آیا می دانید با خاموش نکردن بلوتوث اندروید در زمان عدم استفاده، چه خطراتی متوجه گوشی شما خواهد بود؟ امروز قصد داریم به بررسی این خطرات و راهکارهای مقابله با آن‌ها بپردازیم.

چرا باید بلوتوث اندروید خود را زمانی که از آن استفاده نمی کنید خاموش کنید؟

آیا می دانید با خاموش نکردن بلوتوث اندروید در زمان عدم استفاده، چه خطراتی متوجه گوشی شما خواهد بود؟ امروز قصد داریم به بررسی این خطرات و راهکارهای مقابله با آن‌ها بپردازیم.

تقریبا تمام گجت‌های مدرن، از تبلت‌ها و گوشی‌ها گرفته تا اسپیکرها، به بلوتوث مجهز هستند؛ به گونه‌ای که امروزه بلوتوث به پروتکل اصلی ارتباط بی سیم دستگاه‌های مختلف در فاصله‌های نزدیک تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، مهم‌ترین مورد استفاده از بلوتوث اتصال ایربادهای بی سیم به گوشی‌های اندرویدی بوده که به دنبال حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون از این دستگاه‌ها، با استقبال فراوانی روبرو شد.

تکنولوژی بلوتوث سریع و سرراست بوده و نسخه‌های جدیدتر آن هم کاملا مطمئن و قابل اعتماد هستند. به همین دلیل است که بسیاری دستگاه‌های مدرن از این تکنولوژی برای اتصال به یکدیگر استفاده می‌کنند.

بسیاری از کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی معمولا همیشه بلوتوث را روشن نگه می‌دارند. با این حال خاموش نکردن بلوتوث در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، می‌تواند خطرات امنیتی فراوانی را برای گوشی شما در پی داشته باشد و آن را در معرض حملات مختلف بدافزارها از جانب دیگر افراد قرار دهد.

نگرانی پیرامون خلاءهای امنیتی تکنولوژی بلوتوث به هیچ وجه مساله جدیدی نیست؛ اما توجهات، پس از عدم استفاده شخصیت‌های شناخته‌شده از این تکنولوژی به دلیل عدم اطمینان از امنیت آن بار دیگر به اوج رسید. در جدیدترین مشاهدات در این زمینه، معاون رییس جمهور آمریکا، کامالا هریس در حال استفاده از ایربادهای سیمی مشاهده شده و دلیل این کار، عدم اطمینان او از امنیت تکنولوژی بلوتوث عنوان شده بود.

با این که استفاده نکردن از فناوری بلوتوث و دستگاه‌های بی سیم تقریبا غیرممکن است، اما می‌توان با خاموش کردن بلوتوث اندروید در زمان عدم استفاده، خطرات ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش داد.

امروز در گجت نیوز به بررسی دلایل این امر خواهیم پرداخت.

روشن گذاشتن دائمی بلوتوث یک خطر امنیتی بزرگ است

خطر امنیتی بلوتوث

به دلیل فراگیری بالای دستگاه‌های با تکنولوژی بلوتوث، تقریبا تمام دستگاه‌های هوشمند دنیا اعم از اسپیکرها، اکسسوری‌های مربوط به رایانه شخصی و… قادر به اتصال از طریق این تکنولوژی هستند. همچنین زمانی که دستگاه اندرویدی خود را یک بار از طریق بلوتوث به یک دستگاه بلوتوثی دیگر متصل می‌کنید، درصورتی که بلوتوث را خاموش نکرده باشید، دفعات بعدی که دو دستگاه را نزدیک به هم قرار دهید نیز اتصال آن‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. این اتصال خودکار البته برای شرایطی که قصد اتصال سریع ایربادهای بی سیم و متصل کردن گوشی اندرویدی به خودرو را داشته باشید بسیار مفید است.

