بررسی تخصصی سونی اکسپریا سی ۵ الترا (Sony Xperia C5 Ultra):سلفی گیر بی حاشیه

کمپانی سونی اوسط مرداد ماه امسال گوشی Xperia C5 Ultra را برای عاشقان عکاسی سلفی معرفی نمود.اکسپریا C5 اولترا ( Xperia C5 Ultra ) با اینکه به عنوان یک گوشی با دوربینی مخصوص عکس‌های سلفی شناخته شده اما این تنها دوربین جلوی این گوشی نیست که آن را به یک اسمارت فون دوست داشتنی مبدل ساخته است. طراحی زیبا و باریک ، صفحه نمایش بزرگ ۶ اینچی با حاشیه بسیار کم و مشخصات فنی مطلوب این گوشی باعث شده تا اکسپریا سی ۵ اولترا به گزینه ای مناسب برای کاربران مبدل گردد.

همین ویژگی های خوب باعث شده تا امروز در این مطلب به بررسی تخصصی این گوشی در گجت نیوز بپردازیم تا علاقمندان به آن با تمام ویژگی های آن آشنا شوند.در ادامه با ما همراه باشید.

سونی گوشی اکسپریا سی ۵ اولترا را در دو نسخه تک و دو سیم کارته به بازار عرضه کزده است.مدل تک سیم کارت این دستگاه با نام ” Xperia C5 Ultra ” و کدهای E5553, E5506 و مدل دو سیم کارته آن با نام ” Xperia C5 Ultra Dual ” و کدهای E5533, E5563 معرفی گردیده است.در این بررسی ما نسخه دو سیم کارته یا همان ” Xperia C5 Ultra Dual ” را در اختیار داشته ایم.

مشخصات کلیدی گوشی سونی اکسپریا C5 اولترا :

  • مشخصات کلی: ابعاد: ۸.۲ × ۷۹.۶ × ۱۶۴.۲ میلی‌متر – وزن: ۱۸۷ گرم – دو سیم کارت
  • پردازنده: Octa-core 1.7 GHz Cortex-A53 CPU – Mediatek MT6752 Chipset – از نوع ۶۴ بیت
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T760MP2
  • سیستم عامل: اندروید Lollipop 5.0
  • حافظه: حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت – حافظه رم ۲ گیگابایت – قابلیت نصب کارت حافظه microSD
  • صفحه نمایش: صفحه نمایش لمسی IPS LCD اندازه ۶.۰ اینچ – رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – تراکم پیکسل ۳۶۷ پیکسل بر هر اینچ
  • دوربین: دوربین اصلی ۱۳.۰ مگاپیکسل – رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلش LED
  • وب کم: ۱۳ مگاپیکسل – رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلش LED
  • حسگرها: شتاب سنج – حسگر مجاورت Proximity – قطب نما
  • باتری: لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۹۳۰ میلی آمپر ساعت – ۷۱۴ ساعت در حالت آماده به کار – ۱۲ ساعت مکالمه
  • سایر مشخصات: قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای – پشتیبانی از شبکه ۴G – بلوتوث – microUSB نسخه ۲ – GPS – GPRS – Edge – NFC – DLNA – HTML – رادیو

