خودروی اپل

کدام شرکت خودروسازی اولین خودروی اپل را تولید خواهد کرد؟

با نزدیک‌تر شدن به تاریخ عرضه اولین خودروی اپل، این شرکت بالاخره با کدام‌یک از خودروسازهای برتر دنیا برای تولید Apple Car به توافق خواهد رسید؟

احتمالا تاکنون درباره پروژه ساخت خودروی برقی اپل، ملقب به «تایتان» خبرهایی را خوانده‌اید. اولین شایعات در این مورد، یک دهه پیش شکل گرفت؛ زمانی که استیو جابز برای اولین بار این ایده را مطرح و سپس میکی درکسلر، عضو سابق هیئت مدیره این شرکت نیز آن را تایید کرد. اپل با اینکه در طول سال‌ها در مورد پروژه مخفیانه خود سکوت اختیار کرده، اما در حال نزدیک‌تر شدن به تحقق رویای دیرینه خود، یعنی تولید اولین خودروی برقی است. طبق گمانه‌زنی‌ها، این وسیله نقلیه خودران با آخرین فناوری هوش مصنوعی همراه خواهد شد.

با این‌حال، اپل به‌طور مشخص تجربه‌ای در ساخت خودرو ندارد و همین موضوع، احتمالا یکی از دلایل طولانی شدن زمان رونمایی از این محصول برای عموم است. هرچند در پشت صحنه، این شرکت به‌طور مخفیانه در حال استخدام مهندسان باتجربه خودرو برای کار بر روی این پروژه است. هم‌چنین در ابعادی فراتر، اپل زمینه‌هایی برای همکاری با چند خودروساز معتبر را در نظر گرفته است که می‌توانند در فرآیند ساخت اولین خودروی برقی اپل، به کمک این شرکت بیایند.

کدام یک از شرکت‌ها احتمالا سازنده اولین خودروی اپل خواهند بود؟

هیوندای-کیا

هیوندای

 

شایعات در مورد همکاری مشترک اپل با هیوندای برای اولین بار در ژانویه 2021 توسط “The Korea Economic Daily” مطرح شد. طبق این گزارش، اپل در حال آماده‌سازی قراردادی با هیوندای جهت توسعه اولین خودروی الکتریکی خودران این شرکت بود. منابع دیگر نیز از طریق خبرگزاری CNBC فاش کرده‌اند که خودروی خودران اپل در کارخانه کیا واقع در وست پوینت جورجیا تولید خواهد شد.

تنها چند هفته پس از انتشار این خبر، هیوندای اعلام کرد که قرارداد احتمالی این شرکت با اپل از روی میز خارج شده و احتمالا منعقد نخواهد شد. ظاهرا مذاکرات با اپل باعث بروز اختلافات داخلی در مجموعه هیوندای شده، زیرا برخی از اعضای هیئت مدیره مخالفت خود را با جهت‌گیری این شرکت برای تبدیل شده به یک سازنده قراردادی برای اپل ابراز کردند.

از طرفی برای یک شرکت فناوری که تمایلی به افشای جزئیات محصولات آینده خود ندارد، احتمالا میل هیوندای به انتشار اسرار آنها، چندان به مذاق اپل خوش نیامده و هیوندای را تحت فشار قرار گرفت تا بیانیه خود را اصلاح کند و چند هفته بعد نیز از انعقاد قرارداد همکاری خود با اپل خبر داد.

ال‌جی-مگنا

در سال 2016، شایعاتی مبنی بر درخواست اپل از مگنا، برای ساخت خودروی خود منتشر شد. این گمانه‌زنی پس از آنکه یک نشریه آلمانی از راه‌اندازی یک مرکز فوق‌سری در برلین و استخدام تیمی از مهندسان شرکت‌های خودروسازی آلمانی خبر داده بود، به گوش رسید. یک منبع ناشناس نیز در گفتگو با بلومبرگ تایید کرد که مهندسان Magna با تیم اپل در شهر سانی‌ویل کالیفرنیا همکاری داشته‌اند.

روزنامه کره تایمز نیز گزارش داده که سرمایه‌گذاری مشترک میان Magna International و LG برای امضای قراردادی با اپل و آغاز ساخت خودروهای این شرکت در شرف انجام است. این خبر دو ماه پس از آن بود که مذاکرات اپل با هیوندای، ناموفق گزارش شده بود. این سرمایه‌گذاری مشترک به نام “LG Magna e-Powertrain” شناخته می‌شود و به‌طور رسمی در 28 جولای 2021 منعقد شد.

با این‌حال، مگنا اینترنشنال و ال‌جی هنوز تایید نکرده‌اند که این سرمایه‌گذاری مشترک به‌طور خاص برای تولید خودروی اپل بوده که البته با توجه به محافظه‌کاری غول فناوری، منطقی است. مگنا اینترنشنال، از سال‌ها تجربه در زمینه تامین قطعات خودرو برای شرکت‌هایی نظیر تویوتا، جنرال موتورز، بی‌ام‌و، فولکس واگن، کیا، هیوندای و فورد برخوردار است. از سوی دیگر، ال‌جی می‌تواند باتری‌های خودروی الکتریکی اپل را تامین کند، این شرکت پیش‌تر نیز چنین وظیفه‌ای را برای هیوندای کونا الکتریکی و شورولت بولت EV برعهده داشت.

