زوم حریم خصوصی

قابلیت زوم گلکسی S22 اولترا، بسیار ترسناک و خطرناک برای حریم خصوصی افراد است

علیرغم همه محاسنی که قابلیت زوم دوربین پرچمدارانی چون گلکسی S22 اولترا دارند، خطر آن‌ها برای حریم خصوصی افراد مساله نگران‌کننده‌ای است.

در سال 2019 هواوی با عرضه گوشی Huawei P30 Pro تمام توجهات را به خود معطوف کرد. در آن زمان دوربین این گوشی که با همکاری لایکا ساخته شده بود، مرکز توجهات بود و از درخشش قریب‌الوقوع این غول چینی در عرصه گوشی‌های هوشمند خبر می‌داد. ماژول دوربین این گوشی از یک دوربین با لنز پریسکوپ بهره می‌برد که یک اتفاق تازه در بازار گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رفت و بازی بزرگنمایی در گوشی‌های هوشمند را با تغییراتی بزرگ روبرو می‌کرد.

تا پیش از معرفی این گوشی، دوربین‌های فوق عریض مورد توجه علاقمندان به تصویربرداری روی موبایل بودند؛ چرا که علاوه بر جدید بودن، استفاده‌های فراوانی هم در ثبت تصاویر مختلف داشتند. با این حال پس از رونمایی از دوربین‌های زوم پریسکوپ بود که رفته رفته ارزش‌های آن‌ها مشخص شد.

پیش از رونمایی از دوربین‌های پریسکوپ، بزرگنمایی ده یا حتی پنج برابری در حین تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند شبیه به یک آرزو بود. در عین حال، این لنزها اکنون در بسیاری گوشی‌های پرچمدار بازار حضور داشته و بزرگنمایی چند ده برابری ارائه می‌کنند.

در حال حاضر مهم‌ترین مزایای دوربین‌های زوم در گوشی‌های پرچمدار عبارتند از:

  • یک عامل مهم ترغیب‌کننده برای خرید پرچمداران به شمار می‌روند؛
  • توجه بسیاری افرادی که برای نخستین بار با آن کار می‌کنند را جلب می‌کنند؛
  • باعث خلاقیت بیشتر در عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند می‌شوند.

امروزه دوربین‌های پریسکوپ در مواردی نظیری عکسبرداری خیابانی، عکسبرداری معماری، عکاسی طبیعت، عکاسی پرتره و عکاسی اکشن یا ورزشی به کار می‌روند و اتفاقا با استقبال فوق‌العاده‌ای هم روبرو شده‌اند. به همین جهت، تعبیه این دوربین‌ها در گوشی‌های هوشمند مورد توجه بسیاری کمپانی‌های گوشی‌ساز و کاربران قرار گرفته است.

البته استفاده از دوربین‌های زوم تنها به عکسبرداری‌های هنرمندانه‌تر خلاصه نمی‌شود و می‌توان کاربردهای مفیدی را نیز در زندگی روزمره برای آن‌ها پیدا کرد. به عنوان مثال، از این دوربین‌های با بزرگنمایی بالا می‌توان برای خواندن تابلویی که در فاصله زیادی از شما قرار دارد استفاده کرد. همچنین می‌توانید به کمک این دوربین‌ها عملکرد فرزندتان در زنگ ورزش را از فاصله‌ای دور رصد کنید یا از جایگاه تماشاچیان در استادیوم، نگاه نزدیک‌تری به یک مسابقه فوتبال داشته باشید.

بر اساس آنچه گفته شد، دوربین‌های پریسکوپ را می‌توان آیتمی بسیار مهم و کاربردی در گوشی‌های پرچمدار دانست که استفاده‌هایی بسیار مهم دارند. با این حال، این تمام ماجرا نیست و برخی معایب این دسته دوربین‌ها از همین الان نگرانی‌هایی را در بسیاری افراد ایجاد کرده است.