مشخصات کامل فنی

مشخصات کامل فنی

مشخصات کلی
نام سازندهSony
مدلXperia C5 Ultra Dual SIM
ابعاد۸.۲ × ۷۹.۶ × ۱۶۴.۲ میلی‌متر
وزن۱۸۷ گرم
جنس بدنهپلاستیک
قابلیت ضد آبندارد
پردازنده
سازنده پردازندهMediatek
چیپ ستMT6752
مدل پردازندهOcta-core Cortex-A53
سرعت پردازنده۱.۷ گیگاهرتز
تعداد هسته پردازندههشت هسته
پردازنده گرافیکی
مدل پردازنده گرافیکیMali-T760MP2
حافظه
ظرفیت حافظه داخلی۱۶ گیگابایت
ظرفیت حافظه رم۲ گیگابایت
قابلیت نصب حافظه جانبیدارد
نوع حافظه جانبیmicroSD
صفحه نمایش
اندازه صفحه نمایش۶.۰ اینچ
نوع صفحه نمایشIPS LCD
رزولوشن صفحه نمایش۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش۳۶۷ppi
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
صفحه نمایش لمسیدارد
قابلیت های صفحه نمایش لمسیقابلیت مالتی تاچ – دریافت چند لمس همزمان تا ۱۰ انگشت
نوع صفحه نمایش لمسیCapacitive
قابلیت های صفحه نمایشمجهز به موتور موبایل سونی (BRAVIA Engine 2)
امکانات صوتی
تعداد بلندگویک عدد
مشخصات بلندگوامکان پخش صدای بلند
قابلیت حذف نویزدارد
میکروفون داخلیدارد
دوربین
دوربیندارد
کیفیت دوربین۱۳.۰ مگاپیکسل
قابلیت فیلمبرداریدارد
ابعاد فیلمبرداری۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
سرعت فیلمبرداری۳۰ فریم بر ثانیه
فلاشدارد
نوع فلاشLED
فوکوس اتوماتیکدارد
قابلیت های دوربینفوکوس لمسی / عکاسی و فیلمبرداری HDR / تشخیص چهره و لبخند / قابلیت پانوراما / ثبت موقعیت زمانی و مکانی / قابلیت فیلم برداری به صورت Full HD
دوربین وب کمدارد
کیفیت وب کم۱۳ مگاپیکسل
ابعاد فیلمبرداری وب کم۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
پورتها
USBدارد
نوع پورت USBmicroUSB نسخه ۲
خروجی ۳.۵ میلیمتری هدفوندارد
امکانات ارتباطی
شیار سیم کارتدارد
تعداد سیم کارتدو سیم کارت
نوع سیم کارتNano-SIM
۲G Networkدارد
باند شبکه ۲GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900
۳G Networkدارد
باند شبکه ۳GHSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
۴G Networkدارد
باند شبکه ۴GLTE band 1|2100 / 3|1800 / 5|850 / 7|2600 / 8|900 / 28|700 / 40|2300
GPRSدارد
Edgeدارد
سرعت انتقال دادهHSPA با سرعت دانلود ۴۲.۲ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵.۷۶ مگابیت بر ثانیه / LTE از نوع Cat4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه
شبکه بیسیم WiFiدارد
توضیحات شبکه بی سیم WiFiWi-Fi 802.11 (a/b/g/n) / WiFi Direct / hotspot
GPSدارد
توضیحات GPSبا پشتیبانی از A-GPS و GLONASS
بلوتوثدارد
توضیحات بلوتوثنسخه ۴.۱ – A2DP, apt-X
NFCدارد
DLNAدارد
حسگرها
شتاب سنجدارد
حسگر مجاورت Proximityدارد
قطب نمادارد
امکانات نرم افزاری
سیستم عاملدارد
نام سیستم عاملاندروید
نسخه سیستم عاملLollipop 5.0
پشتیبانی از جاوادارد
مرورگر وبHTML5
پخش موسیقیدارد
فرمت های صوتی قابل پخشMP3 / eAAC+ / WAV / WMA / Flac
پخش ویدیودارد
PDFدارد
فرمت های ویدیویی قابل پخشXvid / MP4 / H.265
مایکروسافت آفیسدارد
SMSدارد
MMSدارد
ایمیلدارد
Instant Messagingدارد
Push Emailدارد
امکان پیش بینی متن ورودیدارد
باتری
نوع باتریلیتیوم یونی
ظرفیت باتری۲۹۳۰ میلی آمپر ساعت
کارکرد باتری – آماده به کار۷۱۴ ساعت
کارکرد باتری – مکالمه۱۲ ساعت
سایر امکانات
رادیودارد
مشخصات گیرنده رادیورادیو FM همراه با RDS
اقلام همراه دستگاهراهنما / شارژر / کابل USB
امکانات دیگرقابلیت استفاده از سرویس شبکه ‌های اجتماعی / برنامه ویرایش عکس / سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube / دفترچه تلفن با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت / دارای پردازنده ۶۴ بیتی

طراحی :

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-18

به جرات می توان گفت که اکسپریا C5 Ultra فبلتی دوست داشتنی برای علاقمندان به گوشی های بزرگ است.این فبلت از جلو عالی به نظر می رسد و تقریبا هیچ حاشیه ای در اطراف صفحه نمایش وجود ندارد.تقریبا ۷۶ درصد از قسمت جلوی دستگاه را صفحه نمایش آن تشکیل داده که مقام بیشترین میزان نسبت صفحه نمایش به بدنه را در گوشی های اکسپریای سونی را به خود اختصاص داده است.

