S400

فرمانده ارشد روسی به ناتوانی سامانه S400 مقابل هیمارس اعتراف کرد (بروزرسانی)

حملات راکت اندازهای چندگانه هیمارس که آمریکا در اختیار اوکراین گذاشت نشان داد سامانه پدافندی روسی S400 نمی‌تواند کاری مقابل آن‌ها انجام دهد.

از زمانی که راکت اندازهای چندگانه M142 HIMARS از طرف آمریکا به کی‌یف تحویل داده شدند، تقریبا هر شب انبارهای مهمات ارتش روسیه هدف حمله آن‌ها قرار می‌گیرد. تاکنون ده‌ها انبار مهمات روس‌ها توسط راکت‌های هدایت ماهواره‌ای M31A1 با برد 90 کیلومتر که از هیمارس شلیک می‌شوند، نابود شده و همین امر آن‌ها را وادار کرد تا جایی که می‌توانند انبارها و منابع لجستیکی و مورد نیاز خود را به عقب برده تا از گزند راکت اندازهای دوربرد اوکراینی‌ها در امان بمانند.

از بین اهدافی که توسط هیمارس نابود شدند، شماری از آن‌ها زیر چتر محافظتی S400 ارتش روسیه قرار داشتند، گرچه این سامانه پدافند هوایی نتوانست مقابل راکت‌های شلیک شده از هیمارس موثر واقع شده و هدف مورد حمله نابود شد. این موضوع سبب شد تا ایگور گیرکین، سیاست‌مدار و نظامی با سابقه و رده بالای روسی که پیشتر سابقه خدمت در سازمان امنیت روسیه موسوم به FSB را نیز در کارنامه دارد، در کانال تلگرامی خود از ناتونی اس 400 مقابل هیمارس گلایه کند.

S-400

اس 400 گرچه به عنوان یک پدافند هوایی جهت مقابله با هواگردها و موشک‌های کروز معرفی می‌شود، اما به گفته کمپانی روسی آلماز آنتی که سازنده آن است، توان رهگیری راکت‌ها و موشک‌های بالستیک را نیز دارد. پیش از این گزارش‌هایی از سوی وزارت دفاع روسیه مبنی بر سرنگونی هیلکوپتر و موشک‌های بالستیک اوکراینی توسط S-400 منتشر شد، اما تاکنون حتی یک مورد راکت نیز توسط آن رهگیری نشد. اعتراف یک مقام بلند پایه کرملین نیز این موضوع را اثبات می‌کند.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور خارجه اوکراین نیز به این موضوع اشاره کرد و از احتمال انجام بازرسی روی پرونده S-400 توسط مسکو سخن گفت. زیرا سامانه مذکور علی رغم هزینه چندین میلیارد دلاری کرملین، موفق نشد طبق وعده‌های پیشین سازنده آن با راکت درگیر شود. در وبسایت آژانس دولتی فروش تسلیحات روسی نیز مجددا اشاره شده که S400 می‌تواند هر نوع هدف پرنده را سرنگون سازد. البته دیگر سامانه‌های پدافندی روسی نیز از رهگیری راکت ناتوان بوده‌اند.

وقتی برای نخستین بار خبر ارسال هیمارس به اوکراین منتشر شد، رسانه‌های روسی روی سامانه‌های پدافندی خود مانور داده و مدعی بودند S400 در کنار S-300،‌ بوک، S-350، پانتسیر S1، تور M2 و تانگوسکا همگی قادر هستند تا راکت‌های هیمارس را رهگیری و سرنگون کنند. در این بین سامانه پانتسیر S1 و تانگوسکا به طور تخصصی برای رهگیری موشک‌های کروز، راکت و پهپادهای کوچک ساخته شدند که علی رغم ناتوانی مقابل هیمارس، بارها شکار پهپادهای اوکراینی شدند.

