دارد. هنوز هم برخی از افراد از آن در دسکتاپ و هم در موبایلشان استفاده می‌کنند. بنظر شما علت این علاقه در چیست؟

در اینجا به 10 دلایلی که می‌تواند شما را به استفاده از اپرا و بیخیال گوگل کروم کند، اشاره کرده‌ایم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا ويژگی‌های مثبت اپرا را مورد بررسی قرار دهیم.

۱- ژست‌های حرکتی ماوس

مرورگر اپرا

وقتی برای اولین بار مطلبی را در مورد جسچرهای ماوس در اپرا خواندم، بسیار هیجان زده شدم. درست مانند شورتکات‌های کیبورد، با استفاده از حرکات ماوس در این مرورگر می‌توانید سرعت وب گردی خود را افزایش دهید.

با استفاده از کلیک راست و یک یا دو حرکت کوچک ماوس خود می‌توانید این موارد را انجام دهید: یک صفحه به عقب یا جلو بروید، یک تب جدید باز کنید، تب فعلی را ببندید، لینکی را در تب پس زمینه باز کنید و لینکی را در یک پنجره جدید باز کنید.

بعد از فعال کردن این ویژگی، مدت کوتاهی طول کشید تا تمام حرکات را یاد بگیرم. اگر مچ دست شما مشکل دارد یا در پایین آوردن ژست‌های حرکتی ماوس مشکل دارید، می‌توانید جسچرهای کمکی اپرا را نیز فعال کنید. این قابلیت به شما کمک می‌کند با نگه داشتن یکی از دکمه‌های Mouse و بعد کلیک روی دیگری، صفحه‌ای را به عقب یا جلو ببرید. (دکمه راست و بعد دکمه چپ برای برگشت، دکمه چپ و بعد دکمه راست برای جلو)

شما این قابلیت را به سرعت یاد می‌گیرید و در آن نیازی به حرکت مچ ندارید. هر چه این گزینه‌ها برای فردی که در قسمت مچ و آرنج خود مشکل دارد بیشتر باشند، کار و وب گردی بسیار راحت‌تر و لذت بخش خواهد بود. همچنین می‌توانید حرکات کمی ماوس را با کلید‌های میانبر (شورتکات) کیبورد ترکیب کنید.

۲- حالت ذخیره باتری در مرورگر اپرا

مرورگر اپرا

مرورگر اپرا در لپ تاپ از شارژ باتری کمی استفاده می‌کند. اگر حالت ذخیره باتری این مرورگر را فعال کنید، فعالیت تب‌های پس زمینه کاهش می‌یابند، تنظیمات پخش ویدیوها تغییر می‌کنند و زمانبندی تایمرهای جاوا اسکریپت متفاوت می‌شوند. اساسا، اپرا به آرامی منابعی که استفاده می‌کند را کاهش می‌دهد تا باتری زیادی مصرف نشود.

پس نتیجه استفاده از حالت ذخیره باتری در این مرورگر چیست؟ این مرورگر ادعا می‌کند که با فعال کردن این حالت عمر باتری لپ تاپ 35 درصد افزایش پیدا می‌کند. البته این میزان با توجه به استفاده شما متفاوت خواهد بود، زیرا وب گردی روزانه افراد به یک اندازه نیست، اما این را بدانید که این حالت در عمر باتری بسیار موثر است.

۳- نوار کناری

مرورگر اپرا

آیا به طور مداوم در فیسبوک مسنجر، واتساپ یا تلگرام چت می‌کنید؟ آیا عادت دارید دائما اینستاگرام و توییتر خود را چک کنید؟ برای دسترسی سریع به این شبکه‌های اجتماعی محبوب می‌توانید از سایدبار یا نوار کناری Opera استفاده کنید. هنگامی که این قابلیت در مرورگر فعال باشد، ردیفی از آیکون‌ها در سمت چپ پنجره اپرا ظاهر می‌شود. روی یکی از آن کلیک کنید تا پنجره آن باز شود.

با استفاده از این نوار علاوه بر خواندن فوری پیام‌ها و به‌روز ماندن در فیدهای شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید بین فضاهای کاری جابجا شوید، اخبار شخصی خود را مطالعه کنید، سایت‌های پر بازدید خود را مشاهده کنید و تنظیمات اپرا را مورد بررسی قرار دهید. لیست گزینه‌ها از پیش تعیین شده است، اما می‌توانید آنچه را که ظاهر می‌شود تغییر دهید. همچنین می‌توان اندازه پنجر‌ه‌ها را به سلیقه خود تغییر داد.