در قسمت پشت هم فریم مات روی یک تکه پلاستیکی غیرقابل جابجایی براق به پایان می رسد. متاسفانه سطح براق بسیار مستعد اثر انگشت است و فرقی نمی کند چه رنگی را انتخاب کنید.

ابعاد این گوشی ۱۶۴.۲x 79.6x میلیمتر با ضخامت  ۸.۲ میلیمتر بوده و وزنی برابر با ۱۸۷ گرم دارد که برای دستگاهی با صفحه نمایش ۶ اینچ، مناسب به نظر می رسد.در واقع سونی چند میلیمتر از طول و عرض صفحه نمایش ۶ اینچ در Xperia T2 Ultra را تراش داده است.با این حال شاهد افزایش ۱۵ گرم وزن آن نسبت به Xperia T2 Ultra هستیم.

در این گوشی همه کنترل ها به راحتی در دسترس هستند. C5 Ultra از دکمه پاور نمادین فلزی استفاده می کند و دارای یک دکمه سخت افزاری دیافراگم است.در قسمت بالای نمایشگر هم دوربین سلفی قدرتمند ۱۳ مگاپیکسی به همراه فلش LED آن دیده می شود.خروجی صدای گوشی در امتداد فریم قرار گرفته است. در پایین، یک بلندگو بطور متقارن با خروجی صدای گوشی قرار گرفته است. کلیدهای لمسی خازنی در زیر صفحه نمایش وجود ندارد، به طور معمول سونی کنترل های روی صفحه را انتخاب کرده است.در طرف چپ یک پوشش پلاستیکی بلند وجود دارد، که از محفظه تک سیم کارت/ دو سیم کارت و کارت حافظه microSD محافظت می کند، دو عدد سیم‌کارت نانو را می‌توان در این گوشی قرار داد.بالای Xperia C5 Ultra فقط دارای سوکت صوتی است، در حالی که پایین فبلت به پورت microUSB و میکروفون اصلی مجهز می باشد.قسمت براق پشت این گوشی هم دارای لنز دوربین ۱۳ مگاپیکسل با کانون اتوماتیک و فلاش LED و میکروفون ثانویه است.

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-1

داخل جعبه Xperia C5 Ultra ، لوازم جانبی ضروری را به همراه دارد که شامل یک آداپتور A/C ، کابل microUSB و یک هدست می باشد.

صفحه نمایش :

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-21

گوشی سونی Xperia C5 Ultra به یک صفحه نمایش ۶ اینچی از نوع نوع IPS LCD  مجهز شده و تقریبا بدون حاشیه است و اولین چیزی که به چشم می آید همان حاشیه های بسیار کم آن است.این هم یکی دیگر از ویژگی های اکسپریا C5 اولترا است که آن را از دیگر گوشی های خانواده اکسپریای سونی متمایز ساخته است.

رزولوشن نمایشگر این گوشی ۱۰۸۰x1920 پیکسل و تراکم پیکسل آن ۳۶۷ppi می باشد. تکنولوژی Super Vivid  و BRAVIA Engine 2 سونی در نمایشگر این گوشی هنگام مشاهده فیلم و ویدئو تصاویر زیباتری برایتان مهیا می‌کند.