آسیب پذیری بلوتوث

با این وجود، گزارشی که در ماه دسامبر سال 2021 به نقل از معاون اول رییس جمهور ایالات متحده آمریکا منتشر شد، بار دیگر توجهات فراوانی را به امنیت پایین تکنولوژی بلوتوث معطوف کرد. در همین شرایط یکی از محققین امنیتی در توییتر اعلام کرد که تکنولوژی بلوتوث دستگاه‌های هوشمند را در معرض خطرات امنیتی فراوانی قرار می‌دهد و از تصمیم معاون رییس جمهور آمریکا برای عدم استفاده از ایربادهای بی سیم دفاع کرد.

اما چه چیزی بلوتوث را تا این حد خطرناک می‌سازد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، ماهیت تکنولوژی بلوتوث است! اساس این فناوری بر پایه شناسایی متقابل دستگاه‌هایی که در نزدیکی هم قرار دارند، استوار است. به این ترتیب یک دستگاه با ارسال سیگنالی که توسط سایر دستگاه‌های بلوتوثی قابل دریافت است، به هریک از آن‌ها متصل می‌شود.

همین قابلیت، دستگاه‌های با بلوتوث روشن را به هدفی برای حملات هکرها تبدیل می‌کند؛ به این صورت که هکرهایی که در حوالی یک دستگاه با بلوتوث روشن قرار دارند، می‌توانند با اتصال به آن بدون آگاهی کاربر یا از طریق ارسال درخواست‌های اتصال بیشمار که عملکرد دستگاه را مختل می‌کنند، به آن آسیب بزنند.

علاوه بر این، مساله امنیت و حریم شخصی نیز مورد دیگری است که کاربران می‌بایست به هنگام استفاده از بلوتوث نگران آن باشند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، فروشگاه‌های بزرگی مانند والمارت و تارگت از تکنولوژی بلوتوث برای رصد کردن رفتار و علایق خریداران در درون فروشگاه استفاده می‌کنند تا تجربه خرید آن‌ها را بهبود بخشند. این اطلاعات ممکن است به سایر کمپانی‌های حوزه بازاریابی فروخته شوند و بدون اطلاع شما با اهداف بازاریابی مورد استفاده واقع شوند.

چگونه از خود در برابر خطرات بلوتوث محافظت کنیم؟

بلوتوث اندروید خاموش

اداره ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا به کاربران هشدار می‌دهد که در زمان‌هایی که از دستگاه بلوتوث خود استفاده نمی‌کنند، آن را خاموش کنند؛ خصوصا زمانی که در مکان‌هایی عمومی چون فرودگاه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها یا سیستم حمل و نقل عمومی هستند.

همچنین راهکار دیگر افزایش امنیت این است که تنظیمات بلوتوث دستگاه خود را بر روی غیرقابل شناسایی (Undiscoverable) قرار دهید تا تنها دستگاه‌های شناخته شده که قبلا به گوشی شما متصل شده‌اند بتوانند بار دیگر به شما متصل شوند. در این شرایط می‌توان در صورت نیاز به اتصال به دستگاهی جدید، وضعیت بلوتوث را به در دسترس (Available) تغییر داد.

FCC همچنین توصیه می‌کند که هرگونه درخواست اتصال بلوتوث ناشناخته و ناگهانی را رد کرده و به محض مشاهده هرگونه درخواست این چنینی، بلوتوث دستگاه را به طور کامل خاموش کنیم. در این شرایط، بهترین رویکرد این است که فرض کنیم شخصی به طور خاص در صدد آسیب رساندن به گوشی اندروید ماست!

همچنین باید از دریافت هرگونه فایل از منابع ناشناخته خودداری کنیم؛ چراکه هرگز نمی‌دانیم چه چیزی درون این فایل قرار دارد! علاوه بر این در هر شرایطی باید مطمئن باشیم که دستگاه اندرویدی ما به جدیدترین بروزرسانی سیستم عامل و امنیتی مجهز است تا خطرات احتمالی به حداقل برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*