برای من، امکان ارتباط برقرار کردن و پیام دادن در واتساپ از طریق صفحه کلید بهترین و جذاب‌ترین بخش نوار کناری است. پیام‌ها همچنان از طریق رمزگذاری در دستگاهی مرتبط با نام تلفن من اجرا می‌شوند.

۴- مشاهده تمام صفحات یک سایت در یک تب

مرورگر اپرا

آیا تا به حال نشانگر ماوس خود را روی یک تب در کروم نگه داشته‌اید؟ با این کار نام کامل تب نشان داده می‌شود. مرورگر اپرا نیز این ویژگی را دارد. اما اپرا این کار را بهتر از کروم انجام می‌دهد، زیرا در اپرا با گرفتن نشانگر ماوس روی تب علاوه بر نام و آدرس سایت، تمام تب‌های باز شده از همان وب سایت نیز در زیر آن نمایش داده می‌شوند. سپس می‌توانید روی موارد موجود در آن لیست هم کلیک کرده و وارد آن تب شوید.

این افزونه در مواقعی که شما می‌خواهید مطمئن شوید که از بین تب‌های فراوان باز شده در مرورگر خود وارد تب مورد نظر خود می‌شوید، بسیار مفید و کاربردی است. برای یافتن تب مورد نظر خود به جای آنکه مجبور شویم روی آن کلیک کنیم، با استفاده از این ویژگی می‌توانیم با مشاهده سریع آن‌ها وارد تبی که با آن کار داریم شویم. این یک روش ساده است که اپرا به مرورگر خود اضافه کرده تا از دردسرهای کوچک و صرف تایم اضافی جلوگیری شود.

۵- بلاک کردن تبلیغات در مرورگر اپرا

مرورگر اپرا

در صورت تمایل می‌توانید به اپرا یک مسدود کننده تبلیغات متفرقه اضافه کنید، اما خوشبختانه نیازی به این کار نیست. زیرا اپرا یک مسدود کننده تبلیغات را مستقیما در مرورگر خود قرار داده است. این ویژگی هم در دسکتاپ و هم در گوشی‌های هوشمند در دسترس است و گزینه مفیدی برای شما است اگر پیاده‌سازی آن در یک مرورگر کرومیوم را می‌پسندید. به خاطر داشته باشید که عملکرد آن با افزونه‌های متفرقه‌ای که می‌توانید روی دیگر مرورگرها مثل فایرفاکس نصب کنید، متفاوت است.

همچنین پشتیبانی فنی از راه دور را ساده می‌کند، زیرا نیازی به توضیح نحوه نصب و مدیریت یک برنامه افزودنی متفرقه نیست. با مرورگر Opera شما فقط باید برنامه را دانلود کرده و مسدود کننده تبلیغات را فعال کنید تا از شر تبلیغات و بخش‌های کلافه کننده‌های اینترنت خلاص شوید.

۶- فضای‌های کاری

 

آیا می‌خواهید که پنجره‌های مختلف مرورگر باز باشند؟ شاید دلیل این امر جدا کردن بهتر تب‌های مخصوص به فضای کاری و فضای شخصی باشد. اما آیا باز بودن چندین پنجره هم باعث در هم ریختگی و شلوغی فضای مرورگر می‌شود؟ شاید به همین دلیل است که فضای‌های کاری اپرا را دوست دارید.

نحوه کار این قسمت در مک و ویندوز یکسان است. هر فضای کاری تب‌هایی که در آن‌ها باز کرده‌اید را در خود نگه می‌دارد و شما می‌توانید از طریق نوار کنار اپرا به سرعت بین فضاهای کاری مختلف جا به جا شوید.

من برای اینکه بهتر بتوانم بنویسم، تحقیق و ارتباطاتم را سازماندهی کنم، از این مرورگر استفاده می‌کنم. (و برای رسانه‌های اجتماعی و چیزهای شخصی از سایر مرورگرها استفاده می‌کنم).

۷- دسترسی سریع به ذخیره صفحات شده با استفاده از Speed Dial

مرورگر اپرا

شاید این ویژگی چیز کوچکی باشد، اما صفحه جستجوی مرورگر اپرا می‌تواند لینک‌های سایت‌ها و افزونه‌هایی که شما اغلب آن‌ها را مشاهده می‌کنید را قالب شبکه‌ای مرتب نمایش دهد. این یک ویژگی طراحی است که اکنون در سایر رقبای کروم مثل فایرفاکس و … نیز دیده می‌شود و به این طریق کاربر می‌تواند به‌خوبی و به سرعت به کارهای روزمره خود ادامه دهد. اگر چیزی در این لیست ندارید، می‌توانید به صورت دستی موردی را به آن اضافه کنید.