رنگ ها در این گوشی بسیار زیبا به نظر می رسند و گزینه ای برای تغییر دادن تعادل رنگ سفید با نوار کشویی RGB در آن فراهم شده است.پردازش رنگ بدون ارتقای تصویر کاملا دقیق است، در حالی که با رنگ سفید خیلی دقیق (deltaE 9.1) نیست. البته به محض اینکه هر یک از پیشرفت های تصویری را فعال کنید، دقت و صحت رنگ افزایش می یابد. به طور معمول، رنگ صفحه نمایش در ارتباط با سلیقه شخصی است، بنابراین اگر به خروجی رنگ کالیبره نیاز ندارید، احتمالا با تنظیمات پیش فرض صفحه نمایش Xperia C5 Ultra کاملا راضی می باشید.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش سونی Xperia C5 Ultra نسبتا خوب (۴۲۲nits) است. جالب است که این سطوح فقط در حالت دستی روشنایی قابل دسترسی است. حالت Auto تنها می تواند روشنایی تا ۳۳۵nits را ارائه دهد. با این حال نسبت کنتراست صفحه نمایش در هر دو حالت بسیار عالی (در حالت خودکار کمی پایین تر) است.

زاویه های دید بسیار گسترده هستند و کاهش کنتراست و تغییر رنگ در به اشتراک گذاری محتوا روی صفحه نمایش اجتناب ناپذیر است. گزینه های بسیاری برای صفحه نمایش وجود ندارد، اما حالت اختصاصی دستکش فراهم شده است.

در تنظیمات صفحه نمایش حالت استفاده از دستکش هم وجود دارد که علاوه بر حساس‌تر شدن لمس، محل قرارگیری انگشت در صفحه نمایش را هم به شما نشان می‌دهد.

دوربین :

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-22

سونی Xperia C5 Ultra دارای دو دوربین ۱۳ مگاپیکسل با کانون اتوماتیک است که هر دو به سنسور Exmor RS مجهز میباشند. دوربین قاب پشت دارای سنسور ۱۳ مگاپیکسل ۲۵ میلیمتری Exmor RS است که در نسبت اصلی ۴:۳ در حداکثر وضوح ۴,۰۹۶x 3,072 پیکسل عکس می گیرد (بنابراین وضوح موثر آن ۱۲.۶ مگاپیکسل) است. دوربین پشت یک لنز سریع با دیافراگم f/2.0 و در زیر آن فلش LED به شما کمک کند تا عکس هایی در نور کم بگیرید.

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-17

دوربین جلو یک سنسور ۱۳ مگاپیکسل دیگر Exmor RS است که این بار پشت یک لنز با دیافراگم f/2.2 با عرض ۲۲ میلیمتر قرار دارد. ۲۲ میلیمتر به معنای میدان دید کمتر گسترده است. این دوربین دارای یک فلش LED در جلو است که به ایجاد تصاویر سلفی شفاف تر کمک می کند. Xperia C5 Ultra همچنین دارای کلید دیافراگم سخت افزاری دو مرحله ای است که می توان آن را برای باز کردن قفل گوشی و اجرای دوربین تنظیم کرد. همچنین می توانید فورا عکس بگیرید و یا بلافاصله فیلمبرداری را آغاز کنید.

به جرات می توان گفت که دوربین جلوی این گوشی یکی از بهترین ها در جهان است که علاقمندان به عکاسی سلفی را مجذوب خود خواهد کرد.دوربین جلو، تصاویری در حداکثر وضوح ۴.۰۹۶ در ۳.۰۷۲ پیکسل ایجاد می کند.

منوی کاربری دوربین در دو پنل گسترده شده است و با دوربین فیلمبرداری به اشتراک گذاشته می شود- در اغلب موارد شما می توانید بدون تغییر حالت، عکس بگیرید و یا فیلمبرداری کنید. بر اساس حالت تصویربرداری انتخابی، کلید دیافراگم ویدئو ممکن است با سوئیچ حالت عکس/ ویدئو جایگزین شود.

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-23

حالت های بسیاری با این برنامه وجود دارد، برخی از آنها مانند پانوراما Sweep و ویدئوی Timeshift مفید است. سایر موارد اغلب یک بار سرگرم کننده است مثل سه حالت واقعیت مجازی که تصاویر سرگرم کننده روی صحنه واقعی برای سرگرمی قرار می گیرد. شما به حالت های از پیش نصب شده محدود نمی شوید و یک دسته کاملی از موارد دیگر برای دانلود وجود دارد.

