بازوی رباتیک

این ربات هوشمند نیمه انسان نما، دستیار بعدی بشر در سفر به مریخ خواهد بود

این ربات هوشمند نیمه انسان نما، ویژگی‌های بسیار بی‌ نظیری دارد و دستیار بعدی بشر در سفر به سیاره مریخ خواهد بود.

اکنون ناسا در حال فراهم کردن شرایط مناسب برای ارسال ربات هوشمند نیمه انسان نما به مریخ است. در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی‌های خاص این ربات خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های ربات هوشمند نیمه انسان نما

کاوشگر استقامت ناسا در حال جستجوی سطح مریخ برای یافتن یک باند فرود مناسب برای فضاپیمای آینده نمونه مریخ یا به اختصار «MSR» است.

در همین حین آژانس فضایی اروپا (ESA) توضیحاتی درباره یک بازوی رباتیک منتشر کرده است. این بازوی رباتیک، لوله‌هایی از نمونه‌ خاک‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر استقامت را به سامانه پرتاب مریخ منتقل می‌کند.

این بازوی رباتیک انتقال نمونه (STA)، به عنوان جواهری در تاج رباتیک فضایی نام گذاری شده‌است. این بازوی رباتیک توسط شرکت هوافضای ایتالیایی لئوناردو طراحی و تولید خواهد شد.

ربات هوشمند مریخ-بازوی رباتیک

این بازوی انتقال نمونه حدود 8.2 فوت است و بسیار خاص است. گفته می‌شود که در پوست خود الگوریتم «دیدن» و «حس کردن» دارد. STA می‌تواند به تنهایی تصمیم‌های حیاتی و مهم بگیرد.

مرحله نمونه سازی پشت سر گذاشته شده‌است و برنامه‌ریزی‌ها برای تحویل بازوی رباتیک در سال ۲۰۲۵ میلادی انجام شده‌است تا آن را به کاوشگر بازیابی نمونه ناسا متصل کنند.

این بازوی رباتیک از از طرح بازوی انسان تقلید کرده است و مجهز به مجموعه‌ای از مغز و چشم‌های مکانیکی، سیستم دوربین، آرنج، شانه و مچ است. طیف گسترده‌ای از وظایف مختلف، مانند اجتناب از برخورد با تخته سنگ‌های مریخ و جمع‌آوری لوله‌های نمونه مناسب دارد. او همچنین وظیفه دارد نمونه‌ها را به یک ظرف انتقال دهد و از بسته بودن درب آن قبل از اتمام ماموریت اطمینان حاصل کند.

قدم بعدی برای ربات هوشمند

دیوید پارکر، مدیر اکتشافات انسان و رباتیک در آژانس فضایی اروپا، معتقد است که بهره برداری از نمونه‌های مریخ و تحویل آنها برای سفر به زمین یک شاهکار شگفت‌انگیز است.

آژانس فضایی اروپا یک قرارداد با شرکت لئوناردو امضا کرد که رهبری کنسرسیوم صنعتی اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو را بر عهده دارد. این شرکت بر نسخه نهایی آزمایش شده و یکپارچه در سال‌های آینده، نظارت خواهد کرد.

ماموریت بازگشت نمونه از مریخ، یک همکاری مشترک بین ناسا و ESA است که هدف آن بررسی خاک مریخ روی زمین است. این ماموریت برای اولین بار و با استفاده از تجهیزات پیشرفته صورت می‌گیرد.

بازوی رباتیک

همچنین این اولین ماموریتی است که شامل پرتاب وسیله نقلیه از سطح سیاره دیگر است. انتظار می‌رود، این خودرو که تمام نمونه‌های خاک مریخ را حمل می‌کند، بین اواسط تا اواخر دهه ۲۰۲۰ کار کند و انتظار می‌رود که در اوایل سال ۲۰۳۰ میلادی به زمین برسد.

مرحله بعدی این ماموریت، پرتاب کاوشگر نمونه برداری است که مریخ نورد نمونه برداری و موشکی به نام خودروی صعود مریخ را حمل خواهد کرد. نمونه‌ها با کمک بازوی رباتیک از کاوشگر استقامت به موشک منتقل خواهند شد.

خودروی صعود مریخ بعد از بارگیری نمونه‌ها به مدار پرواز خواهد کرد، جایی که مدارگرد بازگشت زمین نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده و در یک خودروی ورودی بار خواهد کرد. این خودروی ورودی دیسکی شکل، جدا خواهد شد و به زمین باز خواهد گشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*