اس 400

سامانه‌های پدافندی روسی روی کاغذ توان رهگیری راکت را دارند. راکت یک پرتابه با مسیر پرواز قابل پیشبینی و ثابت است که در ارتفاع نسبتا بالا پرواز می‌کند،‌ البته از طرف دیگر ابعاد کوچک و نتیجتا سطح مقطع راداری بسیار کم آن و همچنین سرعت فراصوت سبب می‌شود هدف قرار دادنش سخت باشد. مشکل اول روس‌ها در مقابله با راکت‌ها در این است نمی‌توانند آن را ببینند. در حالی که غرب به دلیل تجربه جنگ در عراق، سامانه‌های ضد راکت را با موفقیت عملیاتی کرد.

همانطور که در ابتدا اشاره شد با ورود هیمارس به جنگ، ذاغه‌های مهمات، انبارهای لجستیکی، مخازن سوخت و دیگر مراکز با اهمیت ارتش روسیه در استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا و خارکیف هدف ده‌ها مورد حمله راکتی قرار گرفت. این مناطق توسط سامانه‌های پدافند هوایی متنوع و متعدد ارتش روسیه محافظت می‌شدند. البته روسیه در حال انتقال مراکز با اهمیت خود به عمق خاک استان‌های اشغال شده است که این مسئله نیز ممکن است موقتی باشد.

گفته می‌شود در حمله به فرودگاه چرنوبایوکا در خرسون که به اشغال ارتش روسیه در آمده، S400 مستقر شده در فرودگاه نتوانست کاری کند و در حمله به پایگاه نظامی روس‌ها در حومه خارتسیزک از استان دونتسک نیز نه تنها اس 400 واکنشی نشان نداد، بلکه یک مجموعه از اجزای آتشبار آن بر اثر حمله نابود شد. این مسئله می‌تواند روی بازاریابی سامانه پدافندی مذکور و حتی نسل بعد از آن یعنی S-500 نیز مشکل ایجاد کند و سبب از دست رفتن اعتماد به پدافند روسی شود.

himars

هیمارس در اوکراین؛ دولت این کشور به آمریکا متعهد شد از آن‌ها جهت حمله به خاک روسیه استفاده نکند و برای حفظ حمایت کاخ سفید به وعده خود پایبند است

اوکراین فعلا 8 عراده هیمارس دارد که البته به گفته الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین تعدادشان 9 دستگاه است. در بسته تسلیحاتی 400 میلیون دلاری جدیدی که آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته، علاوه بر هزار تیر گلوله هدایت ماهواره‌ای اکسکالیبور برای شلیک از هویتزرهای M777، چهار هیمارس دیگر نیز قرار دارد که تعداد کلی آن‌ها را به 12 یا 13 عدد می‌رساند. این سامانه‌ها با حملات شبانه، ضربات سهمگین و مهلکی بر عقبه ارتش روسیه وارد می‌کنند.

بریتانیا نیز نخستین مجموعه از راکت اندازهای چندگانه M270 MLRS با توان آتش 2 برابر هیمارس و توان شلیک مهمات مشابه را تحویل اوکراین داد. قرار است آلمان نیز چند عراده M270 دیگر برای آن‌ها بفرستد. همچنین زمزمه‌هایی از احتمال ارسال موشک‌‌‌های بالستیک تاکتیکی ATACMS با برد 310 کیلومتر نیز شنیده می‌شود. البته بایدن پیشتر گفته بود سلاحی که با آن به خاک روسیه حمله شود را به اوکراین نمی‌دهد و برای تحویل هیمارس نیز از دولت این کشور تعهد گرفت.

خبرگذاری اوکرینفورم گزارش داد که شمار قابل توجهی از کشتی‌های روسی بندر سواستوپول در کریمه را به مقصد بندر نووراسییسک که 350 کیلومتر دورتر در خاک اصلی روسیه است ترک کرده‌اند؛ بدین ترتیب با قلمرو تحت کنترل اوکراین حداقل 600 کیلومتر فاصله دارند. سواستوپول از برد تسلیحات فعلی اوکراین خارج است و این عقب‌نشینی روس‌ها بعید نیست به دلیل احتمال تحویل ATACMS باشد. ناگفته نماند غرب کریمه را اشغال شده و بخشی از خاک اوکراین می‌داند.