به طور معمول دوربین گوشی های هوشمند سونی، Xperia C5 Ultra به طور پیش فرض در حالت Superior auto عکس می گیرد، که در این مورد می تواند در وضوح کامل ۱۳ مگاپیکسل عکس بگیرد، اگرچه می توانید وضوح پایین تر یا نسبت ۱۶:۹ را انتخاب کنید.Xperia C5 Ultra قادر است در میان ۵۲ نوع صحنه مختلف را تشخیص دهد و تنظیمات را بر اساس آن تعیین نماید که شامل فعال کردن حالت HDR نیز می باشد. شما می توانید این روند را به غیر از انتخابگر حالت فلاش و انتخاب نسبت صفحه ۴:۳ یا ۱۶:۹ کنترل نمایید. اگرچه در حالت دستی گزینه های بیشتری وجود دارد.

فرقی نمی کند که حالت دستی را انتخاب کنید یا Superior Auto، میزان نوردهی وابسته است و با نتایج محدوده دینامیکی مناسب در عکس هایی با نوردهی خوب، همراه می باشد. وقتی از حالت دستی استفاده می کنید بازآفرینی رنگ برای بهبود مطلوب در سازگاری تثبیت می شود. جدا از آن، تغییر کمی در خروجی بین دو حالت مشاهده می شود.

حالت HDR نیز وجود دارد که تنها در حالت دستی در دسترس است، هر چند شواهد حاکی از ان است که Superior Auto نیز می تواند آن را فعال کند.

پانوراما Sweep در دوربین این گوشی طی چندین نسل بدون تغییر باقیمانده است. نخست باید به صورت دستی مسیر Sweep را انتخاب کنید، زیرا حسگر جهت و یا شتاب سنج وجود ندارد. بعد از آن، سرعت Sweep مسئله می باشد و ظاهرا بسیار کُند است. اگر بخواهید فقط یک بخش کوچک در شات خود بگیرید، نرم افزار بقیه را با رنگ خاکستری تیره پوشش می دهد و این سوال مطرح می شود که چرا آن را برش ندادید.

سونی Xperia C5 Ultra در حداکثر وضوح ۱۰۸۰p/30fps فیلمبرداری می کند و قادر است در وضوح کامل ویدئوهای HDR نیز ایجاد کند. اما حالت حرکت آهسته ، timelapse یا ۱۰۸۰p/60fps ندارد. ویدئوهای FullHD حاصل ، دارای سرعت بیت ۱۷Mbps می باشند و صدا به صورت استریو در ۱۲۸kbps ضبط می شود. کیفیت ویدئوها رضایت بخش است.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین پشت :

برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید

عکس های روز :

sample-images-gadgetnews-1
sample-images-gadgetnews-2
sample-images-gadgetnews-3
sample-images-gadgetnews-4
sample-images-gadgetnews-5
sample-images-gadgetnews-6
sample-images-gadgetnews-7
sample-images-gadgetnews-8

عکس های شب :

sample-images-gadgetnews-9

sample-images-gadgetnews-10

sample-images-gadgetnews-11

sample-images-gadgetnews-12

 نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین جلو ( سلفی ) :

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-24

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-25

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-26

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-27

پردازنده و حافظه

سونی در قلب این گوشی از چیپست مدیاتک از نوع MT6752 استفاده کرده است. این چیپست ۸ هسته پردازشی با توان ۱.۷ گیگاهرتزی داشته و معماری آن نیز ۶۴ بیتی است.این گوشی همچنین از ۲ گیگابایت حافظه رم و واحد پردازش گرافیکی Mali-T760MP2 بهره می برد.

چیپست MT6752 به دلیل مجهز بودن به ۸ هسته توانایی بالایی در پردازش همزمان دارد و این موضوعی است که خود را در بنچمارک GeekBench 3 نشان می دهد و  سی ۵ اولترا با امتیاز ۴۲۰۲ برای عملکرد چند هسته ای و ۸۱۴ برای تک هسته بالاتر از محصولاتی نظیر گلکسی اس ۵ ، نکسوس ۵ و موتو ایکس قرار می گیرد.