تجاوز به حریم خصوصی؛ مهم‌ترین ایراد قابلیت زوم پریسکوپ

پیش از این که با جزئیات بیشتر به نگرانی‌های موجود پیرامون دوربین‌های زوم پریسکوپ اشاره کنیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعریف وبسایت study.com از تجاوز به حریم خصوصی:

تجاوز به حریم خصوص یک اصطلاح قانونی است و برای شرایطی استفاده می‌شود که یک فرد یا ارگان به طور آگاهانه اقدام به ورود به حریم شخصی فردی دیگر کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که فردی انتظار آرامش و خلوت را داشته باشد؛ اما فرد دیگری بدون اطلاع، به حریم شخصی او وارد شود.

مثل همه ادوات تکنولوژیک دیگر، دوربین‌های پریسکوپ هم می‌توانند نکات منفی خود را داشته باشند. مهم‌ترین نکته منفی در خصوص این دوربین‌ها امکان تعرض آن‌ها به حریم شخصی افراد است!

پیش از این که به بررسی ادامه این متن بپردازیم، بد نیست نگاهی به این تصاویر که با دوربین زوم گلکسی S22 اولترا گرفته شده‌اند و بزرگنمایی از ده تا صد برابری از یک قاب تصویر را نمایش می‌دهند، بیندازیم. این تصاویر توسط اکانت مطرح Ice Universe در توییتر منتشر شده است:

همان گونه که مشاهده می‌شود، با کمک دوربین‌های پریسکوپ گلکسی اس 22 اولترا می‌توان تا حد خطرناکی بر روی سوژه‌های مختلف زوم کرد! البته بعید به نظر می‌رسد که هدف فردی که این عکس‌ها را ثبت کرده است، شیطانی بوده باشد. با این حال، صرفنظر از نیت این فرد می‌توان تایید کرد این دوربین قابلیت تعرض به حریم شخصی افراد را دارد!

تعرض به حریم شخصی افراد یک جرم کلاس 2 به شمار می‌رود که می‌تواند بین سه ماه تا یک سال زندان و 250 تا 1000 دلار جریمه نقدی به همراه داشته باشد. البته در صورتی که ثبت تصاویر یا ویدیو از دیگر افراد با اهداف شومی انجام شود، این عمل به جرم سنگین‌تری تبدیل شده و طبیعتا مجازات سخت‌تری هم خواهد داشت.

تکلیف ما با دوربین زوم پریسکوپ چیست؟ ممنوعیت یا محدودیت؟

بدون شک اکثر افرادی که گوشی‌هایی نظیر پیکسل 6 پرو یا گلکسی S22 اولترا را در اختیار دارند و از قابلیت زوم پریسکوپ آن بهره می‌برند، عاشق گوشی‌های خود هستند. با این حال، سئوال مهمی که در این میان مطرح است، آینده استفاده از این دوربین‌ها با توجه به خطرات احتمالی ناشی از آن‌هاست. آیا باید استفاده از این دوربین‌ها به طور کامل ممنوع شود یا با وضع قوانینی خاص می‌توان محدودیت‌هایی را در استفاده از آن‌ها تعریف کرد؟

پیش از این، یکی از مهم‌ترین دلایلی که دولت آمریکا تجارت کمپانی‌های آمریکایی با هواوی را ممنوع اعلام کرد، همین دسته نظرات در خصوص جاسوسی هواوی از امریکایی‌ها بود! یکی از تئوری‌های محبوب در خصوص دلیل ممنوعیت فعالیت این کمپانی در آمریکا دوربین‌های قدرتمند این گوشی‌ها بود که بزرگنمایی پنجاه برابری را در آن‌ها ممکن می‌کرد. دولتمردان آمریکایی معتقد بودند چین به وسیله این دوربین‌های فوق‌العاده از شهروندان این کشور جاسوسی می‌کند!

دوربین پریسکوپ گوگل پیکسل 6 پرو

البته طبیعتا این نظریه‌ها هیچ یک صحت نداشتند؛ چرا که به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی سخت افزاری و تکنولوژی‌های نرم افزاری، گوشی گلکسی S22 اولترا زوم سه برابر بیشتر از P30 Pro هواوی را ارائه می‌کند و به سادگی در ایالات متحده قابل خرید است.

