HAWC

سومین آزمایش موشک هایپرسونیک HAWC با موفقیت انجام شد

موشک HAWC یکی از تسلیحات هایپرسونیک و مدرن ارتش آمریکا است که مراحل کارآزمایی را گذرانده و اخیرا سومین آزمایش موفقیت آمیزش را پشت سر گذاشت.

در حال حاضر وزارت دفاع آمریکا بیش از 70 پروژه تسلیحات هایپرسونیک شامل انواع موشک،‌ هواپیما، پهپاد، فضاپیما و… را در دست توسعه دارد که HAWC یکی از آن‌ها است. به طور کلی هایپرسونیک به هواگردی گفته می‌شود که حداقل 5 برابر سریع‌تر از صوت باشد یا به عبارتی با سرعت 5 ماخ و بالاتر پرواز کند. هواگردهای هایپرسونیک شناخته‌ شده‌ و غیر محرمانه‌ای که پنتاگون تا به امروز آزمایش کرده است، انواع گوناگون با سرعت 5 تا بالای 25 ماخ را شامل می‌شوند.

پروژه HAWC خود شامل دو مدل موشک با موتور اسکرم جت است که توسط دو تیم متشکل از 4 کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی ساخته شده‌اند. در یک طرف لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و آئروجت راکت‌‌ داین (Aerojet Rocketdyne) هستند که به ترتیب سازنده موشک و موتور آن هستند. در سوی دیگر نیز ریتیان (Raytheon) به عنوان سازنده اصلی موشک و نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) که مسئول ساخت موتور اسکرم جت است، حضور دارند.

HAWC

تصویر کامپیوتری از HAWC ساخت ریتیان – نورثراپ گرومن با پرتابگر سوخت جامد خود

تیم ریتیان – نورثراپ گرومن اواخر 2021 موشک را آزمایش کردند. تیم دوم نیز نخستین آزمایش موشک خود را اوایل 2022 انجام داد. حال که در اواسط 2022 هستیم، مجددا موشک ساخت ریتیان – نورثراپ گرومن آزمایش شد که دومین پرتاب موفق آن به شمار می‌رود. در این پرتاب موشک برای 300 ثانیه پرواز کرد و ضمن بالا رفتن تا ارتفاع 18300 متری، 555 کیلومتر مسافت را پیمود. سرعت دقیق محرمانه است و اعلام نشد؛ تنها به هایپرسونیک بودن موشک اشاره گردید.

توجه داشته باشید که کل پروسه 300 ثانیه‌ای پرواز مربوط به پیمایش با سرعت هایپرسونیک نیست. موشک ابتدا از بمب افکن پرتاب و یک موتور راکتی سوخت جامد وظیفه رساندن آن به سرعت فراصوت جهت روشن شدن موتور اسکرم جت را دارد. رسیدن به سرعت فراصوت بخشی از پروسه پرواز را شامل می‌شود و پس از آن موشک برای دستیابی به سرعت هایپرسونیک مجددا به زمان نیاز دارد. از این رو با وجود دانستن زمان پرواز و مسافت، محاسبه سرعت آن ممکن نیست.

HAWC

تصویر کامپیوتری از موشک HAWC ساخت لاکهید مارتین – آئروجت راکت داین

پروژه HAWC بین نیروی هوایی و سازمان پژوهش‌های پیشرفته دفاعی وزارت دفاع آمریکا موسوم به دارپا مشترک است و همان طور که اشاره شد 4 کمپانی در قالب 2 تیم مشغول آن هستند. هدف از ساخت چنین موشک‌هایی حمله هوایی دقیق به اهداف با اهمیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن و شرایط اضطراری است که هدف بایستی فورا نابود شود. موشک‌های هایپرسونیک برد بالایی داشته و از فاصله امن (دورایستا) شلیک شده و با سرعت بسیار زیاد از سد پدافند گذر می‌کنند.

شلیک اخیر سومین آزمایش هایپرسونیک اعلام شده از سوی آمریکا طی 2 هفته گذشته است. در ماه میلادی جاری موشک هایپرسونیک هواپرتاب دیگری موسوم به AGM-183A ARRW با موفقیت آزمایش شد. این موشک نیز مجددا به سفارش نیروی هوایی آمریکا و ساخت لاکهید مارتین است. آزمایش دیگر نیز نخستین شلیک موشک هایپرسونیک زمین پرتاب و میان برد OpFires بود که توسط لاکهید مارتین به سفارش دارپا برای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا ساخته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*