در بنچمارک AnTuTu که با آن می توان عملکرد کل گوشی را مورد بررسی قرار داد ، اکسپریا C5 اولترا نمره قابل قبول ۴۶۱۵۷ را به دست آورد که نتیجه ای مطلوب به حساب می آید.(عبارت ” Not verified ” در بنچمارک به دلیل نبود سیم کارت و عدم اتصال به اینترنت نمایان شده است)

جالب اینکه چیپست این گوشی هنگام انجام فعالیت های سنگین نظیر تست های بنچمارک یا اجرای بازی به هیچ وجه گرم نمی کند و این نیز یکی دیگر از نکات مثبت سی ۵ اولترا به حساب می آید.

همانطور که گفتیم ،پردازنده گرافیکی اکسپریا C5 Ultra از نوع Mali-T760MP2 است و متاسفانه سونی در این بخش گوشی کم کاری کرده است.با نگاهی به نمودار زیر از تست GFX 2.7 T-Rex متوجه فاصله زیاد این گوشی با رقبای خود خواهید شد.(در نمودار ریز مقدار بیشتر بهتر است )

۴ws1ndxl

سونی همچنین این گوشی را به ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی مجهز کرده که به طور پیش فرض بیش از ۹ گیگابایت از این فضادر اختیار کاربر قرار دارد.اما خبر خوب این است که این گوشی از کارت خافظه پشتیبانی کرده و مقدار آن را می توان تا ۲۰۰ گیگابایت افزایش داد.

Screenshot-(12)

باتری

کمپانی سونی ، گوشی اکسپریا سی ۵ اولترا را به یک باتری ۲۹۳۰ میلی آمپر ساعتی مجهز کرده است.این باتری قابلیت تعویض ندارد و از شارژ بی سیم هم در آن خبری نیست.اما در تست های که ما بر روی عمر باتری این گوشی انجام دادیم ، نتایج رضایت بخش به دست آمد.در ادامه تست عمر باتری این گوشی را در شرایط مختلف مشاهده خواهید کرد.

توجه داشته باشید در تمام تست های انجام شده نور صفحه نمایش بر روی ۱۰۰ درصد بوده و حالت ذخیره باتری سونی یا همان Stamina Mode غیر فعال بوده است.

زمان مکالمه :

talk-time

در تست های انجام شده ، باتری اکسپریا C5 Ultra مدت زمان ۱۶ ساعت و ۳۹ دقیق در زمان مکالمه با یک بار شارژ دوام می آورد.

وب گردی ( شبکه ۳G ) :

۳G-Browsing

در حالت وب گردی با شبکه ۳G ، باتری این گوشی ۶ ساعت و ۳۹ دقیقه برای شما کار می کند که همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید از سایر رقبا در این بخش بهتر عمل کرده است.

وب گردی ( شبکه WiFi) :

WiFi-Browsing

باتری اکسپریا سی ۵ الترا در حالت وب گردی با شبکه وای فای می تواند هم همان زمان ۶ ساعت و ۳۹ دقیقه را به دست آورد.

پخش ویدیو :

Video-Playback

و در آخرین تست که مربوط به پخش ویدیو می شود ، گوشی سونی اکسپریا C5 Ultra قادر است ۸ ساعت و ۱۹ دقیقه با یک بار شارژ ویدیو پخش کند.

نتیجه کلی :

Sony-Xperia-C5-Ultra-Battery-total

در نمودار بالا نتیجه کلی تست عمر باتری گوشی سونی اکسپریا C5 Ultra را مشاهده می کنید.شارژ کامل باتری این گوشی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و میانگین عمر باتری به دست آمده برای این گوشی ۹ ساعت و ۳۱ دقیقه می باشد که در کل رضایت بخش است.البته با قرار دادن سیم کارت دوم، زمان آماده به کار و رده بندی استقامت باتری کاهش می یابد.

شبکه های مخابراتی

خوشبختانه تمامی مدل های نسخه تک سیم و دو سیم اکسپریا C5 Ultra از شبکه های LTE پشتیبانی میکنند. از این بابت علاقه مندان دیگر نباید نگران پشتیبانی یا عدم پشتیبانی برخی مدل های این دستگاه از شبکه های ۴G باشند.