بروزرسانی

M31A1

سامانه پدافندی تور M2 روسی موفق شد یک راکت M31A1 هیمارس را رهگیری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

28 دیدگاه

  1. جالب تر اینکه،روز به روز جهان به زهر دار و کشنده بودن سلاح هایی که بچه های ایران طراحی کردن و ساختند و عملیاتی کردن،بیشتر پی میبره و با شگفتی تمام از سادگی و ارزان بودن انها در عین کارایی بسیار بالا اعتراف میکنه.مثلا یه پهپاد یمنی که بلند میشه در بهترین حالت ده هزار دلار ارزش داره و به سادگی چند تیر پدافند پاتریوت در سعودی خرج انها میشود که هر کدام سه میلیون دلار قیمت دارد،فرض کنید ۶۰۰ تیر پاتریوت در اختیار سعودی باشد،اگر این پهپاد چند هزار دلاری حتی با یک تیر پاتریوت سه میلیون دلاری سرنگون هم شود،در واقع پهپاد موشک را شکار کرده.😂کارایی،قیمت ارزان،زهر دار و کشنده،خیلی خطرناک😆.بچه های یمن با سلاح های ساده و اسباب بازی ایرانی که در اختیار انهاست،صدها میلیارد همینجوری به سعودی ضرر زدن و بدبختش کردن.وای به حالی که سلاح های حرفه ای و اصلی ایران بیاد وسط.اون موقع خدا به داد اون بخت برگشته برسه.که از کل عالم با همین سلاح ها،از اسمون و زمین و زمان اتیش میاد رو سرش،از همه طرف،از شرق و غرب عالم🤣.اینه که ژنرال مکنزی در واشینگتن پست،گفت ایران در مقابل امریکا،overmatch،کرده،یعنی توازن وحشت رو اونقدر شکسته و پیش رفته که بازی رو تمام کرده.
    درود به شرف استراتژیست ها و بچه های نظامی و کل دانشمندان ایران.به قول آرش ایران،جاوید نام سلیمانی،تاریخ درباره اینکه ما چه کردیم،قضاوت خواهد کرد….

  2. پس بخاطرهمین موضوع هست که امریکاوغرب ازبالستیکهای ایران به وحشت افتادن وجرأت حمله به ایران رو ندارن. موشکهای ایران پیشکش وهدیه به اسرائیل وامریکا

  3. واقعا از این تیتر خنده تون نگرفت؟
    حتی کسی که ماست میفروشه نمیاد ادعا داشته باشه که ماست من ترشه

  4. بوی فشار غرب فنا میاد
    سایت شمارو چه به این چیزا اخه باشه به ارزوتون رسیدن و مسکو تو محاصره‌اس

  5. باحال بود.تو اوج جنگ یهویی ی مقام عالی رتبه روسی میاد و از ناتوانی بهترین تجهیزاتشون در مقابل تجهیزات آمریکایی صحبت میکنه؟!!!!

  6. مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین ✊️✊️✊️

    • همینایی که میگفتن برای کسی آرزوی مرگ نداشته باشید برای کلی آدم آرزوی مرگ دارند (مرگ حق هستش آخر هم سراغ همه میاد)
      و با مرگ گفتن هم هیچ کسی نابود نمیشه
      ولی شعار غربگدا ها : مرگ بر روسیه مرگ بر چین مرگ بر کره شمالی

    • مرگ بر آمریکا
      مرگ بر بایدن

    • مرگ برغربگراهایی که از امریکا واروپا حمایت میکنه. یادت رفته کی ایران رو تحریم کرده. پس موشکهای ایران روهدیه میکنیم به نابودی اسرائیل وحامیانش. زنده باد ایران وهمپیمانانش