فولکس واگن

فولکس واگن

پیش از آنکه اپل، سرویس Carplay را در سال 2014 راه‌اندازی کند، با فولکس واگن برای ادغام نرم‌افزاری آیفون با خودروی بیتل به توافق رسید. این سرویس که “iBeetle” نام دارد، دارای یک ایستگاه اتصال برای آیفون است که رانندگان می‌توانند یک برنامه فولکس واگن ویژه را از آیفون دانلود کنند تا به ویژگی‌هایی نظیر عیب‌یابی موتور، مصرف سوخت، ناوبری و تماس‌های تلفنی از طریق هندزفری دسترسی داشته باشند. در واقع iBeetle، پیش از عرضه رسمی سرویس Carplay معرفی شد.

با این‌حال، رابطه اپل با فولکس واگن تنها به iBeetle ختم نشد. پس از آنکه مذاکرات فرسایشی اپل برای مشارکت با مرسدس بنز و بی‌ام‌و برای کمک به ساخت خودروی الکتریکی خودران این شرکت به نتیجه نرسید، این فولکس واگن بود که به کمک غول مستقر در کوپرتینو آمد. اپل طی همکاری با این خودروساز آلمانی، نرم‌افزار خودران خود را در ون Transporter T6 برای مقاصد آزمایشی نصب کرد که برای جابجایی کارمندان اپل از آن استفاده شد.

با نگاهی به سابقه همکاری‌های این دو شرکت، ممکن است فولکس واگن و اپل مجددا برای ساخت خودروی Apple Car با یکدیگر همکاری کنند. دانیل آیوز، مدیرعامل و تحلیل‌گر Wedbush Securities در گفتگو با بلومبرگ گفت:

فولکس واگن محتمل‌ترین شریک برای ساخت اولین خودروی برقی اپل خواهد بود.

ایوز در ادامه گفت که فولکس واگن به دلیل سرمایه‌گذاری بزرگ خود در بازار خودروهای برقی، می‌تواند در این زمینه برای اپل نیز مفید باشد. با این‌حال، مدیرعامل فولکس واگن مطمئن نیست که آیا اپل به برنامه خود برای ساخت خودرو ادامه خواهد داد یا خیر، با این‌حال وی اطمینان دارد که همکاری دوجانبه شرکت‌ها، در زمینه گسترش نرم‌افزار خودرو تداوم خواهد داشت.

فاکسکان

فاکسکان

فاکسکان در زمینه تولید آیفون برای اپل، از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. از آنجایی که این شرکت با اپل همکاری تنگاتنگی دارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی ساخت Apple Car در نظر گرفت. در واقع، فاکسکان از سال 2021 وارد صنعت خودروهای الکتریکی شده و سال گذشته نیز قراردادی را با خودروسازی فیسکر برای مونتاژ خودروهای برقی در ایالات متحده تا سال 2023 امضا کرده است.

فاکسکان هم‌چنین با Stellantis از تولیدکنندگان خودرو نیز برای تامین نیمه‌رسانای خودروهای برقی همکاری می‌کند. این قرارداد دو ماه پس از رونمایی از نمونه‌های اولیه خودروی الکتریکی این شرکت در تایوان منعقد شد. یانگ لیو، مدیرعامل و رئیس شرکت Foxconn در خلال رونمایی از نمونه‌های اولیه EV گفت:

بزرگ‌ترین چالش پیش روی ما این است که نمی‌دانیم چگونه ماشین بسازیم.

با این‌حال، با در نظر گرفتن حوزه فعالیت اخیر این شرکت در نیمه‌هادی و وسایل نقلیه الکتریکی، می‌توان فاکسکان را به عنوان یکی گزینه‌های احتمالی اپل برای ساخت اولین خودروی برقی خود در نظر گرفت.

شاید اپل سازنده اولین خودروی برقی خود باشد

اپل

اپل از زمان آغاز پروژه ساخت خودروی الکتریکی خود، اقدام به جذب مهندسان سطح بالای دیگر شرکت‌های خودروسازی کرده است. برای مثال، طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت دسی اوجکاشویچ را با سه دهه سابقه در بخش مهندسی و مدیریت اجرایی فورد به استخدام خود درآورد. هم‌چنین معاون سابق مهندسی خودرو تسلا، معاون توسعه شاسی پورشه و دیگر مهندسان برتر Mission Motors نیز توسط اپل جذب شده‌اند.

علاوه بر آن، اپل یک استارت‌آپ که در زمینه فناوری خودران فعالیت دارد را خریداری و ساختمان‌هایی را در دره سیلیکون با نام رمز اساطیر یونانی اجاره کرده که احتمالا با پروژه تایتان در ارتباط هستند. به گزارش واشنگتن پست، پس از اتهامات مطرح شده اپل علیه یکی از مهندسان سابق خود، فاش شد که احتمالا 5000 نفر بر روی پروژه تایتان در حال کار هستند.

اپل قصد دارد تا سال 2025 اولین خودروی برقی خود را وارد خطوط تولید کند که البته این برنامه ممکن است تا 2025 به تعویق بیفند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*