۸- مسدود سازی خودکار ردیاب‌ها در مرورگر اپرا

مرورگر اپرا

 

مرورگر اپرا برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت ویژه‌ای قائل است. این مرورگر جلوی وب سایت‌هایی که فعالیت‌های وب گردی شما را در اینترنت ردیابی می‌کنند را می‌گیرد. همانطور که همه‌ی مسدود کننده‌های ردیابی هشدار می‌دهند، این ویژگی هم می‌تواند وب سایت‌ها را دچار مشکل کرده یا باعث شود که آن‌ها به درستی کار نکنند، اما می‌توانید به راحتی این مسدود کننده خودکار را روشن و خاموش کنید.

همانند سایر ویژگی‌های امنیتی داخلی، شما برای بلاک کردن این ردیاب‌ها می‌توانید از برنامه‌های متفرقه خود نیز استفاده کنید (مثل Ghostery یا Privacy Badger)، اما دسترسی به آن همان لحظه‌ای که مرورگر را نصب می‌کنید، راحت‌تر بوده و کار کمتری می‌خواهد.

با استفاده از اپرا می‌توان در زمان صرفه جویی کرد، زیرا برای همگام سازی افزونه‌ها در نصب‌های جدید اپرا دیگر نیازی به داشتن یک اکانت نداریم. همچنین در هنگام ارائه پشتیبانی‌های فنی از راه دور، توضیح کمتری ارائه می‌شود، فقط باید دانلود و راه اندازی کنید و بروید.

۹- خبرخوان

مرورگر اپرا

من برای آنکه از اخبار فوری مهم و پیشرفت در موضوعات مختلف مطلع شوم، فیدهای سایت‌های RSS را دنبال می‌کنم. گرچه پرفکت نیست، اما خبرخوان داخلی اپرا به من کمک می‌کند تا از بین چندین مورد انتخابی تمرکز ویژه‌ای روی مهم‌ترین‌ها داشته باشم.

استفاده از این خبرخوان در مرورگر اپرا بسیار راحت است، شما می‌توانید از بین برخی از پیشنهادات تعدادی را انتخاب کنید، لیست برترین RSS خوان‌های اپرا را بررسی کرده، یک سایت خبری را جستجو کرده و به صورت دستی یک لینک را اضافه کنید. (حتما مطمئن شوید قسمت //:https لینک را وارد کرده‌اید، در غیر این صورت اپرا آن را نامعتبر می‌داند.)

۱۰- VPN داخلی

مرورگر اپرا

احتمالا قبلا در مورد VPN و اینکه چگونه آن‌ها فعالیت آنلاین شما را در برابر چشمان کنجکاو حفظ می‌کند. افرادی که اتصال شما را به اشتراک می‌گذارند، نمی‌توانند سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و اطلاعاتی که به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید را نظارت کنند.

معمولا بهترین گزینه برای VPN سرویس پولی است، اما همه‌ی افراد هزینه اشتراک را ندارند. از این رو مرورگر اپرا این مشکل را با ارائه‌ی یک VPN داخلی که از فعالیت‌های وب گردی شما بدون نیاز به داشتن یک اپلیکیشن یا افزونه جداگانه محافظت می‌کند، رفه کرده است.

این سرویس به صورت 256 بیتی رمز گذاری شده، محدودیتی در پهنای باند ندارد، نیاز به ورود به سیستم ندارد. مجموع این مشخصات بدون پرداخت هزینه واقعا ارزش دارد.

البته اگر بخواهید حین استفاده از برنامه‌های خارج از اپرا در امان بمانید، وی پی ان تا آن حد را پوشش نمی‌دهد. برای آن شما به یک وی پی ان مستقل خوب نیاز دارید، اما برای وب گردی وی پی ان اپرا بهترین و راحت‌ترین گزینه‌ است.

مرورگر Opera ویژگی‌های دیگری دارد که جذابیت آن را چند برابر می‌کند، اما شاید آن‌ موارد از نظر همه کاربران آنقدر خاص نباشند که بخواهیم راجع به آن‌ها صحبت کنیم، گرچه آن‌ها هنوز هم مهم‌اند. حالت خواننده (Reader Mode) به شما این امکان را می‌دهد که صفحات وب شلوغ و به هم ریخته را به مجموعه‌ای از متن و تصاویر مرتبط تمیز و خوانا تبدیل کنید. اما اگر این لیست افزونه‌ها را خوب درک نکردید و احساس سردرگمی دارید، گزینه‌های جایگزین دیگری هم برای کروم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*