پلیر و صدا

۷۸۷۸۷۸۷۸

سونی مکان مناسبی برای اسپیکر این گوشی در نظر گرفته است ، قرار گیری این بلند گو ها در قسمت پایین گوشی با توجه به سایز بزرگ آن ، مزاحم کاربر نخواهد شد.کیفیت صدای این بلندگو ها هم با اینکه متاسفانه استریو نیست اما در سطح مناسبی قرار دارد.میزان بلندی صدای این اسپیکر حدود ۹۵ دسی‌بل می باشد و هنگامی که گزینه + ClearAudio در آن فعال باشد ، کیفیت صدا بهتر می شود.

پخش‌کننده ویدئو در این گوشی ، همچون روال همیشه سونی ظاهر ساده‌ای دارد، اما تقریبا تمام کدک‌های ویدئویی را پشتیبانی می‌کند. فرمت‌هایی از قبیل AVI (DivX, XviD) ،MP4 ،WMV ،MKV ،MOV با این پخش‌کننده سازگاری دارند.به هر حال با اینکه پلیر پیش فرض این گوشی در سطح مناسبی قرار دارد ، اما به لطف سیستم عامل اندروید شما می توانید از هر پلیر دیگری در آن استفاده کنید.

نرم افزار و رابط کاربری

سیستم عامل :

سونی گوشی اکسپریا سی ۵ الترا را با سیستم عامل اندروید ۵.۰.۲ لالی پاپ عرضه کرده است.اما خوشبختانه این گوشی در لیست محصولات سونی برای دریافت اندروید ۶ مارشمالو نیز قرار دارد و به محض انتشار کاربران می توانند آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب گوگل را در این گوشی تجربه کنند.

رابط کاربری :

تقریبا رابط کاربری تمام گوشی های سونی ساده و یک پارچه است.این رابط کاربری بسیار به اندروید خالص نزدیک بوده و سونی سعی کرده تغییرات زیادی در آن ایجاد نکند.کارکردن با منوهای این گوشی بسیار راحت بوده و همچون پرچم داران سونی همه چیز در آن بهینه شده است. رابط کاربری این دستگاه برای یک صفحه نمایش ۶ اینچی بهینه سازی شده و تجربه خوبی به کاربر خود ارائه می دهد.

سونی در رابط کاربری این گوشی بخشی به نام One-handed operation قرار داده که کاربر می تواند اندازه صفحه نمایش را تغییر دهد.گزینه Resize screen صفحه نمایش دستگاه را به اندازه ای کوچک تبدیل میکند تا به راحتی و با یک دست دسترسی به تمام قسمت های صفحه آسان گردد. این حالت پس از فعال سازی در تنظیمات، با کشیدن دست از گوشه پایین صفحه نمایش به قسمت مخالف بالای دستگاه ایجاد میشود.

در این بخش گزینه ای با عنوان Optimized apps وجود دارد که نرم افزار های گوشی را برای استفاده با یک دست ، بهینه می کند.

گزینه ویژه‌ای هم برای راحت‌تر دیدن نوتیفیکیشن‌ها موجود است: شما می‌توانید تنها با دو بار ضربه روی کلید Home نوار وضعیت را پایین بکشید و از اعلان‌ها باخبر شوید. هنگامی که کلید پاور را نگه دارید، علاوه بر گزینه‌های خاموش کردن دستگاه و راه‌اندازی مجدد، دو گزینه گرفتن اسکرین‌شات و فیلم‌برداری از صفحه نمایش را نیز در اختیار خواهید داشت.

گزینه جذابی که تاکنون در هیچ‌یک از گوشی‌های اندرویدی موجود نبوده گزینه منشی تلفنی است. متاسفانه نرم‌افزاری برای منشی تلفنی اندروید موجود نیست، ولی سونی به‌صورت پیش‌فرض این امکان را در رابط کاربری گوشی‌های جدیدش در اختیار کاربران قرار داده است. برای استفاده از این نرم‌افزار تنها کافی است به قسمت شماره‌گیری دستگاه بروید و آن را برای هرکدام از سیم‌کارت‌های موجود روی گوشی فعال کنید.

