پژو 2008

پژو 2008 یا هایما s5 پلاس؛ برنده مقایسه کدام خودرو است؟

در این مطلب با مقایسه دو خودروی پژو 2008 یا هایما s5 پلاس و بیان مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها همراه ما باشید.

بازار خودروی ایران این روزها شرایط چندان خوبی ندارد و این مسئله مدت‌ها است که ادامه دارد. متاسفانه هنوز خبری از واردات خودرو نیست و اگرچه روی کاغذ با این طرح موافقت شده، اما تیر خلاص آن زده نشده و جزئیات زیادی باقی مانده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

به هر حال اوضاع بازار در شرایط کنونی ثبات ندارد و باید منتظر ماند بلکه کمی از التهابات آن کاسته شود. در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو خودرویی بپردازیم که احتمالا از نظر قیمتی در یک رده نیستند و تفاوت دارند، اما قابلیت‌ها و مزایای مشابهی دارند که آنها را در یک زاویه قرار می‌دهد.

پژو 2008 یا هایما s5 پلاس؟

دو خودروی پژو 2008 و هایما اس 5 پلاس ممکن است هم مورد پسند خانواده‌ها قرار بگیرند و هم این که جوانان را شیفته و مجذوب خود کنند. بنابراین اگر قصد دارید یک کراس اوور جمع و جور ولی با کیفیت خریداری کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

پژو 2008

ابتدا از پژو 2008 شروع می‌کنیم تا ببینیم این کراس اوور جذاب فرانسوی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. پژو 2008 نخستین بار در سال 2013 وارد بازار شد و سه سال بعد در 2016 موفق شد که اولین فیس لیفت خود را تجربه کند. بنابراین ایران خودرو تصمیم گرفت که نسخه فیس لیفت این خودرو را در سال 1396 مونتاژ کند.

خوشبختانه این خودرو در بازار داخلی ما مورد پسند مشتریان قرار گرفت و استقبال خوبی از آن شد، ولی متاسفانه غول تحریم‌ها همچون همیشه شاخ این خودرو را شکست و موفقیت زودهنگام آن را از بین برد. اوایل سال 1399 بود که ایران خودرو تولید این محصول مونتاژی را متوقف کرد.

علاوه بر نسخه فیس لیفت سال 2016، در سال 2019 بود که نسخه دیگری از آن راهی بازار شد، ولی همان‌طور که مطلع هستید این نسخه به دلایل تحریم کشور به بازار ما راه پیدا نکرده است.

اما در سمت دیگر این مقایسه با خودروی کراس اوور چینی روبه‌رو هستیم که آن را هم ایران خودرو مونتاژ می‌کند. هایما اس 5 در سال 2014 و در چین رونمایی و معرفی شد. از سال 1396 و همزمان با پژو 2008 بود که روی خط تولید این شرکت قرار گرفت و به زودی تبدیل به خودرویی پرطرفدار در ایران گردید.

هایما اس 5 پلاس

از سال گذشته نیز ایران خودرو نسخه پلاس هایما S5 را با تغییرات جدید و امکانات بیشتر روانه بازار کرده است. البته هایما پلاس تفاوتی از نظر ظاهری با نسخه معمولی خود ندارد و گیربکس و برخی از مشخصات فنی دیگر آن دچار تغییراتی شده است. اما نسل دوم هایما اس 5 نیز از سال 2018 راهی بازار شد که البته این نسخه هنوز در ایران تولید نشده است. در کنار این نسخه ایران خودرو چندین نسخه از هایما پلاگین هیبریدی و با نام 6P را وارد شرکت کرده تا تست‌های فنی‌اش را سپری کند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک شاهد مونتاژ آن باشیم.

مقایسه پژو 2008 با هایما S5 پلاس از نظر طراحی ظاهری

اولین نکته‌ای که درباره این دو خودرو باید گفت این است که چند سالی می‌شود این خودروها رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته‌اند و چهره آنها همچون سابق و جذاب نیست؛ چرا که خودروها و محصولات جدیدی روز به روز در حال عرضه شدن هستند. در واقع برخی از مولفه‌های مدرنیته و طراوت خودروهای امروزی در پژو 2008 و هایما اس 5 دیده نمی‌شود.