  7. اگر ناتوان هستش پس چرا ناوگان هوایی اوکراین نابود شده؟
    تا دیروز که این سامانه موشکی فقط در اختیار روسیه بود شما غربگدا های منافق ازش خوب تعریف می‌کردید؟ حالا که قراره با 1000 پهپاد جنگی ایران مبادله شود دارید این دروغ ها رو سرهم می‌کنید؟
    خجالت داره والا

    • خفه شو پاچه خور پوتین کثیف 😡😡

      • تو که پاچه خوار بایدن هستی هیچ عیبی نداره ولی اتحاد با روسیه خوب و به نفع ما هستش

        غربگدا های بدبخت روسیه موشک سامارت رو ساخته که میتونه یک کشور رو ویران کنه و 1080 برابر قوی تر از بمب های ناکازاکی و هیروشیما هستش

        • خاک بر سر تو وامثال تو ک‌ هنوز با این همه بلایی ک روسیه کثیف سر ایران آورده و مث خفاش داره خون این مردم بدبخت رو میمکه بازم دل بهش بستین. غرب سگش شرف داره به چین و روسیه کمونیست های پست.

        • پس اگه نمیدونید بدونید ایران هم بمبی داره که هزاران برابر از اتم قویتره اون همون بمبیه که جهان ازش وهشت داره اسمش بمب نمکی هستش بمبی با قدرت انفجار ۴۰۰۰۰۰تن TNT که اگر منفجر شود تا یک ساعت اول ۸۰ درصد از موجودات ناحیه انفجار را نابود می کند. میتونید تو گوگل سرچ کنید و ببینید تنها کشوری که از لحاظ جنگ و نظامی امنییت بالایی داره ایران و سوییس هستش چون با وجود این بمب ایران نیازی به سلاح اتمی نداره و از همه مهمتر دومین سلاح سری ایرانه که کاملا دنیا حتی جرات فکر کردن حمله به ایران رو نمیتونه تو ذهنش بپرورونه دست یابی دانشمندان ایران به قدرت نیروی پلاسما هستش اینم تو گوگل سرچ کنید تا متوجه بشید نیروی پلاسما قدرتیه که میتونه سرعت یه موشک رو به ۱۰ ماخ یعنی ۱۰ برابر سرعت نور یا صوت برسونه همون نیرویی که باعث پرواز صفینه های فضایی میشه پس لطفا اینقدر کشور خودتون رو دست کم نگیرید اگه ایران این دوتا سلاح بازدارنده رو نداشت مطمعن باشید همین روسیه هم قبل از اکران ایران رو میزد ولی حالا برای خرید پهبادهای ایرانی و سامانه های موشکی ایرانی یکی مثل پوتین بدو بدو میاد ایران و شروع به خواهش و تمنا میکنه که ایران بهش چند تا پهباد بفروشه تا بتونه کشوی مثل اوکراین رو دراختیار خودش بگیره بجای اینکه به هم دری بری بگید برید ببینید دنیا درمورد قدرت نظامی ایران چی میگن موفق باشید پاینده باد ایران

      • زر نزن غربگدای آشغال

    • مودبانه کامنت بزارید. ضمن اینکه منابع این پست انتهای اون درج شده. ضمنا رهگیری راکت با جنگنده فرق داره و البته اکثر جنگنده های اوکراینی در رزم هوایی با جنگنده های روسی سرنگون شدن. لطفا قبل از نوشتن کامنت اون رو از نظر منطقی بودن بررسی کنید.