همچنین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سونی مانند آلبوم، ویدیو،‌موزیک، ترک‌آیدی و چندین اپلیکیشن کاربردی دیگر بر روی اکسپریا سی ۵ وجود دارد.

در ادامه تصاویری از بخش های مختلف رابط کابری گوشی Sony Xperia C5 Ultra Dual را مشاهده خواهید کرد :

نتیجه گیری :

sony-xperia-c5-ultra-gadgetnews-28

اگر بخواهیم نتیجه این بررسی را به صورت کلی در چند کلمه خلاصه کنیم ، باید بگویی که گوشی سونی اکسپریا C5 اولترا ما را شگفت زده کرد.این گوشی با اینکه در دسته گوشی های میان رده قرار می گیرد اما ویژگی هایی دارد که برخی از آنها را حتی در پرچم داران سایر شرکت ها و حتی پرچم داران خود سونی هم ندیده ایم.ویژگی هایی نظیر عملکرد بسیار خوب هر دو دوربین و صفحه نمایش بدون حاشیه و زیبا ، این گوشی را یک سرو گردن از دیگر محصولات میان رده بازار بالاتر قرار داده است.

هرچند که این محصول نیز بی ایراد نبوده و قاب پشتی پلاستیکی براق آن که مستعد خش برداشتن است و همچنین نور صفحه نمایش در زیر آفتاب می تواند بخش های ناراحت کننده این دستگاه باشد.

در آخر باید گفت که اگر به یک گوشی بزرگ با طراحی زیبا ، عملکرد خوب و دوربین اصلی و سلفی قدرتمند نیاز دارید ، اکسپریا سی ۵ الترا سونی بهترین پیشنهاد برای شما است.

مزایا :

+ طراحی زیبا و ارگونومی مناسب برای یک گوشی ۶ اینچی
+ صفحه نمایش بدون حاشیه
+ عملکرد خوب پردازنده
+ دوربین سلفی بسیار عالی
+ عمر باتری مناسب

معایب :

– نور صفحه نمایش زیر آفتاب
– جنس بد قاب پشتی

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. سلام
    تاچ این گوشی واقعا مشکل داره؟
    ممنوم

  2. دوربین سلفی گوشیم ازکارافتاده انگارسونس سی فایوم اصلاسلفی نداره
    کلاحالتی که دوربین میچرخه وسلفی میشه نداره
    چیکارکنم کمکم کنیدلطفا

  3. سلام از مقایستون ممنونم
    فقط یه سوال این مدل دوسیم
    همزمان فعاله یا نه؟؟

  4. سلام
    من این گوشی رو دارمش،،،اما موقع اتصال فلش با کابل otg بهش، هیچ عکس العملی نشون نمیده ،،نکنه اصلا فلش نمیخونه
    به نظرتون چیکارش کنم؟؟؟
    ممنون

  5. بررسی فوق العاده بود. فقط کاش قیمتش در بازار ایران هم ذکر می کردید
    کلن قیمت ماشین ها ، تلفن همراه ، تبلت ، لپ تاپ و … رو مطرح کنید خیلی عالی میشه
    بازم ممنون از شما

    • دوست عزیز به دلیل اینکه این بررسی تا مدت ها توسط کاربران مختلف دیده خواهد شد ، سعی میکنیم در چنین مطالبی قیمت محصول رو درج نکنیم.خودتون که از بازار ایران خبر دارید ، قیمت ها دائم در حال تغییر هستش و کم و زیاد میشه.
      به هر حال ، در پاسخ به همه دوستانی که این پرسش رو مطرح کردن باید عرض کنم که ، قیمت فعلی این گوشی در بازار کشور بین ۱.۲۰۰.۰۰۰ تا ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان هستش.

  6. حالا اینا که گفتین همش با هم چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    قیمتش چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. آقا من نمیدونم چرا از این سونی خوشم نمیاد
    اما بررسی خوبی بود دمتون گرم :Wink:
    راستی اون عکسا طاقبستانه دیگه؟

  8. همه چیز خوب به نظر میرسه اما باید دید قیمتش چنده ؟!؟!

  9. من که لذت بردم ، هم از بررسی و هم از گوشی.عالی بود