در مجموع طراحی هر دو خودرو مناسب ارزیابی می‌شود و برای زمان خود طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. شاید بتوان گفت که طراحی ظاهری پژو 2008 اندکی ساده‌تر از رقیب چینی خود است و این در حالی است که هایما اس 5 دارای طراحی شلوغ و پر زرق و برقی است که باعث شده کمی از تناسب و هارمونی اجزای آن بکاهد.

در قسمت کابین این دو خودرو، اختلافات به اوج خود می‌رسد و از آنجایی که کابین پژو 2008 نیز همچون ظاهر خارجی‌اش ساده طراحی شده، نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کند. ارگونومی خوب این خودرو در کنار کابین جادار می‌تواند نظر هر مشتری را تغییر دهد. از آن سوی میدان طراحان کابین داخلی هایما اس 5 سعی کرده‌اند داخل این محصول کراس اوور را اسپرت و مدرن طراحی کنند، اما با مجموع تلاش‌های آنها فقط می‌توان گفت که ساده به نظر می‌رسد.

هایما اس 5 پلاس

همان‌طور که گفتیم هایما اس 5 و هایما اس 5 پلاس از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند و وجه تمایز آنها را می‌توان در اضافه شدن نماد 6AT و کلیپرهای ترمز قرمز رنگ خلاصه کرد. درون کابین آن نیز لیور دنده و پشت آمپر دچار طراحی جدید شده‌اند و تودوزی آن هم از دو رنگ به تماما مشکی در آمده است.

مقایسه هایما S5 پلاس با پژو 2008 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

پس از بررسی طراحی ظاهری این خودرو به سر وقت آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن می‌رویم تا ببینیم این دو کراس اوور مونتاژی بازار ایران چه امکانات رفاهی را برای مشتریان خود به ارمغان آورده‌اند. متاسفانه نباید از خودروی فرانسوی پژو 2008 انتظار چندان بالایی داشت و بیشتر آپشن‌های آن همان قابلیت‌هایی هستند که در دیگر خودروها وجود دارد.

از جمله امکانات معمولی پژو 2008 می‌توان به مولتی مدیا، مانیتور 7 اینچی لمسی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دوربین دید عقب، سنسور نور، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، کول باکس، دی لایت یا روشنایی در روز، فرمان با نیروی کمکی برقی، سنسور فشار باد لاستیک و آینه‌های جانبی تاشوی برقی اشاره کرد.

در مقابل این خودروی کراس اوور، هایما اس 5 پلاس را داریم که همچون سایر خودروهای چینی دارای امکانات بیشتر و قابل قبول‌تری نسبت به رقیب فرانسوی‌اش است. متاسفانه این خودرو آپشن‌هایی نظیر تهویه مطبوع دو کاناله، کول باکس، فرمان برقی، سنسور نور و سنسور باران را ندارد، ولی در عوض امکاناتی نظیر کی لس استارتر، سانروف، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و دوربین 360 درجه دارد که هر یک از آنها می‌تواند مشتریان ایرانی را مجذوب خود کند.

پژو 2008

یکی از نقاط قوت پژو 2008 و هایما اس 5 پلاس در ایران، تجهیزات ایمنی مناسبی است که دارند و به نظر می‌رسد یکی از دلایل خرید این خودروها در ایران نیز همین است؛ چرا که در بازار داخلی ما خودروهای داخلی کیفیت مونتاژ مناسبی ندارند و از نظر ایمنی نمرات خوبی نمی‌گیرند. در ادامه امکانات ایمنی این دو محصول را بیان خواهیم کرد:

تجهیزات ایمنی پژو 2008: کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS).

تجهیزات ایمنی هایما اس 5 پلاس: کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS).