      ضمنا داشتن موشک سارمات تضمین کننده برتری یک طرف نیست. فرانسه، بریتانیا و آمریکا هم تسلیحات هسته‌ای متنوعی دارن. دلیل اینکه روسیه ناچاره شمار زیادی موشک بسازه اینه که غرب پدافند ضد بالستیک داره. یک موشک سارمات هم قرار نیست با حداکثر توان حمل کلاهک خودش پرتاب بشه چون روی بردش تاثیر منفی داره. این حرفایی که شما دارید تکرار میکنید یک سری پروپاگندا و شعار تبلیغاتی است. در عمل ارتش روسیه موفق نشد به هدف اول خودش که سرنگونی دولت کی‌یف بود برسه و الان فقط به اشغال شرق بسنده کرده. برای بررسی توان نظامی یک کشور باید ارتش کلاسیک اون مورد بررسی قرار بگیره. کره شمالی هم تسلیحات هسته‌ای داره ولی ارتشش چند دهه از ارتش کره جنوبی عقب تره. استفاده از سلاح هسته‌ای اصلا به این سادگی که فکر میکنید نیست.

      • من متوجه منظورتون نشدم،ولی بله روسیه نتونست به هدف اولیه اعلامیش برسه.موشک چی چی و چی چی هم دلیل برتری صد در صد نیست،ولی با تمام اینها مشخصه که کشوری که بازدارندگی هسته ای داره همیشه میتونه یه جوری دیگران رو مجبور به عقب نشینی کنه،موضوع بازدارندگی هسته ای برای استفاده نکردنه😂نه استفاده کردن.بدون استفاده کاراتو پیش ببری،ضمن اینکه در طول هفتاد سال گذشته که سلاح های اتمی پا به عرصه گذاشتن هیچ کشور اتمی مورد تهدید و حمله قرار نگرفته.در مورد جنگ هم،موضوع تگ بعدی نیست.ابعاد مختلف داره،اقتصادی نظامی سیاسی انرژی و … .ممکنه شما قبل از شروع جنگ،یه براوردی داشته باشی و زمانی که شروع کردی و دیدی نمیشه،براورد اگاهانه تر و هوشمندانه تری انجام بدی.پایان ماجرا هم عین روز دوشنه،اگه امریکایی ها دست از سر زلنسکی وردارن مذاکره و تمام،اگه ورندارن روسیه اوکراین رو نابود میکنه و در ارامش میره جلو،اقتصادش رو هم که به طرز شگقت اوری جمع کرد و تورم منتهی به ایپریلش زیر دو درصد شده.و روبل در بالاترین ارزش خودش طی هفت سال گذشته هست.

  8. روسیه استفاده از سلاح اتمی را بررسی می‌کند

  9. یعنی شما میگی S300 و S400 و پانیستر و بوک و تمام سامانه های پدافندی روسی حریف راکت های هیمارس آمریکایی نشدن ؟ به اعتراف خود روس ها ؟ خود روس ها اعتراف کردند که تمام سامانه های پدافندی آنها در مقابل سامانه راکتی هیمارس آمریکا ناتوان است ؟ خخخخخ واقعا مسخره هستید. پس چرا اوکراین بیست درصد از خاکش را از دست داده و بیشتر درحال از دست دادن است؟ چرت و مزخرف گفتن های شما شاید درد و عقده های تان را تسکین دهد اما کمکی به نجات اوکراین و غرب نمی کند.

    • روسیه کمونیست باید هرچی موشک مسخره داره رو بزاره لب کوزه آبش رو بخوره خخخ 🤣🤣🤣😂😂😆😆😄😄😝😝😝

    • لطفا مودبانه کامنت بزارین. ضمنا اعتراف به ناتوانی مقابل هیمارس مربوط به S-400 بود. مقاله رو با دقت بخونید. از دست دادن خاک هم ربطی به ناتوانی پدافند مقابل یک سامانه راکت انداز که کمتر از 1 ماه هست که وارد جنگ شده نداره. لطفا کامنت هایی که میزارید منطقی باشه و قبل از تایپ سبک سنگینش کنید.

  10. سلام
    بازم اینجا ایران و چین باید کمکش کنند……….
    :))))))))))))))))))))))))))))

  11. نیاز به اعتراف هم نبود کارشناس های نظامی گفته بودن اینو