یکی دیگر از مثال‌ها در زمینه اتهامات مربوط به جاسوسی در خصوص کمپانی وان پلاس اتفاق افتاده است. در سال 2020 حسگر پنج مگاپیکسلی جدیدی در گوشی وان پلاس 8 پرو تعبیه شد که فاقد فیلترهای رنگی و مادون قرمز معمول بود و به همین دلیل قادر بود همانند عکس‌های اشعه ایکس داخل برخی اجسام نظیر لباس را ببیند! این قابلیت خیلی سریع در چین و هند از دسترس خارج شد؛ اما وان پلاس کمی بعد با تغییراتی آن را مجددا به گوشی‌های خود آورد!

دوربین پریسکوپ بله؛ اما جاسوسی کردن خیر!

علیرغم همه تئوری‌های موجود در خصوص کارهای شیطانی که می‌توان با گوشی‌های هوشمند انجام داد، دولت‌های مختلف تا کنون محدودیت‌های چندان سنگینی بر روی تجارت گوشی‌های هوشمند اعمال نکرده‌اند. البته یکی از دلایل عدم دخالت دولت‌ها این بوده که تا کنون هیچ یک از قابلیت‌های تکنولوژیک جدید گوشی‌های هوشمند قادر نبوده به طور مستقیم به دیگران آسیب بزند!

با این حال، مساله دوربین های زوم و تعریض به حریم خصوصی افراد مساله بزرگی است و بی‌توجهی به آن می‌تواند عواقب سنگینی در پی داشته باشد. در این خصوص بد نیست بدانید که علاوه بر بزرگنمایی تصویر، گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس 22 اولترا یا پیکسل 6 پرو همچنین قادرند صداهای از فواصل بسیار دور را هم ضبط کنند! این کار به کمک استفاده هوشمندانه از تکنولوژی هوش مصنوعی و قابلیت ایزوله کردن صدای ورودی میکروفون‌ها از فواصل دور امکان‌پذیر می‌شود.

زوم حریم خصوصی

البته این قابلیت می‌تواند در کنسرت‌ها یا سخنرانی‌ها تا حدی مفید باشد؛ اما تصور کنید افرادی با نیت‌های پلید از این قابلیت بر علیه شما استفاده کنند!

در پایان به نظر می‌رسد تصمیم استفاده یا عدم استفاده از گوشی‌های مجهز به دوربین پریسکوپ بر عهده خود کاربران است.‌ بسیاری افراد در دنیا همچنان از گوشی‌های غیرهوشمند استفاده می‌کنند؛ چراکه معتقدند گوشی‌های هوشمند ابزار جاسوسی دولت از آن‌هاست. با این حال نمی‌توان منکر قابلیت‌های فراوان دوربین‌های پریسکوپ برای کاربران شد.

شما جزو کدام دسته از کاربران هستید؟ آیا دوربین‌های زوم پریسکوپ را خطری برای حریم خصوصی افراد می‌دانید یا معتقدید استفاده از آن‌ها به شرط وضع قوانینی خاص مانعی نداشته و حتی مفید خواهد بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. مثال ساده اش اختراع چاقو هست. یکی میتونه ازش واسه خرد کردن و بریدن استفاده کنه و یکی واسه آدم کشتن. پس نمیشه بخاطر بعضی ها که استفاده نادرست میکنن جلوی تولید چاقو رو گرفت

  2. عکس عروس دوماد میزاری شیطون:))))))))))))

  3. انتظارای خنده داری دارید واقعا !
    شما انتظار دارید چراغ راهنمایی رو بر دارن و مردم خودشون عین ادم رانندگی کنن ؟
    این گوشی هم بستگی داره دست چه موجودی باشه …
    یه کشوری بود که توش بدون چراغ راهنمایی مردمش شعور اینو داشتن که چه طوری رانندگی کنن این موضوع در هر چیزی صادقه
    در اینده نه چندان دور منتظر این باشیم که به دلیل استفاده نامناسب از زوم پریسکوپ افراد مربوطه در دادگاه تشریف دارن ….هر دو دست و پایی که ادم نیست فقط شبه ادمن …