خوشبختانه هر دوی این خودروها موفق شده‌اند 5 ستاره ایمنی کسب کنند و این باعث می‌شود تا سرنشینان جلو و بعد عقب از نظر تصادف‌های جاده‌ای خیالشان راحت باشد. البته یک تفاوت مهم بین 5 ستاره ایمنی پژو 2008 وجود دارد و آن این که امتیازات این خودرو توسط موسسه اروپایی یوروانکپ صادر شده، در حالی که هایما اس 5 پلاس از موسسه سی انکپ امتیاز خود را دریافت کرده است. (موسسه یوروانکپ معتبرتر است)

پژو 2008

مقایسه پژو 2008 با هایما S5 پلاس از نظر مشخصات فنی

لازم به ذکر است که پژو 2008 از نظر مشخصات فنی مورد توجه است، چرا که این خودرو مجهز به یک پیشرانه اختصاصی برای بازار ایران است و حجم 1.6 لیتری توربو دارد. این پیشرانه قادر است حداکثر قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر را تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌کند. به طور کلی پژو 2008 می‌تواند در عرض 8.2 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و در این مسیر در هر 100 کیلومتر نزدیک به 6.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

در آن سوی بازار کراس اوورهای چینی نیز هایما اس 5 پلاس را داریم که مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است. این موتور می‌تواند قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 223 نیوتن‌متر را تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌دهد. هایما اس 5 پلاس در هر 100 کیلومتر حدود 8 لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن در 9 ثانیه رخ می‌دهد.

خوشبختانه باید بگوییم که هایما S5 پلاس نسبت به سایر رقبایی که در بازار ایران دارد، هم در شتاب‌گیری عملکرد خوبی دارد و هم در هندلینگ و در کل در صورتی که پشت فرمان آن بنشینید از رانندگی لذت خواهید برد. البته متاسفانه در نبرد میان این خودروی چینی با پژو 2008 فرانسوی نمی‌تواند خوش بدرخشد و از نظر مشخصات فنی کمی عقب‌تر خواهد بود.

پژو 2008 نیز همان‌طور که دیدید، هم شتاب بهتری دارد و هم هندلینگ آن بی‌نظیر است. هندلینگ این خودرو به حدی مناسب ارزیابی می‌شود که هم رقبای چینی را از میدان به در می‌کند و هم رقبای کره‌ای و فرانسوی را! فضای هر دو خودرو از نظر کابین و راحتی سرنشینان مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

پژو 2008

البته از آنجایی که پیشرانه این دو خودرو توربو است و ذات اسپرت دارند نمی‌توان انتظار داشت که سواری نرمی به راننده ارائه دهند و کمی خشکی فرمان در آنها طبیعی است. بنابراین سیستم تعلیق آنها نیز خشک است و باید به هنگام عبور از مسیرهای ناهموار مراقب کوبش‌های جاده بود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید هم پژو 2008 و هم هایما S5 پلاس محصولات ایران خودرو هستند و از آنجایی که شبکه خدمات‌رسانی این شرکت در ایران خوب است می‌توان به داشتن هر دوی آنها فکر کرد. البته از نظر قیمت قطعات یدکی می‌توان برنده را هایما دانست، چرا که خودروهای چینی در بازار ما اوضاع بهتری دارند.

البته از طرف دیگر چون خودروهای چینی در بازار ما پس از مدتی دچار افت کارکرد و قیمت می‌شوند، از نظر بازار فروش و افت قیمت خودروی پژو 2008 شرایط بهتری دارد و هایما اس 5 پلاس مطمئناً طی سال‌های آینده در بازار ما خودروی کم‌طرفداری خواهد شد. اگر بخواهیم قیمت این محصولات را فاکتور بگیریم، باید بگوییم که خودروی پژو 2008 از آنجایی که توانایی‌های حرکت بهتر، برند معتبرتر و ظاهر هماهنگ‌تری دارد، می‌تواند خودروی برتری نسبت به هایما اس 5 پلاس باشد.

هایما اس 5 پلاس

اما در بازار ما از آنجا که قیمت مهم‌تر از هر چیزی است، باید بگوییم که بخت با هایما یار است و می‌توان با حدود 60 درصد قیمت یک پژو 2008، صاحب یک دستگاه خودروی هایما S5 پلاس شد. البته این خودرو نیز توانایی‌ها و مزایای پژو را به مشتریان ارائه خواهد داد، اما کیفیت آن کمی زیر سوال است.

بنابراین در صورتی که قیمت خودرو برایتان مهم نیست و می‌توانید، پژو 2008 را برای خرید انتخاب کنید، اما اگر تمایل دارید با قیمت کمتر، خودرویی محبوب و مناسب برای خانواده تهیه کنید، هایما اس 5 پلاس گزینه خوبی است؛ به شرطی که صفر کیلومتر باشد و پس از چند سال اقدام به تعویض کردن آن کنید.